Jump to content
Annons

Lång stunds pillande med EZX i Cubase studio 4 slutar med bröl


Hellecaster

Recommended Posts

Jag kör EZ drummer i Cubase studio 4 och har problemet att efter en stund slutar det alltid med ett fruktansvärt bröl ljud på högsta volym som startar samtidigt som Cubase låser sig.

Detta problem drabbar mig oavsett om jag styr EZX externt med Roland TD-3 trummor eller pillar med steprecording.

Jag har en högpresterande pc med 2GB minne och duo core kärna.

Ljudkortet är ett RME Hammerfall DSP 9634 kort.

Drivisarna till Cubase är dom senaste liksom även till EZX. Dock såg jag precis nu i skrivandes stund att RME kommit ut med nya drivrutiner till ljudkortet.

Tyvärr har jag inte internet i min lilla studio så jag måste transportera datorn en bit för att kunna ladda ner dom så jag frågar er experter först. 😲

Nämnas bör kanske också att jag hade samma problem på min förra dator så problemet verkar vara i mjukvaran inte i hårdvaran fast jag har ju förstås samma ljudkort nu som i den förra pcn, om de är det som spökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kör EZ drummer i Cubase studio 4 och har problemet att efter en stund slutar det alltid med ett fruktansvärt bröl ljud på högsta volym som startar samtidigt som Cubase låser sig.

Detta problem drabbar mig oavsett om jag styr EZX externt med Roland TD-3 trummor eller pillar med steprecording.

Jag har en högpresterande pc med 2GB minne och duo core kärna.

Ljudkortet är ett RME Hammerfall DSP 9634 kort.

Drivisarna till Cubase är dom senaste liksom även till EZX. Dock såg jag precis nu i skrivandes stund att RME kommit ut med nya drivrutiner till ljudkortet.

Tyvärr har jag inte internet i min lilla studio så jag måste transportera datorn en bit för att kunna ladda ner dom så jag frågar er experter först. 😲

Nämnas bör kanske också att jag hade samma problem på min förra dator så problemet verkar vara i mjukvaran inte i hårdvaran fast jag har ju förstås samma ljudkort nu som i den förra pcn, om de är det som spökar.

Hejsan

Jag har inte haft precis samma problem och så har jag Pro Tools. Men jag hade problemet med EZD att när jag öppnade sessionen ibland så blev det så som du beskriver. Detta löste sig dock när inte masterregeln var aktiv. Kanske är nått liknande i Cubase.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har EZX öppet samtidigt som både Ampegsvx och Amplitube2 och det kanske överbelastar någonting i Cubase eller i drivisarna till ljudkortet.

Någon gång har denna otrevliga lilla "bug" inträffat när jag haft en drop-down meny öppen och samtidigt startat eller stoppat uppspelningen. Man tror ju att Core 2 duo kärnan ska klara det men ... 🙂

Men det jag tycker är så konstigt är att cpu belastningen inte är mer än ca 25% när detta inträffat. Man kunde ju förvänta sig konstiga buggar vid överbelastning men inte vid så låga nivåer.

Och tack så mycket för svaren, dom uppskattas. Den är skönt att höra att det inte bara drabbat mig hehe, även om det naturligtvis är synd att det drabbar någon alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...