Jump to content
Annons

½ tums band


the-great-decay

Recommended Posts

Annons

http://www.jam.se/digital.htm, kan du kolla själv och nypa dig i armen angående priset !

33 minuter inspelning på en 10 tums metallnav för facila 810:- *host ...harkel...flämt*

Du måste även veta till vilket band din maskin är kalibrerat till. Quantegy 456 är en Ampex 456 clone (Som inte tillverkas längre) som de allra flesta maskiner kan föredra. Kolla med tidigare ägare om någon pillat med Biasen, annars kan det hända att du behöver ett annat t.ex Quantegy 499 (Som tål högre inspelningsnivå, men bara om tonhuvudet har rätt förspänning för att orka mätta bandet)

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter inspelning på en 10 tums metallnav för facila 810:- *host ...harkel...flämt*

på "min tid" 70talet kostade banden 2000-2500 :- (nåt sånt)

jag har ingen aning hur mycket inspelningstid det var på dom.

men 33 min för 810:- tycker jag låter helt Ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter inspelning på en 10 tums metallnav för facila 810:- *host ...harkel...flämt*

på "min tid" 70talet kostade banden 2000-2500 :- (nåt sånt)

jag har ingen aning hur mycket inspelningstid det var på dom.

men 33 min för 810:- tycker jag låter helt Ok.

är det omräknat till dagens pengavärde, eller är det dåtidens?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår skribent och bandguru Mattias Johnsson hälsar:

Göteborgaudio (www.goteborgaudio.se) har Quantegy - de finns i alla modeller och förstås även 1/2-tums. Thomann har också några utvalda quantegyband, men bara 499 i halvtum (ett +9 dB-band med hög bias, det jag själv kör på min Stellavox förresten. En vanlig +6db-kalibrerad maskin med lägre bias måste kalibreras om)

499 kostar 550 pix för en stor spole halvtums tror jag.

I usa är allt billigare men frakten smärtar, kolla in:

www.usrecordingmedia.com - de har även GP9, troligtvis världens bästa band i tuff konkurrens med Emtec toppmodell Annars är det bara att slå på Quantegy (fd Ampex) eller Emtec i Google, det finns ju bara två tillverkare kvar och det verkar som Emtec (fd BASF) är på väg ut, de är svåra att få tag på... konstigt... rullband säljer dåligt numera, vart är världen på väg?

Mattias J

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE

Göteborgaudio (www.goteborgaudio.se) har Quantegy - de finns i alla modeller och förstås även 1/2-tums. Thomann har också några utvalda quantegyband, men bara 499 i halvtum (ett +9 dB-band med hög bias, det jag själv kör på min Stellavox förresten. En vanlig +6db-kalibrerad maskin med lägre bias måste kalibreras om)

499 kostar 550 pix för en stor spole halvtums tror jag.

I usa är allt billigare men frakten smärtar, kolla in:

www.usrecordingmedia.com - de har även GP9, troligtvis världens bästa band i tuff konkurrens med Emtec toppmodell Annars är det bara att slå på Quantegy (fd Ampex) eller Emtec i Google, det finns ju bara två tillverkare kvar och det verkar som Emtec (fd BASF) är på väg ut, de är svåra att få tag på... konstigt... rullband säljer dåligt numera, vart är världen på väg?

Mattias J

Fast Thoman har Quantegy 456 i 1/2 oxå, var och kollade alldeles nyss,det fanns i lager för leverans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...