Jump to content
Annons

vilket ska man ta?


fender__

Recommended Posts

Jag letar efter en mjukvara som har det mesta, leads, pads, bas osv osv... vill gärna kunna påverka själva ljudet, ändra på det (och kunna spara det).. ljuden ska vara "inne", sen vill jag att det finns bra basljud (från vanlig bas till synt bas, alltså mycket olika basljud)

Jag har kollar mycket själv och hittat några exempel, vilket föredrar ni? Jag skriver dom så som jag tror att dom skulle passa mina behov bäst:

1, sonik synth 2

2 spectrasonic trilogy

3 spectrasonic atmosphere

4 stylus

5 Tassman 4

Självklart kan ni komma med egna förslag 😊 ...

tack på förhand! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla också på Hypersonic från Steinberg och Sampletank från IK Multimedia, om du vill ha allround-VSTi. 🙂

Tassman är mer speciell och ganska tung för systemet. Den skulle jag främst använda för enstaka ljud - om man tycker att det är skitkul att bygga upp ljud på egna sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hva slags musikk er det du lager? Trance? Pop? Hiphop? Electronica?

Til alle de sjangrene anbefaler jeg:

Novation V-station, ReFX Vanguard, Native Instruments Pro-53, Native Instruments FM7 eller FM8 og Spectrasonics Trilogy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hypersonic 2 eftersom den har det mesta man kan kräva av en "blandsynth".

Kanske inte har den absolut bästa ljudkvaliteten men den låter bra till de flesta ändamål.

Sen är den väldigt resurssnål och laddar sina patchar väldigt snabbt.

Går även att skruva ljuden en del. Om det är skruvandet som är det viktigaste så finns det nog bättre vst-synthar.

Kör den i nuläget som enda Vst utöver Addictive Drums.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar mest pop/ rock och lite mot tecno stilen(pyttelite) =) ... bas, pads och leads ligger i prioriteten... ADrums har jag (A) ... behöver en vst som har dessa tre delar, så det ska alltså va en vsti med det mesta, typ ... några bra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej.. om man jämför hypersonic 2 och massive??? för och nackdelar. vilket är bäst?

Det blir ju som att jämföra en lastbil med en muskelbil. Hypersonic är ett samplebibliotek, massive är en synt. Massive är flexibel, men jag tycker den är lite intetsägande och platt. Hypersonic 2 är det perfekta smör och brödbiblioteket. Allt från bas till brass. Snabbt och enkelt hittar man det man vill ha. Som tidigare nämnts, inte toppen ljudkvalité på allt. Men den klarar många stilar.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också ta en titt på Bandstand, gjord av Native Instruments.

Den är lite som Hypersonic och Sampletank.

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur fungerar dom här sample vst:na??? fattar inte riktigt det än.. behöver bara vst med synt inget sample... tror jag :S ... vill ha bara synt alltså som massive då med andra ord 😕 ... vill helst ha fler förslag på vst med många olika ljud... (från bas till brass) ...

Link to comment
Dela på andra sajter

menar ni inte vsti inte vst ,,,, om skall vara petig vilket jag var i dag ,,,

så diggar native fm8..... o absynt 4 förövrigt

kanskske mit mes ointiligenta inlägg hittils

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

men hur fungerar dom här sample vst:na??? fattar inte riktigt det än.. behöver bara vst med synt inget sample... tror jag :S ... vill ha bara synt alltså som massive då med andra ord :rolleyes: ... vill helst ha fler förslag på vst med många olika ljud... (från bas till brass) ...

...men om du vill ha allt från bas till brass, så behöver du en ROMpler, i stil med Hypersonic eller Sampletank. En VSTi-synt kan ju inte ge dig alla de akustiska allround-ljuden, utan bara syntljud - men i Hypersonic och Sampletank finns det samplade syntljud också, så med något av dem, får du en bra grund att stå på. En mer renodlad synt-VSTi är kanske nästa sak att skaffa, men jag skulle inte välja en sådan som första VSTi...

Link to comment
Dela på andra sajter

En mer renodlad synt-VSTi är kanske nästa sak att skaffa, men jag skulle inte välja en sådan som första VSTi...

kan du ge ngra exempel på renodlade vsti ?

hur fungerar sampletank??

Renodlade synt-VSTi: FM8, Tassman, Pro-53 och många andra som inte kan ge samma ljud som akustiska instrument...

Sampletank bygger på samplingar och fungerar som så, att du har 16 kanaler, där du väljer ljud till varje kanal från ett stort ljudbibliotek, i en sorts filväljare i likhet med Utforskaren, men som är inbyggd i programmet och strukturerad bra i kataloger med olika typer av instrument. När du har läst in ljud i valfritt antal av de tillängliga kanalerna, så kan du spela på dem på olika kanaler och alltså få ut upp till 16 olika instrument samtidigt från sammainstans när du har satt upp midi och audio rätt i Cubase. Det finns vissa möjligheter att laborera med ljuden, med olika effekter o dyl också.

Hypersonic är uppgyggt på ungefär samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jahaa.. men är det då typ samma ljud som det finns i syntar( roland g1000 som jag har), asså dom vanligaste ljuden??? för jag vill ha något som inte har "typ" vanlig gitarr, piano eller stråk... det ska vara lite udda ljud ( dock inte förr udda lite mer åt modernare ljud) ex pads, på roladn har jag kanske vanligt stråk, det jag vill ha är typ pads som ändras efter att man tryckt på ett ackord... aslltså det ska låta olika typ sssssswiiiischhhhh, lite åt rnb hållet.. (svårt å förklara) ?!?.... tack så jätte mkt för svaren dom hälper enormt mkt 😱 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill åt nya coola ljud så kan du ta och lyssna lite på reFX Nexus.

Moderna leads och pads plus en massa arp-ljud!

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

trance?, lyssnar på några låtar me bara nexus ljud, låter ganska lovande, ohc priset me för den delen.. 2200 ungefär... men om man jämför nexus, hypersonic, sonic synth och atmosphere? vilket är bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...