Jump to content
Annons

Preamp-trubbel


Frekvens

Recommended Posts

Hej Hej! För ett tag sedan införskaffade jag Focusrite's OctaPre Le. Jag var i behov av 8 preamps och lineutgångar. Nu har jag satt i digitalkortet i preampen (med Adat / wordclock ) för att kunna nyttja adat på mitt ljudkort (EMU1820). Det uppstår "clicks n plops" i ljudet, trots att jag testat olika optiska sladdar.

Som tillval till mitt ljudkort kan jag köpa ett synk-kort:

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...p;product=10576

(har inte lärt mig posta en länk ännu)

Frågan är om dessa clicks kommer försvinna på något sätt, om jag använder mig av word-clock mellan ljudkortet och preampen. Clicksen hörs med jämna mellanrum, och jag som mer eller mindre är lekman när det gäller word clock/och tror att problemet kan lösas där. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är inte så enkelt, att du försöker köra med lägre latency än datorn orkar med...? 😄

Nja, latencyrelaterade clicks vet jag hur de låter. Dessa clicks är lägre och kommer med på det inspelade spåret, oavsett om jag mickat upp något eller lajnat.

Tidigare med samma ljudkort har jag använt ett Yamaha 02R bord med adatkort i, där inga clicks kommit med.

Här är focusrite egna FAQ-databas angående ämnet:

http://www.focusrite.com/answerbase/article.php?id=172

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall skulle jag misstänka att ADAT-synken inte räcker, utan att du måste köra med Wordclock i stället. Har du förresten testat med båda möjligheterna; Ljudkortet som Master och omvandlaren som Slave - och vice versa?

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall skulle jag misstänka att ADAT-synken inte räcker, utan att du måste köra med Wordclock i stället. Har du förresten testat med båda möjligheterna; Ljudkortet som Master och omvandlaren som Slave - och vice versa?

Hej

Jag har också Octapre Le och hade samma problem när jag kopplade in den. Vad har du för musikprogram?? Nu ska du få veta vad problemet är 🙂 Detta är klassiskt när Octapre är i slave mode vilket den inte ska vara. Låt Octapre vara i mstermode och ditt ljudkort i slave. Klicken beror på att klockningen inte synkar när du har Octapre i slavemode. Så enkelt är det, och då kommer klicken försvinna.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

weeeho!!! tack för hjälpen!

Fast egentligen löstes det innan jag läste detta, men nu fick jag det ju svart på vitt 🙂

Octopren som master och det fruktansvärda klicket som hämnat mina inspelningar försvan.

Gracias

edit:

då kan ja spendera de tänkta synk-kort-pengarna på något annat istället. kanske en till sm57:a 😉

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...