Jump to content
Annons

Vilka musikmyter ska vi slå hål på?


Recommended Posts

Hur är det nu med högtalarkablarna? Blir det verkligen någon skillnad i ljudkvalitet? Behöver man sådana som kostar 10000:- för 3m eller räcker det med vanlig elkabel, så länge det är tillräcklig dimension för att tåla effekten...? 😊

Tror det var Hifi & Musik som på 80-talet gjorde ett blindtest - 220-kabeln kom på andra eller tredje plats, så...... 😊

En annan väldigt gammal myt som jag kom på, är att somliga påstår att man måste ha exakt samma längd på kablarna till höger/vänster kanal för att det ska bli bra. Vet inte hur utbred den villfarelsen är, men med tanke på ljushastigheten, är det förstås bara nys.

....fast el går inte med ljushastigheten.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 238
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det där med absolut gehör är intressant jag såg en annons i en gitarrtidning i början på 90-talet om perfect pitch lät coolt tyckte jag varpå jag köpte in hela kursen på kassettband efter ha lyssnat på burge i c:a en timme så avslöjade han hur man kan träna sig till abslolut gehör det kräver en del träning.

Kan dock fastslå att det går att träna sig till absolut gehör har testat det på ungefär 20 pers.som inte spelar nåt instrument eller ens är speciellt intresserad av musik ALLA kunde höra och dessutom lära sig att känna igen toner ackord mm direkt om dem sen kommer ihåg dem är en annan sak

Vi kan alltså fastslå att det går att träna sig till absolut gehör och den enda genetiska förutsättningen

man behöver är ett par fungerande öron (Tondövhet är välldigt sällsynt!! en person som är tondöv pratar i samma tonläge hela tiden har alltså inte höga eller låga toner i sitt prat)

Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Bull har du absolut gehör så hör man ju alla tonerna alltså alla tonarter åxo det finns 12 toner i den västeuropeska musiken. kan du alla så kan du åxo sjunga dem alltså har du inga problem med olika tonarter det finns ju dessutom en massa toner i mellan varje tonsteg du kan ju böja toner olika högt eller lågt ibland så är man mitt i mellan c å ciss t.e.x det hör ju både du å jag och den som har absolut gehör jag tränar absolut gehör.

Tror inte du fattade min poäng riktigt (och det är väldigt svårt att fatta dina inlägg utan interpunkteringar).

Person A som har ett relativt gehör hör blinka lilla stjärna i Bb-dur. Eftersom A har ett gott gehör kan han låten efter att bara ha hört den en gång. När han sedan ska repa med orkestern han är med i tycker basisten att dom ska jamma lite på just Blinka lilla stjärna. Eftersom basistens nya 5-strängade bas inte har 5 strängar utan anledning bestämmer dom att låten ska gå i C (så han kan gå ner och kötta ordentligt i subbasreginonerna). Perfekt tycker A, den hörde han igår, kommer ihåg hur den gick så han tar tag i sin gitarr och spelar både melodin och ackorden utan problem.

Hade nu A haft ett absolut gehör hade han kommit ihåg låten i Bb-dur. Alltså skulle han vara tvungen att dels vänja sig vid hur låten låter i C-dur och samtidigt behöva transponera varje ton i huvudet. Hade blinka lilla stjärna varit en mer komplex låt med massa toner, ackord och finesser hade detta gjort livet ganska surt för honom.

Nu vet jag inte vilka metoder det finns för att träna upp ett absolut gehör, men jag har svårt att förstå hur det fungerar. Ett medfött absolut gehör handlar ju inte bara om västerländska 12-tonssystem utan om att kunna identifiera svängningar utan andra referenser. Även om jag brukar kunna hitta ett E utan referens har jag ju den tonen att utgå från när jag identifierar andra toner. Alltså är det egentligen mitt relativa gehör som gör jobbet när jag listar ut vad en låt går i för tonart. De jag känner med medfött absolut gehör tänker på ett helt annat sätt och behöver inte fundera en endaste sekund på vilken ton det kan vara dom hör, dom bara hör det.. direkt. och har aldrig övat på det heller. Och den enda förklaringen man får är något i stil med: "du ser skillnad på rött och grönt, jag hör skillnad på två olika frekvenser utan referens".

edit: meningsuppbyggnad

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Intressant, det visste jag inte. Speciellt inte det sista, trodde att det bara var fördelar med att ha absolut gehör.

Hur är det när en person med absolut gehör ska lyssna på en "vanlig" låt (pop/rock) som det är blås/stråkar/symfoniorkester på? Jag har hört att intoneringen mellan exempelvis stråkar och rocksättningn gör så att en person med absolut gehör ofta tycker att det låter förskräckligt. Eller är det en myt också?

En rocksättning intonerar ju knappast helt klockrent i sig... Men jag fattar inte vad det skulle ha med absolut gehör att göra? en person med ett gott relativt gehör hör ju om det är surt lika bra som en med absolut.. Även om man har absolut gehör betyder ju inte det att man är född med en tempererad stämning i generna.

En annan nackdel med absolut gehör är att dom missar mycket av den harmoniska "kollen". dom hör precis alla toner men reflekterar inte speciellt mycket över vilken musikalisk funktion allt har. Med ett relativt gehör tvingas man ju luta sig mot att identifiera klanger/harmoniska funktioner och det är ju nästan det viktigaste för improvisationsbaserad musik (rock, pop, jazz osv).

edit: konstig formulering

Du missar poängen med absolut gehör!! absolut gehör handlar inte om att lära dig hur alla tonerna låter för sig självt.Om du föds med absolut gehör så hör du inte bara en ton och vet hur den låter/heter (en del som föds med absolut gehör vet inte ens vad en ton heter!!) Dem kanske inte ens bryr sig. Jag skrev att man kan träna sig till absolut gehör. Då får du relativt gehör på köpet så att säga. Musik är inte enharmonisk. Perfect Pitch kursen börjar med att man tränar sig att känna igen en ton går vidare till en annan. Sen lär man sig double tones alltså två toner spelade samtidigt i alla varianter du kan tänka dig. Sen treklanger i alla de former sen fyrklanger o.s.v alltså ackord. Jag kan då inte se någon nackdel med det!! Dessutom kan du utveckla ett relativt gehör på väldigt hög nivå utan någon speciell träning.Alltså man kan träna sig till absolut gehör och man får inga problem med det. Dessutom kan jag garantera att du improviserar mycket bättre med absolut gehör än utan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med absolut gehör är intressant jag såg en annons i en gitarrtidning i början på 90-talet om perfect pitch lät coolt tyckte jag varpå jag köpte in hela kursen på kassettband efter ha lyssnat på burge i c:a en timme så avslöjade han hur man kan träna sig till abslolut gehör det kräver en del träning.

Kan dock fastslå att det går att träna sig till absolut gehör har testat det på ungefär 20 pers.som inte spelar nåt instrument eller ens är speciellt intresserad av musik ALLA kunde höra och dessutom lära sig att känna igen toner ackord mm direkt om dem sen kommer ihåg dem är en annan sak

Vi kan alltså fastslå att det går att träna sig till absolut gehör och den enda genetiska förutsättningen

man behöver är ett par fungerande öron (Tondövhet är välldigt sällsynt!! en person som är tondöv pratar i samma tonläge hela tiden har alltså inte höga eller låga toner i sitt prat)

Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Bull har du absolut gehör så hör man ju alla tonerna alltså alla tonarter åxo det finns 12 toner i den västeuropeska musiken. kan du alla så kan du åxo sjunga dem alltså har du inga problem med olika tonarter det finns ju dessutom en massa toner i mellan varje tonsteg du kan ju böja toner olika högt eller lågt ibland så är man mitt i mellan c å ciss t.e.x det hör ju både du å jag och den som har absolut gehör jag tränar absolut gehör.

Tror inte du fattade min poäng riktigt (och det är väldigt svårt att fatta dina inlägg utan interpunkteringar).

Person A som har ett relativt gehör hör blinka lilla stjärna i Bb-dur. Eftersom A har ett gott gehör kan han låten efter att bara ha hört den en gång. När han sedan ska repa med orkestern han är med i tycker basisten att dom ska jamma lite på just Blinka lilla stjärna. Eftersom basistens nya 5-strängade bas inte har 5 strängar utan anledning bestämmer dom att låten ska gå i C (så han kan gå ner och kötta ordentligt i subbasreginonerna). Perfekt tycker A, den hörde han igår, kommer ihåg hur den gick så han tar tag i sin gitarr och spelar både melodin och ackorden utan problem.

Hade nu A haft ett absolut gehör hade han kommit ihåg låten i Bb-dur. Alltså skulle han vara tvungen att dels vänja sig vid hur låten låter i C-dur och samtidigt behöva transponera varje ton i huvudet. Hade blinka lilla stjärna varit en mer komplex låt med massa toner, ackord och finesser hade detta gjort livet ganska surt för honom.

Nu vet jag inte vilka metoder det finns för att träna upp ett absolut gehör, men jag har svårt att förstå hur det fungerar. Ett medfött absolut gehör handlar ju inte bara om västerländska 12-tonssystem utan om att kunna identifiera svängningar utan andra referenser. Även om jag brukar kunna hitta ett E utan referens har jag ju den tonen att utgå från när jag identifierar andra toner. Alltså är det egentligen mitt relativa gehör som gör jobbet när jag listar ut vad en låt går i för tonart. De jag känner med medfött absolut gehör tänker på ett helt annat sätt och behöver inte fundera en endaste sekund på vilken ton det kan vara dom hör, dom bara hör det.. direkt. och har aldrig övat på det heller. Och den enda förklaringen man får är något i stil med: "du ser skillnad på rött och grönt, jag hör skillnad på två olika frekvenser utan referens".

edit: meningsuppbyggnad

Precis!! toner är svängningar! En ton svänger mycket. Tonen A t.ex svänger som fan. Medans Fiss svänger sakta. Prova att lyssna på tonen Fiss och tonen Eb i mitten av tonregistret du kommer att höra att Fiss låter vibrant medans Eb låter mjukt även om du spelar tonen hårt så låter Eb mjukt

Prova sen att spela ett Fiss durackord och ett Eb durackord och du kommer att höra samma sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Intressant, det visste jag inte. Speciellt inte det sista, trodde att det bara var fördelar med att ha absolut gehör.

Hur är det när en person med absolut gehör ska lyssna på en "vanlig" låt (pop/rock) som det är blås/stråkar/symfoniorkester på? Jag har hört att intoneringen mellan exempelvis stråkar och rocksättningn gör så att en person med absolut gehör ofta tycker att det låter förskräckligt. Eller är det en myt också?

En rocksättning intonerar ju knappast helt klockrent i sig... Men jag fattar inte vad det skulle ha med absolut gehör att göra? en person med ett gott relativt gehör hör ju om det är surt lika bra som en med absolut.. Även om man har absolut gehör betyder ju inte det att man är född med en tempererad stämning i generna.

En annan nackdel med absolut gehör är att dom missar mycket av den harmoniska "kollen". dom hör precis alla toner men reflekterar inte speciellt mycket över vilken musikalisk funktion allt har. Med ett relativt gehör tvingas man ju luta sig mot att identifiera klanger/harmoniska funktioner och det är ju nästan det viktigaste för improvisationsbaserad musik (rock, pop, jazz osv).

edit: konstig formulering

Du missar poängen med absolut gehör!! absolut gehör handlar inte om att lära dig hur alla tonerna låter för sig självt.Om du föds med absolut gehör så hör du inte bara en ton och vet hur den låter/heter (en del som föds med absolut gehör vet inte ens vad en ton heter!!) Dem kanske inte ens bryr sig. Jag skrev att man kan träna sig till absolut gehör. Då får du relativt gehör på köpet så att säga. Musik är inte enharmonisk. Perfect Pitch kursen börjar med att man tränar sig att känna igen en ton går vidare till en annan. Sen lär man sig double tones alltså två toner spelade samtidigt i alla varianter du kan tänka dig. Sen treklanger i alla de former sen fyrklanger o.s.v alltså ackord. Jag kan då inte se någon nackdel med det!! Dessutom kan du utveckla ett relativt gehör på väldigt hög nivå utan någon speciell träning.Alltså man kan träna sig till absolut gehör och man får inga problem med det. Dessutom kan jag garantera att du improviserar mycket bättre med absolut gehör än utan

Jodå, jag är med på dina poänger helt och hållet. Vad jag ville få fram är att ett absolut gehör inte är någon som helst garanti för en korrekt tolkning av ett harmonsikt flöde även om den som tolkar hör samtliga toner. Vad har du praktisk nytta av att kunna identifiera en 13b9-klang utan att känna/förstå dess funktion?

Jag menar fortfarande inte att man kan träna sig upp till ett aboslut gehör som blir samma som de som har det medfött; det är som att lära sig memorera alla tal som finns utan att förstå hur talsystemet fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det nu med högtalarkablarna? Blir det verkligen någon skillnad i ljudkvalitet? Behöver man sådana som kostar 10000:- för 3m eller räcker det med vanlig elkabel, så länge det är tillräcklig dimension för att tåla effekten...? 🙂

Tror det var Hifi & Musik som på 80-talet gjorde ett blindtest - 220-kabeln kom på andra eller tredje plats, så...... 😳

...och det har förekommit dubbelblindtester på Chalmers som inte har kunnat fastställa någonting alls, eftersom utfallet har blivit lika bra som om man gissar helt slumpmässigt. I vissa blindtester har t o m den vanliga elkabeln fått högsta betyg...

En annan väldigt gammal myt som jag kom på, är att somliga påstår att man måste ha exakt samma längd på kablarna till höger/vänster kanal för att det ska bli bra. Vet inte hur utbred den villfarelsen är, men med tanke på ljushastigheten, är det förstås bara nys.

....fast el går inte med ljushastigheten.....

Nej, inte riktigt, men tillräckligt snabbt för att det inte ska bli någon praktisk skillnad om inte skillnaden i längd mellan kanalerna är flera km...

I själva ledaren brukar man räkna teoretiskt med ljusets hastighet, men hur det blir i praktiken, beror mycket på materialet i isoleringen mellan signalledaren och skärmen (man måste ju som bekant ha en sluten krets för att det ska hända något...). Med PVC som isolering, så handlar det om mellan 35% och 58% av ljusets hastighet (beroende på tjocklek och uppbyggnad av isoleringsmaterialet).

Även om det skulle vara så lågt som 20% av ljusets hastighet (vilket det alltså inte är), så är frågan ändå av akademisk karaktär. Det blir ju i så fall ca 60km kabel för att få 1ms fördröjning mellan kanalerna - eller ca 60m för 1μs (mikrosekund = tusendels millisekund...) - eller ca 0,17μs för 10m, som förmodligen är en lite mer relevant längd för signalkabeln. Med andra ord helt meningslöst i praktiska tillämpningar, åtminstone när det gäller ljud... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan ett upptränat absolut gehör och ett medfött är att den som har det medfött _ALDRIG_ glömmer. Det är som att du skulle glömma bort färgen grön ungefär. Jag brukar kunna klura ut tonarter utan att ha instrument att testa på, men ändå har inget absolut gehör.

Nackdelarna med absolut gehör är att om någon ska spela eller sjunga en låt i en tonart han eller hon aldrig hört den i kommer få stora problem (personen måste då transponera i huvudet). För någon med ett bra relativt gehör är det inga som helst problem.

Intressant, det visste jag inte. Speciellt inte det sista, trodde att det bara var fördelar med att ha absolut gehör.

Hur är det när en person med absolut gehör ska lyssna på en "vanlig" låt (pop/rock) som det är blås/stråkar/symfoniorkester på? Jag har hört att intoneringen mellan exempelvis stråkar och rocksättningn gör så att en person med absolut gehör ofta tycker att det låter förskräckligt. Eller är det en myt också?

En rocksättning intonerar ju knappast helt klockrent i sig... Men jag fattar inte vad det skulle ha med absolut gehör att göra? en person med ett gott relativt gehör hör ju om det är surt lika bra som en med absolut.. Även om man har absolut gehör betyder ju inte det att man är född med en tempererad stämning i generna.

En annan nackdel med absolut gehör är att dom missar mycket av den harmoniska "kollen". dom hör precis alla toner men reflekterar inte speciellt mycket över vilken musikalisk funktion allt har. Med ett relativt gehör tvingas man ju luta sig mot att identifiera klanger/harmoniska funktioner och det är ju nästan det viktigaste för improvisationsbaserad musik (rock, pop, jazz osv).

edit: konstig formulering

Du missar poängen med absolut gehör!! absolut gehör handlar inte om att lära dig hur alla tonerna låter för sig självt.Om du föds med absolut gehör så hör du inte bara en ton och vet hur den låter/heter (en del som föds med absolut gehör vet inte ens vad en ton heter!!) Dem kanske inte ens bryr sig. Jag skrev att man kan träna sig till absolut gehör. Då får du relativt gehör på köpet så att säga. Musik är inte enharmonisk. Perfect Pitch kursen börjar med att man tränar sig att känna igen en ton går vidare till en annan. Sen lär man sig double tones alltså två toner spelade samtidigt i alla varianter du kan tänka dig. Sen treklanger i alla de former sen fyrklanger o.s.v alltså ackord. Jag kan då inte se någon nackdel med det!! Dessutom kan du utveckla ett relativt gehör på väldigt hög nivå utan någon speciell träning.Alltså man kan träna sig till absolut gehör och man får inga problem med det. Dessutom kan jag garantera att du improviserar mycket bättre med absolut gehör än utan

Jodå, jag är med på dina poänger helt och hållet. Vad jag ville få fram är att ett absolut gehör inte är någon som helst garanti för en korrekt tolkning av ett harmonsikt flöde även om den som tolkar hör samtliga toner. Vad har du praktisk nytta av att kunna identifiera en 13b9-klang utan att känna/förstå dess funktion?

Jag menar fortfarande inte att man kan träna sig upp till ett aboslut gehör som blir samma som de som har det medfött; det är som att lära sig memorera alla tal som finns utan att förstå hur talsystemet fungerar.

Håller med dem som har det medfött verkar tycka att det är väl ingenting en ton låter så en annan så etc.

En cool sak jag var med om var när jag gick på sköldinge folkhögskola 1992

jag hade precis köpt Perfect pitch kursen och höll på att lära mig identifiera toner.

På skolan gick en blind snubbe han kunde klinka lite piano så jag blev förståss intresserad av hans

förmåga att känna igen toner.

Jag frågade om han ville vara med på ett test han sa ok.

Så jag spelade en ton på pianot och frågade vad är det här för ton? Han kunde direkt svara rätt ton.

Jag provade ett par till han klarade dem också galant.

Jag provade enkla dur och moll ackord han hade inga problem med dem heller.

Jag testade ett komplicerat ackord typ 7 toners ackord med stora intervaller välldigt dissonant.

Då fick han problem och var tvungen att höra det Igen så jag fick spela det ett par gånger till

innan han klarade att räkna upp tonerna från den lägsta till den högsta tonen (han kunde inte namnet på ackordet inte jag heller haha).Men han klarade att höra alla tonerna.

Behöver Jag tillägga att jag var jäkligt imponerad.

Jag frågade naturligtvis om han hade absolut gehör från födseln.

Det hade han inte han hade haft ett keyboard hemma sen han var liten pojk och spelat på det

eftersom han var blind från födseln så kunde han ju inte se vad han spelade han fick lita på öronen.

Nu kan man ju fråga sig hur han då kunde veta namnen på tonerna? det vet inte jag. Jag har för mig att han hade lärt sig det på blindskolan i Örebro eller nåt sånt eller via hans föräldrar.

Grejjen är han var inte speciellt intresserad av att lära sig mer om musik än att klinka lite piano då och då.

Hade han vart intresserad att lära sig musik så hade han nog inte haft några som helst problem med att lära sig harmonilära mm mm. Precis som vilken annan musiker som helst (och han hade TRÄNAT upp sitt absoluta gehör)Har men det medfött och inte gör något av det så är det ju deras bekymmer.

Redigerat av Guitarmaniac
Link to comment
Dela på andra sajter

Myten att alla gitarrister är instrument-onanister...? Har spelat gitarr sen jag var 15 (är 34 år nu) och har totalt övergett 1000-toner-i-minuten-inställningen. Som nån sa: att få en ton låta som en hel melodi, det är det svåraste...

Link to comment
Dela på andra sajter

Myten om att brittiska band aldrig blir kända utanför England

Finns det ens en sån myt? :rolleyes:

nej det är en myt.

eller vänta, då finns den ju.

och då är det inte en myt.

och då finns den inte...

och då är det ju en myt......

och då... .. . äsch.

Jag tror hur som helst att hela begreppet "absolut gehör" är en enda stor myt. Jag menar, exakt HUR stor är chansen att man rent GENETISKT skulle kunna lagra exakt frekvensen 440hz som en grundton? För det låter ju så ibland på folk som säger sig ha, eller känna någon, med absolut gehör. Att allt som inte är baserat på 440 låter ostämt. Att den relativa intoneringen är oviktig.

Stackars människor! Hur mådde de egentligen när stämgaffeln uppfanns och A låg på 423.5 hz?

Däremot kan man säkert lära sig hur den låter. Men det är nog lätt att förvilla en sådan person genom att spela några låtar med någon alternativ men enhetlig stämning. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Myten att alla gitarrister är instrument-onanister...? Har spelat gitarr sen jag var 15 (är 34 år nu) och har totalt övergett 1000-toner-i-minuten-inställningen. Som nån sa: att få en ton låta som en hel melodi, det är det svåraste...

Coolt!!! tänka sig det har jag också! Men jag kan fortfarande tycka att det är skoj med ett snabbt solo ibland så då är det ju bra att man tränade som en galning när man var liten!!håller med om att det är en myt det är ju bara att lyssna på Kirk Hammet Gary Moore mmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Myten om att brittiska band aldrig blir kända utanför England

Finns det ens en sån myt? 😄

nej det är en myt.

eller vänta, då finns den ju.

och då är det inte en myt.

och då finns den inte...

och då är det ju en myt......

och då... .. . äsch.

Jag tror hur som helst att hela begreppet "absolut gehör" är en enda stor myt. Jag menar, exakt HUR stor är chansen att man rent GENETISKT skulle kunna lagra exakt frekvensen 440hz som en grundton? För det låter ju så ibland på folk som säger sig ha, eller känna någon, med absolut gehör. Att allt som inte är baserat på 440 låter ostämt. Att den relativa intoneringen är oviktig.

Stackars människor! Hur mådde de egentligen när stämgaffeln uppfanns och A låg på 423.5 hz?

Däremot kan man säkert lära sig hur den låter. Men det är nog lätt att förvilla en sådan person genom att spela några låtar med någon alternativ men enhetlig stämning. Eller?

Vadå genetik det har väl inget med genetik att göra. Man kan säga att det är en känsla en ton vibrerar så en annan så mm. Bach hade absoult gehör likaså Mozart om du hör ett A=440 hz så låter det som ett A även om tonen höjs/sänks en aning ända tills det börjar låta som ett Bb/Ab det är endast inom data/synth världen du kan hålla perfekt stämning med ett levande instrument är det sällsynth att du träffar klockrent på A=440

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror hur som helst att hela begreppet "absolut gehör" är en enda stor myt. Jag menar, exakt HUR stor är chansen att man rent GENETISKT skulle kunna lagra exakt frekvensen 440hz som en grundton? För det låter ju så ibland på folk som säger sig ha, eller känna någon, med absolut gehör. Att allt som inte är baserat på 440 låter ostämt. Att den relativa intoneringen är oviktig.

Stackars människor! Hur mådde de egentligen när stämgaffeln uppfanns och A låg på 423.5 hz?

Däremot kan man säkert lära sig hur den låter. Men det är nog lätt att förvilla en sådan person genom att spela några låtar med någon alternativ men enhetlig stämning. Eller?

Hur stor chansen är att någon föds med absolut gehör har jag ingen aning om, men jag har en kompis som alltid haft det. Det spelar ingen roll vilken stämning han lyssnar på, och han har inga problem med om en låt är snedstämd mer än att han hör att det inte är stämt i 440. Enl. honom så kan det bli lite konstigt när han är riktigt packad, annars vet han alltid vilka toner som spelas, oberoende stämning. Sjunger man en ton fritt och frågar vad det är så kan han direkt säga "det är ganska nära ett Eb men du är lite låg just nu".

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma fråga gäller nätkablar, där det ledigt säljs 2m långa nätkablar för 5000:- och påstås göra ljudet bättre - trots att nätspänningen först har en resa på åtskilliga meter genom standard installationskabel i plaströr i väggarna och går i billigast möjliga kabel mellan huset och transformatorstationen etc...

Jag har en kompis som är hifinörd, han har nån stor jäkla mojäng som kostar typ 50000:- som omvandlar strömmen så att det inte blir några strömspikar och så, och strömmen blir mer jämn (vet inte exakt vad den gör). Nätkabeln som kommer från väggen spelar ingen roll men den han har från omvandlaren kostar typ 10000:- eller nåt. Så tänk på att testa med en sån strömomvandlare om ni ska göra den testen. Jag tror också att det är skitsnack, men det måste göras rätt 😄

Exakt samma sak kan man göra med en UPS där spänningen går genom batterierna alltid och på så sätt stabiliseras (i de sällsynta fall som sådant verkligen behövs - typ långt ute på landet där spänningen kan vara lite instabil ibland). Sådant kostar bara 50000:- om man köper det från firmor som sälljer hifi-voodoo-prylar... 😄

Ja fast problemet borde väl vara störe i en storstad eller vid industriområden, då stora maskiner (elmotorer o dyligt) eller massanvändning gör att spänningen sviktar och tillför störningar på elnätet? Sen är ju frågan hur pass mycke och om det egentligen påverkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror hur som helst att hela begreppet "absolut gehör" är en enda stor myt. Jag menar, exakt HUR stor är chansen att man rent GENETISKT skulle kunna lagra exakt frekvensen 440hz som en grundton? För det låter ju så ibland på folk som säger sig ha, eller känna någon, med absolut gehör. Att allt som inte är baserat på 440 låter ostämt. Att den relativa intoneringen är oviktig.

Stackars människor! Hur mådde de egentligen när stämgaffeln uppfanns och A låg på 423.5 hz?

Däremot kan man säkert lära sig hur den låter. Men det är nog lätt att förvilla en sådan person genom att spela några låtar med någon alternativ men enhetlig stämning. Eller?

Hur stor chansen är att någon föds med absolut gehör har jag ingen aning om, men jag har en kompis som alltid haft det. Det spelar ingen roll vilken stämning han lyssnar på, och han har inga problem med om en låt är snedstämd mer än att han hör att det inte är stämt i 440. Enl. honom så kan det bli lite konstigt när han är riktigt packad, annars vet han alltid vilka toner som spelas, oberoende stämning. Sjunger man en ton fritt och frågar vad det är så kan han direkt säga "det är ganska nära ett Eb men du är lite låg just nu".

Haha häftigt det är precis så det blir med absolut gehör när man tränar sig till det åxo. Jag har inte riktigt kommit dit ännu!! Men är på god väg det tar en djäkla tid å en massa träning. Träningen är väl det som brister för mig (LAT!!)

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan väldigt gammal myt som jag kom på, är att somliga påstår att man måste ha exakt samma längd på kablarna till höger/vänster kanal för att det ska bli bra. Vet inte hur utbred den villfarelsen är, men med tanke på ljushastigheten, är det förstås bara nys.

....fast el går inte med ljushastigheten.....

Nej, inte riktigt, men tillräckligt snabbt för att det inte ska bli någon praktisk skillnad om inte skillnaden i längd mellan kanalerna är flera km...

I själva ledaren brukar man räkna teoretiskt med ljusets hastighet, men hur det blir i praktiken, beror mycket på materialet i isoleringen mellan signalledaren och skärmen (man måste ju som bekant ha en sluten krets för att det ska hända något...). Med PVC som isolering, så handlar det om mellan 35% och 58% av ljusets hastighet (beroende på tjocklek och uppbyggnad av isoleringsmaterialet).

Även om det skulle vara så lågt som 20% av ljusets hastighet (vilket det alltså inte är), så är frågan ändå av akademisk karaktär. Det blir ju i så fall ca 60km kabel för att få 1ms fördröjning mellan kanalerna - eller ca 60m för 1μs (mikrosekund = tusendels millisekund...) - eller ca 0,17μs för 10m, som förmodligen är en lite mer relevant längd för signalkabeln. Med andra ord helt meningslöst i praktiska tillämpningar, åtminstone när det gäller ljud... 😉

A-ha!

Det var länge sen jag gick i plugget.......... 😳

Tack för uppfräschningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan väldigt gammal myt som jag kom på, är att somliga påstår att man måste ha exakt samma längd på kablarna till höger/vänster kanal för att det ska bli bra. Vet inte hur utbred den villfarelsen är, men med tanke på ljushastigheten, är det förstås bara nys.

....fast el går inte med ljushastigheten.....

Nej, inte riktigt, men tillräckligt snabbt för att det inte ska bli någon praktisk skillnad om inte skillnaden i längd mellan kanalerna är flera km...

I själva ledaren brukar man räkna teoretiskt med ljusets hastighet, men hur det blir i praktiken, beror mycket på materialet i isoleringen mellan signalledaren och skärmen (man måste ju som bekant ha en sluten krets för att det ska hända något...). Med PVC som isolering, så handlar det om mellan 35% och 58% av ljusets hastighet (beroende på tjocklek och uppbyggnad av isoleringsmaterialet).

Även om det skulle vara så lågt som 20% av ljusets hastighet (vilket det alltså inte är), så är frågan ändå av akademisk karaktär. Det blir ju i så fall ca 60km kabel för att få 1ms fördröjning mellan kanalerna - eller ca 60m för 1μs (mikrosekund = tusendels millisekund...) - eller ca 0,17μs för 10m, som förmodligen är en lite mer relevant längd för signalkabeln. Med andra ord helt meningslöst i praktiska tillämpningar, åtminstone när det gäller ljud... 😉

A-ha!

Det var länge sen jag gick i plugget.......... 😳

Tack för uppfräschningen!

Hittade en annan intressant uträkning!

"Elektricitet har en ungefär hastighet i en kabel på 0,8 ljusets hastighet, så för att fördröja ljudet 2,2ms behöver du: 299 792 458ms/2,2ms= 13´626´929´909 meter kabel"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill slå hål på den svenska "Stjärn-myten" som florerar i kvällspressen.

I svensk media gäller regeln "en gång stjärna, alltid stjärna" och man göder myten genom att kalla alla onehit wonders och alla föredetta melodifestivaldeltagare för stjärnor.

Om någon som en gång spelat i ett band eller sjungit in en skiva råkar ut för en olycka eller slår sin sambo eller på annat sätt hamnar i pressen så är den personen genast en "Rockstjärna".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag vill slå hål på den svenska "Stjärn-myten" som florerar i kvällspressen.

I svensk media gäller regeln "en gång stjärna, alltid stjärna" och man göder myten genom att kalla alla onehit wonders och alla föredetta melodifestivaldeltagare för stjärnor.

Om någon som en gång spelat i ett band eller sjungit in en skiva råkar ut för en olycka eller slår sin sambo eller på annat sätt hamnar i pressen så är den personen genast en "Rockstjärna".

Den myten e sann eftersom en nyhet om en "känd" person säljer mer än en med en okänd 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Alla som producerar pytrance och Goatrance käkar konstiga svampar och åker runt i blommiga folkvagnsbussar

Ja, det är definitivt en myt.

Det är ju alla som lyssnar på det som gör sånt!

Link to comment
Dela på andra sajter

"En annan väldigt gammal myt som jag kom på, är att somliga påstår att man måste ha exakt samma längd på kablarna till höger/vänster kanal för att det ska bli bra. Vet inte hur utbred den villfarelsen är, men med tanke på ljushastigheten, är det förstås bara nys."

Hello.

Det finns andra parametrar att tänka på än hastighet.

Motståndet i kablarna förändras med olika längder, det får konsekvenser för den drivande förstärkaren.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

"En annan väldigt gammal myt som jag kom på, är att somliga påstår att man måste ha exakt samma längd på kablarna till höger/vänster kanal för att det ska bli bra. Vet inte hur utbred den villfarelsen är, men med tanke på ljushastigheten, är det förstås bara nys."

Hello.

Det finns andra parametrar att tänka på än hastighet.

Motståndet i kablarna förändras med olika längder, det får konsekvenser för den drivande förstärkaren.

Mvh Omni

Visst kan det hända om slutstegens utgångar är känsliga - och om skillnaden mellan kablarna är mycket stor, men knappast om det bara är ett par meter som skiljer. Man lägger ju inte gärna 100m kabel till ena kanalen och 1m till den andra... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

....fast el går inte med ljushastigheten.....

Nej, och elektronerna färdas ännu långsammare: 1 mm / s eller någonstans däromkring. Inte för att det spelar någon direkt roll i sammanhanget - är litet kul att veta bara.

SANT ELLER FALSKT?:

- Folkmusik är detsamma som gammeltjo.

Om man lever i den villfarelsen kan snabbt bli botad genom att lyssna litet på hedningarna, frifot, väsen, ranarim eller något annat bra band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en myt:

Att öka tempot på slutet på en låt skulle ge låten mer "power".

Att nånting låter mer eller mindre "MIDI".

Att det är ju ingen konst att göra musik om man använder en dator.

Att dyra rackburkar ger längre penis. 19 tum är alltid 19 tum.

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE(Omni @ 2007-11-12, 09:22)

"En annan väldigt gammal myt som jag kom på, är att somliga påstår att man måste ha exakt samma längd på kablarna till höger/vänster kanal för att det ska bli bra. Vet inte hur utbred den villfarelsen är, men med tanke på ljushastigheten, är det förstås bara nys."

Hello.

Det finns andra parametrar att tänka på än hastighet.

Motståndet i kablarna förändras med olika längder, det får konsekvenser för den drivande förstärkaren.

Mvh Omni

Visst kan det hända om slutstegens utgångar är känsliga - och om skillnaden mellan kablarna är mycket stor, men knappast om det bara är ett par meter som skiljer. Man lägger ju inte gärna 100m kabel till ena kanalen och 1m till den andra...

Hello Claes. 😳

Håller med dig om att det inte är ett stort bekymmer men ser ändå ingen fördel med att slarva.

Resistansen och induktansen i kabeln blir dubbelt så stora om ena kabeln är dubbelt så lång.

Tycker det är konstigt att skippa en så enkel åtgärd som att från början se till att dom är lika långa

om man inte vet hur den drivande elektroniken påverkas.

Högtalarkablar är ju billiga.

Dessutom blir det mkt enklare att sälja dessa om man får för sig att vilja byta till annat senare.

Också enklare att ändra position på förstärkare eller högtalare om man vill möblera om.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du hjälpa till med en artikel vi jobbar på inför ett kommande nummer? Artikeln handlar om olika musik/ljudmyter, och vi tänker undersöka om de verkligen har någon förankring i verkligheten. Kan vem som helst öva upp absolut gehör? Låter svarvade cd-skivor verkligen bättre? Vilken myt vill du att vi granskar?

Myt: ju dyrare prylar man har, desto bättre musik (eller spelteknik). Det går lika bra med en Squire

för två papp, som en Warwick för trettiofem (det är ju i och för sig roligare att öva på en Warwick Thumb Bass-mer lättspelad).

Man måste ju ändå (hur dyr prylen än är) lära sig hur den fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...