Jump to content
Annons

Ny Dator Färdigbyggd!


Bajenuffe1

Recommended Posts

Tjing vänner.

Har just byggd färdigt och installerat allt på den. Testkörde gamla cubase projekt som knappt gått att lyssna på innan p.g.a avv processorn knäat... Nu, med den nya burken så kommer den knappt över 20 %.. Jag är sååå förbannat glad..

Det är dock en sak som grämer mig... inte för att det gör något då allt funkar toppen, men man vill ju ha det man köper..

Jag kör Windows XP 32-bitars versionen och VARFÖR snor OS'et åt sig nästam 800 Mb av internminnet? Detta utan att jag laddat något annat än just OS'et. BIOS läser 4 Gb minne, men aktivitetshanteraren säger annat... Totalt Fysiskt minne 3275820. Är det systemet som inte kan hantera mer eller?

Skulle bli jätteglad över svar.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Win xp klarar bara runt 3 gig.

Dock är det så oxå att när ditt os startar så laddas det en hel pund med "servis" som tar mkt ram.

När jag togbort massa onödigt på min musikburk (som inte är ansluten till nätet) så tjänade jag nästan 700MB minne på det.

Om du inte är kopplat mot nätet med burken rekomnderar jag ditt program som heter "Autoruns" som är ett litet program på några få kb, men grymt kraftfullt och du får en överblick över ALLT som laddas när datorn startar. Där kan du bockaav de rutiner och services som du inte har någon större nytta av!

// Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju kolla vad som autostartas. Gå på startmenyn -> kör -> (skriv) msconfig - > autostart. Där står det vad som autostartas varje gång du startar datorn. Du kan ju per default ta bort Winamp och Adobe Acrobat. Jag tog bort nästan allt på autostart, har igång ljudkorts och grafikkorts relaterade prylar och ctfmon (har något att göra med texthantering tror jag). Sen om jag ska in på internet eller så startar jag upp de program som jag behöver t ex AVG Anti-virus.

Se till att du inte chansar bara. Googla de saker du är osäker på och om du inte får ett tillräckligt svar ha hellre kvar det än att ta bort det. En till viktig sak är ju att när du kryssat ur det du inte vill ska autostartas så kommer du att få upp en ruta där det står att du har gjort ändringar i autostart. "Testkör" datorn ett par gånger innan du kryssar i visa inte det meddelandet igen/spara (eller vad det nu står, jag senil).

*edit* lite extra

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen superexpert på XP men jag vill minnas att man måste konfigurera *.ini filen med någon memory switch.

Annars är 3 Gig den övre gränsen. Det går att göra men det kunde ibland uppstå vissa problem.

Kanske någon som kan detta bättre kan svara annars kan du prova att söka på nätet. Sök på XP memoryswitch tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 st Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

2GBTWXD2800C4 2 520:-

Cooler Master Stacker 832 ATX/BTX BLACK without PSU/utan nätagg.

CMSTACK832BL 1 2 095:-

(Denna låda är verkligen något för Star Wars fans.. Ser ut som Dath Wader! Jag har 6 x 12"-fläktar installerade som INTE ENS HÖRS!!)

ASUS GEFORCE 7300GT SILENT 256MB HDTV DVI PCI-E (Fläktlös)

Seagate Barracuda ST3500630AS 7200.10 500GB 7200rpm 16MB cache SATA2

Zalman ZM600-HP Modular Power supply 600W ATX2.2 Silent PSU

ASUS P5W DH Deluxe Digital Home Series - moderkort - ATX - i975X

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

IE6600R 1 940:-

Till detta så har jag min gamla trotjänare ESI WaMi Rack 192L som jag, mot vad alla säger, tycker är ett toppenkort!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag till sist kom upp i c:a 11000kr, men jag sålde den gamla för kostnaden av moderkortet och en IDE DVD brännare (2500kr)

Detta är då utan skärm, råtta och tangentbord. Det hade jag innan.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Till detta så har jag min gamla trotjänare ESI WaMi Rack 192L som jag, mot vad alla säger, tycker är ett toppenkort!

Såg att vi hade en likadan hemma Wami Rack...

Är den värd att installera, hur "funkar" den å så?..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjing vänner.

Har just byggd färdigt och installerat allt på den. Testkörde gamla cubase projekt som knappt gått att lyssna på innan p.g.a avv processorn knäat... Nu, med den nya burken så kommer den knappt över 20 %.. Jag är sååå förbannat glad..

Det är dock en sak som grämer mig... inte för att det gör något då allt funkar toppen, men man vill ju ha det man köper..

Jag kör Windows XP 32-bitars versionen och VARFÖR snor OS'et åt sig nästam 800 Mb av internminnet? Detta utan att jag laddat något annat än just OS'et. BIOS läser 4 Gb minne, men aktivitetshanteraren säger annat... Totalt Fysiskt minne 3275820. Är det systemet som inte kan hantera mer eller?

Skulle bli jätteglad över svar.

/Uffe

Så länge du kör 32 bit OS så kan datorn max adressera 4GB minne TOTALT. Dvs ink grafikkort mm.

Således gör tex ditt grafikkort som har 256MB minne att 256MB minne av ditt RAM ej blir tillgängligt...

Cheers!

EDIT: la till en länk

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe.. ingen som reflekterat över att posten är närmare tre år gammal?

Jag satt precis och funderade på hur man kan betala 11k för en dator med så dålig prestanda..............

Fick hålla mig för att inte kommentera vilket slöseri med pengar det var.

Tur att du skrev detta =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...