Jump to content
Annons

Allt låter grötigt i andra högtalare!


fender__

Recommended Posts

När jag spelar in musiken så låter den "ok" i mina monitorer, sen när jag lyssnar i bilen, hemma osv så låter det grötigt och fult, volymen är inte heller den bästa men har hittat en tråd där dom tar upp det? ... Det jag undrar är fall man "måste" ha effekt på varje spår? vad är det som gör trummorna så torra jag använder mej av addictive drums där jag har ganska mycket effekter osv... Sen så spelar jag in ganska mycket genom min synt, roland g 1000 där det redan finns reverb, behöver jag då lägga in reverb igen efter att ha spelat in en melodi eller liknande??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

BEHRINGER TRUTH B2030A , men det är inte i studion det låter grötigt utan på andra ställen, eller när jag gör en mixdown och lyssnar på mediaplayer så låter det inte likadant som i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket reverb är ju iofs en garanterad grötfaktor. Speciellt långa reverb på feta syntpads.

Notera vad det är du inte gillar när du lyssnar i andra miljöer. Gör sen ett par olika alternativmixar där du lägger en EQ på masterregeln för enkelhetens skull. Om det låter för grötigt kan man tex dra ner runt 250-300. Gör andra EQ-korrigeringar som du tror kan hjälpa. När du börjar hitta rätt går du in på de enskilda spåren och gör om. Efter detta bör du ha en hyfsad koll på hur dina monitorer funkar i mix och kan göra kompenseringar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BEHRINGER TRUTH B2030A är tillräckligt bra för att kunna göra mixningar i toppkvalitet skulle jag vilja påstå!

Felet sitter alltså någon helt annan stans.

Ett mycket vanligt "fel" eller snarare orsak till att det kan bli så stor ljudskillnad är att man inte ha lärt känna sin anläggning så pass väl

som man egentligen borde. Andra orsaker kan t.ex. vara rummets akustik som kan göra att man blir lurad i hur man ska mixa.

En annan sak kan i vissa fall vara brist på kunskap och erfarenhet. Eller kanske en kombination av flera faktorer.

Vad problemet beror på i ditt fall är svårt att svara på med full säkerhet.

Erfarenheten spelar nog in lite misstänker jag, men du kanske också ska försöka "trimma in" din studio lite.

Så att ditt studioljud blir så likt andra anläggningar som det bara är möjligt. Eller tvärtom.

Alltså....om du vrider upp 5 cm diskant så bör det ju låta 5 cm även i stereoapparaterna hemma hos folk och inte 3 eller 7 cm!

Om du förstår själva cymbaliken! 🙂

Inte för att du kanske blev klokare av mitt svar men det var ett försölk i varje fall.

Hoppas ett det löser sig för dig, men inte i vasken bara! 🙂

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

BEHRINGER TRUTH B2030A , men det är inte i studion det låter grötigt utan på andra ställen, eller när jag gör en mixdown och lyssnar på mediaplayer så låter det inte likadant som i cubase.

De monitorerna är ganska ok men rummet spelar större roll än monitorer, skapliga monitorer kan ha en frekvensåtergivning på +/- 3dB som sämst, och rummet kan variera med +/- 30 dB.

Det claes menar med att monitorerna inte är så bra är att de inte har en "neutral" dvs rak frekvensgång. De kan låta bra i sig, men om du mixar nåt och du inte har en rak frekvensgång kommer du att kompensera för rummets och monitorernas "toppar" och "dalar" i EQ:n, och mixen kommer bara att låta bra i monitorerna. Eftersom du har andra problemfrekvenser på andra system så låter det inte bra så fort du spelar mixen någon annanstans. Ett tips är att kolla låten då och då i en frekvensanalyserare, så att mixen inte går överstyr.

Har också upplevt ibland att det låter sämre när man bouncar låten till en wav, men det tror jag är psykiskt eftersom man ser spåren för sig i cubase, då hör man dem mer separerat också 🙂

Fast om du gör något fel vid bouncningen (ex. väljer mp3 eller ett lägre bitdjup utan dither) så kan jag förstå varför det blir sämre i så fall.

Lycka till 🙂

Edit: Ser att Ludgo Pelle hann före med nästan samma inlägg 🙂

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du gör något fel vid bouncningen (ex. väljer mp3 eller ett lägre bitdjup utan dither) så kan jag förstå varför det blir sämre i så fall.

menar du mixdown... jag gör om den till mp3 direkt, är det fel att göra så???

Jag kanske uttryckte mej lite fel.. när jag lyssnar i cubase så låter det bra, sen när jag gör en mixdown till mp3 och lyssnar på mediaspelaren så låter det doft, instängt på något sett.. det har nog inget med monitorerna att göra, är ganske säker på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom rummet kan påverka ljudet så mycket... Är det bättre att mixa i hörlurar då? Jag har ett par AKG K270 Studio - ganska bra lurar alltså. Men många säger ju att man ska inte mixa i lurar... Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du gör något fel vid bouncningen (ex. väljer mp3 eller ett lägre bitdjup utan dither) så kan jag förstå varför det blir sämre i så fall.

menar du mixdown... jag gör om den till mp3 direkt, är det fel att göra så???

Jag kanske uttryckte mej lite fel.. när jag lyssnar i cubase så låter det bra, sen när jag gör en mixdown till mp3 och lyssnar på mediaspelaren så låter det doft, instängt på något sett.. det har nog inget med monitorerna att göra, är ganske säker på det...

Ok då är det ju klart att det låter skit. Gör en 24 bitars wav så låter det identiskt som i cubase, annars om du måste ha mp3, se till att välja 44100Hz och den högsta kvaliteten (320kbps), då kommer du inte att höra någon större skillnad (om någon alls). Om du verkligen måste ha en fil som inte tar plats sänk till minst 192kbps om du inte vill förlora allt för mycket ljudvalitet. Tänk på att mp3 är ett komprimerat format som endast är till för mp3 spelare och uppladdning på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som hemmapular har jag inte världens bästa monitorer. Trode ett tag att anledningen till att jag gör låter skit var monitorerna därför tänkte jag ett tag på att lägga alla pengar jag någonsin kan avvara på monitorer. Det dyraste av Genelec, Adam etc. Jag kom på att detta är en hobby och jag skulle hällre köpa en bas eller en riktigt bra fagott. Jag har inte råd med allt. Jag köpte varken det ena eller andra. Har fortfarande pissmedhörning och kommer inte att göra några fantastiska mixar däremot har jag lärt mig hur högtalarna fungerar och jag gör definitivt mycket bättre mixar idag än för ett år sedan när jag började spela in själv.

Som gamal musiker trodde jag att det var bara att ratta på några knappar för musiken kan jag ju redan, eller?

Hur fel jag hade. Detta är ett univerum där bara jag är en nybörjare.

Jag lär mig någonting nytt varje dag.

Det viktiga jag har lärt mig är dock att det hänger inte på grejjer även om jag har förköpt mig i vissa fall.

Dina monitorer är förmodligen bättre än dom som George Maritin hade när han mixade the Beatless och din version av cubase eller vad tusan är bara någonting som dom kunde drömma om.

Fundera inte på utrustning allt är bättre än vad dom hade.

Make great music and the world is gona love you even more than they do today!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom rummet kan påverka ljudet så mycket... Är det bättre att mixa i hörlurar då? Jag har ett par AKG K270 Studio - ganska bra lurar alltså. Men många säger ju att man ska inte mixa i lurar... Vad tycker ni?

Lurar kan vara användbara för att mixa basen i låten, det är mest basen som rummet påverkar, däremot hör du lite för "bra" i lurar så det kan vara svårt att veta hur mycket reverb och andra effekter man ska ha. Panorering/EQ kan vara svårt också tycker jag, men om rummet är för jävligt kan det kanske vara bättre i lurar.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

okej men du sa något om dither, vad är det för nått?

hmm.. jag har alltid 44100hz och 192kpbs, och det låter skit.. ska testa med 320 kpbs också.. men hur många mb ligger en låt på ungefär om den är i wav?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nybörjare sägger jag att ett par lurar som är bra. Som dina är förmodligen bättre. Här hör man detaljerna. Men jag tror oxå att man måste bränna ner skiten och lyssna hur det låter över allt, Mobil, stereo, Kasettbandspelare från 70-talet.

För mig är det en befrielse att inte bara sitta med lurar eftersom det kan bli många timmar ibland. Jag tror att lurar är ovärderliga men jag tror inte på att mixa allt enbart i lurar. Anyway I am not a Pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurar är mycket ärligare lyssning om dom är bra. Som att se saker med mikroskåp. Och även om alla som vet någonting sägger att man ska kolla steereobilden i lurar har jag aldrig begripit detta. Panoreringar och steereo går helt bort för mig. Jag behöver faktiskt två högtalare för detta.

Lurar är trots detta mitt mikroskåp.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men du sa något om dither, vad är det för nått?

hmm.. jag har alltid 44100hz och 192kpbs, och det låter skit.. ska testa med 320 kpbs också.. men hur många mb ligger en låt på ungefär om den är i wav?

Det är en effekt som motverkar vissa bieffekter som sker vid bitkonvertering, kan inte alla detaljer tillräckligt bra för att uttala mig. Du lägger den som en plugin på masterbussen (eller vad den heter). Den ska alltid vara sist i kedjan. Använd en sån om du ska konvertera från 24 bit till 16 bit. (Jag antar att du mixar i 24 bitar) Det finns också en ruta där du väljer kvalitet på konverteringen till mp3, typ: slow, fast och fastest har jag för mig, där slow ger bäst kvalitet.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Lurar är mycket ärligare lyssning om dom är bra. Som att se saker med mikroskåp. Och även om alla som vet någonting sägger att man ska kolla steereobilden i lurar har jag aldrig begripit detta. Panoreringar och steereo går helt bort för mig. Jag behöver faktiskt två högtalare för detta.

Lurar är trots detta mitt mikroskåp.

Man ska kolla så att panoreringen inte låter "konstig" i lurar precis som att du ska kolla det överallt annat eftersom det kan finnas folk som ska lyssna på din mix i lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddar gärna ner och det kommer jag att göra.

Annars tror jag på 64 bitar eller mer. Allt ljud är som bilder en 16 bitars bild tål ingenting på samma sätt är det med ljud. 24 bitar må vara bra för ett enskildt ljud men gör man minsta förändring... (EQ, kompressor etc.) så är man rökt.

Varenda förändring är sämmre. Jobbar man däremot med ljud i hyfsad upplösning klarar dom sig bättre.

Tyvärr borde fler ljudkort åtminstone stödja 32 bitar men tyvärr är det inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddar gärna ner och det kommer jag att göra.

Annars tror jag på 64 bitar eller mer. Allt ljud är som bilder en 16 bitars bild tål ingenting på samma sätt är det med ljud. 24 bitar må vara bra för ett enskildt ljud men gör man minsta förändring... (EQ, kompressor etc.) så är man rökt.

Varenda förändring är sämmre. Jobbar man däremot med ljud i hyfsad upplösning klarar dom sig bättre.

Tyvärr borde fler ljudkort åtminstone stödja 32 bitar men tyvärr är det inte så.

Såvitt jag vet så finns det inga omvandlare som kör med mer än 24-bit - så ljudkort med högre upplösning än så, torde vara ganska meningslöst... 😉

Den interna hanteringen i mjukvaran kan vara en annan sak - men du får aldrig in bättre upplösning än 24-bit (och egentligen oftast något lägre än det, eftersom den optimala omvandlaren knappt existerar...).

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men du sa något om dither, vad är det för nått?

hmm.. jag har alltid 44100hz och 192kpbs, och det låter skit.. ska testa med 320 kpbs också.. men hur många mb ligger en låt på ungefär om den är i wav?

Det är en effekt som motverkar vissa bieffekter som sker vid bitkonvertering, kan inte alla detaljer tillräckligt bra för att uttala mig. Du lägger den som en plugin på masterbussen (eller vad den heter). Den ska alltid vara sist i kedjan. Använd en sån om du ska konvertera från 24 bit till 16 bit. (Jag antar att du mixar i 24 bitar) Det finns också en ruta där du väljer kvalitet på konverteringen till mp3, typ: slow, fast och fastest har jag för mig, där slow ger bäst kvalitet.

Dither lägger till brus i ljudet och ger som resultat att man vid t ex fade-out kommer att behålla bättre bitdjup på lägre volym, än vad man hade haft utan Dither, så att det blir en fade i stället för att ljudet blir mer och mer sönderhackat, så att man till sist inte hör vad det ska föreställa. Det händer ingenting (eller väldigt lite om man ska vara petig 😉 ) med signalen på högre volym, men ju lägre signalnivån blir, desto mer Dithering-brus läggs det till. Man uppfattar dock inte detta brus som brus...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...