Jump to content
Annons

inspelning av sång


marc

Recommended Posts

Själv brukar jag spela in refr först sedan vers och sist pålägg osv.. körer till refr spelar jag in 2 grr med cirka 4 tagningar på varje.. så jag kan panorera ut dom till L/R., sedan grupper osv.. körerna brukar jag komprimera hårt..

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det blir lättare att få rätt känsla och få ett bra flyt, om man spelar in hela leadsången i en tagning. Blir det något litet fel, så spelar man in en eller två tagningar till och klipper eventuellt ihop bitar om ingen av tagningarna blev riktigt bra. Är känslan och fraseringen perfekt, men att det har smugit sig in ett par sura toner, så blir det till att korrigera med Melodyne. Att ta snuttar kan lätt ge sämre resultat som gör att det låter som om det är uppdelat i stället för att låta som en helhet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I den professionella studio-världen så har man alltid lagt all sång i en enda tagning: Förr i tiden...på stenkakornas tid...dvs. på Gustav Wasas tid...så gjorde man precis allting i ett svep. Samtliga instrument och sång alltså. Då gick det ju nte att göra in/ur-klipp. Därför var man tvungen att göra allting i realtid med hela orkestern. Man hade då kravet att allting skulle sitta direrkt på första. Soundcheck kunde man heller inte göra och det gick inte att ta om för det var för tekniskt svårt och dyrt för det. Soundchecken blev man tvungen att "gissa" sig till och ljudteknikerns erfarenhet var därför avgörande. Rätt mikrofonplacering alltså var A och O. Att mixa i efterhand gick inte. Man fick alltså bara en enda chans från mickplacering till musikaliskt framförande. Som det blev blev det och småmissarna fick man leva med.

När det blev möjligt med att kunna göra in/ur-klipp och när man fick tillgång till hyfsat många kanaler så spelade man först in ett grundkomp och sedan så gjorde man pålägg ovanpå grundkompet. Så gör man i regel än i dag. Sången spelar man oftast in i ett enda svep hela låten igenom och sedan "lagar" man med in/ur-klipp de partier som är fel eller mindre bra. Det här anses vara ett självklart förfarande hos så gott som alla idag, men undantag finns ju alltid. Men då brukar undantagen snarare handla om att man inte gör några lagningar än att man spelar in små snuttar åt gången.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Neam (oregistrerad)

Brukar försöka sätta allt i en tagning. Gör om tills det blir bra. Sparar alternativ. Om vissa delar som brygga, stick, refräng skiljer sig mycket åt i karaktär/tonläge gör jag dom separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

jag brukar ta verserna först. en i taget. oftast dubbar jag all leadsång för att 'fetta' till det. sen tar jag refränger med dub å sen körer och annat smått å gott.

det känns lixom skönt i huvudet att vara 'färdig' med en del. som att ta steg i en trappa typ :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lilla, med betoning på liten, erfarenhet som jag har stämmer med det både Ludgo-Pelle och Claes skriver. Först grundkomp och sedan om möjligt leadsång i ett svep. Om det inte blir perfekt så reparera i efterhand. Blev ofta så att det då blev en hel refräng eller vers för att behålla känslan eller eventuellt en hel fras av samma skäl. Det som fungerade bättre....

Vet från Linda som håller på att spela in en demo i Nashville att de där ibland spelar in "slasksång" tillsammans med grundkompet för att sedan ta bort den och spela in separat lead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet från Linda som håller på att spela in en demo i Nashville att de där ibland spelar in "slasksång" tillsammans med grundkompet för att sedan ta bort den och spela in separat lead.

Ja första steget överhuvudtaget är väl att göra ett slaskspår så man har lite stöd när man lägger instrumenten ju

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Väntar till min fru har lagt sig 🙂 ibland blir det hela ibland klippa ihop av olika tagningar körer brukar jag inte köra så mycket med.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela in bokstav för bokstav...

Nä, om det finns tid så kan det vara bra att rätt tidigt i inspelningen att lägga en slasksång. Då är det väldigt lätt att spela in resten eller få bra idéer att forma runt sången. Sen beror det lite på sångaren om man vill lägga sången i ett svep eller om man ska ta det i mindre bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detdär är upp till den som sjunger mest. Vanligtvis brukar jag låta den som ska sjunga köra igenom låten ett par ggr (med inspelning på) och sedan lyssnar man och kollar läget vad som eventuellt behövs göras om. Det är omöjligt att göra upp regler på hur sånna här saker ska göras "rätt". Genre spelar även en väldigt stor roll. Maxad tuggummipop med rak och tydlig melodi som är tokdubbad brukar funka fint att loopa verser/refränger och låta sångaren/sångerskan köra massa varv på en gång.

Blir det så bra sång som det kan bli så är det rätt, inte annars.. Viktigast av allt är att man har en bra dialog med den som sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många spår kör ni på sången? Jag har själv precis spelat in ett demo där vi sjöng leaden 3 gånger och pannorerade ut en till höger å en till vänster för att sedan sänka dem och en kanal centrerad. Sedan "fyllde" vi upp från höger och vänster så att det blev fylligare. Svåra var bara att det blev en väldans många omtagningar för att alla spåren skulle låta någorlunda rätt.

Hur gör ni - räcker det med en lead eller ska man alltid (jag vet jag vet alla sätt är bra vid vissa tillfällen men rent generellt) köra flera tagningar? Jag vet att vissa artister "smälter" ihop sin sång med olika oktaver osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör hela sången i ett svep. Kan man inte det och det inte blir bra så skall man kanske byta sysselsättning!

Kan man inte leverera samma sak när man uppträder live så skall man inte pyssla med musik. Så det så! 😳

Det ska ju inte låta bättre på plattan än vad man får när man betalar dyra pengar för att gå på konserten. Falsk marknadsföring är inte bra.....

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör hela sången i ett svep. Kan man inte det och det inte blir bra så skall man kanske byta sysselsättning!

Kan man inte leverera samma sak när man uppträder live så skall man inte pyssla med musik. Så det så! 😳

Det ska ju inte låta bättre på plattan än vad man får när man betalar dyra pengar för att gå på konserten. Falsk marknadsföring är inte bra.....

/H

Bara jag som tycker att det är en annan grej att sjunga snyggt live

än att sjunga snyggt i studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör hela sången i ett svep. Kan man inte det och det inte blir bra så skall man kanske byta sysselsättning!

Kan man inte leverera samma sak när man uppträder live så skall man inte pyssla med musik. Så det så! 😳

Det ska ju inte låta bättre på plattan än vad man får när man betalar dyra pengar för att gå på konserten. Falsk marknadsföring är inte bra.....

/H

Hm - jag kör alltid allt i en enda tagning, eftersom jag inte kan "prodda" (duh fånigt ord) och det alltså mycket sällan blir bättre av att jag klipper och klistrar.

Jag kanske ska byta sysselsättning 😛

Men jag låter i allfall bättre live än på inspelning 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Först hela leaden en gång, blir det fel så tar jag om från den vers eller refräng där det blev fel. Sedan dubbar jag refrängerna, ibland också delar av verserna, och lägger kör om jag tycker att det behövs. Efter det brukar jag lyssna igenom hela låten och klippa ut den refräng som blev bäst, den använder jag sedan till alla refränger. Sist lägger jag Melodyne på varje spår och justerar sura toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...