Jump to content
Annons

Dåligt ljud vid inspelning med kondensatormikrofon


ekur

Recommended Posts

Jag har ett problem med inspelning av akustisk gitarr och sång. Mikrofonen jag har är en MXL 990, ljudkortet ett externt Behringer FCA202 och preampen en Behringer mic 100.

Tidigare använde jag mig av en lånad ganska billig dynamisk mic och fick ett helt ok ljud. När jag bestämde mig för att köpa en egen mic blev det en MXL 990 kondensatormic. Dock blir inspelningsljudet sämre (för både sång och gitarr) jämfört med den dynamiska micen. Har testat alla möjliga inställningar på preampen och provat olika avstånd och placeringar av micen. Preampen är inställd på 48V fantommatning som micen är gjord för. Om jag ska beskriva ljudet i ord så saknar det värme och låter ocentrerat.

Vad gör jag för fel? är min preamp för dålig? jag har mätt upp spänningen och den ger ifrån sig 40V med fantommatningen på, och med dynamisk mic blir ljudet bra.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ganska troligt, som vagge säger; att du sjunger mot baksidan...

Jämför gärna med hur den micen låter på mina testinspelningar (finns med i omgång 4), så får du veta hur den borde låta... 😮

Sedan är inte Behringers små preampar några under av välljud precis, så det skulle säkert vara bra att snegla på andra (tyvärr lite dyrare) preampar i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Jag har testat båda sidor på micen och finner en liten förbättring när jag bytte riktning. Dock visas inte vilken som är framsida på den, borde väl vara där etiketten sitter, men jag får bättre ljud på andra hållet.... Dock är fortfarande ljudet klart sämre jämfört med den dynamiska micen.

Jag bifogar två länkar till ljudfiler där jag jämför de två micarna med akustisk gitarr. rec1.wav är med den dynamiska micen och rec2.wav är med XML micen (kondensatormicen). Jag är ingen expert på vad som är bra ljud men jag tycker rec1.wav har ett bättre ljud och låter mer centrerat. Med kondensatormicen har jag testat olika placeringar och avstånd med gitarren men jag får det inte bättre än som rec2.wav (som är inspelad med micen placerad ca 1.5dm från sjätte bandet uppifrån).

rec1.wav, rec2.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävlar!!! Är ni på gång att spela in nytt med bandet?`Jag ser verkligen fram mot att höra nytt No Fun At All material!

Rec2 filen har du säkert mikrofonen bakåtvänd för man hör en massa rumsakustik och som du säger inte så centrerad. Skaffa en lite "bättre" preamp än Behringern så får du troligen bättre ljud.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en polare som kör samma preamp men annan kondensatormic men han får bra ljud. Men jag borde kanske testa med en bättre preamp och se om det hjälper för mig.

Hehe... tror inte att no fun ska spela in nåt mer. Jag gör deras hemsida, därför jag la upp ljudklippen på deras webserver 😛 Men jag håller med dig, det hade varit grymt om de gjorde det. Dem är kingar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Både och... 😄

De billigaste preamparna brukar inte vara något vidare, så jag skulle misstänka att problemet sitter där - speciellt som du får bättre ljud med en dynamisk genom samma preamp. Det kan ju vara fantommatningen som fungerar för dåligt i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Undrar just om inte MXL micken kanske är lite diskantrik har en MXL V67 själv och den är lite ljus i tonen. Är det inte så att du har kört med fel sida och krämar på för lite på Preampen och sätter micken lite för långt bort. MXL:en ska du nog sätta vid ljudhålet och ev. din dynamiska vid ett lämpligt ställe uppåt halsen på guran. Avståndet till ljudhålet avgörs av hur tungdrivet eller vad man ska kalla det som ditt ljudkort är in. Jag bytte mitt ljudkort till ett bättre och torskade på att flytta fram mickarna riktigt mycket för att få en acceptabel nivå. Före det så kunde jag sitta bekvämt med micken en halvmeter bort och plinka lite och ändå få en ok signal. Nu måste jag krypa inpå den.

Behringer Mic 100 och 200 är precis som Claes säger inte dom bästa men ganska ok kostar ju inte mycket. Har ett gäng själv och det ska allt funka att få en conding mick att låta lika högt om inte ganska mycket högre än en dynamisk om du har dom på samma avstånd annars så är det nog fel på micken (eller fantommatningen men den hade du ju kollat) om du använder samma preamp på båda. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Visst fan glömde ju, kolla så att du har rätt sladd det krävs ju en ledare till fantommatningen oxå i den för att det ska funka. Dvs. tre ledare i mick kablen och att det ska vara kopplat rätt. Går nog både med Canon och tele mot preampsidan, finns ju båda ingångarna på Mic 100 och 200. Men kör du tele i den ändan av kabeln bör det ju då det vara en stereotele för att fantom matningen ska funka. Men jag kommer inte ihåg hur det ligger till så kolla i manualen till din Mic 100 så att det verkligen är fantom matning i telejacket oxå. Om inte så åker du på att byta sladd, tex om du har en med Canon i ena änden och monotele mot preampen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fan glömde ju, kolla så att du har rätt sladd det krävs ju en ledare till fantommatningen oxå i den för att det ska funka. Dvs. tre ledare i mick kablen och att det ska vara kopplat rätt. Går nog både med Canon och tele mot preampsidan, finns ju båda ingångarna på Mic 100 och 200. Men kör du tele i den ändan av kabeln bör det ju då det vara en stereotele för att fantom matningen ska funka. Men jag kommer inte ihåg hur det ligger till så kolla i manualen till din Mic 100 så att det verkligen är fantom matning i telejacket oxå. Om inte så åker du på att byta sladd, tex om du har en med Canon i ena änden och monotele mot preampen.

Göran

INTE TELE!!! 🙂

Fantommatning kommer bara ut på XLR-kontakten, så att köra med annat än en XLR-XLR-kabel är inte att rekommendera... 🙂 Om man kopplar med någon form av adaptrar och blandar in monotele någonstans eller andra konstigheter, så kan man blåsa både mic och preamp, eftersom matningsspänningen kan komma in på fel pinnar då och skapa lite fyrverkerier... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm allt tjat om att det beror på preamp och AD/DA-omvandlare. Visst spelar det en viss roll, men här handlar det om att kondensatormiken tar upp mycket mer rumsljud och mer av "skramlet" i gitarren. Jag tycker att inspelningen med kondensatormiken låter bättre, det finns också en helt annan botten i den på vissa ställen av inspelningen. Om man jämför med inspelningen på Claes testsite så är ju den inspelad i ett mer dämpat rum, du får prova att spela in i en garderob. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Visst fan glömde ju, kolla så att du har rätt sladd det krävs ju en ledare till fantommatningen oxå i den för att det ska funka. Dvs. tre ledare i mick kablen och att det ska vara kopplat rätt. Går nog både med Canon och tele mot preampsidan, finns ju båda ingångarna på Mic 100 och 200. Men kör du tele i den ändan av kabeln bör det ju då det vara en stereotele för att fantom matningen ska funka. Men jag kommer inte ihåg hur det ligger till så kolla i manualen till din Mic 100 så att det verkligen är fantom matning i telejacket oxå. Om inte så åker du på att byta sladd, tex om du har en med Canon i ena änden och monotele mot preampen.

Göran

INTE TELE!!! 😮

Fantommatning kommer bara ut på XLR-kontakten, så att köra med annat än en XLR-XLR-kabel är inte att rekommendera... 🙂 Om man kopplar med någon form av adaptrar och blandar in monotele någonstans eller andra konstigheter, så kan man blåsa både mic och preamp, eftersom matningsspänningen kan komma in på fel pinnar då och skapa lite fyrverkerier... 🙁

Du måste läsa Claes jag skriver stereotele, finns oxå men i övrigt har du rätt och som jag skriver så får man nog kolla i manualen om det finns fantom matning i det uttaget. Troligtvis inte men finns det och man inte vill byta sladd utan bara kontakt dvs. om det är en treledare man har med en tåt som inte är inte inkopplad så kan man om man kopplar rätt göra så. Vänta föresten ska gå ner och kolla hur det är med Mic 100/200, så då har vi manualen här ska vi kolla då ett ögonblick. Nä det finns ingen fantom matning på teleingången på den så det blir till att löda dit en Canon eller fixa en ny kabel. Det går heller inte att köra båda ingångarna samtidigt men väl utgångarna och man kan tydligen köra balanserade och obalanserade kablar så det finns en bild på hur man kopplar en stereotele. Fina saker det här för en sjuhundring minsann, har en 200 som preamp till min elgura oxå det ger allt lite extra fart påt i Guitar Rig. Klart underskattade grejor. Nåväl lycka till med att få igång micken hoppas det löser sig.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fan glömde ju, kolla så att du har rätt sladd det krävs ju en ledare till fantommatningen oxå i den för att det ska funka. Dvs. tre ledare i mick kablen och att det ska vara kopplat rätt. Går nog både med Canon och tele mot preampsidan, finns ju båda ingångarna på Mic 100 och 200. Men kör du tele i den ändan av kabeln bör det ju då det vara en stereotele för att fantom matningen ska funka. Men jag kommer inte ihåg hur det ligger till så kolla i manualen till din Mic 100 så att det verkligen är fantom matning i telejacket oxå. Om inte så åker du på att byta sladd, tex om du har en med Canon i ena änden och monotele mot preampen.

Göran

INTE TELE!!! 😮

Fantommatning kommer bara ut på XLR-kontakten, så att köra med annat än en XLR-XLR-kabel är inte att rekommendera... 🙂 Om man kopplar med någon form av adaptrar och blandar in monotele någonstans eller andra konstigheter, så kan man blåsa både mic och preamp, eftersom matningsspänningen kan komma in på fel pinnar då och skapa lite fyrverkerier... 🙁

Du måste läsa Claes jag skriver stereotele, finns oxå men i övrigt har du rätt och som jag skriver så får man nog kolla i manualen om det finns fantom matning i det uttaget. Troligtvis inte men finns det och man inte vill byta sladd utan bara kontakt dvs. om det är en treledare man har med en tåt som inte är inte inkopplad så kan man om man kopplar rätt göra så. Vänta föresten ska gå ner och kolla hur det är med Mic 100/200, så då har vi manualen här ska vi kolla då ett ögonblick. Nä det finns ingen fantom matning på teleingången på den så det blir till att löda dit en Canon eller fixa en ny kabel. Det går heller inte att köra båda ingångarna samtidigt men väl utgångarna och man kan tydligen köra balanserade och obalanserade kablar så det finns en bild på hur man kopplar en stereotele. Fina saker det här för en sjuhundring minsann, har en 200 som preamp till min elgura oxå det ger allt lite extra fart påt i Guitar Rig. Klart underskattade grejor. Nåväl lycka till med att få igång micken hoppas det löser sig.

Göran

Jo - jag vet att du skrev stereotele - men när man börjar blanda in Tele på något sätt med fantommatning, så börjar riskerna torna upp sig som stora berg... Det är därför jag skrev en extra varning om det... 🙂

Jag har sett Tele förekomma som micingång med fantommatning på något enstaka ljudkort - men aldrig någonsin på en preamp eller mixer. Det går utanför alla standardiseringar som existerar och man kan därför utgå från att det inte förekommer annat än i extremt sällsynta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo så är det nog och jag har nog aldrig sett nån sån men som sagt med dom här billiga grejorna vet man aldrig. Men du har helt rätt det är bäst att helt glömma tele och fantom matning och uteslutande följa standarden. Hoppas bara vi kan hjälpa till att lösa mannens problem verkar lurigt, försökte lyssna men det är nåt strul med min uppkoppling i dag går trögt som fan så jag har ju svårt att ge nåt annat än generella förslag på ev. felkällor. Nåväl hoppas det löser sig MXL ska väl vara ganska ok mickar så det vore väl synd om det inte blir nån ordning på det.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fantomspänningen sjunker till 40 VDC när du kopplar in mikrofonen låter inte friskt. Många kondensatormikrofoner låter inte bra alls när spänningen sjunker under 44 VDC. Prova att mäta spänningen utan last (mikrofon), eller prova med en annan kondensatormikrofon. Prova gärna att mäta spänningen både vid preampen (spänningskällan) och mikrofonen (lasten) och se om det skiljer ngt nämnvärt.

Många mikrofoner av elektretkondensatortyp är specade 12-52 VDC och tål låg fantomspänning.

Jag gjorde det felet en gång med en Neumann U89, som drar ganska mycket ström. Soundcraft-bordet fick ett rejält spänningsfall och alla mikrofoner lät surt.. :-)

Lycka till!

-niklas-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...