Jump to content
Annons

Vilket slags inspelningsprgrm anvÀnder producenten


fender__

Recommended Posts

hejsan!!

Skulle gÀrna vilja veta vad för slags inspelningsprogram "timbaland" anvÀnder sig av.. och sÄ undrar jag vilken synt (eller vad som helst) som skulle passa mej bÀst för den slags musik..

Tack i förhand

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Du kan göra all sorts musik med vilket DAW-program som helst. Det blir lika bra ljud oavsett vad det heter - och det som huvudsakligen skiljer mellan dem, Àr anvÀndarinterfacet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

joo ja vet men vad för slags vst finns det?? som Àr lite mer som "synt" ljud??

Jag skulle tro att det Du letar efter Ă€r Cubase pĂ„ pc. Alla mĂ€nniskor vet ju att det dĂ„ lĂ„ter lite plastigt och onaturligt. Vill Du ha bra ljud, gĂ„ över till Mac. Om Du sedan vĂ€ljer Protools eller Logic kvittar dĂ„ de lĂ„ter lika naturligt och bra bĂ€gge tvĂ„. đŸ€Ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

alltsÄ cubase vet jag vad det Àr haha... utan det Àr ljud (vst) som jag Àr ute efter.. ex Àr introt till Ždarins lÄt step up, timbalands ljud osv... sÄnna ljud Àr jag ute efter..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MĂ„ste först pĂ„peka att om det Ă€r virtuella instrument som menas, sĂ„ heter det VSTi (glöm alltsĂ„ inte det lilla i:et, eftersom det Ă€r det som stĂ„r för "instrument" i VST-standarden)... 😆

Det finns en hel del syntiga gratis-VSTi pĂ„ http://www.kvraudio.com - och om du Ă€r ute efter kommersiella sĂ„dana, sĂ„ kan du titta pĂ„ t ex Vapor, Nostalgia, A.S.L. eller Altered States frĂ„n EastWest, Tassman frĂ„n Applied Acoustics, Absynth, Massive och Pro-53 frĂ„n Native Instruments, Komplexer frĂ„n Terratec, Cube och Tera frĂ„n Virsyn - och sĂ„ finns det garanterat massor som jag har glömt... đŸ€Ș

Kontakt Àr en sampleplayer och kanske inte vad du Àr ute efter, men det beror ju pÄ vad du vill kunna göra...

Det sĂ„g förresten ut som om du tog Wonderboys kommentar pĂ„ allvar, men den var nog vĂ€ldigt ironiskt menad... 😄

Det lÄter alltsÄ precis lika bra med Cubase pÄ PC som med andra alternativ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kontakt spelar upp samplingar, sÄ det skapar alltsÄ inte ljuden sjÀlv med olika vÄgformer e dyl...

Sedan finns det möjlighet att laborera en del med filter o dyl, men grunden Àr alltid samplingar av olika instrument.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Darin`s Step Up , MÄnga Timbaland och Neptunes tidigare lÄtar anvÀnder sig

av samma samplingsbibliotek.

Sedan har det ingen betydelse vilket program du anvÀnder , Ljudet sitter i fingrarna pÄ

Producenten/LĂ„tskrivaren.

Vidare sÄ mixar Timbaland sina lÄtar pÄ ett SSL 9000 bord med Jimmy Douglas bakom spakarna och det soundet kan bli svÄrt att efterlikna i den digitala vÀrlden.

I Timbaland senaste alster ( Justin Timberlake , Nelly Furtado ) anvÀnds Vanguard flitigt och Battery vilket i sig inte innehÄller ljud utan Àr en Samplare.

SÄ för att summera

1. Skaffa bra ljudbibliotek " Trummor " ( Modernbeats , Stylus m.m m.m ) Bara göra en sökning pÄ google.

2. Skaffa Vanguard alt. Nexus för synthljuden.

3. Köp ett SSL 9000 bord. đŸ„°

4. AnstĂ€ll en otroligt duktig assistent. â˜ș

DÀrmed inte sagt att det Àr omöjligt att fÄ till Timbaland ljud , Vilket det Àr men

Inga magiska Ljudbibliotek kommer hjÀlpa dÄ det mer handlar om Arrangering , Mixning för att

fÄ till samma sound.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"samples" spelar vÀl bara upp fÀrdiga melodier osv. som ez drummer tex, eller??

Kontakt , Halion , Battery , EXS , m.m m.m ÄR Samplers M.A.O

Dom spelar upp vad du sÀger Ät dom att spela upp och du har möjlighet att skapa egna bibliotek i dom oxÄ.

En Sample ÄR ett inspelat ljud. Kan vara en Baskagge , Ett Piano , En StrĂ„kloop , m.m m.m

Dom flesta skivor du köper innehÄller mestadels bara samplingar av enstaka ljud sÄ att du sjÀlv kan skriva din musik samt att det skulle strida mot upphovsrÀtts att slÀppa en samplingsskiva med loopar frÄn redan slÀppta lÄtar. SÄvida inte upphovsmannen/kvinnan Àr den som slÀpper skivan.

Sedan kan du sampla sjÀlv genom att

A. Spela in frÄn vinyl till datorn

B. Ta en snutt frÄn en Mp3

I bÄda fallen om du tÀnker slÀppa lÄten mÄste du ansöka om tillstÄnd för att fÄ anvÀnda samplingen.

EZ Drummer innehÄller sÄ vitt jag vet inga " FÀrdiga melodier " utan fÀrdiga komp.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

eh d bara ta d pÄ kredit... ne men jag tror jag fattat allt fel nu.. "samples" spelar vÀl bara upp fÀrdiga melodier osv. som ez drummer tex, eller??

Nej - samplingar som man kör i Kontakt - eller HALion för del delen - Àr oftast enskilda toner som har samplats frÄn nÄgot instrument, sÄ att man fÄr in en ton pÄ varje tangent pÄ klaviaturen, i ett antal olika velocity-nivÄer. Det kan förstÄs vara samplat frÄn en Moog eller annan synt ocksÄ, men man har ingen möjlighet att laborera med sjÀlva grundljudet, som man har nÀr man kör med en mjukvarusynt som alstrar grundljudet sjÀlv, som exempelvis Tassman och Pro-53.

Samplingar kan ocksÄ vara loopar som du sÀger - men det Àr vanligast att Kontakt anvÀnds till samplingsbibliotek med enskilda samplade toner.

EDIT: Picazzo hann visst före... đŸ„°

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kvittar egentligen med vad du jobbar med för grejjer. PC eller Mac spelar ingen roll.

Först och frÀmst mÄste du kunna skriva bra lÄtar, ha bra idéer och det hÀnger inte pÄ hur dyr och fin utrustning du har.

Fördelen med bra hĂ„rdvara och mjukvara Ă€r arbetsmetoden men lĂ„tidĂ©en hĂ€nger pĂ„ din egen mjukvara, dvs hjĂ€rnan đŸ„°

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PC eller Mac spelar ingen roll.

För fyra Är sedan var jag med pÄ en av Sveriges mest kÀnda och anlitade masteringfirmor. Mannen som mastrade pÄstod att han kunde höra skillnad pÄ om slutmixen hade gjorts i en pc eller mac. PC:n hade enligt honom inte lika fin och bra diskant. Han var sÀker pÄ att vÄrt material var gjort pÄ mac. Han hade rÀtt. Nu skÀmtar jag inte. Jag ser detta som en litet lustig historia.

Jag ber ocksÄ om ursÀkt om nÄgon kÀnde sig lurad av mitt tidigare inlÀgg. Det var inte meningen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du vill testa Kontakt 2 sÄ kan du hÀmta hem den senaste uppdateringen frÄn Native Instruments (regga dig först):

http://www.native-instruments.com/index.php?id=support_us

Om du inte har licensnyckel sÄ funkar den som demo.

Ett bra sÀtt att testa pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PC eller Mac spelar ingen roll.

För fyra Är sedan var jag med pÄ en av Sveriges mest kÀnda och anlitade masteringfirmor. Mannen som mastrade pÄstod att han kunde höra skillnad pÄ om slutmixen hade gjorts i en pc eller mac. PC:n hade enligt honom inte lika fin och bra diskant. Han var sÀker pÄ att vÄrt material var gjort pÄ mac. Han hade rÀtt. Nu skÀmtar jag inte. Jag ser detta som en litet lustig historia.

Jag ber ocksÄ om ursÀkt om nÄgon kÀnde sig lurad av mitt tidigare inlÀgg. Det var inte meningen.

I ett blindtest skulle han inte höra skillnaden. Tro mig. En 50/50 situation har varannan gissare rĂ€tt... 😎

Sen om det var bra musik eller inte Àr ju en annan femma. Det kan göras dunderbra lÄtar pÄ en Atari.

Summasumarum. Jag Àr lite matt och trött pÄ vad som Àr bÀst att anvÀnda för redskap nÀr det görs musik Cubase kontra Logic, Mac vs PC, hÄrdvarusynthar vs VST instrument. En lÄt behöver inte ha det bÀsta ljudet eller anvÀnda "the real shit", ursÀkta svordomen för att vara bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Timbaland kör cubase!!! det kan man bland annat se i "diary of..." pĂ„ MTV dĂ€r de besöker honom och jay-z (tror jag de e ) sitter o larvar sig o fĂ„r fram fetingbeats pĂ„ typ 2 sek!! 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För fyra Är sedan var jag med pÄ en av Sveriges mest kÀnda och anlitade masteringfirmor. Mannen som mastrade pÄstod att han kunde höra skillnad pÄ om slutmixen hade gjorts i en pc eller mac. PC:n hade enligt honom inte lika fin och bra diskant. Han var sÀker pÄ att vÄrt material var gjort pÄ mac. Han hade rÀtt. Nu skÀmtar jag inte. Jag ser detta som en litet lustig historia.

Att PC skulle ha sĂ€mre diskant Ă€n MAC tror jag faktiskt inte ett dugg pĂ„ 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Diskussioner om att PC eller Mac skulle lÄta olika Àr verkligen humoristiska.

Lika roliga som att olika DAWŽs lÄter si eller sÄ.

PÄminner mig om tidigare pÄ forumet nÀr nÄgon postade, gissa vilket program som skapat lÄten?

Humor.... 😳😄😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...