Jump to content
Annons

Trumljudet på "Strawberry Fields Forever"?


Recommended Posts

Jag älskar trumljudet på Beatlesskivan "Magical Mystery Tour" från 1967. Hur tror ni de fick till ljudet till låten "Strawberry Fields Forever"? Två OH-mickar? Närmickning av hela kitet? Dämpning genom att tejpa torra trasor över slagskinnen? (Vet att de gjorde så på "Abbey Road"-plattan, men det tricket kom nån säkert på tidigare...)

Att låten innehåller en av mina favorittrummfills är ju en bonus! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har inte tänkt på trumm ljudet på den låten just

men det verkade vanligt förr att ha någon typ av delay på trummorna

som gav en konstig men skön punch..

vore kul att veta hur man återskapar det ljudet på ett ungefär

har för mig att trummorna på life on mars med bowie är mixade så!

go retro 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte tänkt på trumm ljudet på den låten just

men det verkade vanligt förr att ha någon typ av delay på trummorna

som gav en konstig men skön punch..

vore kul att veta hur man återskapar det ljudet på ett ungefär

har för mig att trummorna på life on mars med bowie är mixade så!

go retro 😛

Jo, jag vet att man experimenterade en del med delay och sånt på trummor.

Men jag tycker inte det låter så just på den här låten... jag tror att en grej som låter rätt likt det du beskriver är att micka upp sejarmattan (undersidan av virveln), och därmed fånga upp rassel som uppstår när t ex bassisten och gitarristen spelar. Men det var säkert inne att göra pålägg vid den här tiden (slutet av 60-tal). Jag tar nog tillbaka allt jag sagt 😛

Efter att ha lyssnat det allra nogrannaste jag kunnat så kan jag konstatera att Ringo kör med bara en hängpuka/golvpuka, och en bastrumma (och virvel, hi-hat, cymbaler förstås!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tycker inte det låter så just på den här låten... jag tror att en grej som låter rätt likt det du beskriver är att micka upp sejarmattan (undersidan av virveln), och därmed fånga upp rassel som uppstår när t ex bassisten och gitarristen spelar. Men det var säkert inne att göra pålägg vid den här tiden (slutet av 60-tal). Jag tar nog tillbaka allt jag sagt 😱

Jo det var inne att utnyttja de ofantligt många 8 (ÅTTA!) kanaler man plötsligt hade att tillgå men Beatles spelade fortfarande in allt live, på 4-6 kanaler.

Resterande kanaler användes för pingpong och sedan mängder av overdubs tills det var dags att pingponga igen. osv osv.

Så att det förekommer läckage på strawberry fields, och varenda inspelad beatleslåt för den delen, kan man lugnt räkna med.

Med undantag av Blackbirds. Kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har beställt boken, kan kanske berätta när jag fått den 😆

Vore kanon. Den skulle jag kunna tänka mig att köpa. Om din recention blir bra 😱.

Kanske vore värt att öppna ett en egen delforum för recentioner av böcker och litteratur med musikanknytning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...