Jump to content
Annons

Digidesign släpper Digidesign 003


Torwald

Recommended Posts

Det har cirkulerat många rykten om Digidesigns efterföljare till Digidesign 002 - 003, inte minst på forum runt om i världen. På ytan verkar 003 vara en 002 med en ansiktslyftning, men tittar man närmare på specifikationerna kan man se att A/D/D/A-omvandlingen och preampsen är antingen annorlunda eller implementerade annorlunda. Om de låter bättre återstår naturligtvis att se.

Här finner ni mer information:

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...91&ref=003A-INT

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

blir intressant o se vart priserna tar vägen på 002orna nu då..

när 002an kom slogs ju 001an helt och hållet ut..

finns o köpa för knappa tusingen idag beggat.. undrar hur lång tid det tar innan 002an är halverad i pris..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad håller Digidesign på med?

Uppdateringar på hårdvaran är alltid sämre än vad man tror och önskar.

Fortfarande firewire 400.

Vad sägs om ett PCI kort ála PCI-424 från motu för låg latency och kanske med avlastning för RTAS pluggar eller liknade och en full version av ProTools LE. Hur svårt kan det vara att vara lite tillmötesgående mot sina kunder. Klart att det skulle bli dyrare. Fine, men inte HD dyrt!

Men man ska väl vara så #%¤#¤ tacksam för att man överhuvudtaget får arbeta i en Proffsmiljö!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad håller Digidesign på med?

Uppdateringar på hårdvaran är alltid sämre än vad man tror och önskar.

Fortfarande firewire 400.

Vad sägs om ett PCI kort ála PCI-424 från motu för låg latency och kanske med avlastning för RTAS pluggar eller liknade och en full version av ProTools LE. Hur svårt kan det vara att vara lite tillmötesgående mot sina kunder. Klart att det skulle bli dyrare. Fine, men inte HD dyrt!

Men man ska väl vara så #%¤#¤ tacksam för att man överhuvudtaget får arbeta i en Proffsmiljö!

Fast samtidigt, varför skulle Digi ge sina användare alla funktioner som PTHD har, inklusive extern DSP, för en tiondel av kostnaden för ett HDsystem? Jag tror dock det kommer leda till deras självdöd.

En marknad är alltid en marknad, och när konsumenterna inte längre inser att PT smakar lika gott som det kostar jämfört med substituten kommer de att byta produkt.

Om inte Digidesign lanserar något inom något eller några år som kan vinna tillbaks kundernas förtroende är det inte en fråga om de kommer dö ut, utan när.

Jag hör redan nu många (på professionell nivå) som hellre investerar sina pengar i Appogee och Logic än PTHD.

Dock ska det bli intressant vad Digi gör med PTHD framöver. Jag har hört rykten om att det kommer hända nyheter på den fronten...

Link to comment
Dela på andra sajter

.....Fast samtidigt, varför skulle Digi ge sina användare alla funktioner som PTHD har,...

Varför inte eller köpa de som tillägg. Jag vill t.ex ha surround mixen.

....inklusive extern DSP....

Nu pratade jag om RTAS Pluggar .HD pluggar ska ju hålla högre klass men det är ju hur man ser det, bara för de är skriva på olika sätt behöver det inte betyda att det är bättre enligt en teknisk kunning person jag pratat med.

.....för en tiondel av kostnaden för ett HDsystem?...

De får gärna ta betalt nånstans mellan 002 och HD.

.....Om inte Digidesign lanserar något inom något eller några år som kan vinna tillbaks kundernas förtroende är det inte en fråga om de kommer dö ut, utan när.

Det är väl ungefär det jag menar!?

Men det jag inte fattar är att de inte sätter in bättre omvandlare i HD interfacen. Som du säger Apogee håller högre klass. Det är i och för sig bara att köpa ett apogee interface till PT vilket många gör. (Pengar vad är det)

.....Dock ska det bli intressant vad Digi gör med PTHD framöver. Jag har hört rykten om att det kommer hända nyheter på den fronten...

jo,jo det är ju ett digidesign ryckte....

:rolleyes:

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

.....Fast samtidigt, varför skulle Digi ge sina användare alla funktioner som PTHD har,...

Varför inte eller köpa de som tillägg. Jag vill t.ex ha surround mixen.

....inklusive extern DSP....

Nu pratade jag om RTAS Pluggar .HD pluggar ska ju hålla högre klass men det är ju hur man ser det, bara för de är skriva på olika sätt behöver det inte betyda att det är bättre enligt en teknisk kunning person jag pratat med.

.....för en tiondel av kostnaden för ett HDsystem?...

De får gärna ta betalt nånstans mellan 002 och HD.

.....Om inte Digidesign lanserar något inom något eller några år som kan vinna tillbaks kundernas förtroende är det inte en fråga om de kommer dö ut, utan när.

Det är väl ungefär det jag menar!?

Men det jag inte fattar är att de inte sätter in bättre omvandlare i HD interfacen. Som du säger Apogee håller högre klass. Det är i och för sig bara att köpa ett apogee interface till PT vilket många gör. (Pengar vad är det)

.....Dock ska det bli intressant vad Digi gör med PTHD framöver. Jag har hört rykten om att det kommer hända nyheter på den fronten...

jo,jo det är ju ett digidesign ryckte....

:rolleyes:

Det känns som om du har en lite aggresiv ton mot mig, men jag kanske missförstår dig. I grund och botten håller jag ju med dig. Jag har varit inblandad i mängder av såna här diskussioner på exempelvis Gearslutz, så det börjar nästan bli långtråkigt. Jag har alltså varit på din sida.

 

Det jag säger är bara att man inte behöver sitta och dröma. Känner jag Digi rätt kommer det inte komma något tillköpssystem på länge, om någonsin. Jag skulle gärna betala omkr. 30-40k (alltså någonstans halvvägs till ett HD1) men vad skulle Digidesign tjäna på det? Folk betalar ju fortfarande för HD!

 

När du säger avlastning för RTASpluggar är det ju exakt samma sak som extern DSP. Det finns ingen direkt ljudmässig skillnad på TDMpluggar och RTASpluggar (många TDMpluggar kan ju köras som RTAS också, t.ex. McDsp).

 

Som du säger, man behöver ju inte köpa Digiinterfacen. De är hiskeligt overpricade för sin prestanda. Jag skulle långt hellre investera i Appogee. Har du cashen till ett HDsystem kan du ju lika gärna köra Rosetta 800 eller 16x eller liknande. Det som verkligen är obegripligt är hur dåliga omvandlare de kan med att stoppa in i LEsystemet! Det finns ju bara en adat in på 003an också (inte ens S/MUX!) och det verkar ju inte som om omvandlarna är mycket bättre. Men det återstår väl att se, förstås.

 

Angående ryktet känns det ryktet mer rimligt än alla rykten som svävat omkring om 003an. De senare har ju främst varit på internetforum, medan de om HDsystemet ändå talats om i musikaffärer. Men som vanlgit, det återstår väl att se. Digi själva har ju inte sagt något officielt, och det talar ju för att det kanske bara är just ett rykte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var inte alls med tråkig ton jag skrev det.

Det är fortfarande samma sak vi påstår och ja, vi är på samma sida!

Jag skulle verkligen behöva fulla PT versionen pga komprabiliteten med Aviden som jag jobba mot.

Kör Logic till musiken men redigeringen måste jag ta PT för Logics OMF import inte funkar! Det är väl det enda och surround mixningen som PT är bättre på. (tycker jag) Annars är jag ett Logic freak sen 4.0.

/Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var inte alls med tråkig ton jag skrev det.

Det är fortfarande samma sak vi påstår och ja, vi är på samma sida!

Jag skulle verkligen behöva fulla PT versionen pga komprabiliteten med Aviden som jag jobba mot.

Kör Logic till musiken men redigeringen måste jag ta PT för Logics OMF import inte funkar! Det är väl det enda och surround mixningen som PT är bättre på. (tycker jag) Annars är jag ett Logic freak sen 4.0.

/Peace

Hallå igen!

Jag måste bara späda på ryktet om ett in-between-system i en "HD-/LE+"-klass.

Citatet saxat från http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...ev=#Post1123067

Despite these changes, I can see how this intro is disappointing to existing 002 owners who were looking to upgrade to a product that would take them to the next level. We don’t mean to limit anyone’s options, and clearly the 003 family is not intended to serve that “step-up” purpose – it’s for new users. We understand the desire, though: we are hard at work on products which will allow people to move beyond today’s LE family (whaaaat! like I said, I can’t talk about that stuff!)

Knock yourself out 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...