Jump to content
Annons

Mixerbord


alexfree

Recommended Posts

Annons

eh... att jämföra behringer med mackie är som att jämföra Lada och Chrysler. Mackie gör oöverträffade bord i sin prisklass, speciellt mickpreamparna (VLZ) är bra samtidigt som brusnivån är mkt låg jämfört med behringer. Man får vad man betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

eh... att jämföra behringer med mackie är som att jämföra Lada och Chrysler. Mackie gör oöverträffade bord i sin prisklass, speciellt mickpreamparna (VLZ) är bra samtidigt som brusnivån är mkt låg jämfört med behringer. Man får vad man betalar för.

gäller det även tapco?

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)
eh... att jämföra behringer med mackie är som att jämföra Lada och Chrysler. Mackie gör oöverträffade bord i sin prisklass, speciellt mickpreamparna (VLZ) är bra samtidigt som brusnivån är mkt låg jämfört med behringer. Man får vad man betalar för.

gäller det även tapco?

Jag köpte en tapco för nån månad sen. Mycket nöjd hittils! Har dock inte använt den i studio utan till mitt "micro-PA". Har behringers motsvarighet också och man kan ju tänka på att behringern kostar hälften (trotts att tapcon är så billig). Kvalitétskänsla finns faktiskt en del i Mackiebordet, alla rattar känns likadana och de e hög finish o så. Vilket är mer än man kan säga om behringers, där alla rattar är olika tröga och uppsynen ganska plastig.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har några erfarenheter av Behringer DDX3216, det digitala? Kanske var det ni pratade om... 😄

Jag äger inte ett själv men det sägs vara mycket prisvärt. I bland kan det behövas en och en annan omlödning för fabrikskontrollen är väl inte den bästa (man får förmoda att de måste tulla på något när de är så extremt billiga).

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har några erfarenheter av Behringer DDX3216, det digitala? Kanske var det ni pratade om...  😏

Jag äger inte ett själv men det sägs vara mycket prisvärt. I bland kan det behövas en och en annan omlödning för fabrikskontrollen är väl inte den bästa (man får förmoda att de måste tulla på något när de är så extremt billiga).

vad menar du med det, omlödning??? säg inte du öppnar mixern och börja löda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämfört med mackie så är behringer rent skräp... de spelar inte i samma liga annat än i utseende. Skulle kunna tänka mig dock att priset spelar en stor roll här kanske och behringer ger då ändock en hel del kranar/krona och är inte helt ute o cyklar... ska du däremot vara någorlunda professionell och vill använda micpreamps/filter osv och inte bara linemixa så är mackie det absolut bästa valet...

Kör själv mackie och har testat behringer borden så jag vet vad jag talar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämfört med mackie så är behringer rent skräp... de spelar inte i samma liga annat än i utseende. Skulle kunna tänka mig dock att priset spelar en stor roll här kanske och behringer ger då ändock en hel del kranar/krona och är inte helt ute o cyklar... ska du däremot vara någorlunda professionell och vill använda micpreamps/filter osv och inte bara linemixa så är mackie det absolut bästa valet...

Kör själv mackie och har testat behringer borden så jag vet vad jag talar om.

vilken mackie har du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har några erfarenheter av Behringer DDX3216, det digitala? Kanske var det ni pratade om...   😏

Jag äger inte ett själv men det sägs vara mycket prisvärt. I bland kan det behövas en och en annan omlödning för fabrikskontrollen är väl inte den bästa (man får förmoda att de måste tulla på något när de är så extremt billiga).

vad menar du med det, omlödning??? säg inte du öppnar mixern och börja löda?

Han har kanske hört talas om mina äventyr med min DDX3216... 😄

DDX3216 är en mycket bra och välljudande mixer jämfört med andra som kör med samma upplösning, med förvånansvärt bra preampar och eq - och enkelt och bra handhavande. Att köra den ihop med mitt RME Hammerfall, så att jag kan köra 16 digitala kanaler fram och tillbaks mellan mixern och datorn, är helt suveränt. 😎

Nåja - guldkantad och prisvärd produkt eller inte, så suger kvalitetskontrollen verkligen.

När jag fick min mixer levererad (det var på den tiden jag fortfarande sålde Behringer...), så ville en av motorreglarna inte följa med alls.

Vad gör man med en sprillans ny mixer som precis har kommit från Tyskland och har ett så löjligt fel? Skickar tillbaks den för garantirep eller utbyte? Ånä - inte Claes, inte! 🙁

Jag öppnade den och konstaterade att några av lödningarna på kablarna till motorreglarna var kallödda - varav en var så dålig att den hade släppt helt. Fram med lödstationen och fixa till (jag är en tekniker med både lödcert och mååånga års erfarenhet - annars hade jag kanske inte gett mig in på det...). Efter det fungerade den perfekt på alla sätt - ända till omkring ett halvår senare, när den plötsligt fick för sig att slockna och bråka lite oregelbundet. Om jag stängde av den, så kunde den hoppa igång direkt igen ibland, men ibland pep den till och slocknade direkt igen. Allmänt struligt, med andra ord. Jag kom snabbt fram till att det måste vara fel i nätdelen. En halv miljon skruvar efter (så kändes det i alla fall...), så var jag inne i nätdelen och hade plockat upp kretskortet där. Konstaterade ett antal kallödningar, så det vara bara att sätta igång och löda om. Så mycket kallödningar i nätdelen efter så kort tid, tyder definitivt på slarv eller en felinställd våglödningsmaskin - med medföljande taskig kvalitetskontroll. Allt har i alla fall fungerat utmärkt sedan dess - och nätdelsövningarna var ca 1,5 år sedan - så nu känns det ganska säkert att mixern kommer att överleva länge. 🙂

I det stora hela är jag trots allt mycket nöjd med mixern - eftersom den faktiskt är väldigt bra. 😎 Kvalitetskontrollen är förmodligen en av de saker som det tullas på först när man tillverkar så billigt som möjligt - och om man är ute efter att köpa prylar till låga priser, så får man troligen räkna med ett visst mått av kvalitetsproblem, helt enkelt. Detta är för övrigt den enda av ganska många Behringerprylar jag har haft i studion, som har krånglat på något sätt alls, så jag tycker ändå att de är väldigt bra för sitt låga pris... Vill man sedan ha bättre ljudkvalitet, så får man också vara beredd att betala för det - och det är då som vanligt inte ett linjärt förhållande mellan pris och kvalitet...

När jag spelar in, så går jag normalt in genom min RME ADI-96 Pro preamp, så jag använder alltså inte mixerns preamps även om de egentligen skulle duga ganska bra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna tänka mig dock att priset spelar en stor roll här kanske och behringer ger då ändock en hel del kranar/krona och är inte helt ute o cyklar...

Frågan är om Behringer är så bra för sin prisklass ändå.... En mixer som dock är väldigt bra för sin prisklass är Soundcrafts Spirit E-serie. 😲 Jag har en, och den låter jättefint. Inget brus, inget trams. Inga problem över huvudtaget faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna tänka mig dock att priset spelar en stor roll här kanske och behringer ger då ändock en hel del kranar/krona och är inte helt ute o cyklar...

Frågan är om Behringer är så bra för sin prisklass ändå.... En mixer som dock är väldigt bra för sin prisklass är Soundcrafts Spirit E-serie. 😲 Jag har en, och den låter jättefint. Inget brus, inget trams. Inga problem över huvudtaget faktiskt.

hur e micpreamp:erna i den då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...