Jump to content
Annons

Cubase låser sig efter 20m med EZ drummer


Hellecaster

Recommended Posts

Jag kör Cubase SL3 på en AMD64 3GHZ med 1024RAM.

Mitt problem uppstår när jag spelar på ett Roland TD-3 trumset in i EZ drummer och ut på 7 kanaler till en AD omvandlare och sedan in i Roland VS-2480.

Mitt problem är att efter en stunds trummande så låser sig hela Cubase.

Jag har optimerat Windows för bakgrundstjänster och valt att prestanda över kvalitet i Windows men det verkar som minnet liksom fryser till efter en stund.

Även cash storleken har jag dubblat mot standard i Windows XP.

Nämnas bör kanske också att jag kör plug-ins på varje trumkanal i form av Wave EQ presets.

Alla program är up to date med alla patchar som finns tillgängliga och alla program är lagliga.

Processorn är inte speciellt belastad när detta händer, vad kan det bero på???

Några ideér?

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju testa att ta köra utan wavespluggar och se om felet uppstår, sen prova med en annan trumplugg osv, försök att luska ut var felet kan ligga.. Har inget annat direkt tips... Vilken sample rate kör du i projektet?

Edit: Varför kör du in i cubase och sen in i Roland..?

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Varför kör du in i cubase och sen in i Roland..?

För att jag kan den maskinen och den kraschar aldrig 😄 Hade jag råd att investera i en ny dator så skulle jag använda Cubase rakt igenom men än så länge så är VS maskinen min enda möjlighet att spela 24 kanaligt utan risk att överbelasta någonting.

Men jag använder Cubase för att kunna använda EZ drums "live" för jag gillar inte att programmera trummor, det är mer givande att lira.

Jag har provat utan pluggar och det gav samma resultat, 30 minuter sedan crash... det verkar som enda alternativet är en total ren ominstallation.

Jag köpte ett litet midi keyboard för ett tag sedan som jag aldrig fick att funka för det fanns inte drivisar för nåt senare än W98 och jag gjorde misstaget att installera nåt gratis Cubase som medföljde och senare när jag tog bort den så fick man ju frågan om man ville radera även filer som kunde användas av andra program vilken jag gjorde med följd att Cubase SL3 slutade funka.

Jag överinstallerade då Cubase men den kanske är problem från den crashen som fortfarande spökar?

Eller kan det vara så att min hårddisk är för långsam? Det är ingen SATA disk.

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

aha ok 😆

Om det funkar i 30 min utan att varken CPU eller hårdiskmätaren i cubase slår i taket så borde ju prestandan räcka. skumt alltså.

Har du märkt om cpu-mätaren ligger på samma nivå även efter 30 min, dvs strax innan krasch? Eller om den stiger sakta eller så..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller om den stiger sakta eller så..?

Den stiger ibland sakta tills den blir överbelastad så att det börjar spraka och knastra men det låser sig aldrig i de fallen.

Hårddisksen knattrar som attan fast den är defraggad så det kanske är den som är slut?

Gör det stor skillnad om man kör snabba eller långsamma diskar även när man bara spelar upp ljud? (ingen rec knapp intryckt).

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det borde inte spela nån roll om man inte spelar in. MEN! Om hårdisken är knas så kommer systemet att dyka eftersom Windows jobbar mot hårddisken hela tiden.

En annan sak som jag kommer att tänka på är kylning. Det låter lite på beskrivningen som att något kanske blir för varmt? Prova att dra på fler pluggar och få upp cpun in 80% eller nåt och se om datorn dyker fortare då. Kanske cpufläkten som dött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske cpufläkten som dött?

Det låter som ett "hett" (hehe) tips, det ska jag kolla.

Windows jobbar mot hårddisken hela tiden.

Det var det jag var rädd för, då är det nog bara att bita i det sura äpplet och införskaffa en ny hårddisk (sata) och ominstallera allt dvs en heldags arbete 😱

Jag hade inte förstått (men misstänkt), att hårddisken fick jobba även utan att jag spelade in eftersom den låter överansträngd när jag spelar gitarr, trummor eller bara använder sångmicken rakt igenom Cubase och ut till Roland VS-2480n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...