Jump to content
Annons

Hur många av er använder fortfarande hårdvara?


toka

Recommended Posts

Annons

Tjaa, "fortfarande" är nog fel ord. Har däremot börjat hitta tillbaks till hårdvarugrejer..

Eq t.ex, jag har fortfarande inte hört riktigt bra diskant från någon plugin. Jo jag har hört UAD's Neve plugins och jag har Pultec'en men de når inte ända fram.

Bandeko är en annan effekt där mjukvara står sig slätt emot riktiga grejer.

Som tur är har jag inget synthintresse utan klarar mig bra med ljuden i Pulsar II.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 kanalers tascam analogbord från 70talet. Det är nått visst med eqn i det bordet.

Dbx kompressor, kul att ratta externt då och då. Blir en annan feeling.

Minimoog: leka och basar. Filtret är oöverträffat.

Nordlead3: leads. Snabbrattad synt och hyffsat flexibel. Bra arbetshäst när man vill testa idéer.

Juno 106: bas och melodi, jag gillar soundet från den, inte stött på det i pluggar.

Juno 60: lite flirpflorpiga arpeggios är alltid roliga att göra. Använt den på några inspelningar.

Roland D50: En herrans jävla massa solon har vi lagt med denna.

Roland JD800: Se ovan. Rått ljud, gillar det.

Logan string melody: Extremt sköna stråkljud, på just det där skrotiga sättet man vill ha ibland.

De andra syntarna i studion använder jag mer sällan.

Överlag med hårdvara upplever jag att jag lyssnar bättre och tittar mindre på vad som händer. Det känns bättre, eftersom det är lyssnandet som räknas i mitt fall.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder Datorn och Protools som en bandspelare/tracking och för editering. Ett fåtal pluggar och softsyntar används annars är allt annat hårdvara; gitarr, bas, trummor,syntar, trummaskiner,kompressorer, limiters, delay, reverb, preamps, equalizers osv. Har hållit på med musik aktivt sedan 80-talet och är van att jobba med hårdvara och även live så klart. Känslan och ljudkvalitet och att man är mer begränsad så kreativiteten flödar är andra viktiga faktorer. Det är min personliga åsikt och ingen värdering huruvida det ena är bättre än det andra. Lyssnar även väldigt mycket på vinylskivor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två externa syntar (en Kurzweil K2000 och en Yamaha CS-1x), som båda numera faktiskt enbart tjänstgör som midiklaviaturer, efersom jag har tillgång till bättre ljud i VSTi-form. Även när det gäller effekter kör jag enbart mjukvara, eftersom jag inte har känt något som helst behov av att gå tillbaks till den hårda vägen. Been there, done that... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag var samplerfreak.

Är det fortfarande, mjukvarusamplers funkar lika bra eller bättre än hårda.

MEN jag skulle vilja ha en Akai MPC, den saknar jag.

Mmm, jo just det ja, jag har ju en Moog också....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara hårdvara när det gäller synthar, men i övrigt kör jag mjukvarubaserat med inspelning och effekteriet. De valen beror i stort sett enbart på arbetssätt, känsla och ljud.

Den dagen jag träffar på en mjukvarusynth som låter lika bra och är lika inspirerande som en Evolver (MEK) så ska jag börja fundera på att använda mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ny i hårdvarusvängen, har precis köpt ett ordentligt mixerbord.

De outboards jag har är 3 stycken olika stereo-kompressorer.

Nästa inköp blir väll nått enkelt reverb, kanske Lexicon PCM70 😳

nae blir nog nått billigare.. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg är med basshole. Jag har börjat hitta tillbaka till hårdvara faktiskt. Mjukvarupluggarna kräver för mycket kraft och det finns inte många som låter lika bra som hårdvara helt enkelt. ett bra reverb, en bra eq och lite annat smått och gott har det blivit det sista året. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant vad folk definierar som hårdvara när det gäller instrument, syntar osv. Jag menar, det finns ju mjukvaru instrument för allt från saxofon till gitarr men ingen skriver ex. att jag kör gitarr och kontrabas i hårdvara och piano i mjukvara...

Skärningspunkten blir väl vid olika syntar. Finns ju även digitala syntar som sitter i ett "hårdvaru" kabinett. Är det mjukvara eller hårdvara? 🙂

Blabla.. 😳

Själv kör jag alla instrument "på riktigt" och lägger alla ljudprocessorer digitalt i datorn ("på låtsas"). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tjena!

Vore intressant att veta hur många av er använder er fortfarande av hårdvaru prylar i studion som synthar etc i dagens dominerande mjukvaruvärld. Och isåfall varför?

Jodå, används flitigt.

Snabbare, enklare, direkt.

Sen beror det ju på om du menar att klaviatur är hårdvara, eller om du bara räknar det som genererar ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har dumpat allt hårt utom datorn. Att sitta och pilla på syntar är jag inte intresserad av längre, prioriterar kortaste vägen från idé till ljud eftersom jag gillar att göra klart grejer. 🙂

Håller med och glöm inte att man får Total Recall på allt i datorn.

Kör man externa grejer måste man pilla en massa innan man kommer igång med ett nytt projekt.

Visst det finns möjlighet att styra grejer via midi men man måste ha en inteligent librarian om det skall funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Visst det finns möjlighet att styra grejer via midi men man måste ha en inteligent librarian om det skall funka.

I Cubase kan man ju associera en ex-effect med MIDI, och sen göra sing egen kontrollpanel. Förutsatt att tillverkaren har dokumenterat det hela förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller synthar så kör jag hårdvara så mycket som möjligt, dock så använder jag naturligtvis även mjukvara ibland.

Effekter är för det mesta mjukvara dock, eftersom jag inte har någon riktigt bra effektenhet..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför? För det är något lockande med att slippa utnyttja en enda CPU's resurser för att skapa musik. Det är också något lockande med att låta det gå genom något analogt. Det är också något lockande att det är något man kan ta på, som man slipper oroa sig för licenser och annat krångel om datorn kraschar..

Dessutom, hur pretto och uttjatat det än må låta, så är det mer känsla i att använda hårdvara...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjukvara för inspelning, effekter och en del vsti. PodXT till gitarren räknas nog som mjukvara det också.

Hårdvara vad gäller gitarr, mandolin, melodika, munspel, handklapp och sång. 😄

Eftersom min lätt överåriga JV-80 är en samplebaserad apparat, så är nog det också mjukvara... men jag använder bara ett enda ljud på den iallafall. Det är väl egentligen bara äkta analogsynthar som inte genererar ljudet via mjukvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Visst det finns möjlighet att styra grejer via midi men man måste ha en inteligent librarian om det skall funka.

I Cubase kan man ju associera en ex-effect med MIDI, och sen göra sing egen kontrollpanel. Förutsatt att tillverkaren har dokumenterat det hela förstås.

Det är ju ett jädra meck 😄

Men det går, förr i tiden gjorde jag alla möjliga paneler och kontrollgrejer i Cubase.

Men nu när allt är mjukt kan man koncentrera sig på att göra musik istället för att mecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det är ju ett jädra meck😄

Nåja, det är en del pysslande. Jag vill att det skall se snyggt ut också, förutom att funka. Fungerande panel för min TC M300 gjorde jag på 2h. Tillika luslysnade jag min senaste låt, så det var OK tidsfördriv också.

Jag kom helt enkelt fram till att det blir lättare att ratta om man kan styra inne i Cubase. Det enda jag inte vet är hur man kan spara en panel settings för att återkalla dem varje gång man startar ett projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en del externt. Har t ex inte hittat någon mjukvara som gör jobbet bättre eller lika bra som SPL Transient Designer.

Sedan har jag ett gammalt budget-Lexicon som jag brukar använda på instrument (de mindre rummen). Det är inte alls unikt och skulle vara lätt att göra impulsfiler av eftersom det är så få ställbara parametrar. Men jag spar ju processorkraft genom att fortsätta köra det externt.

Synthar är ju också kul som hårdvara. Det ger större spelglädje tycker jag! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också en kombination av mjuk och hårdvara.

Tycker det är mycket roligare med hårdvara och att

det låter bättre. Många mjukvaru synthar låter bra men

jag upplever det som att ljudet blir mer rakt i fejan med

mjukvara och att hårdvarusynthar blir mer som placerade

i ett rum,nu menar jag såklart när ljudet är utan reverb.

Datorn är grym som multitrackr recorder,men jag kommer

aldrig att bara köra mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...