Jump to content
Annons

Har du bra gehör?


Alex-n

Recommended Posts

Annons
Absolut. Speciellt om en låt innehåller akustisk gitarr så känner jag igen ackord väldigt snabbt.

Lite jobbigt ibland när man hör en ny låt och tänker på ackorden istället för låten i sig 😛

Var glad att du ens har den förmågan! :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Speciellt om en låt innehåller akustisk gitarr så känner jag igen ackord väldigt snabbt.

Lite jobbigt ibland när man hör en ny låt och tänker på ackorden istället för låten i sig 😛

Du lider av det också alltså 🙂

Jodå jag tycker mej nog ha hyfsat bra gehör

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tillräckligt bra gehör... Gjorde nåt test nån gång och kom fram till att jag kan höra skillnad på två toner som skiljer sig 1,8hz... Sen vad det betyder i verkligheten är en helt annan femma. Plockar ganska enkelt ut ackord och melodier, samt stämmer gitarren utan problem. Kan ungefär höra vilken ton som spelas, om jag får tänka lite. Men skulle absolut inte säga att jag har absolut gehör...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina första 15 år som folkmusiker spelade jag endast på gehör... Nu efter fyra år på KMH kan jag iaf ta mig runt hyfsat efter noter också...

Är det bara gehör... eller är det också gese, gekänn och gelukt också? Många spelar på gehör väldigt länge, men egentligen är det mer det första av mina enormt roliga ordlekar.

För att svara trådskaparen, jag har någotsånär gehör, kan stämma min gitarr i alla fall... har då absolut relativt hyfsat gehör om man så säger. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det var en test i en annan tråd - där man skulle se om man kunde ange om den andra av två tätt på varandra följande toner var lägre eller högre än den förevarande tonen. Sedan fanns en test om tonföljder, där först en tonföljd återgavs och därefter ett par exempel, där man skulle ange vilken av dem som var identisk med den första. På det första testet hade jag bara två fel och på det andra inte ett enda. Detta talade för att jag hade mycket bra gehör.

Men kan jag ange vilka ackord som spelas på gitarr i en låt jag hör? Definitivt inte!! Kan jag stämma en gitarr utan stämapparat? Nej, jag vill helst undvika att dra av strängarna. Kan jag ta ut en låt som jag har hört? Nej, inte inom rimlig tid iaf.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bra relativt gehör - och är glad att jag inte har absolut gehör, eftersom jag vet hur jobbigt folk med absolut gehör kan ha det...

Visst kan jag ta ut låtar för att göra cover på dem, om jag känner för det - men det kan ju alla musiker...

Ibland känns det som om jag har lite för bra gehör. Det hade varit ganska skönt att vara tondöv ibland, när man hör vissa "sång"-insatser bland radiobruset... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...det beror ju på vad man menar med "ta ut".

Min brorsa kan spela dem samtidigt som de spelas i princip, även om han aldrig hört dem förut...

Jag behöver tid.

Men vad menas med tid? Hur mycket?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det var en test i en annan tråd - där man skulle se om man kunde ange om den andra av två tätt på varandra följande toner var lägre eller högre än den förevarande tonen. Sedan fanns en test om tonföljder, där först en tonföljd återgavs och därefter ett par exempel, där man skulle ange vilken av dem som var identisk med den första. På det första testet hade jag bara två fel och på det andra inte ett enda. Detta talade för att jag hade mycket bra gehör.

Men kan jag ange vilka ackord som spelas på gitarr i en låt jag hör? Definitivt inte!! Kan jag stämma en gitarr utan stämapparat? Nej, jag vill helst undvika att dra av strängarna. Kan jag ta ut en låt som jag har hört? Nej, inte inom rimlig tid iaf.

😄

:musik

Var finns denna tråd? Skulle vara intressant att testa sig.

Angående mitt gehör så har jag inte sånt tonminne att jag kan ange om jag hör ett A eller C utan någon referenston. Mitt rytmiska gehör (om man kan säga så) är jag dock mycket nöjd med.

Brukar också kunna ange intervaller och höra vad för typ av ackord som spelas (inte bara vanliga 7or, maj7or utan även mer avancerade ackord). Sen så hör man ju om det är falskt eller inte, men jag stör mig inte på allt som är falskt, utan kan tycka att det passar i sitt sammanhang ganska ofta.

Finns det något som kallas rytmiskt gehör?

Eller hör det till "det vanliga gehöret"?

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ett program som tar ut låtar om man inte tycker att det lyckas så bra själv, fast det funkar inte till 100% men kan vara en hjälp på vägen.

digital music mentor heter det kostar ca 400:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns numera ett rytmtest där också. =)

Jag fick bra på sinustonerna hyfsat på det andra... Mkt utomstående faktorer som spelar in när man gör de där testen..

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tonen F# på ett piano låter speciellt, så om jag tänker mig den tonen, gnolar den och kollar mot ett stämt instrument, så hamnar jag oftast inom en kvartston rätt. Skapligt tonminne, även om det bara gäller en ton...

Ja, ta ut låtar är inte heller nån större svårighet. En del gitarrister brukar ha svårt att höra vilka bastoner som ingår i brutna ackord, så där slår jag dem oftast på fingrarna när det skall coveras, fast jag har svårare för "susfyra-minus-nio-köret"...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag tycker tonen F# på ett piano låter speciellt, så om jag tänker mig den tonen, gnolar den och kollar mot ett stämt instrument, så hamnar jag oftast inom en kvartston rätt. Skapligt tonminne, även om det bara gäller en ton...

F# nämns ofta som den mest utstickande, alla toner låter dock speciellt.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tonen F# på ett piano låter speciellt, så om jag tänker mig den tonen, gnolar den och kollar mot ett stämt instrument, så hamnar jag oftast inom en kvartston rätt. Skapligt tonminne, även om det bara gäller en ton...

F# nämns ofta som den mest utstickande, alla toner låter dock speciellt.

det måste vara högst personligt hur man upplever tonhöjd och karaktär på dom olika tonerna...själv jobbar jag dagligen med just tonerna och har ambitionen att alltid ha samma avstånd mellan halvtonerna iaf i stora och lilla oktaven (piano) och när det gäller piano så beror inte karaktären (kvalitén) på tonen på själva tonhöjden utan mer på det som händer vid anslaget( hammarens hårdhet eller mjukhet vid träffen av strängarna) och enskilda toners utstickande beror nog på intoneringen av hammarna (eller frånvarande av intonering) istället för själva tonhöjden om man bara lyssnar på en ton åt gången...sen om man börjar blanda in intervaller så blir det en helt annan sak för då uppstår ju svävningar med olika hastighet mellan tonerna och då kan det vara enklare att höra vilken tonhöjd eller vilka toner som är inblandade...många säger ju att Ass dur skiljer sig rejält från andra i just klangfärgen och jag är benägen att hålla med då det uppstår en vilsamhet just i Ass dur om man tar tersen på topp....however gehöret går att träna nästintill upp till absolut och att ha absolut gehör är ingen hit utan mer en plåga.....

//: karl 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina första 15 år som folkmusiker spelade jag endast på gehör... Nu efter fyra år på KMH kan jag iaf ta mig runt hyfsat efter noter också...

Är det bara gehör... eller är det också gese, gekänn och gelukt också? Många spelar på gehör väldigt länge, men egentligen är det mer det första av mina enormt roliga ordlekar.

För att svara trådskaparen, jag har någotsånär gehör, kan stämma min gitarr i alla fall... har då absolut relativt hyfsat gehör om man så säger. =)

Ge-dig!

Hehe,,

Link to comment
Dela på andra sajter

För det allra mesta så kan jag nog ta ut låtar. Det handlar lite om hur komplexa de är också. JAg kan inga noter så det begränsar nog lite, JAg tror t e x att man kan ha ganska stor nytta av harmonilära. Sedan handlar det ju om instrument också. Jag skulle t e x ha svårare att plocka ut en andra stämma för violin ur en kvartett av Haydn, än att plocka ut ett gitarriff av kiss.

Kom på att jag gick bet på Tuseday Afternoon med Stoncake (om någon minns dem) Tommy Andersson är klart undervärderad som gitarrist. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skulle jag inte vilja kalla det men en början i alla fall. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tonen F# på ett piano låter speciellt, så om jag tänker mig den tonen, gnolar den och kollar mot ett stämt instrument, så hamnar jag oftast inom en kvartston rätt. Skapligt tonminne, även om det bara gäller en ton...

F# nämns ofta som den mest utstickande, alla toner låter dock speciellt.

det måste vara högst personligt hur man upplever tonhöjd och karaktär på dom olika tonerna...själv jobbar jag dagligen med just tonerna och har ambitionen att alltid ha samma avstånd mellan halvtonerna iaf i stora och lilla oktaven (piano) och när det gäller piano så beror inte karaktären (kvalitén) på tonen på själva tonhöjden utan mer på det som händer vid anslaget( hammarens hårdhet eller mjukhet vid träffen av strängarna) och enskilda toners utstickande beror nog på intoneringen av hammarna (eller frånvarande av intonering) istället för själva tonhöjden om man bara lyssnar på en ton åt gången...sen om man börjar blanda in intervaller så blir det en helt annan sak för då uppstår ju svävningar med olika hastighet mellan tonerna och då kan det vara enklare att höra vilken tonhöjd eller vilka toner som är inblandade...många säger ju att Ass dur skiljer sig rejält från andra i just klangfärgen och jag är benägen att hålla med då det uppstår en vilsamhet just i Ass dur om man tar tersen på topp....however gehöret går att träna nästintill upp till absolut och att ha absolut gehör är ingen hit utan mer en plåga.....

//: karl 🙂

Visst är det högst personligt hur man upplever tonhöjd och tonernas karaktär.

Jag hävdar dock att varje tonhöjd har en unik egenskap man kan lära sig

känna igen.

Märk: jag syftar inte på att enskilda toner sticker ut pga hammarens hårdhet el dylikt, (t.ex. att ett D hemma på mitt pianot känner jag igen pga det har ett lite mer knarrande ljud).

Inte heller vad som händer när vi blandar in fler toner på samma gång.

Utan att varje tonhöjd har ett eget attribut - vi kan kalla det utseende, färg eller vad som helst - som man kan lära sig känna igen.

Det är detta som bl.a. perfect pitch-träningskurserna på, där kallas det "pitch color" om jag inte minns fel.

Övade ett tag på detta, nailar fortfarande F#, Ess och C när jag hör dom, oavsett instrument. (fattar inte varför just dessa fastna.)

Kan även sjunga dom, typ sjunga ett Eb. Därefter kan man ju plocka ut vad man vill - fast då är det ju fusk. 🙂

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte absolut gehör men har relativt gehör dvs. jag kan höra vilka tonsprång det är om det är en kvart eller kvint osv. Tar mig dock en stund ibland så jag önskar att det hade varit ännu bättre.

Började som gehörsmusiker men blev klassiskt skolad så småningom. Under många år så spelade jag nästan uteslutande efter noter så kanske har mitt gehör blivit något lidande av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...