Jump to content
Annons

Nejönöga - Retur


Fidden

Recommended Posts

LÅTNAMN: Retur

ARTIST/GRUPP: Nejönöga

GENRE: Elektronisk rock/pop

LÅTLÄNGD: 4:48

KOMPOSITÖR: Fredrik J

PRODUCENT: Fredrik J

INSPELNINGSÅR: 2007

FORMAT: Mp3

STORLEK: 5,50 Mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNKAR:

Retur v.1

Retur v.2

Pogo-projektet kräver ett lite speciellt humör, så jag kör på i gammal god stil som jag brukar låta... Denna blev ganska deppig, men känns ändå som lite av en uppföljare till norrland på något sätt.

Kommentarer om vad som helst om låten uppskattas!

Edit:

V.2) Något justerade nivåer samt lite smådetaljer

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min första tanke är att soundet är skönt och avskalat.

Jag VILL INTE tänkta på Kent, men jag gör det ändå, sorry. Det beror delvis på att du sjunger elektronisk pop/rock på svenska, men även på soundet i sig och hur du fraserar och uttalar vissa ord, ex de rullande r:en. Jag kan tycka att det är lite trist att man hela tiden (mot sin vilja) tvingas jämföra olika band med Kent, såfort de sjunger på svenska. Men vad ska man göra?

Sången ligger lite starkt i början och smälter inte riktigt in i ljudbilden. Det fungerar dock avsevärt bättre i låtens senare del, när det dras på lite.

Tycker att trummorna fungerar bra, de ligger och arbetar obehindrat i bakgrunden och fyller sin funktion. Frånsett sången i låtens början tycker jag att du lyckats riktigt bra med mixen och mastringen.

Pilla lite med sångljudet så ska det nog bli fint: Dra ner nån db och eventuellt tunna ut lite för att få bort burkigheten, kör du chorus på sången?

Nåja, lite snabba tankar. Det var en fin låt

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst här är klart uppföljaren 🙂. Samma nivå, vill säga mkt skön melodi och bra arr.

visst tänkte jag lite på kent, fast först i refrängen(flå´t 🙂) men det gör den ju inte sämre.

gillar dina texter, denna känns riktigt bra. Dock är det ju trist om det tog slut 🙁 .

Då får man vänta på nästa innan nästa hit kommer 😛 . Fast jag bara spekulerar 😆

Jo en grej var jag lite avigt inställd till och det var hihaten på den lugna ställena, den tycker jag är lite för dominant men sedan när du drar på så funkar den fint...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo: Klart att trummisen tycker trummorna kan bli bättre, och jag förstår dig, har inte lagt ner många minuter på att putsa trumljudet, på med kompressorer så var det klart. Jag är lat 😛

Jag är helt med på vad du menar med sången, MEN jag var på den regeln mååånga gånger och ville sänka, men då försvann texten. Det jag skulle kunna göra är att automatisera ner den lite början.

Yllet: Det är lugnt, jag tänker också på kent när jag hör det... och när jag spelar in det... framförallt när jag sjunger. kent är ett spöke. Det spelar ingen roll hur låt och text är från början, när jag sätter mig och börjar prodda, halkar jag oftast åt det hållet iallafall av någon anledning.

Sången blev nog lite hög i början, även om jag höjde lite medvetet eftersom jag ville ha det naket utan dubbning i första versen... Automatisering får det bli.

Något chorus är det inte, eller.. det beror iofs på hur man ser det. Det är ju dubbat.

Dana: Ska du klaga på detaljer, får du minsann vara lite mer detaljerad i dina klagomål 😉

Stajo: Frågan är vilken som ska vara a, och vilken som blir b-sida på en hypotetisk singel 🙂

Texten i denna känns inte lika lättsmält som norrland dock, men folk tolkar ju ändå som dom vill (vilket jag tycker att man ska göra också), så det gör nog inte så mycket.

Hihats tänkte jag faktiskt inte ens på att det var, ville mest fylla upp med något slags klick/oväsen, och bygga lite rytmik med det. Fast sen lade jag inte så mycket energi på det som jag hade tänkt. Som sagt, jag är laaaat 😄

Tackar för kommentarerna, kul att ni gillar't!

Link to comment
Dela på andra sajter

vi har pratat om detn här, haft den i lurarna flera gånger.....olika r etc. när är filerna klara för jobb ?😳

gillar denna låt, den har det absolut viktigaste. en bra melodi och känsla.

Inledningsfrasen kanske är sämst rent mixmässigt...men "snart lördag" ger en så skön könsla i resten av låten.

kent eller inte.....mcket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka för kommentarerna, har försökt använda dom till en uppdaterad version. Jag vet inte om det är mina öron det är fel på, men när jag sitter och ändrar på sakerna, känns det som det blir JÄTTESTOR skillnad, varje liten grej jag gör... men sen när jag jämför slutresultatet med den tidigare versionen skiljer det sig knappt nånting! 😕

Jaja, om någon hör någon skillnad på v.1 och v.2, så kan den personen ju berätta vilken som är bäst. 😄

NU ska jag sova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo: Frågan är vilken som ska vara a, och vilken som blir b-sida på en hypotetisk singel 🙂

Texten i denna känns inte lika lättsmält som norrland dock, men folk tolkar ju ändå som dom vill (vilket jag tycker att man ska göra också), så det gör nog inte så mycket.

Hihats tänkte jag faktiskt inte ens på att det var, ville mest fylla upp med något slags klick/oväsen, och bygga lite rytmik med det. Fast sen lade jag inte så mycket energi på det som jag hade tänkt. Som sagt, jag är laaaat 🙁

Jag tolkar alltid som jag vill och det som jag tycker låter mest spännande 🙁

A eller B nä du kan ju inte släppa dem samtidigt... tjänar ju mest pengar om folk får köpa två så dryga ut med någon annan på B sidan.

Nä det är säkert ingen hi-hat men du förstod vad jag menade 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde denna på all ears tidigare idag. Min första tanke gick till Norrland, nästan som om detta var en plankning på något sätt. För lik??

Tänker inte bedömma ljudkvaliteten nu med tanke på att jag har skithögtalare för tillfället.

Diggar dina låtar för övrigt. Keep it up 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...