Jump to content
Annons

Så sa en audiofil till mig


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Med anledning av diskussionen om data- och audiofiler i ett par andra trådar, så kom jag att tänka på min gamle vän audiofilen, som sa till mig för 3 år sedan att han aldrig skulle köpa en cd av mig.

"Först och främst, om du nu sitter hemma och spelar in, så har du förmodligen ett bristfälligt rum att göra det i och då menar jag inte att det är för litet nödvändigtvis, utan mer då att det är fel akustiska förutsättningar. Sedan har du säkert fått för dig att du ska lägga efterklang på ljudet då för att försöka kompensera för detta problem. Då skapar du ett nytt problem. Effektprocessorn ger ifrån sig brus och annat oljud som försämrar signalen. Dessutom ska den bära signalen, vilket i sig är ett konststycke. Sedan kan jag tänka mig att du säkerligen vill ha en massa instrumentljud och sångspår, alltså många tagningar helt enkelt... För varje sådan tagning tillför du försämringar til ljudkvaliteten. Det spelar ju ingen roll om denna inspelning sker digitalt, du har ju alltid en del jitter och trams ändå t.ex. från den maskinella utrustningen. Och sedan när du är klar med hela klabbet så ska du ju mastra som det heter. Vad är då det? Jo, egentligen bara ännu ett sätt att sänka ljudkvaliteten på. För där kommer ännu fler maskiner in i bilden och tveklöst försöker man modifiera klangen med eq - detta vedervärdiga instrument, de bästa förstärkarna har ju som vi vet inga tonkontroller alls - nåja... kompressorer - skrämmande, som om det inte var just dynamiken som gör att vi älskar musik, och sedan all annan skit. Nej, vet du vad, jag tycker du ska hoppa över det här med hemmastudio och heminspelning helt, även om det råkar vara en hobby. Satsa allt på att lära dig ditt huvudinstrument istället. När låtmaterialet är klart, gå in i en riktig studio där du har kontroll på vad de gör med ljudet. Sätt helst allt i en enda tagning tillsammans med andra skickliga musiker, så att det i alla fall inte blir en massa separata spår, ja...det blir ju några stycken ändå såklart...men varje regel tillför ju en försämring, det är ju klart det. Och istället för att arrangera upp det så djävla stort som alla verkar vilja nuförtiden, gå tebaks till basic. Det är bättre med en välljudande fiol, istället för tre gnisslande gitarrer som spelar varsin melodi. Tänk på det! Och välkommen tillbaks..."

Sedan hämtade han (och jag) andan. Audiofilen hade talat.

Vad tycker ni? Jag tror inte jag ska försöka sälja plattan där...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Ni vet, de är ju av det där släktet att de går fram till högtalarna för att lyssna noggrant efter om det kommer nåt biljud fram dit från cd-spelaren just innan låten börjar. De som polerar sina spikes till högtalarna flera gånger om da'n etc.

Vad som förvånar mig mest är varför han, men ÄVEN han i en annan butik så nödvändigtvis måste värna om just solofiol som det mest fantastiska instrumentet - när jag gick rundor för att höra på olika högtalare. Jag menar, jag hade med plattor med elgitarr på och skulle höra på högtalare. Det verkade nästan som om de tyckte jag kunde ha vadsomhelst för skit då...

De lyssnar INTE på musik. De lyssnar på ljud.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sicken positiv jävel.. 😆

fan ja trodde det var mkt länge sen musikindustrin bevisat att man inte behöver ha det allra grymmaste för att göra skitnajsljudande musiK!! 😆

be honom hålla truten helt enkelt!! eller låt bli den sk. audiofilen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch ja.. några sådana intressanta samtal har man funnit sig i.. Någonstans så tycker jag det är ett väldigt omusikaliskt sätt att tänka, trots att det är just det musikaliska som dom säger sig vilja bevara 😆

Jag tycker du ska låta alla spåren gå genom ett par Neve-strippar och höra vad han tycker.. Se om han säger "hemstudio" bara för att det är vad han väntar sig, trots att du lagt till den enda del som de stora studiorna har som du kanske saknar? 😆 ..sen skratta hela vägen hem till cd-spelaren från Coop forum..

/Dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan i viss mån ändå sympatisera med "audiofilen", det är väl inget konstigt med att saker påverkar? Men om det spelar roll är en annan sak. När det gäller elektriska instrument spelar det nog mindre roll. Dock som han är inne på så är det lite mer komplicerat med akustiska instrument. Svagare signaler, fler övertoner m.m. T.o.m. väderleken spelar roll för ljudkvaliteten.

Men samtidigt,, är det musiken eller ljudet vi lyssnar på? Jag lyssnar på båda och om ljudet är dåligt så "kompenserar" jag det,, men är musiken dålig krävs det så mycket mer för att det skall vara lyssningsvärt.

Ett litet exempel på "dålig" musik. Techmaster,, ingen bra musik, rent musikaliskt sett, men de har ju satsat allt på ljudet, på soundet. Och i.o.m. att det satsat så hårt på soundet så funkar det rätt bra. Hade de inte gjort det så tror jag inte att de ens hade spelat in låtarna på en noname-cdr.

Men det är ju min tanke... . . . ... . . . ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiofilen är en idiot. Så man använder inte EQ, kompressor etc i en 'riktig' studio? Han har inte koll på läget, lika lite som alla andra såna självutnämnda experter.

Lite o.t. men en bekant till mig som hade skivaffär satte ut annons för vinylskivor i en tidning för audiofreaks. Och han fick en hel del napp men också mer klagomål än han någonsin fått. I stil med att det var obalans på skivorna. OK... men hördes det när man spelade skivan då? Nej nej... men det fanns en fullt mätbar obalans i skivan, kan man få en ny tack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min polare spelade in en platta i franska Riksradions feting-super-studio (samma som Ravi Shankar spelade i, skryter han gärna om).

Där hade dom tyvärr anammat audiofiltänket - INGEN nivå justering i efterhand, INGA effekter alls. Det var bara det fantastiska super-akustiska rummet som skulle höras. Ja och musiken då.

Nivåjustering gjordes bara genom att de fem musikerna fick placera ut sig på underliga avstånd från varandra och sitta blickstilla när de spelade...och ingen fick naturligvis spela fel nån gång eftersom man då fick ta om hela låten på en gång.

Tror ni att det kändes naturligt och avspänt? Nä...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det gamla goa detvarbättreförrtänket 😱

Det är festligt. När var förr? 1952?

När man pejlar den här typen av åsikter så framgår det ganska ofta att det handlar om snubbens omgivning när han var 14. Eller kanske snarare det han skulle velat haft i sin omgivning när han var 14. Då resignerade hans tankeutveckling. Och det gäller oberoende av generation.

Han äger tre skivor. En med tystnad, en med akustiska trumljud, och en med violin. Och visstja, en fjärde med piano. Och en stereoanläggning för 180000pix.

Är han glad ibland oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han äger tre skivor. En med tystnad, en med akustiska trumljud, och en med violin. Och visstja, en fjärde med piano. Och en stereoanläggning för 180000pix.

Är han glad ibland oxå?

Åsså köper han prylar från den där filuren, som det fanns en lång tråd om här på forumet. Sladdar för 1500 kr metern, ställ till sladdarna för att motverka diverse ljudstörningar för 500 kr stället. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Han äger tre skivor. En med tystnad, en med akustiska trumljud, och en med violin. Och visstja, en fjärde med piano. Och en stereoanläggning för 180000pix.

Är han glad ibland oxå?

Åsså köper han prylar från den där filuren, som det fanns en lång tråd om här på forumet. Sladdar för 1500 kr metern, ställ till sladdarna för att motverka diverse ljudstörningar för 500 kr stället. 😆

Du menar Svalander...?

Där har man fått många goda skratt... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Han äger tre skivor. En med tystnad, en med akustiska trumljud, och en med violin. Och visstja, en fjärde med piano. Och en stereoanläggning för 180000pix.

Är han glad ibland oxå?

Åsså köper han prylar från den där filuren, som det fanns en lång tråd om här på forumet. Sladdar för 1500 kr metern, ställ till sladdarna för att motverka diverse ljudstörningar för 500 kr stället. 😆

Du menar Svalander...?

Där har man fått många goda skratt... 😱

svalander

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir roligare om man tar det de säger som ett skämt.

Det blir trevligare om man verkar som om man tar dem på allvar.

Det finns ju ingen anledning att kriga -- älska knäppskallarna i stället. I andras ögon är säkert vi precis lika knäppa -- länge leve knäppskallarna!!

Gunnar

PS: jag gör såna där audiofilinspelningar av orkestrar och körer -- en stereomick, ingen bearbetning. En del av dem låter, hmm, nå, inte så bra. Andra låter bättre. Nån gång då och då låter det himmelskt. Största finessen är att det inte är så mycket att bära på. Med många mickar och bearbetning blir det alltid ett användbart resultat, även i svåra lokaler. Men massa att bära på.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Audiofilen är en idiot. Så man använder inte EQ, kompressor etc i en 'riktig' studio? Han har inte koll på läget, lika lite som alla andra såna självutnämnda experter.

Jo, men han menade att jag ska ha "kontroll över vad de gör" samtidigt. Ja, så att det inte blir för mycket efterbearbetning och för den delen användande av eq, kompressor m.m. direkt vid tagningen.

Underförstått så förstod jag ju också att han drog ett fett streck över allt vad hemmastudio heter - för billiga grejer och fel akustiska förutsättningar helt enkelt. Ska jag nödvändigtvis ha med studio att göra, så fick det bli "riktig studio", men med en minimiering av processorer då alltså.

😕

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har han rätt i en hel del saker, men ack så fel det blir. Märks att han har noll erfarenhet av musikinspelning..

Det jag tycker är störande är den där besservisser attityden. Annars får han tycka vad tusan han vill, köpa ormolja och kablar för tiotusentals kronor... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar Svalander...?

Där har man fått många goda skratt... :rolleyes:

Jag har en telekabel till gitarren som är märkt med vilken väg signalen ska gå. Trodde inte mina ögon när jag såg det första gången. Kan tillägga att det förmodligen är den dyraste kabel jag köpt och dessutom den enda jag kan höra skillnaden på. Det är den enda i samlingen som låter illa!!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många Filer som man ska akta sig för... Pedofil, Nekrofil och så klart AUDIOFILER....

Jag har i hela mitt liv kallat dem audionördar... Killar(har ännu inte träffat en kvinnlig audionörd) som gillar ljudet mer än musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar Svalander...?

Där har man fått många goda skratt... 😄

Jag har en telekabel till gitarren som är märkt med vilken väg signalen ska gå. Trodde inte mina ögon när jag såg det första gången. Kan tillägga att det förmodligen är den dyraste kabel jag köpt och dessutom den enda jag kan höra skillnaden på. Det är den enda i samlingen som låter illa!!!! 😉

Hehe.. jag har en också.. en svart ände som ska gå till "amplifier" och en till "instrument".. och den funkar faktiskt bra.. Otroligt nog finns det en praktisk fördel med detta som dom antagligen inte tänkte sig.. Gitarrister som jag "låser" kabeln runt axelbandet för att inte stampa ut den av misstag.. inte så ovanligt, men detta ger till slut upphov till ett litet "veck" i pluggen, och om man använder samma ände hela tiden gör inte detta nått.. men om man vänder på kabeln ibland och tillåter den att "vikas ut" och sen tillbaks igen när man vänder på den nästa gång ger detta till slut, inte helt oväntat, glapp.. nu vet jag vilken sida som är "vikt" 🙂 ..men det har bara med livslängden att göra, inte med ljudet, haha..

/Dave

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har för i helsike fullkomligt rätt, nästan, men det mest skrämmande i denna tråd är hur många av er som hakar på rena dumheterna i era avfärdanden av honom som "idiot" etc, det är ju precis tvärtom 😉 jag tycker verkligen synd om er, förutom en eller 2 som verkar ha huvet på skaft, åtminstone gradvis...

Det han missar lite på är ju det här med "i en riktig studio" om han nu verkligen sade så, detta är ju trots allt vad musik säger och hur tillförlitliga äro dessa uppgifter?

vem är audiofilen osv?

Tänk om han fick läsa detta och hur musik gör sig lustig över hans liv och uttalanden och alla andras fullkomligt vrickade hypoteser om vem/hur han är...vad VET ni egentligen om någonting??? 😄

Att spela in rena ljudkällor i rätt miljö är för det första något varje musik/ljudintresserad människa med självaktning borde sträva efter, att sedan inse att EQ och dynamiska processorer fördärvar allt detta med fasfel och annat krafs är ju en vedertagen sanning som ingen vettig ljudtekniker skulle säga emot!

Att man däremot sitter och donar med detta på ett vettigt sätt och har kunskap om hur man motkompenserar för minsta lilla 0.5 db ökning etc och använder state of the art produkter som i sig gör dessa saker, ja då spelar det egentligen ingen roll om man har rätt förutsättningar och arbetsmetoder i ett stort hem eller i en "riktig" studio för då har man tänket som skiljer en bra produkt från en medioker och allmängiltig!

Pop/Dance/Electronica etc är ju musik som är till 95% icke beroende av ovan nämnda kriterier så där spelar det ingen balle liksom, men vill man seriöst fånga det som tex Trombonisten pysslar med eller Opus3 eller ECM eller ibland Florian le Sage, då är det till att anamma audiofilens tänk, allt annat är nonsens och total brist på kunskap/respekt för ljudbearbetning!!!

Allt handlar om rätt mikrofonval---placering och aukustik, sedan får man för djävulen hoppas att musiken är intressant och att dom kan sin sak, men det brukar åtminstone jag kolla upp innan jag tackar ja till jobben...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har för i helsike fullkomligt rätt, nästan, men det mest skrämmande i denna tråd är hur många av er som hakar på rena dumheterna i era avfärdanden av honom som "idiot" etc, det är ju precis tvärtom 😄 jag tycker verkligen synd om er, förutom en eller 2 som verkar ha huvet på skaft, åtminstone gradvis...

Det han missar lite på är ju det här med "i en riktig studio" om han nu verkligen sade så, detta är ju trots allt vad musik säger och hur tillförlitliga äro dessa uppgifter?

vem är audiofilen osv?

Tänk om han fick läsa detta och hur musik gör sig lustig över hans liv och uttalanden och alla andras fullkomligt vrickade hypoteser om vem/hur han är...vad VET ni egentligen om någonting??? 😆

Att spela in rena ljudkällor i rätt miljö är för det första något varje musik/ljudintresserad människa med självaktning borde sträva efter, att sedan inse att EQ och dynamiska processorer fördärvar allt detta med fasfel och annat krafs är ju en vedertagen sanning som ingen vettig ljudtekniker skulle säga emot!

Att man däremot sitter och donar med detta på ett vettigt sätt och har kunskap om hur man motkompenserar för minsta lilla 0.5 db ökning etc och använder state of the art produkter som i sig gör dessa saker, ja då spelar det egentligen ingen roll om man har rätt förutsättningar och arbetsmetoder i ett stort hem eller i en "riktig" studio för då har man tänket som skiljer en bra produkt från en medioker och allmängiltig!

Pop/Dance/Electronica etc är ju musik som är till 95% icke beroende av ovan nämnda kriterier så där spelar det ingen balle liksom, men vill man seriöst fånga det som tex Trombonisten pysslar med eller Opus3 eller ECM eller ibland Florian le Sage, då är det till att anamma audiofilens tänk, allt annat är nonsens och total brist på kunskap/respekt för ljudbearbetning!!!

Allt handlar om rätt mikrofonval---placering och aukustik, sedan får man för djävulen hoppas att musiken är intressant och att dom kan sin sak, men det brukar åtminstone jag kolla upp innan jag tackar ja till jobben...

😄

Visst har du rätt i allt du skriver, men att säga "Nej, vet du vad, jag tycker du ska hoppa över det här med hemmastudio och heminspelning helt, även om det råkar vara en hobby. Satsa allt på att lära dig ditt huvudinstrument istället. När låtmaterialet är klart, gå in i en riktig studio där du har kontroll på vad de gör med ljudet. " är väll lite dumt, om man går in på demoinspelningar här på forumet och lyssnar på vad folk har ådstakommit i sina hemstudio så bevisar det ju att billiga prylar som förvränger och skapar massa fasfel i alla fall kan vara fullt dugligt att spela in musik med. Akustik är viktigt, väldigt viktigt. Men man gör ju det bästa av situationen.

jaja.. nu är det fredag, och man ska inte bråka här på forumet.

Trevlig helg alla musikglada studiotomtar!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"......Och istället för att arrangera upp det så djävla stort som alla verkar vilja nuförtiden, gå tebaks till basic. Det är bättre med en välljudande fiol, istället för tre gnisslande gitarrer som spelar varsin melodi. Tänk på det! Och välkommen tillbaks..."

Sedan hämtade han (och jag) andan. Audiofilen hade talat.

Vad tycker ni? Jag tror inte jag ska försöka sälja plattan där...

😆

:musik......."

Yesssss!!!!

jag spår mig en lysande framtid 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har för i helsike fullkomligt rätt, nästan, men det mest skrämmande i denna tråd är hur många av er som hakar på rena dumheterna i era avfärdanden av honom som "idiot" etc, det är ju precis tvärtom 😆 jag tycker verkligen synd om er, förutom en eller 2 som verkar ha huvet på skaft, åtminstone gradvis...

Det han missar lite på är ju det här med "i en riktig studio" om han nu verkligen sade så, detta är ju trots allt vad musik säger och hur tillförlitliga äro dessa uppgifter?

vem är audiofilen osv?

Tänk om han fick läsa detta och hur musik gör sig lustig över hans liv och uttalanden och alla andras fullkomligt vrickade hypoteser om vem/hur han är...vad VET ni egentligen om någonting??? 😳

Att spela in rena ljudkällor i rätt miljö är för det första något varje musik/ljudintresserad människa med självaktning borde sträva efter, att sedan inse att EQ och dynamiska processorer fördärvar allt detta med fasfel och annat krafs är ju en vedertagen sanning som ingen vettig ljudtekniker skulle säga emot!

Att man däremot sitter och donar med detta på ett vettigt sätt och har kunskap om hur man motkompenserar för minsta lilla 0.5 db ökning etc och använder state of the art produkter som i sig gör dessa saker, ja då spelar det egentligen ingen roll om man har rätt förutsättningar och arbetsmetoder i ett stort hem eller i en "riktig" studio för då har man tänket som skiljer en bra produkt från en medioker och allmängiltig!

Pop/Dance/Electronica etc är ju musik som är till 95% icke beroende av ovan nämnda kriterier så där spelar det ingen balle liksom, men vill man seriöst fånga det som tex Trombonisten pysslar med eller Opus3 eller ECM eller ibland Florian le Sage, då är det till att anamma audiofilens tänk, allt annat är nonsens och total brist på kunskap/respekt för ljudbearbetning!!!

Allt handlar om rätt mikrofonval---placering och aukustik, sedan får man för djävulen hoppas att musiken är intressant och att dom kan sin sak, men det brukar åtminstone jag kolla upp innan jag tackar ja till jobben...

😎

Jojo ... men den allra mesta musik som folk lyssnar på i allmänhet är pop/rock/dance eller annan musik som låter bäst processerad som faen.

Det finns viss Jazz och klassiskt som gör sig bäst helt utan processering(förutsatt musikerna, akustiken och inspelningsmediat är lysande).

Ovanligt vill jag poängtera och inget som jag normalt lyssnar på(eller spelar in).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl också fel att förutsätta att det enda ljudet som är något värt är det "oförfalskade" ljudet som kommer ur instrumenten från början... inspelning kan ju idag vara så mycket mer än ren dokumentation som det blir i det fallet, man kan ju faktiskt använda sig av förvrängningar med mera på ett konstnärligt sätt, en del av skapandet, och det är väl det dominerande synsättet inom populärmusik idag. Det inspelade och det liveframförda är två olika medier, var och en med sina fördelar, och på nåt sätt tycker jag att en god konstnär kanske bör kunna använda sig av sådana skillnader. Då är det ju inte mer fel att man på vägen introducerar diverse fasfel och andra ofrivilliga förvrängningar, än att instrumentet i sig introducerar diverse "fel" såsom skorrande strängar, tangentljud, plektrumljud, svaga rasp, andningsljud eller gud vet vad.

Fast det är klart, i den bästa av audiofilvärldar ska man väl även ha helt felfria instrument och helt felfria musiker... 😳

Men se på fotografivärlden t ex - där är det närmast omöjligt att fånga bilderna på exakt samma sätt som ögat skulle göra (nog lättare att bygga en mick som kan påminna om ett öra), och därför har man sedan länge gått över till att medvetet förstärka en bild genom att kontrollera färger och ljus på olika sätt. Även inom t ex dokumentärt foto och nyhetsfoto.

EDIT: Förresten, jag är av den sorten som faktiskt kan tycka att det är mysigt med lite brus i inspelningen. Jag har liksom inget intresse av att med en skiva försöka "lura" mej själv att jag lyssnar på ett liveframfört stycke, det fyller helt olika funktioner för mej. 😆 Sen lyssnar jag väl kanske inte så mycket på typiskt akustisk musik iofs...

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Men se på fotografivärlden t ex - där är det närmast omöjligt att fånga bilderna på exakt samma sätt som ögat skulle göra (nog lättare att bygga en mick som kan påminna om ett öra), och därför har man sedan länge gått över till att medvetet förstärka en bild genom att kontrollera färger och ljus på olika sätt. Även inom t ex dokumentärt foto och nyhetsfoto.

finns väl inte ett foto idag som inte är manipulerat, speciellt i reklam/modesammanhang etc, men att säga att detta är vad ögat uppfattar är väl så långt ifrån verkligheten som man kan komma...den nakna bildsanningen är det också mycket få personer som pysslar med, eller rättare sagt vad vi möts av i det allmänna bruset!

Att som du-bozoblade-påstå att den musik som dom allra flesta lyssnar på är pop etc bara för att du och dina gelikar gör det, är också ett hypotetiskt felbedömande som man skall passa sig för.Även om det nu verkar så i din värld så finns det en annan värld som du inte känner till med invånare som gör just det du inte tror existerar...fast den syns inte på MTV eller hörs i P3, men väl hemma hos...en jääävla massa människor!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...