Jump to content
Annons

Arbets namn Blös.


Recommended Posts

Låtnamn:Blös

Artistnamn:Harmonica mike

Text/musik:Hm

Mix/prod:Hm

Ev medverkande:Jag på rubbet

Genre:Blues

Storlek:2.1 meg

Låt status:Skiss

Tillverknings år:2007

Tjena boys and girls.

Gjorde denna i går kväll.Låten är inte klar,texten behöver göras klar,likaså ska det på lite bättre guror än mina..Låten är kort - men naggande god..Tror inte den blir längre,vad tycker ni?

Jag är ju definitivt ingen blues pianist,så jag har svettats en del med solot,håller det?

Som vanligt så är det fritt fram att feeda på rubbet utöver mina frågor..

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena har var det bara bekanta uppe mitt i natten :rolleyes: jäkla nattugglor där 😛 . Det låter fint det här kan inte dra på så hårt mitt i natten väcker frugan då men fan där tog den slut mera längre och en gång till för sjutton på tok för bra för så kort. Det här blir en klassiker helt klart, elgurasolo och munspel måste på oxå ja som det brukar vara helst en blåssektion oxå men det blir väl svårt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här är väldigt lovande. Visst, blues men rätt onkonventionellt och pianosolot

börjar ju sjukt bra med oväntade grejor men saggar lite på slutet som om du inte riktigt vet vart det skall ta vägen. Men fortsätt, fortsätt jobba på denna kan bli en av dina absolut bästa! Nattuggla du också Göran men nu måste jag knoppa! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här är väldigt lovande. Visst, blues men rätt onkonventionellt och pianosolot

börjar ju sjukt bra med oväntade grejor men saggar lite på slutet som om du inte riktigt vet vart det skall ta vägen. Men fortsätt, fortsätt jobba på denna kan bli en av dina absolut bästa! Nattuggla du också Göran men nu måste jag knoppa! :rolleyes:

Tjena..

Svårt å sova,inte frisk än..

det svänger rätt bra i denna...Får nog fundera på en fortsättning med mera sång och kanske lite munspel--

Polarna får lägga gurorna så blir det grymt.Jo jag fick ide´torka på pianosolot mot slutet..Går ju givetvis att fixa till..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena har var det bara bekanta uppe mitt i natten :rolleyes: jäkla nattugglor där 😛 . Det låter fint det här kan inte dra på så hårt mitt i natten väcker frugan då men fan där tog den slut mera längre och en gång till för sjutton på tok för bra för så kort. Det här blir en klassiker helt klart, elgurasolo och munspel måste på oxå ja som det brukar vara helst en blåssektion oxå men det blir väl svårt.

Göran

Tjena Göran.

Det verkar ju gå hem i stugorna detta..så jag funderar på en fortsättning,kanske bryter i från lite för att sedan återgå till ursprungs gunget..Får se vad det blir..men visst svänger det.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallojs HM

Nice sådär lite offbeatlir på gitarr, det gillade jag.

Det du kallar pianosolot håller alldeles utmärkt, men inte som solo, jag tycker det låter mer som ett lite utsmyckat komp bara. Som solo betraktat är det lite väl sparsmakat för min smak 😄

Låten är för kort, eller kanske inte om du sjunger över pianodelen också.

Bra jobbat // Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallojs HM

Nice sådär lite offbeatlir på gitarr, det gillade jag.

Det du kallar pianosolot håller alldeles utmärkt, men inte som solo, jag tycker det låter mer som ett lite utsmyckat komp bara. Som solo betraktat är det lite väl sparsmakat för min smak 😄

Låten är för kort, eller kanske inte om du sjunger över pianodelen också.

Bra jobbat // Steffo

Thanx Steffo.

Jo det finns lite kring gurorna,men det blir polarnas jobb,eller ditt om du känner dig sugen 😳

Har en ide´på en fortsättning.Bryta ifrån ordentligt och höja tempot rejält.

Köra lite walking bass till ett shuffle komp med lite synkoper på virveln samt munspel och piano som lirar mot varandra i ett rungande solo parti..Lite mer sång måste nog in..ja ja..det blir väl en 4 minuterslåt av denna också så småningom 😄

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt trevligt...

Jag lämnar det ljudtekniska tills du fått ordning på mixen, finns för mycket att peta i där just nu...

Tankar efter minst fyra genomlyssningar (eller fler minns inte 😆)

Oj vad kort låten är... När pinosolot kommer in, efter gurorna, skulle de sitta finfint med en vers till istället. Kan väl inte vara så svårt att klippa ihop eller? 😆 Som det är nu känns "solot" lite väl långt i förhållande till det övriga och låten tar slut för fort. Det är ju skönt gung, ta vara på det. Kör samma vers en gång till om du inte orkar skriva ny text, med lite variation i rösten och kanske nån körgrej som fyller ut lite. Sången är ju låtens höjdpunkt...

Jag tror att åtminstone en vers till, eller varför inte totalt tre skulle göra susen? Alltså: intro, vers, mellanspel (gitarr) vers, mellanspel (piano) ---> eventuellt vers, avslutning...

Bara några enkla tankar. Skönt gung hur som helst.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt trevligt...

Jag lämnar det ljudtekniska tills du fått ordning på mixen, finns för mycket att peta i där just nu...

Tankar efter minst fyra genomlyssningar (eller fler minns inte 😆)

Oj vad kort låten är... När pinosolot kommer in, efter gurorna, skulle de sitta finfint med en vers till istället. Kan väl inte vara så svårt att klippa ihop eller? 😆 Som det är nu känns "solot" lite väl långt i förhållande till det övriga och låten tar slut för fort. Det är ju skönt gung, ta vara på det. Kör samma vers en gång till om du inte orkar skriva ny text, med lite variation i rösten och kanske nån körgrej som fyller ut lite. Sången är ju låtens höjdpunkt...

Jag tror att åtminstone en vers till, eller varför inte totalt tre skulle göra susen? Alltså: intro, vers, mellanspel (gitarr) vers, mellanspel (piano) ---> eventuellt vers, avslutning...

Bara några enkla tankar. Skönt gung hur som helst.

Thanx Yllet.

Jo det är ju bara en skiss än så länge..Det finns lite att dona med.Bra tips om fortsättningen på låten,anammar nog det.Funderar även på att byta tempo och basgång..Givetvis efter piano prylen..Texten är en sån där "blarr text"som jag brukar hitta på när jag lägger ide´n till sången(tyckte det blev rätt coolt,men ofullständigt grammatiskt)..Så det blir lite mer där,definitivt nån sångvers till.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på en sak till gällande sången, var ute på promenad. Det e nog viktigt att du klämmer i lite under vers två så det lyfter, så man får lite såndär härlig bluesig gospelkänsla. Annars finns de risk för att låten går på halvfart hela vägen och bara blir just "skön gung" och inte så mycket mer...

Angående basgången var de inget jag reagerade på, förutom ljudet då som känns lite plast...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på en sak till gällande sången, var ute på promenad. Det e nog viktigt att du klämmer i lite under vers två så det lyfter, så man får lite såndär härlig bluesig gospelkänsla. Annars finns de risk för att låten går på halvfart hela vägen och bara blir just "skön gung" och inte så mycket mer...

Angående basgången var de inget jag reagerade på, förutom ljudet då som känns lite plast...

Körde en acke bas från en plugg jag har.Drog ned den i frekvens spektrat ordentligt med en waves plugg..Maxbass..kanske lite för aggresivt..Nåväl,blir låten en höjdare så får väl basisten sätta den...Den lovar gott så här långt,men jag är ju inte klar..

Tror att jag har vad jag behöver med hjälp av de kommentarer jag fått,kastar mig in i upp byggnaden av låten igen..TACK till alla,å yllet i synnerhet för ett lysande tips om hur jag ska gå vidare.

Om nån har nått mer att säga så går det bra med ett pm,sidan ett behövs ju till alla andra också.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

hm vad har Hm kokat ihop denna gången...

kort men naggande god. Tycker du lyckas bra med pianot det blir bättre och känns mer avslappnat för varje låt du lägger ut. Rytmen och melodin i gitarrsolot är riktigt go =).

Blir kul att se hur detta utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice sådär lite offbeatlir på gitarr, det gillade jag.

Thanx Steffo.

Jo det finns lite kring gurorna,men det blir polarnas jobb,eller ditt om du känner dig sugen 😳

Alltså det var en komplimang, hoppas det gick fram. Ak.gitarren som ligger och kör ett offbeat-riff mellan 0.26 och 0.40 skulle kunna bli hela låtens hook. Det är väldigt stark. Använd det flera gånger, som intro, mellanspel mellan verser/refränger om du bygger ut den. Dubba det gärna med likadant spel på piano längre in i låten för att öka intensiteten.

Du kanske inte hör det själv, man blir lätt hemmablind, men jag tycker att det är ett riff i Beatles-klass. Jobba mer på det.

Sugen är jag alltid, men denna klarar du minst lika bra själv. Kom igen mannen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då ska vi se..

Stajo:Jo pianot,det är nog lite av din förtjänst..lyssnat mycket på hur du lirar på dina låtar..Jag kan lira lite i c-dur..så det är några omtagningar och transponeringar som gör det till vad det är.Kul att det håller,det man inte har i fingrarna - får man ha mellan öronen 😉

Har lite mer ideer på guran,ska testa dom.

Låten börjar ta form nu,anammar yllets och wernborgs tips om hur jag ska gå vidare.Till veckan bör jag ha en slask för comments..so hang in there..

Wernborg:Det är ju väldigt simpelt spelat gitarr riffet..men det blev som jag ville ha det 😉 Nylon guran låter inte så bra,men det får duga..ljudmässigt.Bra ide´om det där med att låta "riffet" komma och gå under låten! Utbyggt med ett piano som tuggar ackordet samt en snygg stämma - så kan det nog bli nåt.Men givetvis en bit in i låten..för att skapa en växande feeling..eller vad man nu skall kalla det..Tror inte det funkar i introt,men jag ska testa,när jag lagt in sång prylarna..och ev. munspel..

Beatles..mamma mia..Lugn och fin nu.. 😄

Till samtliga:Jag tog bort låten.Lägger upp den igen när jag infogat alla bra ideer jag fått.

edit:staffelgaffell

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...