Jump to content
Annons

Grafikkort..


Harmonica mike

Recommended Posts

Tjena.

Jag sitter med mitt 3 år gamla grafikort.ATI radeon..tror jag att det hette.

Nåväl,jag ska byta upp mig till ett Geforce 7600GS.

Min fråga är: Har grafik kortet nån påverkan på datans prestanda när jag bara sysslar med musik produktion?

Blir det bättre sämre om jag byter helt enkelt..Slöar det ned burken,eller får den lite lättare att jobba?

Såg att det är en fläkt med..jag är lite allergisk till fläktar i musik datan,man vill ju inte ha nåt missljud med..

Någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa en novis?

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle vilja påstå att det inte har någon skillnad alls om du enbart är ute efter prestanda för musikproduktion.

Bara det har tillräckligt med minne för att köra den upplösning du vill, och dubbla utgångar om du tänker köra med två stycken bildskärmar - så fungerar i princip vadsomhelst.

Lite bortkastat i min mening att byta upp grafikkort alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att det inte har någon skillnad alls om du enbart är ute efter prestanda för musikproduktion.

Bara det har tillräckligt med minne för att köra den upplösning du vill, och dubbla utgångar om du tänker köra med två stycken bildskärmar - så fungerar i princip vadsomhelst.

Lite bortkastat i min mening att byta upp grafikkort alltså.

Tack för ett snabbt svar..Synd att jag inte frågade innan - jag har redan köpt det 🙁

Nåväl,jag installerar och kör.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det har stor betydelse.

Mitt moderkort delar bus mellan FW och PCI-e. Mitt PCI-e grafikkort lägger om latencyn på PCI-bussen till så stor som möjligt (största thruput), vilket är ett stort no-no då det gäller audioproduktion. FW-ljudkorten vill tala med FW-porten ofta och i små burstar, och således ha mindre thruput men lägre latens. Så de slåss med varandra.

Klokt val för audibruk skulle ha varit ett långsamt PCI-e -grafikkort eller ett ännu långsammare PCI-kort.

Med långsamt menar jag ett kort som är långt ifrån dagens prestandakrav som spel ställer, inte oanvändbart-i-cubase -långsamt.

Som alltid, spelar alla nämnda faktorer in, så att rekommendera ett grafikkort går inte om man inte testat det med en specific revision av moderkortet och ljudkortet.

Najs, eller va?

edit. grafikkortsfläktarna tjuter som svin på julafton, jag bytte ut min fläkt mot zalmans passiva heatpipes och en 80mm fläkt som jag har ställt att starta först då jag når 55C på grafikkortet (hittils: aldrig).

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, nu blev det avancerat! :-)

Mitt moderkort delar bus mellan FW och PCI-e. Mitt PCI-e grafikkort lägger om latencyn på PCI-bussen till så stor som möjligt (största thruput), vilket är ett stort no-no då det gäller audioproduktion. FW-ljudkorten vill tala med FW-porten ofta och i små burstar, och således ha mindre thruput men lägre latens. Så de slåss med varandra.

Men, har det verkligen någon betydelse vilket grafikkort det sitter där då?

Latencyn på PCI-bussen styrs väl av moderkortet? Eller?

Och blir inte troughput'en (svengelska!) likadan oberoende av vilket grafikkort som sitter i? För det styrs väl av vad som ska petas ut på skärmen?

Spelar man Doom3 med ett fett grafikkort skyflas ju en massa grafisk data, men kör man Cubase skyflas det ju betydligt mindre data, och lika mycket data oberoende av vad det är för grafikkort, efter som upplösning, färgdjup och uppdateringsfrekvens är lika?

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har stor betydelse.

Mitt moderkort delar bus mellan FW och PCI-e. Mitt PCI-e grafikkort lägger om latencyn på PCI-bussen till så stor som möjligt (största thruput), vilket är ett stort no-no då det gäller audioproduktion. FW-ljudkorten vill tala med FW-porten ofta och i små burstar, och således ha mindre thruput men lägre latens. Så de slåss med varandra.

Klokt val för audibruk skulle ha varit ett långsamt PCI-e -grafikkort eller ett ännu långsammare PCI-kort.

Med långsamt menar jag ett kort som är långt ifrån dagens prestandakrav som spel ställer, inte oanvändbart-i-cubase -långsamt.

Som alltid, spelar alla nämnda faktorer in, så att rekommendera ett grafikkort går inte om man inte testat det med en specific revision av moderkortet och ljudkortet.

Najs, eller va?

edit. grafikkortsfläktarna tjuter som svin på julafton, jag bytte ut min fläkt mot zalmans passiva heatpipes och en 80mm fläkt som jag har ställt att starta först då jag når 55C på grafikkortet (hittils: aldrig).

Hoppsan,undrar om jag gjort en miss nu..

Jag förstod inte så mycket av det du skrev,data är liksom inte riktigt min värld..

Killen som ska byta kortet åt mig har full koll.Jag ber honom läsa vad du skrivit.

Det enda jag vet om detta kort, är att det heter "Geforce7600GS".

Eftersom det har betydelse,nån som vet om det kommer att funka?

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lär överhetta ganska snabbt om du tar bort fläkten, om du inte klockar ned den rejält.

Du skulle ju kunna byta ut kylningen mot passiv kylning utan fläkt. Det kostar ett par hundra kronor men då slipper du all fläktljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Går det att styra hastigheten eller vid vilken temp den ska dra igång?

Radeon-korten har alternative drivrutiner vid namn Omega. Med dessa drivrutiner kan man styra och ställa en hel del paramterar som de standarda drivrutinerna inte kan.

Med ett geforce-kort är det dock inte möjligt (alltså med gaforce kan du inte använda Omega-drivrutinerna).

edit: zalmans passiva kylsystem kostade 50€, give or take.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

...i klartext, nej, du måste köra fläkten, annars går kortet sönder. Det enda du kan göra, om du inte har möjlighet att byta ut kortet nu innan du monterat det, är att skaffa en stor kylare som klarar att kyla kortet utan fläkt. Men se i så fall till att det är någon som vet vad de gör som monterar kylaren, annars kan det bli ett helt nytt kort i alla fall... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Och ännu ett tips: om man inte själv vill peta med kiselsmörja och fanskap som ingår i projektet "ersätt-fläkt-med-passiv-kylning", BÖR man skaffa ett grafikkort som har passiv kylning från början.

Den pyttelilla fläkten går på höga varv, och den HÖRS på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att styra hastigheten eller vid vilken temp den ska dra igång?

Radeon-korten har alternative drivrutiner vid namn Omega. Med dessa drivrutiner kan man styra och ställa en hel del paramterar som de standarda drivrutinerna inte kan.

Med ett geforce-kort är det dock inte möjligt (alltså med gaforce kan du inte använda Omega-drivrutinerna).

edit: zalmans passiva kylsystem kostade 50€, give or take.

Tolkar dig som att det går att köpa till ett kylsystem..eller är jag fel ute?

Zalmans prylen..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett geforce 7900GT och har aldrig haft problem med inspelningarna med mitt presonus inspire, om du märker försämringar så köp ett externt firewire kort och kör ljudkort genom den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt val för audibruk skulle ha varit ett långsamt PCI-e -grafikkort eller ett ännu långsammare PCI-kort.

Håller med här. Satte nyligen ihop en äldre burk (äldre och äldre...P3, 1GHz, 512 MBRAM) till en bekant som ville ha en enkel "hemmastudio" för nybörjare. I maskinen satt ett ASUS grafikkort (PCI) med en massa 3D-effekter etc etc...🙂

Grafiken bar sig konstigt åt så jag slängde ur kortet och stoppade i ett gammalt S3 Virge från en skrotad 486a e d...

Nu funkade grafiken som den skulle (highcolour 16-bitars) och till min glädje såg jag att lediga systemresurser ökade från 92% till 97% bara genom att byta till det äldre, mer basic grafikkortet (och det är inte första gången jag är med om detta)... 🙂

Så håll på era gamla grafikkort...de kan vara rena guldgruvan i en musikmaskin...😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns ett trevligt verktyg som heter pciltcycfg som kan tweaka pci bussen. Men den hanterar inte pcie, men det kanske finns någon annan utlility för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Men den hanterar inte pcie, men det kanske finns någon annan utlility för detta?

Nope, det fungerar inte med PCIe. Omega-drivers har liknande funktionalitet, men no luck med PCIe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger inte främst på grafikkortet utan på vilket chipset moderkortet använder. Om chipsetet slarvar så lägger det belsag på stora delar av systembussen även när grafikkortet inte används.

Jag är gammaldags och kör AGP men jag har använt ett Geforce2 Pro, Geforce 5600, Geforce 6600 och nu senast ett Geforce 7600 i mina burkar. Har aldrig stött på några problem utan det rullar på fint.

Det man bör passa sig är snarare tvärtom att köpa ett för enkelt grafikkort. Då finns risken att det inte har eget minne utan lånar från systemet vilket är riktigt olyckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...