Jump to content
Annons

Jag fick det inte att funka! Koppla?


red_house_painter

Recommended Posts

Fick hämta ut min joemeek threeq igår. Är väldigt glad över att ha den hemma nu. Mitt problem är väl bara att jag blir totalt ologisk och inte kan tänka när jag ska koppla in saker och ting. (fråga bara Elof!) 😕

Har ett EMU 1820kort och joemeek har 2st ouputs en mix input, insert och en line input. Nu är väl bara frågan hur jag kopplar det på bästa sätt in direkt i mitt ljudkort och sen det som egentligen är det jobbigaste för mig att förstå. Hur jag skickar ut en signal från datorn in i joemeeken för att tex hämta kompressor eller eq.

Jag använder Cubase vst 5.1 och nuendo. Vore tacksam om någon bara sa hur 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Lägg till en par external connections i ditt program (en par line-in och en par line-out med andra ord). Sen lägger du en bus där input och output är de connections du just lagt till. Sen kopplar du din kompressors in/utgångar till respektive line in/out du just fixat till.

Ta bort allt som heter direkt monitoring etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

koppla EMU 1820kort till joemeek´s insert och från nån av de 2 ouputarna tillbaka till Emu boxen. du kan aktivera ingångarna på baksidan i mjukvaran för att använda dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det vanliga brukar vara att man lägger in externa eq & compressor som inserts på ett fysiskt mixerbord...

Och varför det när du ska använder datorn att mixa i?

Vid inspelning kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej!

Följande koppling funkar bra tror jag:

Låt oss säga att du kopplar från Output 1L (bak på EMU-boxen), in till Line på Jomeeken. Ut från Output på Joemeeken till Input 1L på EMU-boxen.

Skapa en Asio/wave kanalstripp (samma sorts kanal som ljud från Cubase går via).

Välj INSERT: "Send/return physical input/output", och i följande ruta väljer du på output, den kanalen som skickas till kompressorn, i det här fallet Output 1L, och som input: den kanal där signalen kommer, från output på Joemeeken.

Ifall inte kanalen finns i menyn, så har du den redan som en stripp i ljudkortsmixern. Ta isåfall bort den och testa igen.

Sedan i Cubase eller Nuendo, bör det finnas menyer där du ser in och utgångar från och till ljudkortet.

Stereo Out (Master-regeln) lär gå via två asiokanaler.

Här kan du skapa en ny bus, döpa den t.ex till "Bus2 - Joemeek".

Sen är det bara att skicka valfri kanal till den nya bussen, och du bör höra ljudet och kunna ratta det som vanligt.

Fiffigt va.

Jag tror däremot du måste skicka den asiokanalen du skapade i EMU-mjukvaran till cubase/nuendo igen, för att kunna t.ex behålla ljudkällans kompression om du ska bounca den. Om du får problem med detta eller om det löser sig ändå kan du meddela mig så får ja kolla upp det. Sitter nämligen inte vid stationära datorn som har EMU-kortet nu, men hoppas det var lite hjälp.

peace.

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...