Jump to content
Annons

mica dragspel live


Bastian

Recommended Posts

Hej

Jag lirar lite dragspel och undrar över mickningen vid live bruk.

Jag körde med nån vanlig dynamisk mic uppsatt i ett stativ sist, vilket fungerade ok men jag fick inte riktigt med basen.

Nu har jag köpt två myggor, anpassade för dragspel, vilka man ska hänga på varje sida. Funderar dock på att denna lösning gör det svårare att styra volymen (o känslan) eftersom jag inte kan röra mig från/till micen då jag spelar.

Nån som har erfarenhet av detta?

MVH

B

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har bara spelat in dragspel en gång..

Då använde jag en kondensatormick, en U87 på relativt kort avständ, ungefär som en akustisk gitarr. Det blev realistiskt och bra ljud.

Men det beror ju helt på var i ljudbilden dragspelet skall ligga...

Vet inget om myggorna... Men det är klart, det blir svårare att styra volym med myggor.. Det går ju iofs ordna senare i mixningen...

EDIT: joho, missade att det var live.... sorry...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

när vi micar dragspel i studion så brukar det vara enklast om man bara vill ha en mikrofon att ha den stående närmare bassidan bara på dragspelet och vinkla den mer mot diskantsidan, jag vet inget alls om dragspel och alla kanske inte funkar så riktigt, men det vi spelade in gjorde det. det funkade bra bara dragspelisten listade ut hur han skulle sitta mot det för att få en bra balans, annars myggor eller en närmickning på stativ på varje sida?

beror juh helt på hur mycket mer ljud du har att kämpa med på scenen och utrymme :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det gäller ju att sitta/stå still när man spelar vid "en micks" alternativet - men det är inte alltid så lätt i live sammanhang då man kommer helt in i musiken.

Att sikta in sig på bassidan och vinkla låter som en god tanke.

Kanske ha två kondensator mickar uppsatta på stativ vinklade åt vardera del på dragspelet?

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ha två kondensator mickar uppsatta på stativ vinklade åt vardera del på dragspelet?

Just så ska du göra. Bas och diskant pufar nämligen ut åt olika håll ur ett dragspel. Har för mig att basen går ut till höger och diskanten till vänster. Beror kanske mycket på själva dragspelet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Farsan använder två AKG 416L med en B29 för att koppla samman och skicka ut till PA anläggningen. Han var lite orolig för att man kanske skulle få använda dubbla mickar på båda sidorna för att täcka hela klaviaturet, men det visar sig att det räcker med en på varje sida. (Förmodligen därför att diskanten är mer genomträngande och når ändå och att när man spelar närmare basen så använder man lite mer kraft i bälgen. I korthet likadant som man gör för att få dynamik när man spelar utan mikrofoner.)

Läs mer pa AKGs hemsida. Sök på Instrument/Accordion.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller livesituationer med dragspel så är det enklaste myggor. Är det lite tuffare musik så är det visuella viktigt också. Hur kul är det att se en snubbe som står mer eller mindre still vid sin dragspelsmikrofon?

Jag har kört dragspel live (som ljudtekniker) flera gånger och det funkar mycket bra med myggor.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja myggor verkar väl enklast, men som jag sa så är jag lite orolig för att inte kunna jobba med utrymmet mellan micken o dragspelet o på så sätt hantera dynamiken. Detta skulle ju en ljudtekniker kunna fixa, men alla hänger inte riktigt med i svängarna...

Du har klart en poäng i att man inte kan springa runt, men helt still behöver man inte vara heller.

Ja kan inte riktigt bestämma mig... 😄

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...