Jump to content
Annons

Fel på min mick?

Danielnorberg

Recommended Posts

Har köpt en hobby studio, och den är praktiskt taget komplett, och jag vet att om jag verkligen lär mig allt så kan jag får bra ljud.... <-- fårga mig inte varför jag skrev det där.. okej...

jag har har en AKG preception 100 acoustic. Jag får aldirg till något bra ljud med den när jag ska spela in med min stålsträngade. DESSUTOM, är det inte samma "klang" på ena sidan av micken som den andra? ska det vara så? elelr ska det låta olika.... ja tkr det känns som mer diskant p åena å mer bas på andra. help

Dela på andra sajter

Annons
Har köpt en hobby studio, och den är praktiskt taget komplett, och jag vet att om jag verkligen lär mig allt så kan jag får bra ljud.... <-- fårga mig inte varför jag skrev det där.. okej...

jag har har en AKG preception 100 acoustic. Jag får aldirg till något bra ljud med den när jag ska spela in med min stålsträngade. DESSUTOM, är det inte samma "klang" på ena sidan av micken som den andra? ska det vara så? elelr ska det låta olika.... ja tkr det känns som mer diskant p åena å mer bas på andra. help

Den tar bara upp ljudet från ena sidan. Det skall vara så.

Dela på andra sajter

Precis!

Det är en cardioidmic - och sådana tar huvudsakligen upp från ena sidan, medan det låter väldigt svagt och dessutom blir väldigt dåligt ljud från baksidan.

Dela på andra sajter

annars blir de lite dåligt

säg inte så, dåligt blir det nog inte. men resultatet blir inte som önskat!! 😄

de finns inga fel!

Dela på andra sajter

hehe du ska ha AGK-loggan mot dig när du spelar in.. annars blir de lite dåligt 😄

Fast det beror ju på om han ska spela in sitt ansikte eller gitarren, haha. Akgloggan på ljudet, ska det i alla fall vara.

Dela på andra sajter

hehe du ska ha AGK-loggan mot dig när du spelar in.. annars blir de lite dåligt 😉

Fast det beror ju på om han ska spela in sitt ansikte eller gitarren, haha. Akgloggan på ljudet, ska det i alla fall vara.

Antagligen kanske detta gäller för flertalet fabrikat? loggan mot ljudet!

Jag har en JJLabs BMC2, och det känns som en OK mik. Hur skall man placera den mot munnen när man sjunger? Tänk er att miken är vinkelrät mot golvet, hur ska vinkel i "golvplanet" mot miken vara då? Det låter ju lite olika, tänkte om det finns någon som kan detta.

😄

Dela på andra sajter

hehe du ska ha AGK-loggan mot dig när du spelar in.. annars blir de lite dåligt 😉

Antagligen kanske detta gäller för flertalet fabrikat? loggan mot ljudet!

Jag har en JJLabs BMC2, och det känns som en OK mik. Hur skall man placera den mot munnen när man sjunger? Tänk er att miken är vinkelrät mot golvet, hur ska vinkel i "golvplanet" mot miken vara då? Det låter ju lite olika, tänkte om det finns någon som kan detta.

😄

Jag har ett sätt som fungerar bra till de flesta situationer. Placera micen så att membranet är ungefär i höjd med nästippen - och vinkla sedan ner micen lite grand, så att den är vinklad mot munnen. Avståndet brukar vara lagom 25-30cm, med puffskyddet ungefär mitt emellan.

Dela på andra sajter

Tack ska du ha för tipset!

Sen gäller det bara att sjunga bra också, kanske den värsta biten ;-)

"Visserligen tog det lång tid, men så blev det dåligt också" är ju inget man vill säga om sin nyligen avslutade demo 😱

🙂

Dela på andra sajter

"Visserligen tog det lång tid, men så blev det dåligt också" är ju inget man vill säga om sin nyligen avslutade demo 🙂

😄

Inga problem. Det är bara att lyssna på min sång på testsiten, så behöver du inte skämmas längre... 😱

Dela på andra sajter

"Visserligen tog det lång tid, men så blev det dåligt också"  är ju inget man vill säga om sin nyligen avslutade demo 🙂

😄

Inga problem. Det är bara att lyssna på min sång på testsiten, så behöver du inte skämmas längre... 😱

Nejdå!

Fördelen med att komma in i yngre medelåldern (sa någon hotfullt till mig när jag passeraed 30) är att man på ett avslappnat sätt kan ¨ålla på för att de e kul och göra det bästa av sina talanger (eller brist på dito)😄

Dock dröjer det nog ett tag innan jag postar nåt annat än den snickeboa som min dotter sjöng in, det skulle ju vara kul att presentera nåt som åtminstone är genomarbetat:)

Dela på andra sajter

hehe du ska ha AGK-loggan mot dig när du spelar in.. annars blir de lite dåligt 😄

Brukar sällan sitta med gitarren vänd mot mig en halv meter ifrån mig me micken mellan 😄 när ja själv spelar vill säga.. =P

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.