Jump to content
Annons

Jonnie

Recommended Posts

Tjenare tjenare. När jag är är här ber jag er om svar på några frågor istället för att kika runt på nätet.

Iaf.

Vad är det egentligen för skillnad på Fender American serien och Fender Mexican serien. E det bara priset för tillverkningen eller e det helt olika saker i de olika gitarrerna?

Tack på förhand :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som Viktor säger ovan. +hard case. +bättre kvalitetskontroll. Och på basarna tror jag (på någon modell i alla fall) en mickswitch för att välja i princip Jazz eller Precision.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del som skiljer, de amerikanska gitarrerna har dyrare och bättre hårdvara (stall, stämskruvar osv.), något bättre sortering vad gäller trät i både hals och kropp och vanligtvis andra mickar av bättre kvalitet. De amerikanska har dessutom en högre lägstanivå på så sätt att de kontrolleras grundligare innan de lämnar fabriken. Kort sagt, de amerikanska håller lite högre kvalitet men det kostar lite extra. De mexikanska är dock riktigt prisvärda även om jag ogärna skulle köpa en utan att ha testat den för att försäkra mig om att man inte får ett "måndags-ex".

Gå till en affär och testa båda två!

Själv har jag både en American Standard moddad med Texas Special-mickar (sjukt bra gitarr) och en mexikansk Standard Fat Strat som jag köpte för att den var så sjukt prisvärd (köptes i toppskick begagnad från butik för 3200kr).

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del som skiljer, de amerikanska gitarrerna har dyrare och bättre hårdvara (stall, stämskruvar osv

Tjena Phobos. Du verkar ha läst på en del. Jag har en gammal Mexico-strata från nån av första årgångarna, 1992 tror jag eller 1993. I affären påstod dom att det var helt igenom delar från motsvarande amerikansk modell (nån 60s vintage antar jag) och endast monterat på plats i Mexico. Dessutom skulle tydligen amerikansk personal varit på plats första åren i fabrikerna.

Vet du om det ligger nåt i detta eller vad det försäljarrapparkalja?

För övrigt kan jag rekommendera gitarren.

PS. Hur är lacken på din mexico-strata. Jag har några femtioöringsstora förskjunkningar i min, iofs väldigt grunda men dom syns om man håller i vissa vinklar. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del som skiljer, de amerikanska gitarrerna har dyrare och bättre hårdvara (stall, stämskruvar osv

Tjena Phobos. Du verkar ha läst på en del. Jag har en gammal Mexico-strata från nån av första årgångarna, 1992 tror jag eller 1993. I affären påstod dom att det var helt igenom delar från motsvarande amerikansk modell (nån 60s vintage antar jag) och endast monterat på plats i Mexico. Dessutom skulle tydligen amerikansk personal varit på plats första åren i fabrikerna.

Vet du om det ligger nåt i detta eller vad det försäljarrapparkalja?

För övrigt kan jag rekommendera gitarren.

PS. Hur är lacken på din mexico-strata. Jag har några femtioöringsstora förskjunkningar i min, iofs väldigt grunda men dom syns om man håller i vissa vinklar. DS

Har svårt att tro att exakt samma delar använts men kan inte svära på hur det var då, däremot har jag sett att lacken varit lite sådär på framförallt de tidigare årgångarna av Fenders mexiko-gitarrer. Blev klart bättre nån gång runt millenieskiftet dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del som skiljer, de amerikanska gitarrerna har dyrare och bättre hårdvara (stall, stämskruvar osv

Tjena Phobos. Du verkar ha läst på en del. Jag har en gammal Mexico-strata från nån av första årgångarna, 1992 tror jag eller 1993. I affären påstod dom att det var helt igenom delar från motsvarande amerikansk modell (nån 60s vintage antar jag) och endast monterat på plats i Mexico. Dessutom skulle tydligen amerikansk personal varit på plats första åren i fabrikerna.

Vet du om det ligger nåt i detta eller vad det försäljarrapparkalja?

För övrigt kan jag rekommendera gitarren.

PS. Hur är lacken på din mexico-strata. Jag har några femtioöringsstora förskjunkningar i min, iofs väldigt grunda men dom syns om man håller i vissa vinklar. DS

Har svårt att tro att exakt samma delar använts men kan inte svära på hur det var då, däremot har jag sett att lacken varit lite sådär på framförallt de tidigare årgångarna av Fenders mexiko-gitarrer. Blev klart bättre nån gång runt millenieskiftet dock.

Ok.

Blir nog att lufta den lite. Blev stratasugen efter detta. Är grym periodare när det gäller gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del som skiljer, de amerikanska gitarrerna har dyrare och bättre hårdvara (stall, stämskruvar osv

Tjena Phobos. Du verkar ha läst på en del. Jag har en gammal Mexico-strata från nån av första årgångarna, 1992 tror jag eller 1993. I affären påstod dom att det var helt igenom delar från motsvarande amerikansk modell (nån 60s vintage antar jag) och endast monterat på plats i Mexico. Dessutom skulle tydligen amerikansk personal varit på plats första åren i fabrikerna.

Vet du om det ligger nåt i detta eller vad det försäljarrapparkalja?

För övrigt kan jag rekommendera gitarren.

PS. Hur är lacken på din mexico-strata. Jag har några femtioöringsstora förskjunkningar i min, iofs väldigt grunda men dom syns om man håller i vissa vinklar. DS

Har svårt att tro att exakt samma delar använts men kan inte svära på hur det var då, däremot har jag sett att lacken varit lite sådär på framförallt de tidigare årgångarna av Fenders mexiko-gitarrer. Blev klart bättre nån gång runt millenieskiftet dock.

Ok.

Blir nog att lufta den lite. Blev stratasugen efter detta. Är grym periodare när det gäller gitarrer.

Jag är tvärtom, kan inte skiljas från mina älsklingar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad tycker ni om möjligheterna med Fenders gitarrer då? Fungerar det bra att lira lite vanlig "rock" med de?

Säg att jag kopplar in den i en distpedal eller en förstärkare med en inbyggd distkanal. Blir det något vettigt av ljudet då? Attack och sånt?

För att få en och fatta t.ex. Rammstein. Man det bli så tungt med en fendergitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...