Jump to content
Annons

Ny mick


Frekvens

Recommended Posts

Hejsan alla glada! Gott nytt år!

Jag har tänkt att lägga vantarna på en ny mick. Användningsområdet är främst sång.

Jag har använt mig av en Akg Solidtube på några låtar och tyckte att den lät bra. Spelade in både kvinnlig och manlig sång med den, samt även rappare. Solidtuben framkallde bra känsla på något vänster.

Så den är den första jag har tänkt på, men jag vet ju ännu inte om den kommer låta lika bra i min hemstudio, som den gjorde i den studion vi spelade in den i.

Men det blir en investering, och jag räknar med att flytta hemstudion så snart som möjligt.

Mitt andra alternativ är i nuläget Neuman TLM 103. Har ännu inte testat den, men min lokala musikhandlare talade väl om den.

Vilka andra mickar bör jag lyssna på i 10 000 krs klassen, innan jag gör ett förhastat beslut?

Tack på förhand / frekvens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ganska säker på att det var just AKG Solidtube som ratades när vi körde en massa inspelningar under en Sverige-träff för ett par år sedan i VST-forum. Vinnaren då var Studio Projects T3, som alla inblandade tyckte bättre om.

En annan som du inte bör missa att kolla på, är sE Electronics Z5600A, som är en riktig pärla. Violet Designs Dolly är en annan mycket trevlig modell.

Är det din första sångmic, eller har du andra kondensatormicar sedan tidigare? Om du har andra redan, så kan det också vara idé att titta på bandmicar, som ger ett mjukt och härligt sound. Min favorit av de bandmicar jag har testat i det prisläget är Crowley and Tripp's Naked Eye. Tvåa kommer AEA R-84 och trea Royer R-121.

Kvista gärna över till min testsite och hämta smakprov på de du själv tycker kan vara intressanta. Där finns i skrivande stund testinspelningar med över 100 olika modeller. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att det var just AKG Solidtube som ratades när vi körde en massa inspelningar under en Sverige-träff för ett par år sedan i VST-forum. Vinnaren då var Studio Projects T3, som alla inblandade tyckte bättre om.

En annan som du inte bör missa att kolla på, är sE Electronics Z5600A, som är en riktig pärla. Violet Designs Dolly är en annan mycket trevlig modell.

Är det din första sångmic, eller har du andra kondensatormicar sedan tidigare? Om du har andra redan, så kan det också vara idé att titta på bandmicar, som ger ett mjukt och härligt sound. Min favorit av de bandmicar jag har testat i det prisläget är Crowley and Tripp's Naked Eye. Tvåa kommer AEA R-84 och trea Royer R-121.

Kvista gärna över till min testsite och hämta smakprov på de du själv tycker kan vara intressanta. Där finns i skrivande stund testinspelningar med över 100 olika modeller. 😕

Jo jag är inne och luskar på din sida stup i kvarten. Den är väldigt nödvändig, så ett stort tack för att det finns en sådan sida.

Men jag tycker det är lättare att höra hur micken fungerar i mixen, så jag ska försöka tala med en lokal handlare om jag kan låna hem några mickar, men din sida är definitivt bra vägledning.

Jo i nuläget har jag en mxl 990, en studio projects b1 och behringers b1, varav den sistnämnda inte är så rolig. Studio projetcs ger lite vassare karaktär medan mxl micken i mina öron är lite mjukare.

På senare tid har jag blandat mickarna vid inspelningar, och det har funkat, men det låter ändå inte så roligt med någon av dom.

Visst, jag har ju löst alla problem och byggt karaktärer i mixen, men det känns bara jobbigt.

Jag ska definitivt kika på SE electronics micken och Dollyn.

Bandmic har jag tänkt på, men jag befinner mig i ett sorts kluvet tillstånd vad gäller beslut. Som sagt, det skulle vara finfint att få testa några och se efter vad man söker.

Tack för svar / frekvens

Link to comment
Dela på andra sajter

Har både en TLM 103 samt Naked Eye och om det primära är att

spela in sång skulle jag nog av dom två välja Naked Eye.

Neumannen är absolut en superb mick och fungerar bra på sång och akustiska instrument men

jag tycker att Naked Eye har mer närhet framför allt när man vrider den och spelar in på baksidan.

Framsidan tyckte jag passade bra till akustiskt gitarr och möjlightvis kvinlig sång , har inte hunnit pröva detta ännu.

Neumannen har jag funnit att man ofta för EQ:a lite hårdare då den känns mer skarp i tonen och ibland bler detta för mycket.

Sedan har ju Preamp en mycket viktig roll i hur micken låter.

Neumannen låter extremt bra genom SSL Preampen men är som sagt en aning för skarp genom API Preampen , i API:n föredrar jag Naked Eye.

Så om du vill ha en relativt mångsidigt Mick med ett modertnt ljud skulle jag nog satsa slantarna på Crowley & Tripp Naked Eye.

- Just my 2 cents -

Link to comment
Dela på andra sajter

Har både en TLM 103 samt Naked Eye och om det primära är att

spela in sång skulle jag nog av dom två välja Naked Eye.

Neumannen är absolut en superb mick och fungerar bra på sång och akustiska instrument men

jag tycker att Naked Eye har mer närhet framför allt när man vrider den och spelar in på baksidan.

Framsidan tyckte jag passade bra till akustiskt gitarr och möjlightvis kvinlig sång , har inte hunnit pröva detta ännu.

Neumannen har jag funnit att man ofta för EQ:a lite hårdare då den känns mer skarp i tonen och ibland bler detta för mycket.

Sedan har ju Preamp en mycket viktig roll i hur micken låter.

Neumannen låter extremt bra genom SSL Preampen men är som sagt en aning för skarp genom API Preampen , i API:n föredrar jag Naked Eye.

Så om du vill ha en relativt mångsidigt Mick med ett modertnt ljud skulle jag nog satsa slantarna på Crowley & Tripp Naked Eye.

- Just my 2 cents -

Naked Eye micken verkar intressant också. Den ser ganska kaxig ut.

Jag var inne och på din myspace-sida och lyssnade lite. Är det någon av dom inspelningarna som skett med någon av dessa mickar? Frekvensåtergivningen är ju inte den bästa i strömningen, men bara så jag har någon koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har både en TLM 103 samt Naked Eye och om det primära är att

spela in sång skulle jag nog av dom två välja Naked Eye.

Neumannen är absolut en superb mick och fungerar bra på sång och akustiska instrument men

jag tycker att Naked Eye har mer närhet framför allt när man vrider den och spelar in på baksidan.

Framsidan tyckte jag passade bra till akustiskt gitarr och möjlightvis kvinlig sång , har inte hunnit pröva detta ännu.

Neumannen har jag funnit att man ofta för EQ:a lite hårdare då den känns mer skarp i tonen och ibland bler detta för mycket.

Sedan har ju Preamp en mycket viktig roll i hur micken låter.

Neumannen låter extremt bra genom SSL Preampen men är som sagt en aning för skarp genom API Preampen , i API:n föredrar jag Naked Eye.

Så om du vill ha en relativt mångsidigt Mick med ett modertnt ljud skulle jag nog satsa slantarna på Crowley & Tripp Naked Eye.

- Just my 2 cents -

Naked Eye micken verkar intressant också. Den ser ganska kaxig ut.

Jag var inne och på din myspace-sida och lyssnade lite. Är det någon av dom inspelningarna som skett med någon av dessa mickar? Frekvensåtergivningen är ju inte den bästa i strömningen, men bara så jag har någon koll.

Naked Eye kom med i den senaste omgången testinspelningar, så den finns uppe på testsiten också, både i WAV och 320kbps MP3-format. Den är helläcker eftersom man har två olika klangfärger tillgängliga, beroende på vilken sida man sjunger mot. Själv gillar jag baksidan mest, eftersom den ger en lite ljusare klang - men framsidan ger också ett fint sound - framför allt om man ska spela in någon ljudkälla som är väldigt bright.

Dessutom har jag möjlighet att sälja ytterligare några Naked Eye för ett superpris, men eftersom vissa i forumet tar illa upp för sådan smygreklam, trots att det är en skitbra deal för alla som läser om det, så säger jag inget om det... 😠

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Naked Eye kom med i den senaste omgången testinspelningar, så den finns uppe på testsiten också, både i WAV och 320kbps MP3-format. Den är helläcker eftersom man har två olika klangfärger tillgängliga, beroende på vilken sida man sjunger mot. Själv gillar jag baksidan mest, eftersom den ger en lite ljusare klang - men framsidan ger också ett fint sound - framför allt om man ska spela in någon ljudkälla som är väldigt bright.

Dessutom har jag möjlighet att sälja ytterligare några Naked Eye för ett superpris, men eftersom vissa i forumet tar illa upp för sådan smygreklam, trots att det är en skitbra deal för alla som läser om det, så säger jag inget om det... 😮

Jag sitter och lyssar på några exempel nu, men jag fastnar främst för TLM 103. Även Sontronics Helios och sE z5600 låter bra. Men jag drar mig åt 103an.

Jag vet inte riktigt om jag tycker om karaktären på Naked Eye micken. När jag först lyssnade lät båda sidorna användbara, men men när jag jämför med 103:an, tycker jag bättre om den.

103:an har väl lite rakare frekvensåtergivning, medan Naked Eye ger mer karaktär i de högre frekvenserna.

Då stämmer det nog som Piccazzo säger att 103:an får eq:as hårdare. Men jag tror den passar min smak. Låter mer soul om 103:an än om Naked Eye.

Nu ska jag lyssna på lite fler exemplar.

tack på förhand.

frekvens

Link to comment
Dela på andra sajter

Två tips.

Kolla priserna hos Thomann. Det kostar 150 kronor i frakt + priset där. Det finns en liten risk om valutakurserna svänger -- ditt kort debiteras Euro.

http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html?SU...HBEGRIFF=tlm103

Avvakta lite och kolla på begagnat. TLM103 dyker upp lite då och då. Brukar hamna under 7000 i alla fall. Viss risk naturligtsvis med begagnat, men en hel del sköna kronor att spara.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4899786

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4888706

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...