Jump to content
Annons

Min nya älskling


MindWarp

Recommended Posts

Det här är ingen fråga, utan mer en erfarenhet.

Jag har sedan 10-12 år tillbaka kört Cubase och varit hyssad nöjd med det. De tidiga versionerna var i och för sig lite instabila, men har ändå fungerat. Ett litet problem jag haft, vilket jag trodde var mej själv, var att jag ofta hade noll inspiration, ibland kände olust för att sätta mig och göra musik. Förstod inte varför.

För ca en vecka sedan laddade jag ner en demo på FL-studio och har testat det sen dess. Jag som trodde Cubase var så bra som något kan bli. Kiss my *ss. Grabbarna (och tjejerna) på FL har visat mig var skåpet ska stå. Programmet är genealiskt.

I Cubase, kan man i bland leta i 10 minuter efter en viss sak man vill göra. När man väl hittat funktionen, har man glömt vad man ville göra. I FL, där finns funktionen där man vill att den ska vara. Jag har trots allt bara kört det i en vecka, så jag hittar säkert en del mystik även där...

Men det jag ville komma fram till, var att jag är mer kreativ med FL än med Cubase. Man behöver inte tänka så mycket, utan kan ägna sig åt att göra musik! Detta vet gtivetvis alla FL-folk redan, men jag ville ställa mig upp och vinka lite!

Jag har tom avinstallerat mitt kära Cubase. Nån som vet om FL har nån konkurrnetuppgradering? Det känns aningen surt att hosta upp ytterligare 4-5 kkr, men det är värt det, helt klart, men jag har en stackars restskatt att betala....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Exakt så kände jag - fast tvärt om. Hittade inget i FL lessnade och gick över till Cubase , som jag trodde skulle vara så mycket svårare men det var det inte.

Där ser man hur olika man kan upplever saker!

Jag antar att det beror på vilken typ av musik man gör och vilka krav man ställer på tex inspelning av analog-spår, där suger FL rejält om jag fattat det rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

😠 Ja fl studio är skönt som fan har kört lite cubase men det är förmycket att tänka< på som du säger fl e minst lika bra men mycket lättare att förstå..

Edit: har alldrig kunnat köra cubase till 100% för det e så svårt. kanske e cubase bättre vem vet:P

Redigerat av Skogholm
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till den underbara Fl-Studio världen! Visst har man försök på både Cubase & Reson men man har alltid vealt tillbaka till Fl =).

Jag har en vän som haft lysande framgångar med Reason och han har såklart gjort allt för att vagga in mig i det torpet. Jag har dessuutom gjort klart att det är Cubase som jag gillar, men nu, när jag svekar, då är jag en mes. haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det jag gillar med Reason är att det är lättare att få det att låte mer proffsigt än i FL.

Däremot så gillar ja inte Reasons motsvarighet till FLs playlist. Även ReDrum:en i

Reason har jag aldrig riktigt kommit överens med. Men som sagt, smaken är som

baken, delad. (Håller mig till FL för tillfället)

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt klar över att det inte är nyhetens behag som är den största inspirationen? Kan inte FL bli lika "trist" som Cubase?

Nästan helt säker. Man jobbar på ett helt annat sätt i FL än i Cubase och jag tycker det är enklare att komma dit man vill.

Jag har även testat Reason för ett tag sedan, men det blev jag inte alls kompis med, fattar inte nåt av det. Det är visserligen inte Reasons fel, men med tanke på hur snabbt jag kom in i FL så.... Sen är det tyvärr så att de ljud och syntar som följer med FL, håller för låg kvalitet enligt mig, man måste andra syntar för att det ska bli användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt klar över att det inte är nyhetens behag som är den största inspirationen? Kan inte FL bli lika "trist" som Cubase?

Nästan helt säker. Man jobbar på ett helt annat sätt i FL än i Cubase och jag tycker det är enklare att komma dit man vill.

Jag har även testat Reason för ett tag sedan, men det blev jag inte alls kompis med, fattar inte nåt av det. Det är visserligen inte Reasons fel, men med tanke på hur snabbt jag kom in i FL så.... Sen är det tyvärr så att de ljud och syntar som följer med FL, håller för låg kvalitet enligt mig, man måste andra syntar för att det ska bli användbart.

Har gjort precis som du, började med Fl. Och har därefter lånat hem kompisars studio program. Både Reason & Cubase, kännde att Fl hade ett överlägset & lättöverskådat gränssnitt. Reason med alla sina sladdar som man bara lägger ner tid på för att dra över metervis av rack & Cubase med alla sina otydliga knappar samt undermenyer.

Eftersom jag var en trogen E-jay:are ( 😛 ) före Fl-studio så ahr jag alltid gilalt pattern uppbyggnaden. ( 😄 ) Finns en del likheter där. Håller med dig om att Fl´s egna ljud håller låg kvalitet. Förhoppningsvis förstår Image-Line detta till V.7 & ersätter alla samples med rikiga ljud =). Som tur har man inhandlat hårdvaror & annat gött =). *

/Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt klar över att det inte är nyhetens behag som är den största inspirationen? Kan inte FL bli lika "trist" som Cubase?

Nästan helt säker. Man jobbar på ett helt annat sätt i FL än i Cubase och jag tycker det är enklare att komma dit man vill.

Jag har även testat Reason för ett tag sedan, men det blev jag inte alls kompis med, fattar inte nåt av det. Det är visserligen inte Reasons fel, men med tanke på hur snabbt jag kom in i FL så.... Sen är det tyvärr så att de ljud och syntar som följer med FL, håller för låg kvalitet enligt mig, man måste andra syntar för att det ska bli användbart.

Har gjort precis som du, började med Fl. Och har därefter lånat hem kompisars studio program. Både Reason & Cubase, kännde att Fl hade ett överlägset & lättöverskådat gränssnitt. Reason med alla sina sladdar som man bara lägger ner tid på för att dra över metervis av rack & Cubase med alla sina otydliga knappar samt undermenyer.

Eftersom jag var en trogen E-jay:are ( 😕 ) före Fl-studio så ahr jag alltid gilalt pattern uppbyggnaden. ( 🥰 ) Finns en del likheter där. Håller med dig om att Fl´s egna ljud håller låg kvalitet. Förhoppningsvis förstår Image-Line detta till V.7 & ersätter alla samples med rikiga ljud =). Som tur har man inhandlat hårdvaror & annat gött =). *

/Nexustwins

Ja, FL är lite smått "genetaliskt" in sin uppbyggnad. Men lite saker stör mig, men jag hoppas det beror på att jag inte hittat funktionerna ännu....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med Reason är att det är lättare att få det att låte mer proffsigt än i FL.

Däremot så gillar ja inte Reasons motsvarighet till FLs playlist. Även ReDrum:en i

Reason har jag aldrig riktigt kommit överens med. Men som sagt, smaken är som

baken, delad. (Håller mig till FL för tillfället)

Redrum är suverän, skaffa mycket "wav" samplingar finns i massor av program tex Ejay 7 (Drumwaves mappen).. tog trummorna i det å kör i redrum.. blir jättebra 😎. Detta kanske du redan har men ett tips om du inte använt redrum så.

Link to comment
Dela på andra sajter

VST plugins är ju ett måsste i alla lägen

De färdigfixade ljuden i fl använder jag väldigt sällan, det är nog ibland generatorerna som Sytrus jag tar och använder ibland.

Letar ständigt nya Samplar så man har ett ton sådanna, fixar även ibland egna samplar som verkar intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med Reason är att det är lättare att få det att låte mer proffsigt än i FL.

Däremot så gillar ja inte Reasons motsvarighet till FLs playlist. Även ReDrum:en i

Reason har jag aldrig riktigt kommit överens med. Men som sagt, smaken är som

baken, delad. (Håller mig till FL för tillfället)

Redrum är suverän, skaffa mycket "wav" samplingar finns i massor av program tex Ejay 7 (Drumwaves mappen).. tog trummorna i det å kör i redrum.. blir jättebra 🙂. Detta kanske du redan har men ett tips om du inte använt redrum så.

Har själv Reason och det finns inget bättre. Men det räcker inte 😲

Försök lägga audiospår med sång eller gura ........ 😎

Antingen med rewire till annan seq. som fixar audio( Känns inte ALLS bra) ( eller spela in med NNXT (Och hur kul är det)

I det avseendet är FL klart överlägset

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med Reason är att det är lättare att få det att låte mer proffsigt än i FL.

Däremot så gillar ja inte Reasons motsvarighet till FLs playlist. Även ReDrum:en i

Reason har jag aldrig riktigt kommit överens med. Men som sagt, smaken är som

baken, delad. (Håller mig till FL för tillfället)

Redrum är suverän, skaffa mycket "wav" samplingar finns i massor av program tex Ejay 7 (Drumwaves mappen).. tog trummorna i det å kör i redrum.. blir jättebra 😉. Detta kanske du redan har men ett tips om du inte använt redrum så.

Vad är "redrum" för något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...