Jump to content
Annons

trummor


mietek

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
tråkigt svar men kompressor och EQ , ibland lite Gatad reverb på en bus.

Håller med om allt utom att jag inte alltid har gatat reverb.

Med livetrummor kör jag ibland expander på pukspår.

Trigger för att feta till bas/virvelkagge eller användes som key input till gate (mest på pukor).

Tapekompressionsplugg på hela paketet förekommer också.

Dist kan bli bra också.

Multibandskompressor kan vara användbart ibland.

Tja, så där någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

AHH! tack för svar, jag ställde frågan lite dåligt formulerat kanske, men jag letar efter specifika pluggar alltså som nu har bra erfarenhet av, inputkedja kan iofs också vara intressant att höra efter, så go ahead.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
AHH! tack för svar, jag ställde frågan lite dåligt formulerat kanske, men jag letar efter specifika pluggar alltså som nu har bra erfarenhet av, inputkedja kan iofs också vara intressant att höra efter, så go ahead.

Kör du Cubase är Magneto tapekompression ok.

Gratis kompressor VST som rockar Digital Fishphones Blockfish är coolt på trummor. Jag distar gärna med Blockfish.

Deras Floorfish funkar också på trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kort reverb med predelay för allting. Kompressor på virvel, sällan på bastrumma. Eq på alla separata spår. Lite större reverb på trumgruppen, och ALLTID en fairchild på gruppen som pricken på iiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort reverb med predelay för allting. Kompressor på virvel, sällan på bastrumma. Eq på alla separata spår. Lite större reverb på trumgruppen, och ALLTID en fairchild på gruppen som pricken på iiet.

och får man fråga vad det är för EQ och komp som är dina favoriter?

och pukor har jag funderat på mycket, vad finns det för tumregler för pukor, jag vill ha närhet och övervikt:) alltså ingen 80talskör

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Kort reverb med predelay för allting. Kompressor på virvel, sällan på bastrumma. Eq på alla separata spår. Lite större reverb på trumgruppen, och ALLTID en fairchild på gruppen som pricken på iiet.

och får man fråga vad det är för EQ och komp som är dina favoriter?

och pukor har jag funderat på mycket, vad finns det för tumregler för pukor, jag vill ha närhet och övervikt:) alltså ingen 80talskör

Om du måste hitta en plugg för att få närhet så sitter nog felet i inspelningen, mickningen, micken osv...

SISU (skit in skit ut) gäller ju i alla lägen.

Pluggvalet för mig är helt beroende på vilken trummis som spelar och vilken musik det gäller.

Ibland kommer man undan utan någonting alls på hela trumsetet, ibland måste man använda pluggar och trigga för att trummisen inte har lärt sig hur man slår an en trumma.

Ursäkta min purkenhet, men det blir så sent på natten 😉

I en vanlig rocklåt brukar det vara kompressor på kaggemickarna, kanske en EQ om det behövs, kompressor och eq på virvelmickarna, oftast ingenting på pukorna, ingenting på OH, ibland kompressor om man vill ha lite pumpande cymbaler. EQ på hihat för att skära låga frekv och samma på riden, rumsmickar brukar vara komprimerade.

En busskompressor och eq på hela setet.

Det där med reverb är helt olika.

Det brukar låta bättre ju mindre man gör.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
nej jag bad faktiskt inte om en plugg som skulle lösa alla problem, jag är inte dum .

Jag tänkte bara om nån hade schyssta knep för pukor generellt sett

Det tror jag inte heller, absolut inte, sorry om jag verkade bitsk.

Vet inte riktigt vad du vill åt, är det riktiga pukor inspelade med mickar du ska mixa eller är det samplingar som är helt isolerade?

Om det är samplingar så kan man ju princip göra vad som helst, om de har för lite närhet och botten så skjutsa på lite med EQ runt 100hz och neråt, det är ju inte just pluggen som spelar roll då, utan hur du eqar. Om du saknar attack så leta runt 4-7 k beroende på var du vill ha klicket.

Om det gäller riktiga pukor så är det samma sak där, förutsatt att dem ligger i fas med andra inspelade mickar. Om det inte ligger i fas, så är det nästan att EQa förgäves.

Om du inte får tillräckligt med attack ändå, så kan du köra kompressor med lite kompression, kort attacktid (mycket kort, så du bara tar klicket) och längre release, sen kan du komprimera fram mer attack, men det blir det såklart också mer läck om du har mickade pukor.

Pluggar på trummor som är schyssta, sonalkssis SV315 kompressorn på hela setet, PSP vintagewarmer/mixpressor. sonalksis eq funkar alltid, blockfisk kan vara bra att skapa lite crunch med. Men det är fortfarande inte pluggarna som gör det mesta jobbet.

Var det mer sån info du var ute efter?

Lyssna på det här och kolla den tråden, kanske kan vara till hjälp:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=34887&st=0

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har hållt på och harvat med samplade trummor ett bra tag nu, så jag har ju lärt mej mixa saker som redan är inspelade bra, så nästa steg är ju att spela in trummor själv, det känns som ett jätteprojekt så jag hittils bara koncentrerat mej på sång och gitarr, så jag vet att det finns mycket intressant att lära sig, din länk var intressant, det är guld värt för nybörjare att få se igenom hela processen, ja eq vet jag är livsviktig på pukor, sen vad är det för mickar som funkar bäst, vissa hör jag kör kondensator på golvpuka och vissa kör sm57 på alla pukor, jag är ändå inte ute efter ett jättesnyggt och naturtroget kanske, utan mer tryck anpassat för punk/hc/metal UTAN att det låter söndertriggat naturligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
jag har hållt på och harvat med samplade trummor ett bra tag nu, så jag har ju lärt mej mixa saker som redan är inspelade bra, så nästa steg är ju att spela in trummor själv, det känns som ett jätteprojekt så jag hittils bara koncentrerat mej på sång och gitarr, så jag vet att det finns mycket intressant att lära sig, din länk var intressant, det är guld värt för nybörjare att få se igenom hela processen, ja eq vet jag är livsviktig på pukor, sen vad är det för mickar som funkar bäst, vissa hör jag kör kondensator på golvpuka och vissa kör sm57 på alla pukor, jag är ändå inte ute efter ett jättesnyggt och naturtroget kanske, utan mer tryck anpassat för punk/hc/metal UTAN att det låter söndertriggat naturligtvis.

Skillnaden med samplade trummor är ju att du aldrig har fasfel eller läck, så det är en helt annan värld.

Vi är ute efter lite samma ljud då, akustiskt men ändå fläskigt och tajt, hoppas tråden hjälper dig, man måste ju prioritera när man mickar, om du tex inte vill använda 15 kanaler som vi gjorde. Det blir ju jobbigare också ju fler mickar man har eftersom det blir fler fasrelationer som måste lappas ihop...

Du får lägga upp nåt när du spelat in lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...