Jump to content
Annons

Brum med tonelab + dator


Jon Rinneby

Recommended Posts

Läst en del om jordbrum och insett att jordade uttag självklart är att föredra för att undvika missljud (och dylikt). Dock har jag inte tillgång till jordade uttag och undrar därför följande:

När jag kör min tonelab rak in i väggen med lurar så brummar det inte. Men när jag lajnar tonelaben till datorns ljudkort börjar det plötsligt brumma (även när datorn är avstängd!). Har testat att koppla bort samtliga sladdar från datorn, förutom strömkabel och lajnkabel, men problemet kvarstår (inga sladdar ligger i närheten). Om jag tar håller i guran eller tar på telekablen så försvinner såklart ljudet (men inte helt). Fått rekommendationen att dra en sladd till elementet, men samtidigt vet jag att det inte är att rekommendera av andra anledningar. Vägen till köket är för lång så jag har heller ingen möjlighet att dra en tillfällig jordad sladd därifrån. Ingen skillnad om ja stänger av skärmen...

Ska ta och prata med hyresvärden angående nya uttag, men fram tills dess... Kan det vara fel på mina telekablar, balaserat/obalanserat?

Obs. Ingeting annat brummar vid inspelning, mic, preamp, monitorer etc.

Vad gör jag?

Ljudexempel: skitljud (Först håller jag på strängarna, sen släpper)

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Att blanda jordad utrustning och icke jordad utrustning är inte en höjdare... Alls.

Får du ett jordfel å samtidigt håller i en jordad apparat så är sannolikheten större att du blir stekt än om du inte håller i jordad utr.

Du har förmodligen drabbats av en jordloop. Tex om du använder jordade grendosor: Ljudkort->Nätjord->mixer->signaljord->ljudkort

Å vips har man en antenn som samlar upp 50 Hz från vår kära växelström...

Det du behöver göra är att bryta denna kedja, hellst med nån form av jordlyft eller att pilla lös jorden nån av signalkablarna.

Eller: (mindre bra dock, tillfällig lösning som inte får användas tillsammans med jordad utr. pga ovan nämd orsak) Att tejpa över jordstiften på strömkablarna nån stans i kedjan.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en jordloop som spökar:

Har du balanserat mellan tonelab och ljudkort så försök att lyfta skärmen i ena änden i en av XLR/TRS-kontakterna.

Försök annars att skilja de två från varandra galvaniskt med t ex en linjetransformator.

Vad du än gör:

Jorda INTE i elementet och blanda inte jordat och ojordad utrustning. Detta medför livsfara för dig och i första fallet eventuellt även grannarna...

Lyft alltså inte heller jorden i någon av 220-voltskablarna om du eventuellt skulle få fram en jordad sladd...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...