Jump to content
Annons

Rackskåp & Studiobygge, frågor


Hellhoff

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått en fin idé på ett rackskåp jag skall bygga till vår studio. Det kommer att vara nästan två meter långt och löpa efter väggen brevid min mixningsposition. Närmast mig kommer det att finns utrymme för ca 12HE, och till vänster om det 12 likadana. Ytterligare till vänster om det skall ett lagringsutrymme finnas där jag planerar att placera datorn, samt ljudisolera det hela invändigt.

Framsidan kommer att vara beprydd med två skjutdörrar med hjul i skenor. Eftersom jag planerar att bygga det förhållandevis djupt så kommer ovansidan att agera bänk/skrivbord och närmast mig kommer två stycken 17" datorskärmar stå med cubase till höger(närmast mig) och effekter till vänster.

Detta har jag valt eftersom jag framför mig ska ha en ruta till inspelningsrummet och vill ha någonstans att placera skärmarna utan allt för stor ansträngning.

1. Om jag placerar en grendosa för el längst ner i rackskåpet, och drar alla rackeffekternas strömkablar rakt ner, för att dra deras balanserade multikablar rakt ut till höger ur racket och in i mixerbordet så torde jag väl komma undan alla störningar? Eller bildas det störningar mellan elkablar och elkablar alternativt multikablar och multikablar(balanserade)? Isåfall, hur långt isär bör jag hålla dessa?

2. Jag är kass på el, hur räknar jag ut hur mycket ström mina prylar drar, för att sedan anpassa bottenplattan i elskåpet och proppen som sitter i för att undvika strömavbrott? Jag vet att alla prylar har information om hur mycket el de drar, men vilka begrepp är jag ute efter?

3. Jag tänker ha dimmers i taket, hur pass långt ifrån utrustningsfasens kabel bör denna sitta för att inte skapa störningar?

4. Är det nödvändigt att jag utrustar rackskåpet med rackskenor, eller kan jag faktiskt såga utrymme för alla rackenheters bredd och sedan skruva dem direkt i trät om jag vet att jag ej kommer att flytta omkring på dem?

Efter att jag har fått svar på dessa frågor kommer jag att börja med bygget på rackskåpet och posta bilderna här. Och när ekonomin tillåter, skapa en ny tråd för byggnationerna inne i min studio. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har el och balanserad signal i en enda otrolig härva. Har inga störningar. Man skall ta det säkra för det osäkra, givetvis. Men gör inte underliga designbeslut bara för att få kablarna att gå på ett "optimalt" sätt.

P=UI, det vet vi ju alla. Och eftersom U ligger kring 240 volt i våra land, blir det lätt att fylla ut. Säkringens storlek skall du fylla i under strömstyrka, I. Då får vi alltså

P = 240 * 16

(utgående från att du har 16 amperes säkring, som exempel).

Du skulle du få 3840 watt som slutresultat.

Eftersom alla säkringar inte är smidda ur samma form, kan det finnas små kast där. Och spänningen (om du inte mäter den med en multimeter) är ett estimat. Och så har du ju dina kabelhärvor som kommer att vara varma (effekt=värme), och således tappa en del watt i slutändan (energin som går till värme dras också genom samma säkring). Slutsats, räkna med att du tar bort omkring 5% från ditt teoretiska maximum (som i detta fall var 3840 watt).

Rackskenor är elegant. Och du kommer att villa gå in i dina rack nåndag. För att koppla om, för att byta ut, för att byta kabel, för att testa nånting. CO:s rackskenor kostar inte så mycket att det skulle vara värt att skruva rakt i träet.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med spänningen alltså, för 10 år sen sas det att man hade 220 volt i sverige, nuförtiden har det bytts ut mot 230, och nu säger du 240 (som inte låter obekant för mej heller). Har vi hela tiden haft samma, eller har det gradvis ökat under åren? Och i så fall borde väl apparater kunna ta skada, så det låter ju lite halvlurigt... Nån som vet hur det ligger till?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Apparandusen har tolerans, och kollar du bak i apparaterna står det oftast 220V-240V. Jag har inga fakta för Sverige, men i Finland hittar man högre spänning i nyare hus (bättra kablage, mindre sänkning i spänningen etc.). På landsbygden och bakom gamla transformatorcentraler kan det ligga på 210V-220V, vilket ofta leder till problem.

Köp en billig multimeter från CO och mät igenom ditt hushåll, jag garanterar att du blir överraskad på hurudana skillnader det finns i spänningen redan inom ett hushåll!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmberg: Okey, tack för hjälpen. Om vi sedan tar utrustning som exempel då. Plusar jag bara ihop watten på alla mina prylar och ser till att säkringarna erbjuder mer watt än vad prylarna drar?

Jag har t. ex två stycken slutsteg med beteckningen 2 x 1200 watt per styck. Blir det alltså 2400 watt, eller snackar vi då om uteffekt, och att den drar mindre? Sånt gör mig förvirrad. Har även hört snack om att en 412-stärkare med en topp på 100 watt skall dra 400 watt ström, det måste vara nonsens. 🙂 Förklara gärna om det också så jag är helt med.

Tack annars för mycket bra svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmberg: Okey, tack för hjälpen. Om vi sedan tar utrustning som exempel då. Plusar jag bara ihop watten på alla mina prylar och ser till att säkringarna erbjuder mer watt än vad prylarna drar?

Jag har t. ex två stycken slutsteg med beteckningen 2 x 1200 watt per styck. Blir det alltså 2400 watt, eller snackar vi då om uteffekt, och att den drar mindre? Sånt gör mig förvirrad. Har även hört snack om att en 412-stärkare med en topp på 100 watt skall dra 400 watt ström, det måste vara nonsens. 🙂 Förklara gärna om det också så jag är helt med.

Tack annars för mycket bra svar!!

Dina slutsteg är specifierade för 2x1200w styck. Det betyder inte att de drar 2400 watt kontinuerlig (Om det inte är klass a förstärkare som ligger och steker jämnt)

412 stärkaren kan mycket väl dra 400w och bara ge 100w uteffekt. Mycket värme har du där istället.

Se det från den ljusa sidan, du lär inte behöva något värmelement i lokalen , om den är någorlunda liten.

Alt. så behöver du fläktar under sommartid.

I vilket fall duger inte en 16A huvudsäkring, du måste upp till nästa steg, över 20A

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
I vilket fall duger inte en 16A huvudsäkring, du måste upp till nästa steg, över 20A

Eller två säkringar eller faser från elskåpet.

Inlägget ovan har rätt angående elförbrukningen. En grunka kan mycket väl dra 400W ur nätet, men ge en effekt ut på fast 10W. Detta beror ju på vad allt apparaten skall göra, och vad man menar med "uteffekt". Som jämförelse kan du ju fast tänka dig en dammsugare, och fundera på in- och uteffekt. Det är bara frågan om energi i olika format. Då man "förlorar" energi är det fråga om att den ingående energin omvandlas till värme.

Mera om detta kan ju googlas eller wikipedas, men det är fråga om termodynamikens enkla lagar: energi inte kan skapas eller förstöras och energins kvalitet minskar varje gång en energiomvandling sker.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det du vill räkna ihop är de watterna som är angivna i samband med spänningen. Alltså t.ex 220V-240V 150W (kan också stå 150VA, vilket är samma som W, vilket kan härledas genom att inse att enheterna är samma som i formeln P=UI som vi lärde oss tidigare)

Detta borde och torde vara den maximala förbrukningen för en apparat. Ibland kan också ett lägre watt-tal anges, då menas nånslags "standby", alltså apparaten är på, men inte i bruk.

Energiförbrukningen kan variera och säkert också övergå det angivna - då en förstärkare körs i postition 11 (se http://en.wikipedia.org/wiki/Up_to_eleven), så kan det gott och väl hända att en dåligt planerad strömdel i apparaten försöker suga ut mera energi ur elnätet än angivet. Detta skall dock INTE ske i vanliga fall, endast då apparaten är söndrig eller används fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Jag är kass på el, hur räknar jag ut hur mycket ström mina prylar drar, för att sedan anpassa bottenplattan i elskåpet och proppen som sitter i för att undvika strömavbrott? Jag vet att alla prylar har information om hur mycket el de drar, men vilka begrepp är jag ute efter?

3. Jag tänker ha dimmers i taket, hur pass långt ifrån utrustningsfasens kabel bör denna sitta för att inte skapa störningar?

4. Är det nödvändigt att jag utrustar rackskåpet med rackskenor, eller kan jag faktiskt såga utrymme för alla rackenheters bredd och sedan skruva dem direkt i trät om jag vet att jag ej kommer att flytta omkring på dem?

Hej igen,

På punkt 2 , angående förbrukning av din utrustning kan du tyvär inte avgöra med hjälp av enbart etiketter och specar på grunkorna du tänker använda. Förslår ett hardcoretest med hjälp av t.ex. denna billiga räknare:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392396

Den räknar din wattförbrukning i realtid, förutsatt förståss att du pluggar in hela din arsenal och kör tester (belasta förstärkare på olika nivåer t. ex. dessutom kan du lät se om du har energitjuvar som trots standbyläge, suger el i onödan ). Förslagsvis börjar du med dina tunga slutsteg med lyssningen, innan du kopplar in allt på en gång.

Punkt 3 : Dimmers är ingen bra idee överhuvudtaget om inte elnätet är relativ modern, förslår igen en test innan du monterar fasta dimmers och du upptäcker att det knattrar i monitorern eller gitarrstärkarna.

Punkt 4 : Du menar att du vill skruva dina enheter på en träfals istället för rackskena ? Ja, det borde inte vara några problem. Rackskenan är inte där för jordningens skull i.a.f., det är bara en standard. Snarare : Om en enhets hölje blir strömförande av någon underlig anledning (har varit med om det, obehagligt) så borde en träkant vara idiotsäker, därför att en felaktig jordning inte leds vidare till övriga rackskåpet via rackskenan och skruvar.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Som ett litet tillägg ännu:

P är en storhet som mäts i W(att). P är inte energi (vilket man kanske felaktigt kan läsa ur mina tidigare inlägg), utan effekt. Som KAAt säger, är energi Wh (effekt gånger tid), watt-timmar. I dagligbruk kWh.

Hoppas det nu blev helt rätt.

(Joule = 2.7778 ×10−7 kWh)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...