Jump to content
Annons

Pearl DC 73/12


limpan666

Recommended Posts

Har köpt en gammal fin svensk Pearl DC 73/12 kondensator för instrument uppmikning, overhead till trummor och även sång då den ju främst gjordes för det ursprungligen. Någon som vet om den går att köra på 48v fantommatning? I den gamla infobroschyren står det att den arbetar med en spänning av + 10 volt upp till +48 volt.

God Jul på er Studio Forumister!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var inte det jag menade! Det finns ju olika voltstyrka på fantommatning om man går tillbaka 30-40 år i tiden var inte 48v synonymt med fantommatning som det är idag då det betraktas som standard för kondensatormikar. DC73 är en mikrofon som har några år på nacken....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte det jag menade! Det finns ju olika voltstyrka på fantommatning om man går tillbaka 30-40 år i tiden var inte 48v synonymt med fantommatning som det är idag då det betraktas som standard för kondensatormikar. DC73 är en mikrofon som har några år på nacken....

Jag kanske inte förstår vad du menar - men vad jag minns så var 48 volt just 48 volt och inget annat även för mer än 40 år sedan då jag började jobba med elektronik... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofonen som du har kräver ström från 10 volt upp till 48. Har du en fantommatning på 15 volt så funkar ju det med. Alla mikar som kräver fantommatning 48 volt fungerar även vid lägre strömstyrkor. Många fungerar även med ett 9 volts batteri. Och för att återgå till din mikrofon så klarar den 48 volt!

Link to comment
Dela på andra sajter

volt är ju inte strömmen... utan spänningen 😑

förlåt, men jag var tvungen, har precis pluggat i hjäl mig till ett slutprov i fysik fär en rejäl portion ellära ingick...

Om det står att den klarar en spänning mellan 10- 48 volt så bör den ju klara 48 volt... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett mail idag från Pearl i Åstorp och har tidigare fått kopior på scheman och gamla broschyrer. Vilken service! Enligt Berndt på Pearl kan DC-73/12 användas med fantommatning från 10 volt till 48 volt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett mail idag från Pearl i Åstorp och har tidigare fått kopior på scheman och gamla broschyrer. Vilken service! Enligt Berndt på Pearl kan DC-73/12 användas med fantommatning från 10 volt till 48 volt.

vilka killar.. ska kanske slå en signal eller ettmail o se om de har ngra gamla broschyrer/el dylikt om ngn av mina gamla pearl...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Alla mikar som kräver fantommatning 48 volt fungerar även vid lägre strömstyrkor.

För att undvika missförstånd - tyvärr inte sant. En del mickar är mycket känsliga för spänningen, andra mindre.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofonen som du har kräver ström från 10 volt upp till 48. Har du en fantommatning på 15 volt så funkar ju det med. Alla mikar som kräver fantommatning 48 volt fungerar även vid lägre strömstyrkor. Många fungerar även med ett 9 volts batteri. Och för att återgå till din mikrofon så klarar den 48 volt!

Många mikrofoner kan köras med lägre spänning, ja - men många låter betydligt sämre om de inte får 48V fantommatning. Vissa fungerar inte alls med den lägre spänningen. Säkrast är alltså att alltid räkna med att man behöver 48V fantommatning - utom i de fall när det står klart och tydligt att mikrofonen klarar mellan 10 och 48V, som i detta fallet...

- och så är det SPÄNNING och inte STRÖM! :rolleyes:

Spänningen har enheten Volt, medan strömmen har enheten Ampere... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofonen som du har kräver ström från 10 volt upp till 48. Har du en fantommatning på 15 volt så funkar ju det med. Alla mikar som kräver fantommatning 48 volt fungerar även vid lägre strömstyrkor. Många fungerar även med ett 9 volts batteri. Och för att återgå till din mikrofon så klarar den 48 volt!

Många mikrofoner kan köras med lägre spänning, ja - men många låter betydligt sämre om de inte får 48V fantommatning. Vissa fungerar inte alls med den lägre spänningen. Säkrast är alltså att alltid räkna med att man behöver 48V fantommatning - utom i de fall när det står klart och tydligt att mikrofonen klarar mellan 10 och 48V, som i detta fallet...

- och så är det SPÄNNING och inte STRÖM! :rolleyes:

Spänningen har enheten Volt, medan strömmen har enheten Ampere... 🙂

Ja det stämmer. Rätt ska vara rätt. 😉

Och jag som brukar vara petig på sånt här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...