Jump to content
Annons

Slipa ner lack på gitarr


Zamn

Recommended Posts

Är det nån fara att tonen försämras om man mattar ner lacken på en akustisk gitarr? Jag vill ha bort den gloss'iga ytan bara och komma ner i en matt träyta som känns trevligare. Men jag är orolig för att ljudet blir sämre.

Måste man sedan lägga på någon form av skydd (vet inte om den matta känslan försvinner då, och då kan jag ju inte lägga på något...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelade på en teater en sommar och då skulle vi se ut som gamla spelemän så vi moddade instrumenten som fan, bland annat sandpapprade vi sönder en akustisk nylonsträngad gitarr. Tyckte väl inte att det blen någon nämnvärd skillnad i klangen, men skulle aldrig göra det på nån dyrgrip. Värdet lär ju sjunka för varje drag man gör med sandpappret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha bort den gloss'iga ytan bara och komma ner i en matt träyta som känns trevligare.

Du behöver inte slipa bort all lack. Nån halv milimeter räcker. Den är blank för att den är våtslipad en gång. Om du lallar på med finkornigt sandpapper typ 120 och fimpar den glossiga ytan och sen rundar av med fint stålull så blir finishen trevligt matt. Slipar du bort lacken helt är det risk för sprickor o annat trist. Ljudet lär knappast ändra sig om du slipar ner en halv milimeter av lacken.

Tjena!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som att slitna blekta jeans är ballare en

ett par nya mörkblå.

Inte att rekomendera om du vill ta med dig gitarren ut

på picknick i det gröna. Fukt och torr luft om vartannat

kan ge risk för sprickbildningar. Samma sak om du transporterar

gitarren i etui på vinterhalvåret.

Satsa på en mattare modell från tillverkaren eller en naturligt

sliten på beg-marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte direkt råd att köpa en ny gitarr bara för att få en matt yta. Ska testa iaf och så får vi se hur det blir, kan ju posta en bild här senare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att använda ett riktigt fint sandpapper, 400-800, se till att slipa jämt och fint(ytan skall bara bli matt), så kan du polera upp glansen igen sedan om du skulle vilja.

Jag slipar alla mina halsar, både på el- och akustisk gitarr och även om det ändå handlar om en del tusenlappar så är väl det viktigaste att man tycker att gitarren är skön och spela på, såvida du inte har den som ett investeringsobjekt som skall hållas i orginalskick för framtida försäljning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder 120 just nu, men det känns lite grovt faktiskt, lämnar lite repor. Fast om jag avslutar med fint stålull kanske det blir bra. Har kommit en bit på vägen nu och tycker att den börjar bli fin, och framförallt är ytan så himla mycket skönare nu 😄 Känns som att jag får en ny gitarr! Och om jag skulle förstöra den får jag väl köpa en ny 😄 Det är en Epiphone AJ-18S förresten om ni undrade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder 120 just nu, men det känns lite grovt faktiskt, lämnar lite repor. Fast om jag avslutar med fint stålull kanske det blir bra.

All slipning lämnar repor, fast dessa blir klart mindre tydliga ju finare sandpapper du använder. Gå gärna uppåt i finhet, 120 - 200 - 400 och avsluta sen med stålull så ska du se att den blir matt, men slät.

Ös upp bilder! Spännande.. Får lite härliga flashbacks från när jag byggde mig en gura, back in the old days..

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett problem med plektrumskyddet. Jag vill inte ha kvar det, men det är väldigt olika ton på träet där det satt och resten av framsidan. Det verkar inte gå att jämna ut skillnaden genom att bara slipa av gloss-ytan heller. Går det göra något åt tror ni.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man använda för lack och grejer om man bestämmer sig för att slipa ner en elbas till trät?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik till alla pris att slipa ned gitarrens lack om du vill att den ska hålla över en längre tid, lacken är en speciell cellusoalack som gör att träet i instrumentet kan andas annars skulle den ruttna/torka och spricka vilket är ganska vanligt med billiga instrument, iofs finns det ju laminatgitarren men de låter oftast rätt dåligt ändå.

Dessutom så vattenslipas inte instrument utan man använder en klarlack på en s.k. grundning eller olja beroende på om instrumentet skall vara med natur-ådring eller

solid/flake-lack och i det sistnämnda så används oftast en silverbas också denna speciell då träet i måste kunna andas.

Men du gör som du vill givetvis men jag avråder bestämt alla försök att förstöra din gitarr som du antyder att ska göra och dessutom när du då har dåligt med pengar då detta kommer att leda till att du antagligen kommer att få köpa en ny gitarr inom en snar framtid.

Lycka till iaf.

Over'n out

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att jag alltid har gjort dumma saker, men det är något som driver mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På billigare köpegitarrer (typ Epiphone) ligger det bra med lack så det är knappast nån fara om du naggar till den lite och gör den matt. Som jag skrev längre upp, se bara till att du inte slipar igenom lacken, för då blir det trist när vädret ställer om i höst. Krack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här är lite bilder på hur det har sett ut under arbetets gång. Det har gått ganska fort hittills och utan större proffsighet 🙂 Notera skillnaden i gloss på en del bilder. Jag hade allvarliga problem med att få bort stallet också, var nära att förlora min älskling redan där, nu klarade jag mig undan med nöd och näppe.

epidust01.jpg

epidust02.jpg

epidust03.jpg

epidust04.jpg

epidust05.jpg

epidust06.jpg

Har lite finputsning kvar innan det är klart, men så gott som färdigt är det, bara att sätta ihop allting igen och hoppas att det låter bra också.

Ingen som har något tips angående plektrumskyddet? Kanske ska göra ett eget med lite mönster på 🙂 Snida till ett så det ser ut som ett gibson vore ju inte dumt heller.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du vill inte veta hur jag tog bort stallet, vi lämnar det nog där 🙂

Till mitt försvar måste jag säga att jag aldrig tagit bort något stall förut och att jag blev lite otålig.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser rätt coolt ut! Fast å andra sidan är jag inte mycket för högglanspolerade instrument. Vad gäller plektrumskyddet så har jag inga konkreta tips. Motivlacka ditt gamla och ös på det igen? Stallet e lite kritiskt, det måste klart slipas rent från alla gamla limrester och bös och sen limmas under fett tryck av ett gäng limknektar. Det blir nog kanonas! Kul med folk som vågar lite! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slipade och limmade och lät det ligga under tryck inatt och det verkar hålla fint. Ska sätta på strängar nu och se om det håller, annars får jag limma med något starkare. Om man inte bryr sig om utseende (eller vill ha en speciell lösning) så kan man ju borra ett hål i vardera sidan av stallet och använda genomgående bult annars 😆

Jag lägger upp lite nya bilder när gitarren är helt klar, ihopsatt och jag löst problemet med plektrumskyddet.

Tack för alla goda råd jag har fått på vägen, det uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just när det gäller akustiska instrument av den här typen så är det ju limmade med en typ av lim som SKA gå att plocka isär. Det händer att instrument går sönder och behöver repareras och då skall man oxå kunna plocka bort greppbräda ifrån hals, hals ifrån kropp. Så även med stallet.

Om du sedan bara limmar fast det med något epoxylim för att det skall hålla så bra som möjligt, så sitter det säkert fast, men du kanske därmed förstör möjligheterna att i framtiden kunna byta ut och reparera gitarren.

Det kanske inte spelar så stor roll i det här fallet, men jag kan lova dig att du med lite tålamod kunnat få lös stallet utan att göra någon åverkan på själva träet alls, och därmed haft lättare att montera fast det igen!

Reparera gitarrer etc Här kan du läsa om i stort sett allt som du kan tänkas vilja ändra på din gitarr. Det är nog den mest utförliga sidan som finns när det gäller sådant.

Massor av bilder och tips, som jag själv hade hjälp av när jag bandade om min akustiska gitarr! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah! Fin site..

lim som SKA gå att plocka isär

Precis, det är helt vanligt Cascol trälim som används. Fogen blir t o m starkare än träet självt och dessutom e det relativt lätt att värma bort.

Happy Epiphoning, nu vill vi se dig med guran i aktion också! På balkongen! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla upp den sidan, jag behöver alla tips jag kan få känner jag.

När jag limmade fast stallet nu så blev det väldigt dåligt, för det släppte i bakkanten på stallet när jag stämmde upp gitarren :/ Problemet är att resten av stallet vägrar släppa, su nu sitter jag i en fin sits 😆 haha. Antagligen rätt åt mig, men jag var så otålig att få det gjort. Limmade med Karlssons....

Jag håller på och köper in lite mickar/mickförstärkare/ljudkort just nu, så sen får ni gärna lyssna på lite låtar som jag komer lägga upp 🙁 Jag gör väl vad som mest kan liknas vid 20-30'tals akustisk blues/folk/country. Det svårar är att sätta personlig prägel på det, men man får försöka. Jag kan varken spela gitarr eller sjunga särskilt bra, men tycker att jag skriver rätt bra låtar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på och köper in lite mickar/mickförstärkare/ljudkort just nu, så sen får ni gärna lyssna på lite låtar som jag komer lägga upp 😆 Jag gör väl vad som mest kan liknas vid 20-30'tals akustisk blues/folk/country. Det svårar är att sätta personlig prägel på det, men man får försöka. Jag kan varken spela gitarr eller sjunga särskilt bra, men tycker att jag skriver rätt bra låtar 😆

Ser fram emot att få lyssna lite sen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla upp den sidan, jag behöver alla tips jag kan få känner jag.

När jag limmade fast stallet nu så blev det väldigt dåligt, för det släppte i bakkanten på stallet när jag stämmde upp gitarren :/ Problemet är att resten av stallet vägrar släppa, su nu sitter jag i en fin sits 😆 haha. Antagligen rätt åt mig, men jag var så otålig att få det gjort. Limmade med Karlssons....

Jag håller på och köper in lite mickar/mickförstärkare/ljudkort just nu, så sen får ni gärna lyssna på lite låtar som jag komer lägga upp 🙁 Jag gör väl vad som mest kan liknas vid 20-30'tals akustisk blues/folk/country. Det svårar är att sätta personlig prägel på det, men man får försöka. Jag kan varken spela gitarr eller sjunga särskilt bra, men tycker att jag skriver rätt bra låtar 😆

Ser oxå fram emot att höra lite skrapig blues! 😎

När det gäller stallet... Du har antagligen inte rengjort ordentligt innan du limmade, eller kanske var det för ojämt efter att du tog lös det?

Om du behöver så går det att få tag på stall ganska billigt (exempel på stall)

Kolla gärna upp lite noggrannare med vilka lim som är bäst att använda. En fog med vanligt trälim blir visserligen lika starkt som träet, men det blir det bara när du limmar trä mot trä, och det har inga fyllande egenskaper.

I det här fallet så limmar du antagligen på lack, så det är nog bra att kolla upp sakerna ordentligt innan du limmar på nästa stall.. 🙂

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...