Jump to content
Annons

låtuppbyggnad och ackord färgningar


popelipop

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

Jag har fastnat lite grann i låtskrivandet och skulle vilja utveckla detta. Jag har hitills gjort väldigt enkla poplåtar med tre eller fyra ackord med ackordfärgning av dominant7,an. Låtuppbyggnaderna har mestadels byggt på intro, vers, bridge, refräng och stick. Jag skulle vilja ha tips och svar på hur den musik som jag vill knåpa ihop oftast är uppbyggd och vilka ackorfärgningar ( jag tycker det är svårt att höra färgningar när jag plankar låtar) man behöver kunna. Den musik som stämmer bäst in på det jag vill göra är exempelvis: Mariah carey,westlife,(patrick isaksson) Ronan keating, (Mauro scocco). Backstreet boys ( dennis pop och max martins låtskrivande), vissa idol (dany) och fame factory deltagare. Jättetacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjaa du... Sus-ackord används väl flitigt i sån där musik. Skaffar du dig koll på moll7 och maj7 så har du kommit en bra bit på väg. Om du är riktigt busig så slänger du in ett elva-ackord som dominantackord 😄

Hur som helst är det väl en bra grej att ladda ner tabs eller text+ackord till låtar i den stilen du vill göra? Det spelar ju ingen roll hur många fina färgningar man kan om man inte vet var man ska slänga in dem...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta upptäcker man när man hör en låt man hade velat göra själv att det är mycket som hänger på sången. Är sången rätt är inte ackorden speciellt märkvärdiga. Dom följer oftast det vanliga mönstret. Mycket hänger på arret och ljudbilden och ljudbilden på sången framförallt.

En bra låt (med sång) är lika bra med akustisk gitarr och sång som med värsta arret med hur många instrument och effekter som helst (utom i vissa fall). Kolla in unplugged mm så förstår du vad jag menar...Det visar också kanske på vad hjärnan registrerar fifty/fifty. Det är lika mycket sången/texten/stilen som ackorden och ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Hur som helst är det väl en bra grej att ladda ner tabs eller text+ackord till låtar i den stilen du vill göra?

Jarlo, Ett utmärkt tips tycker jag, som är lite i samma situation. Har du något bra ställe att söka på. Har googlat en del men tycker inte jag hittat så bra källor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...