Jump to content
Annons

Dubbla gips, limma eller skruva eller både och


Pera

Recommended Posts

För att få bästa isolering då jag har dubbla gips på båda sidor regeln, eller kanske 3 lager på ena sidan, i vilket fall, ska jag limma och skruva eller bara något av detta, man bör väl ha någon form av effektiv dämplim, rent teoretiskt så ska dom ju inte ha fysisk kontakt för bästa resultat så det borde ju vara bättre att bara limma med dämplim men det känns inte så rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det en och samma regel med gips på båda sidor? Isåfall är det skitsamma.

Men i annat fall så är det ALLTID skruv som gäller oavsett om du har lim mellan gipslagren.

Dämplim mellan gips ger dokumenterat bättre dämpning än utan då skivorna binds ihop till en och därmed vibrerar tillsammans och då mycket lägre ner i frekvens än vad två olimmade skivor gör.

sök på triple leaf här på forumet om du vill veta mer.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så det är onödigt att limma

2*gips - 95regel med iso - 2*gips - 1meter förråd - likadan vägg till.

mellan två kontrollrum.

Undrar en annan sak också, är det värt att lägg tunn gummi under syll o gips

och även mot taket. Bygger alltså inte eget tak på vardera rum, vilket ju vore bättre men det är lite onödigt om man då ändå får likadan flanktransmission via golvet och då måste bygga flytande o vips blev det för dyrt.

Frågan är vart gränser går där flanktransmissionen tar över basläckaget, mer än

så är ju bortkastade pengar på att isolera väggarna. Förstår ni frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så det är onödigt att limma

2*gips - 95regel med iso - 2*gips - 1meter förråd - likadan vägg till.

mellan två kontrollrum.

Läste du om triple leaf? då hade du sett att du i ditt fall tom. har quadruple leaf, förrådet du har, ska du ha saker färst på väggarna? Är det att förslutet med en lufttät dörr? Isåfall skulle jag tagit bort de innersta lagren och flyttat de till utsidan och limma ALLA lager oavsett regeltjocklek.

"flytande" väggar är ingen dum idé med om du har mest flanking via golv och tak så spelar det inte så stor roll.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner till fakta om triple leaf men tog o läste på lite extra nu ändå, har inte hittat nån information om hur det beter sig vid betydligt längre avstånd som i mit fall en meter, fast det borde fungera likadant.

I vilket fall så nämnde jag inte att detta förråd på 1 - 1.5 m bredd också ska vara till för tal, dubbning o ev uppmickning av stärkare för pålägg osv. och då blir ju inte isoleringen så bra mellan ett rum och båset. men det handlar väl om vad man vill prioritera helt enkelt och då skulle jag nog prioritera basisolering mellan kontrollrummen.

Det jag inte riktigt fått klart för mig med triple leaf är om det blir sämre pga luft spalten blir mindre eller om det helt enkelt är för att det är fler luftspalter oavsett bredd om ni förstår vad jag menar. Det borde ju vara att luftspalten blir mindre för annars skulle man ju typ höra ett rum bortanför grannens rum rätt bra också. Jag har ju minst en meter i en luftspalt vilket borde göra susen i vilket fall, menar nånstans borde ju gränsen gå.

Jag ska fundera mer på det här i vilket fall

Lägger in en liten 30 sekunders skiss där jag också undrar en annan sak.

Ska jag bygga som rummet till höger eller vänster, yttre vägg är ren betong, kan vara nån vägg som är uppreglad mot betongen också, har inte varit på stället själv än. ska kolla upp. Frågan är hur mycket flanktransmission det kan bli (rött)

Så kanske man ska se till att båsets vägg mellan rummen inte är i direkt kontakt med nån sida, borde bli bättre. (röda nedre)

skiss1.jpg

Hade tänkt ha ett litet fönster in till båset från ena rummet (blått) som man ju då verkligen inte vill ha ett lager bara så där blir det ju triple fast det är ju bara en liten del av ytan.

Suggestions...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner till fakta om triple leaf men tog o läste på lite extra nu ändå, har inte hittat nån information om hur det beter sig vid betydligt längre avstånd som i mit fall en meter, fast det borde fungera likadant.

Ja, tom. bättre, ju mer luft ju längre "fjäder".

Men visst de flesta fall har man ju brist på utrymme och prioriterar rum före isolering.

Föstod jag rätt så är det 2 kontrollrum?

så här?

2kontroll.jpg

är det för att ni är två som delar på utrymmet? Annars kanske det vore klokt att bygga 1 större kontrollrum och 1 större bås.

Det jag inte riktigt fått klart för mig med triple leaf är om det blir sämre pga luft spalten blir mindre eller om det helt enkelt är för att det är fler luftspalter oavsett bredd om ni förstår vad jag menar. Det borde ju vara att luftspalten blir mindre för annars skulle man ju typ höra ett rum bortanför grannens rum rätt bra också. Jag har ju minst en meter i en luftspalt vilket borde göra susen i vilket fall, menar nånstans borde ju gränsen gå.

Har du laddat ner .pdf'en från greenglue?

------------> Fler luftspalter är sämre än en liten. <----------

Om du har gips på båda sidor av regeln så resonerar gipsat bara vidare ljudet till nästa lager och dämpar inte ett skit. Det finns självklart sätt att kringå det hela men överväg att inte trippel och kvadrupel gipsa reglarna.

a

🙂

Redigerat av andreasb
Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerad av din snabba sketch up hantering. Du (andreasb) verkar också ha bra koll på det här allmänt. kul

Det är två pers som jobbar samtidigt så det blir två rum.

Läste pdf:en på green glue. Men frågan kvarstår.

Vi kan konstatera att triple leaf (och mer) alltid ger en försämring vid samma bredd på totala väggen, det går inte in någonting på olika tjocklekar.

skiss2.jpg

luftspaltsbredden är ju av väldigt stor vikt särskilt vid basisolering.

Därför är ju knappast den övre väggen som är smal bättre än den nedre som ju inte kan betraktas som EN vägg eftersom det är två olika.

Skillnaden mellan 1.2 meter jämfört med 1.4 som det blir om jag flyttar över gipsen till ena sidan (4st) är ju inte så stor men jag tappar mycket iso mellan bås och rum. Om det bara var ett förråd så skulle jag med stor säkerhet göra så men nu när det ska till bås så..

Många stora studios är ju byggda med gips - luft - betong - luft - gips mellan

i princip alla rum, väldigt vanligt allmänt tycker jag, kan ju inte bli bättre om man

tar bort betongen....eller vem vet, försöker inte motbevisa någonting utan bara diskutera 😕

Har du/ni några kommentarer om de andra frågorna? hur jag ska bygga väggarna mot ytterväggarna tex? flanktransmision etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok ok, om du jämför din övre och undre skiss, så är det ju uppenbarligen en skillnad i väggens konstruktion där A är bra och B är kass. Varför? I A är väggarna okopplade och i B är de gipsade på samma regel.

För ditt bås ska du bygga två väggar som A med varje glasram fäst i vardera regel (om du nu ska ha glas).

Mot yttervägg fortsätter du med en ensidig konstruktion typ

Wall%205.gif

och så en ny vägg ut mot det större rummet.

vad har du takhöjd? kan du flyta rummen?

a

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

För ditt bås ska du bygga två väggar som A med varje glasram fäst i vardera regel (om du nu ska ha glas).

mao så blir det quadropel eller hur det nu stavas i vilket fall, men med okopplade reglar så det bli ännu bättre, tre lager gips på varje sida också, det här blir ju hur bra som helst.

Så jag alltså som en halv vägg mot ytterväggarna också, låter bra. Är det

för att få ytterligare iso mot utsidan eller hjälper det även för flanktrans?

Det ska tilläggas att allt åt alla håll o kanter är minst 250mm ren betong.

plastmatta på golvet dock.

Har 4m till tak så det finns att ta av.

Nu är frågan golv och tak, ska jag även lägga reglar o ett lager gips i taket?

vilket nog inte går för där är en fet kylanläggning också.

Flytande golv...hm ja ska man göra det eller inte, vad tjänar jag egentligen på det?

har ju inga trummor i lokalen eller så.

Det är ju väldigt viktigt att påpeka att det som ska isoleras bra är ju subbar i vardera rum mot varandra och mot husgrannarna, andra delar i huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

mao så blir det quadropel eller hur det nu stavas i vilket fall, men med okopplade reglar så det bli ännu bättre, tre lager gips på varje sida också, det här blir ju hur bra som helst.

låter bra ja.

Så jag alltså som en halv vägg mot ytterväggarna också, låter bra. Är det

för att få ytterligare iso mot utsidan eller hjälper det även för flanktrans?

Precis, både för isolering in/ut och för att minska flanking genom väggar.

Flanking kommer du dock ha genom golv och tak så om du inte flyter lär du oavsett höra låga basar.

a

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...