Jump to content
Annons

Kobben2


equality

Recommended Posts

LÅTNAMN: Kobben

ARTIST/GRUPP: equality & 91:an

GENRE: vispop

LÅTLÄNGD: 04:18

KOMPOSITÖR: e

PRODUCENT: e & 91:an

MEDVERKANDE: 91:an bas, trummor

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6.0 megabyte

STATUS: särkert en massa som kan förbättras

Haft denna uppe tidigare länk. Skärgårdsommar-inspirerad låt (gu' va originellt 😄 ). 91:an har varit behjälplig med att strama upp basliret, lagt på helt nya trummor och tajtat upp den lite här och var. Själv tycker jag den fick en riktig ansiktslyfning. Återstår att höra vad ni tycker. Texten gick inte fram så väl förra gången och därför tar jag med den här. Hoppas den kan ge lite sommarvibbar nu när dagsljuset knappt räcker till för att läsa morgonblaskan.

-----------------------

Mot en bod gör vågor mönster

Det kan inget vykort återge

Mot ett hav vetter mitt fönster

Och det är gott att återse

Ännu lyfter örnens vingar

Ja ännu ser man hennes flykt

Alla tvivel den betvingar

Som ett trots mot tidens nyck

Regn, regn sköljde saltet ur mitt sår

Hav, hav slår mot klippan där jag står

Spolar över gamla spår

Nu vaggas tång av gammal dyning

Innan fjärden går till ro

I fyrars blänk och fram till gryning

Ska jag sitta här och bara glo

Regn, regn sköljde saltet ur mitt sår

Hav, hav slår mot klippan där jag står

Spolar över gamla spår

Lysande sjö mot en mörkröd ö i S:t Anna

Likt en svalkande hand på min alltför heta panna

Det finns visst broar jag har bränt

Som om det skall va så viktigt

Nej det liknar mest ett skämt

Det är här och nu som är på riktigt

Regn, regn sköljde saltet ur mitt sår

Hav, hav slår mot klippan när jag går

Lämnar ett och annat spår

edit: ALTERNATIV LÄNK

kobben_061208.mp3

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar gitarren i början, men tycker att du ska förenkla den lite när sången kommer in för att den inte ska ta fokus från sången och för att få mer variation.

Sen är jag inte så förtjust i shaker o rideljud. Retar mig mest på detta efter första "spolar över gamla spår", där jag inte tycker det funkar rytmiskt heller.

På det hela taget är det dock en bra låt med en bra genomtänkt text. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på denna och första versionen som du länkar till. Däremot kan jag inte lyssna på congasversion då jag bara får ner en liten filsnutt på 221 bytes. Som jag minns det så var jag positiv till congasversion även om jag inte var säker på att det var bättre eller mer "rätt".

Vad är det som är frågan? Om jag vore jag, med den smak jag har samt hade inflytande i något bolag så hade du inte behövt göra mer för att övertyga mig om att här har har vi en bra låt att ge ut på skiva. Så då är den saken klar. Är det att mer definitvt specificera alla detaljer i hur låten skall spelas eller göra en version som skall förfärdigas för att presenteras för världen i något medium som t.ex. Internet så tycker jag inte den är där ännu.

Nu är det möjligt att jag skulle tycka annorlunda om visparna inte låg så högt. Kanske skulle bara en sådan enkel sak göra att man upplever mycket av det jag säger annorlunda? Men:

Måste tyvärr säga att jag gillar den ursprungliga versionen klart bättre än den ni nu presenterar. Tyvärr då pga av att jag förstår att ni lagt ner mycket jobb på att hitta rätt.

Version 1 har (trots den kritik jag då framförde och fortfarande står för) ett mer konsekvent och svängigare slagverk. Den gungade på på ett sätt som version 91 inte gör. Nu känns det som om den går i ett lägre tempo och allt som allt låter det lite tröttare. Lite vacklande - inte överallt, men för ofta.

En stor skillnad mellan versionerna är att i den första så var slagverket konsekvent och kanske lite väl statiskt. Nu är det tvärtom. Nu ändras det nästan hela tiden och det är inte många trummisar som lyckas gå i land med det med bibehållet sväng. Här lyckas det inte enligt min mening. Dels för mycket hit och dit och dels för mycket småmissar. Jag upplever det som små men viktiga betonings- och timingsmissar som motverkar istället för att skapa sväng.

I version 1 så tyckte jag även att basen var en stor anledning svänget. Nu överskuggas den av slagverket. Jag upplever inte basen lika mycket längre. Jag har ingen uppfattning om basspelet är bättre eller sämre. Snarare är det nog så att slagverket och då mest visparna ligger så högt och med ett väl brigth ljud och påkallar ständig uppmärksamhet.

Gillar mellanspelen i den tidigare versionen klart bättre vare sig det är att kompet i stort sett bara fortsatte eller slagverket helt tystnade. Nu är det för mycket kling kling på cymbal och vrid vrid på (vad det nu heter) och lite hi-hat tramp plus lite annat. Men det varken svänger eller färgar bra.

Det finns lite gung i sista delen av låten - framför allt under piansosolot - men i stort är det tyvärr till det sämre. Das ist nicht gut som Jesus sa.

Körerna tycker jag fortfarande låter helfel soundmässigt.

Låten är fortfarande kanon liksom sången, texten och en massa annat. Dock inte ni vet vad.

___

Farbror Klage

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ett annat sound nu, tror jag gillar just det lite bättre men din egen version tycker jag nog fortfarande bäst om. Min favorit skulle nog vara din egen mixad så här. Fan va trälig man är 😉 samma som med förra låten 🙂. Hör av mig.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat och lyssnat och jämfört och jämfört...

Det positiva med denna versionen är att på något sätt låter pianot bättre, alltså framträder på något sätt bättre, det är väl samma som innan men men...

Negativt tycker jag att visparna och någon chaker är. Låter som de ligger utanför ljudbilden, tror det blir bättre utan.

Det är ju svårt det här, kommer ju alltid vara något som man vill ändra och folk tycker och tänker olika. Du får nog gå på din magkänsla och välja den versionen du själv kan leva bäst med. Oavsett så går det fram att det är en skön låt.

Kul att se texten, du målar alltid lika fantasifullt och vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Sitter med lurar nu..Lyssnar medans jag skriver..Mycket bra sjunget under introt,kanske lite mer sång,längre liksom, på stämman..Det låter lite burkigt från den,minska bara lite på rums ljudet..Under piano figuren så låter Kaggen/pukan lite starkt..Guran låter svinbra..ägget lite statiskt..kanske krockar den bara med highaten..ev lite mer lir på den..

Lägg en limiter på master regeln så du får upp trycket lite på totalen..upp med pianot vid 1.32 Snyggt panorerat vid 2.15 mellan gura piano..

Nu vet jag inte vad de andra säger så lyssna lite på dom också..Kollar aldrig vad andra skrivit för att få en egen uppfattning - så är detta redan sagt så lämna det utan avseende..

Lite synpunkter från Norr..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

martinm: Tack för feedback! Kan hålla med dig om att gitarrslingan tuggar om samma sak i det oändliga och var väl därför jag ville ha stick och mellanspel som bröt av ordentligt men kunde tänkt på att testa mer strumming under sångverserna och behållit gitarrfiguren under mellanspelen. Vad gäller trummorna se svaret till DG.

DåligtGehör: Först av allt en stor ELOGE för dina grundliga analyser och engagemang! Du har en förmåga att sätta ord på sånt som man bara har en vag musikalisk känsla om. Ditt kunnande har kommit många till del här på demosidorna. Ibland ger det sköna aha-upplevelser, ofta hänger jag med men någon gång fattar jag inte vad du menar. 😲 Beklagar att congasversionen inte finns kvar men har bara 20 MB på hemsidan. Trumprogrammering är en svår konst som jag inte behärskar till närmelsevis lika bra som 91:an. Ljusår därifrån. Jag tycker han har fått till ett varierat spel som jag tycker saknades i mina tidigare versioner. Samma sak gäller basliret. Man fattar hans tänk med några snabba, drivande 16-delar här och där. Håll med om det. Trist nog fick jag inte tag i 91:an denna helg och det är möjligt att jag med mitt takthandikapp missat att pricka starten av trumljudfilen exakt. Tror ändå inte det. Får avvakta Jannes (91:ans) lyssning. Tycker också det brighta vispljudet funkar när såväl gitarr-, sång- och bas ligger långt ner (förutom nylonguran i mellanspel och på slutet). Det varierande trumkompet kan jag tänka gör att låten uppfattas mer sektionerad än tidigare, så uppfattade jag först Jannes remix och tyckte att den var en fördel med tankte på monotonin i gitarrguren etc. Outrot har fått ett helt annat lyft, som du också påpekar.

Anledningen till det spejsade reverbet på körerna var för att illustrera naturupplevelsen men tog bort detta nu och det kan nog passa bättre i ljudbilden.

Var ju lätt att fixa och postar strax detta.

Burnin Sven: Döträlig! 😆 First impression lasts? Har förresten kompisar som snart blir grannar med dig. Flyttar till Mantop. Höres!

stajo: Jo jag vet vad du menar, har helt tappat distans och gut-feeling till låten. Verkar som du hör både fördelar och nackdelar i denna version.

Tack för era öron och feedback grappar. Man blir både glad och arg! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Sitter med lurar nu..Lyssnar medans jag skriver..Mycket bra sjunget under introt,kanske lite mer sång,längre liksom, på stämman..Det låter lite burkigt från den,minska bara lite på rums ljudet..Under piano figuren så låter Kaggen/pukan lite starkt..Guran låter svinbra..ägget lite statiskt..kanske krockar den bara med highaten..ev lite mer lir på den..

Lägg en limiter på master regeln så du får upp trycket lite på totalen..upp med pianot vid 1.32 Snyggt panorerat vid 2.15 mellan gura piano..

Nu vet jag inte vad de andra säger så lyssna lite på dom också..Kollar aldrig vad andra skrivit för att få en egen uppfattning - så är detta redan sagt så lämna det utan avseende..

Lite synpunkter från Norr..

Mvh

Micael

Munspelsmicke: Bommade ditt inlägg igår, sorry. Jag försöker också att bedöma låtar utan att ha tittat på vad de andra skrivit. Zyan hade en tråd om detta och jag har insett att det ligger en hel del i att inte ha några som helst förutfattade meningar.

Tackar så mycket. Dina och de andras synpunkter gjorde att jag ändrade i mixen

dvs en NY VERSION (nr 43 🙂 ) ligger uppe nu där jag:

1) Attans trummorna låg faktiskt några millisekunder fel. Korrigerat. 'Schäkta 91:an. Hoppas det låter tajtare nu.

2) Basen får större utrymme.

3) Körerna har samma reverb som allt annat.

4) Mastern är limiterad -4dB och sedan normalized.

5) Nylonguran någon dB starkare.

Om någon här ens orkar lyssna efter skillnader, till det bättre förhoppningsvis, kan vi väl säga 50-50 på intäkterna på den här låten. 🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu låter den här versionen klart mycket bättre. Jag är glad att det var en sådan enkel sak att fixa, för det var egentligen inte roligt att skriva att det lät osvängigt och fyllt med små missar. Man känner sig lätt för gnällig.

Jag tycker att den här versionen är bra. Den är mjuk, behaglig och fin. Men den har en mindre förmåga att fängsla mig än version 1. Version 1 tycker jag har mer gung, energi och en större stringens. Där finns det en kontrast jag gillar mellan den eftertänksamma poetiska texten/sången och det mer markanta drivet. De har olika kvaliteter helt enkelt de olika versionerna.

Men skit i det. Gå nu bara på det du själv gillar innan du tappar bort dig i de alla möjliga versionernas helvete.

-----

Jag får på något sätt för mig att du är bohuslänning. Det är nog den där båtbilden och havstemat som gör det.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är verkligen en kalaslåt det här....men jag tycker att trummorna i förra var bättre, mera flow och driv som passa mera till ditt fina gitarrkomp som det nu var på denna så dras flytet ner när trummorna kommer in det var mer shufflekänsla förrut...sedan "breaket" vid 3:02 känns lite överkurs tycker du ska gå på versen efter första pianosolot... och körstämmorna känns lite diffusa mer klarhet där annars kalas...en av dina bästa helt klart 😕

Edit:roflol.gifroflol.gifroflol.gifroflol.gif av femroflol.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

MacTS: Tack så jättemycket! Kul att läsa. Basen kommer från Gigastudio som (när det funkar 😏 ) har en del suveräna ljud men många andra progran från t e x Native Instruments har hunnit ikapp. Broomstick bass från Steinberg låter bra men kolla in Vacums bas i hans låttråd om Inlandsis. Den låter bättre än Gigastudios tycker jag.

DåligtGehör: Gnäll på du! Haft nytta av det. Trist bara att jag inte kunde göra Jannes spel rättvisa direkt. Har faktiskt inte kommit längre från födelseorten Linköping som är en värdelös sommarstad. S:t Anna är beläget östgötaskärgården där jag hade en vådlig kajaktur under några stekheta sommardagar. Bohuslän... jag skulle vilja vara på Kosteröarnan några veckor, verkar kanonfint, inga bilar och så men havsörnen har inte återvänt vad jag vet.

karl: Tnx pal! Jag vidhåller nog att 91:ans bidrag gav låten mer liv och variation. Tyckte den förra var ett evigt smattrande, lite mekaniskt. Kan hålla med om att pianot kör på övertid på det andra sticket men tyckte det första, vokala blev lite tamt.

Har pillat en del till och somligt återstår men tycker att instrumenten tydliggörs bättre efter en del eq:ande. Skall inte tjata mer om detta men skall höra med 91:an innan jag lägger den här definitivt till handlingarna. Jag är tacksam för de kommentarer som inkommit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om inte trummorna ligger aningen högt, låter lite för nära. Om man tar ner reverbet på sången så kommer sången närmare. Sen undrar jag om körens "regn, regn" ligger rätt. I förra versionen sjöngs dom väl samtidigt med leadsången? Hur som helst kunde dom tas ner lite volymmässigt, dom är lite svajiga i tonen. Att basen höjdes lite tycker jag var bättre men man kan ändå skära lite i basen hos gitarrerna, det grumlar lite i nedre registren. Har du möjlighet, lyssna i högtalare också än bara lurar, det brukar låta helt annorlunda eq-mässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om inte trummorna ligger aningen högt, låter lite för nära. Om man tar ner reverbet på sången så kommer sången närmare. Sen undrar jag om körens "regn, regn" ligger rätt. I förra versionen sjöngs dom väl samtidigt med leadsången? Hur som helst kunde dom tas ner lite volymmässigt, dom är lite svajiga i tonen. Att basen höjdes lite tycker jag var bättre men man kan ändå skära lite i basen hos gitarrerna, det grumlar lite i nedre registren. Har du möjlighet, lyssna i högtalare också än bara lurar, det brukar låta helt annorlunda eq-mässigt.

Hej Janne!

Jag lägger upp den senaste mixen så kan du jämföra. Tycker trummorna ligger helt rätt nu? Tyckte det blev lite gung med regn-kören som svarar leaden nu när jag inte fick ha kvar det spejsade reverbet. 😄 Möjligen ligger det andra "regn" aningens fel. Högtalare ja men jag svårt att få till det, måste bränna en cd till stereon då. Brukar jämföra mp3:an med stereolurar. Jag lysnar nästan aldrig i stereon sedan flera år tillbaka. Okidok lägger upp en ny mix nu där reverbet är neddraget rejält och som sagt eq:ad som sjutton. Pill pill!

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu.. 😄 Lyssnade på första versionen först .. Fick inte trummorna att gifta sig alls med resten av musiken.. Kändes som om du "skohornade" in trummor från en annan låt med ett helt annat grove.. Särskilt introt på trummorna.. Känns bättre på version 2. Meen själva ingången av trummorna känns lite utanför ändå... Sen känns pianot lite torrt och syntigt (ibland) i jämförelse med gitarren mellan varven.. Men mixen mellan instrumnenten är ypperlig.. Sången och kör är fantasikt.. Det ska absolut inte ändras på nåt sätt.. Basen ligger rätt också.. Andra versionen är en klar förbättring.. Men jag stör mig fortfarande på ingången på trummorna.. Shuffle på en rak takt typ 😄 .. Och att pianot låter aningen syntigt i bland... Men bra arr och skön låt.. Fantastisk sång 🙂 (skriver och lyssnar samtidigt .. Bara en lyssning än på låg volym. "But first impression lasts" )😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu.. 😉 Lyssnade på första versionen först .. Fick inte trummorna att gifta sig alls med resten av musiken.. Kändes som om du "skohornade" in trummor från en annan låt med ett helt annat grove.. Särskilt introt på trummorna.. Känns bättre på version 2. Meen själva ingången av trummorna känns lite utanför ändå... Sen känns pianot lite torrt och syntigt (ibland) i jämförelse med gitarren mellan varven.. Men mixen mellan instrumnenten är ypperlig.. Sången och kör är fantasikt.. Det ska absolut inte ändras på nåt sätt.. Basen ligger rätt också.. Andra versionen är en klar förbättring.. Men jag stör mig fortfarande på ingången på trummorna.. Shuffle på en rak takt typ 🙂 .. Och att pianot låter aningen syntigt i bland... Men bra arr och skön låt.. Fantastisk sång 😛 (skriver och lyssnar samtidigt .. Bara en lyssning än på låg volym. "But first impression lasts" )😄

Verkligen kul med sånt utlåtande från en garvad ljudsnubbe och filosof! 😄

Så många versioner nu att det är alldeles snurrigt här och jag är inte helt hundra på att vi tänker på samma men jag är självklart mest nöjd med den från 5/12, två inlägg högre upp och den får det nog bli såvida inte 91:an här har avvikande mening men det går alltid att överklaga senast en månad efter beslutet 😛 . Kul att körerna träffade rätt i dina öron, nästan att jag fimpade dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu tycker jag det känns väldigt rätt med nivåer. Trummorna får ju inte överrösta gitarrrytmerna utan ska ju endast göra att man känner rytmen. Sången också kalas! Nu befinner sej vokalisten i centrum och inte borta i dörröppningen till cykelstallet :rolleyes: Det är nog bara kören jag har lite svårt för, den sjunger svagt men volymregeln har dragits upp varför den låter onaturligt stark jämfört med leadsången 😕 usch så jag bråkar om denna kör men det kostar ju inget tycka 😳

Men som sagt, låten är helskön med text och allt och gitarr och pianospel och det var jättekul att få vara med i ett hörn och greja lite i den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vad skönt! Så enkelt men ändå så rythmiskt, svängigt.

Hela låten är en enda stor njutning för öronen.

Jo förresten, en grej var det som jag reagerade på.

Kören som kommer in jättekort emellanåt är enl. min mening lite för hög volym på. Känns lika stark som lead och tar nästan över, för att i nästa sekund försvinna igen.

Jag skulle önskat att den var lite lägre och kom mer som en utfyllnad i stället och då skulle det inte kännas så tomt direkt efter att den försvinner heller.

Annars helt superb!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an Bråka på du! Viktigt att du tycker att det låter rätt, som du har fixat med denna!

Kornsan: Tack för feedback! Vågar knappt nämna det men jag ändrade körerna (nivå, eq och reverb) i en ny version som jag har tappat räkningen på 😆 . Högst upp.

edit: blev fel smajli

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka, ta spara som, istället för index.html skriv vadsomhelst.mp3 och sedan känner windows igen den som en mp3-fil. Nåt fel i koden på studios server och det fixas väl inte nu när hela forumet skall göras om. Annars har du en alternativ länk högst upp (wma kring 8 MB).

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

ÅÅåååh, nu längtar jag efter sommaren! Farsan har köpt en tomt på västkusten där vi ska försöka snickra upp en liten stuga... Tänk när man sitter där på en klippa och tittar ut över gullmarsfjorden, eller sätter sig i en liten roddbåt och tar sig ut till den där lilla ön med det där pyttelilla huset som ser så mysigt ut, och som förmodligen kostar som en mindre småstad.

Vad har då detta med din låt att göra? Hmm, vet inte riktigt, men jag kunde inte låta bli att tänka på det när jag hörde denna låten. Du har fångat sommarkänslan på ett mycket snyggt sätt.

Tycker detta var riktigt bra. Visst, en stund i början önskade jag att hela låten skulle vara lika sparsmakad som i början, men du har gjort det lite enklare i arrangemanget i denna låten, vilket jag efterlyst, så det känns rätt som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrickon: Tack så mycket! Sträck på dig 91:an!

Fidden: Visst är det fascinerande med öar! De är lite som människor inbjudande och tillgängliga i värme och i rätt ljus. Och i kyla...hmm 😛

Dina första rader är ju som ett kvitto att jag lyckats. Tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Snygg låt rakt igenom. Det enda som jag personligen inte tyckte var någon höjdare är trummorna/percussion, det kändes som om det inte var riktigt genomtänkt eller halvfärdigt.

I övrigt känns det som en låt som man kan höra en söndag morgon när man sätter på radion till morgon teet/kaffet. Snyggt!

Linda

Link to comment
Dela på andra sajter

laregina: Tack för lyssning och feedback! Kan hålla med om söndagsmorgon men knappast nåt för radion väl? 🙂 Jag blev ju då väldigt förtjust i Jannes trumpålägg och han lämnar aldrig ifrån sig nåt ogenomtänkt. Men kul att du gillade detta och att du tog dig tid att lyssna! 😮

edit:stavfsning

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...