Jump to content
Annons

Plugga studioteknik?


TobbeE

Recommended Posts

Annons
pepe (oregistrerad)

Hej Tobbe,

Jag kan rekommendera utbildningen på Chemical Works (www.chemicalworks.se). Gick den själv och ångran inte en sekund. Titta på deras hemsida för mer info.

PEPE 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

OKej bra lite mera info chemicalwork grejjen vad lär man sig det verkar ju vara ganska intesivt och är det bra att tex kunna referara till dom o så om man vill jobba me sådant eller ska man satsa på någon "dyrare" längre kurs

Link to comment
Dela på andra sajter

dom skolor som finns i sverige just nu, eller det jag ser av utbudet i folkhögskolor ligger i ...

- bollnäs [ ljudteknik ]

- hola [ radio och jud design ]

- jämshög [ musik/ljudprojekt ]

- kalix [ musikdata ]

- karlskoga [ ljud design ]

- liljeholmen [ ljudteknik ]

- markaryd [ allmän kurs studio/ljudtekniker ]

- sigtuna [ allmän kurs digital musikprofil ]

- sjövik [ studioteknik i stockholm, ... men skolan ligger under dalarnas län ]

- sverigefinska [ ljudteknik, pro tools ]

all denna info plus en mer utökad info bank finns tillgänglig på [ www.folkhogskola.nu ]

vilket i ditt fall kan vara smart att kolla, om du nu skulle vara intreserad av folkhögskolor som bedriver någon form av studio utbildning 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går på Sae i sthlm och är mycket nöjd med utbildningen ( http://www.sae.edu/ )kostar runt 100 000 men det är ju inga problem att hosta upp

Hej

Går också på SAE nu och tänkte bara säga att 100 lappar var väl att ta i, jag betalar i runda slängar 80 (också mycket men de där 20 i skillnad är också pengar)

Bra skola

Utbildningen 12 månader, jämför med chemicalworks som är 3 veckor, lite skillnad!

I vilket fall som helst, bästa sättet är väl att gå till skolorna och kolla innan du bestämmer dig för vad du vill göra.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

>>QUOTE villken kurs går du?

själv ska jag påbörja AED heltiden nu i mars så har bara passerat BMC än...tråkigt med allt i den kursen som inte har nått med ljud att göra...det är säkert bra att kunna men ändå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har studerat ljudteknik 2 år på SveFi i Haparanda. Det är en utbildning jag varmt kan rekommendera som kan agera självstående eller förberedande för ljudingenjör i Piteå. Första året är obligatoriskt där man läser el, musikteori, ljudteknik och dylikt medan det andra året är ett valfritt projektår.

Efter mitt andra år på SveFi började jag jobba som vikarierande ljudtekniker på Sveriges Radio Jämtland över sommaren och i början av hösten. Sedan har jag varit lärare för en distanskurs i Cubase SL/SX och även gjort frilansjobb åt radion, bl.a. en jingel till invigningen av det nya radiohuset i Östersund. För tillfället vikarierar jag på radion igen under januari-mars och under tiden kommer jag även att vara lärare för en ny grupp elever på Cubase kursen. Det senaste jag jobbade med på radion var slutredigering och CD mastering av en talbok som är planerad att ges ut på bonniers någon gång under våren.

Fördelarna med SveFi är som jag ser det många. Eleverna har tillgång till studion 7 dagar i veckan, 24 timmar om dygnet. Utbildningen går igenom grundläggande teori som effekter, mixerbord, stereoteknik, redigering, flerkanalsinspelningar och lägger stor vikt i att praktiskt utöva dessa tekniker. Själv hade jag bara gjort lite musik hemma innan jag började studera ljudteknik. Nu ser jag mig som en relativt kunnig tekniker som trivs bäst i studion men även kan jobba med radio och lite PA. Personligen är det klart det bästa jag gjort i mitt liv.

-------------------------------

Nån skrev att de ville höra ett ljudklipp på hur produktionerna lät. Säger väl absolut ingenting om utbildningen men det är ju roligt att folk lyssnar på det man jobbat med, så kör till :

www.pidelipom.com/majken/markus-wasikkaoja-back-home-snippet.mp3

Här är en kort snutt av en låt jag spelade in på en liten visit i Haparanda nu i höstas. Gitarr och sång genom min Blue Baby Bottle och skolans par DPA4011 i en Yamaha HA-8 mikpreamp in i ProTools för er som vill veta. Ligger egentligen lite syntar också men de kommer in senare i låten så de hörs inte. Killen som skrivit låten och sjunger/spelar heter Markus Wasikkaoja, pluggar ljud i Haparanda nu och är en trevlig man från kalix trakten om jag minns rätt.

Jaja, har ni några frågor om SveFi så är det bara att hojta till. Under tiden kan ni ju alltid anmäla er till kommande år på www.svefi.net

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har nämnt den allra bästa utbildningen... Ljudingenjörsutb i Piteå.. jag går där själv och jag har svårt o tänka mig någon utbildning med bättre kunskap och prylar.. och till dig som ville söka jobb senare är ljudingenjörsutb bra för ditt CV

Redigerat av ponkass
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vem vill bo i kalla norrland i 4½ år? när man kan åka till varma australien och plugga efter AED kursen på SAE! 😉

Norrland är Müsigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt söka till Ljudingenjör i Piteå, men...

Hur svårt är det att komma in? Måste man ha überbra betyg och göra perfekta teoriprov, eller? Det verkar ju inte som om dom tar in så många sökande per år enligt deras hemsida...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt söka till Ljudingenjör i Piteå, men...

Hur svårt är det att komma in? Måste man ha überbra betyg och göra perfekta teoriprov, eller? Det verkar ju inte som om dom tar in så många sökande per år enligt deras hemsida...

För att komma in i Piteå gör du två prov. Ett elprov och ett musikteoriprov. Sedan tar de ut de som har högst betyg på proven till intervju. Sedan frågar de ut en under intervjun och väljer in till de 15? platser som finns. Alternativet är att söka in på de platser som finns på betyg, då det bara gäller att ha så högt betyg som möjligt.

Det finns några saker jag inte riktigt gillar med deras intagningar. Först om främst är kombinationen ellära och musikteori lite underlig. Det finns inga frågor som har med ljudteknik att göra utan det gäller att du kan räkna på resistans och namnge ackord. Sedan är tjejer prioriterade, alltså inte bara könskvoterade. Istället tas tjejer som haft lägre på proven in till intervju, dessutom prioriteras de till platserna under intervjun, vilket jag anser är väldigt fel.

Med detta sagt så är det en bra utbildning och jag känner en hel bunt folk som går där och trivs kanonbra. Skall du söka in så är det bara att ta fram elböcker och plugga lite musikteori. Alternativt går du ett år på svefi i Haparanda så får du den kunskap du skall ha för att klara proven.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

pepe (oregistrerad)
Hej

Går också på SAE nu och tänkte bara säga att 100 lappar var väl att ta i, jag betalar i runda slängar 80 (också mycket men de där 20 i skillnad är också pengar)

Bra skola

Utbildningen 12 månader, jämför med chemicalworks som är 3 veckor, lite skillnad!

Spinnybob

Jag tycker att du är ute och cycklar om du ska jämföra SAE på 80.000kr med utbildningen på Chemicalworks för en fjärde del, de är 2 helt olika utbildningar, jag tycker att på 3 veckor lyckas de koncentrera själva kärnan i vad som är ljudinspelning och produktion. Hur som helst jag tittade nu senast på deras hemsida och kursen finns inte längre, det verkar som om de har omorganiserat och erbjuder en utbildning som verkligen lockar, bedöm själva. chemicalworks.se

Redigerat av pepe
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vem vill bo i kalla norrland i 4½ år? när man kan åka till varma australien och plugga efter AED kursen på SAE!

Tanken är väl inte att ligga på stranden och sola? Fördelen med att vara i Norrland är att du har inget annat att göra och kan koncentrera dig 100% på dina studier. Sen spelar det väl ingen roll var du hamnar, om du verkligen är intresserad spelar platsen ingen roll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vem vill bo i kalla norrland i 4½ år? när man kan åka till varma australien och plugga efter AED kursen på SAE!

Tanken är väl inte att ligga på stranden och sola? Fördelen med att vara i Norrland är att du har inget annat att göra och kan koncentrera dig 100% på dina studier. Sen spelar det väl ingen roll var du hamnar, om du verkligen är intresserad spelar platsen ingen roll!

Jag tror iofs att du är lite partisk i frågan Rickard 😆 - Iofs har du rätt, hellre en finsk karaeokekväll på Ponderosa än att ligga och sola på en strand. Eller missuppfattade jag? 😕

Jaja, Rickard är lärare uppe i träsket som heter Haparanda där jag själv pluggade, så är det någon som vill veta något om utbildningen. Ta chansen och fråga 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar 1:

Vem har sagt nått om att bo i norrland i 4,5 år?... om man e bra trög kan utb ta så lång tid... elelr om man vill doktorera... annars e man ingenjör efter två år..

Svar2:

det finns 16 platser på utbildningen och förra året sökte ca 200... 5 av platserna är endast på betyg (18,2 var snittet 2003).. de 11 andra platserna är som majken säger, ett musikteoriprov och en elektronik.

Prioriteringen av tjejer är tyvärr sann.. till viss del.. men det är ändå inga obehöriga som kommer in på utb.

Efter proven tas ca 32 ut till intervju där ens poäng från proven vägs in med vad man berättar i intervjun (ca 40min)...

Så går det till ungefär.... en lång väg, men värd det om man vet vad man vill

Link to comment
Dela på andra sajter

lägsta?... lägsta intagna på betyg?.. det var det ja skrev inom parantes...=).. 18,2 enligt nya betygsystemet.. gamla vet jag ej men kan väll vara typ 4,7 eller nått... vi har en i vår klass som kom in på 1,6 på högskoleprovet men han var 4:e reserv på det.. så ca 1,7 på HP... har man inte feta betyg så får man ta den långa vägen som jag... men kan man elen o musiken så e det inte så farligt.. proven e helt ok..

Link to comment
Dela på andra sajter

ORCACHRIS (oregistrerad)

Hej alla musikmänniskor

Orca musikutbildning som är officiellt Steionberg Training Center har utökat sitt kursutbud i Stockholm med en utbildningslinje i musikproduktion som drivs i samverkan med Folkuniversitetet.

Kursen är på 12 veckor och går på halvfart.

Kostnad 16995

För mer info ta och glutta på www.orca.se

MVH

Christoffer Lundström

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...