Jump to content
Annons

Elgura på Jysk


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

"Elgitarr med stålsträngar"? Nu är det ju inte allt för vanligt med elgitarrer med nylonsträngar  😏

Precis det jag menade 🙁

Aha...trodde du mena att de stavade fel när du skrev:

"stålstängad elgitarr"

🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

"Elgitarr med stålsträngar"? Nu är det ju inte allt för vanligt med elgitarrer med nylonsträngar  😏

Precis det jag menade 😛

Aha...trodde du mena att de stavade fel när du skrev:

"stålstängad elgitarr"

🙂😛

hehe ja med 🙁😛

Redigerat av D.i.a
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej det är nog bara att dra och testa ska försöka göra det imorn. Mickar och sånt kan ju inte vara super men bara det går att lira pån och att den stämmer så kan det väl vara ett ok köp att leka med eller ge till nån i början av karriären som vill testa lite.

Testade prylarna lite här hemma nu...blev faktiskt sittande en halvtimme och förvånades över "klippet" i guran (på min egen rigg)... 😆

Ok, strängarna som sitter på är skit (i vanlig ordning), men den gick lätt att stämma och intoneringen kunde jag "spela runt". Det fanns inga vassa kanter på band och mekaniken verkar helt ok faktiskt. Den brusar en hel del (singelcoil av billig modell), men det märker man ju inte av när man spelar med dist... 😱

Pottarna skevar lite men fungerar utan skrap och knaster.

Förstärkaren däremot gör väl ingen speciellt entusiastisk...och det hade jag knappast förväntat mig heller. Knappen "dist" tillför dock ett sound typ "sprucken högtalare" som kanske kan vara användbart i något sammanhang... 🥰

Ett strängbyte och intonering (jepp, verktyg medföljer) kan säkerligen höja spelglädjen...och med en annan förstärkare så kan guran bli en trevlig bekantskap. De finns sämre grejer att slänga en sexhundring på... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Snyft dom verkade vara slut på Jysk i Mantorp 😄 ingen julgura till fabbror Göran icke lika falla ödets lotter som min gamla mormor sa en gång. Smög upp på Citygross och kolla deras paket, lirkade till och med upp kartongen hehe men nä det lockade inte till köp. Dom begär ju hutlösa 950 riksdaler så det fick va. Ja ja man får väl slita ut fingertopparna på den som redan finns i huset. Ha det gött och god jul

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi få ljudprov på hur det låter genom din rigg?  😛

Hade redan hunnit stuva undan prylarna i förrådet (julklapp ju 😄 )...men jag får ju offra mig... 😄

http://www.slaptapmusic.com/music/jyskgura.mp3

Först helt "cleant" spelat, en bare'vandring upp till 12e bandet (intonering var det ja), sen lite

chorus och reverb, och till sist megadist och färgning. Allt kört genom en billig Zoom 505. Inget skruvat i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ni inte Casio keyboardet hos elgiganten då? Marknadsföres med följande text:

"En keyboard med ungdomlig look och svart design är ett måste för alla ambitiösa nybörjare".

🙂

😆

Inne på 4sound:

- Nej, tyvärr, jag tycker inte den har tillräckligt ungdomlig look. Och designen är inte svart, noterar jag. Det är säker inget fel på den, men jag har helt enkelt liiiite högre ambitionsnivå! Det var ett misstag att komma hit, jag åker till Elgiganten i stället.

(Passerar väggen med elgitarrer på vägen ut)

- Ha! Och vad är det här!? En elgitarr för sextusen spänn!? Du, jag köpte min på Jysk för sexhundra. Och då ingick förstärkare. Hos er kan man ju varken köpa täcken eller kuddar. Fan, vad är det här butik egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ni inte Casio keyboardet hos elgiganten då? Marknadsföres med följande text:

"En keyboard med ungdomlig look och svart design är ett måste för alla ambitiösa nybörjare".

😛

😆

Inne på 4sound:

- Nej, tyvärr, jag tycker inte den har tillräckligt ungdomlig look. Och designen är inte svart, noterar jag. Det är säker inget fel på den, men jag har helt enkelt liiiite högre ambitionsnivå! Det var ett misstag att komma hit, jag åker till Elgiganten i stället.

(Passerar väggen med elgitarrer på vägen ut)

- Ha! Och vad är det här!? En elgitarr för sextusen spänn!? Du, jag köpte min på Jysk för sexhundra. Och då ingick förstärkare. Hos er kan man ju varken köpa täcken eller kuddar. Fan, vad är det här butik egentligen?

🙂 Kul liten anekdot....

Undrar om Los Gigantos bryter mot marknadsföringslagen. Deras påståenden är inte direkt sanningsenliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Kan vi få ljudprov på hur det låter genom din rigg?  😛

Hade redan hunnit stuva undan prylarna i förrådet (julklapp ju 🙂 )...men jag får ju offra mig... 😆

http://www.slaptapmusic.com/music/jyskgura.mp3

Först helt "cleant" spelat, en bare'vandring upp till 12e bandet (intonering var det ja), sen lite

chorus och reverb, och till sist megadist och färgning. Allt kört genom en billig Zoom 505. Inget skruvat i efterhand.

Där du fröt till en ny masterpice 😄 minsann, den gick allt att lira på det är ju fan att dom va slut 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske var sånadär gitarrer Mando Dia bytte ut sina egna mot precis innan dom skulle vara rock'n'roll och slå sönder sina gitarrer på hultsfred?

edit: slaptap; den lät ju riiktigt surt i början där, och efter det har du ju fet chorus/dist som döljer eventuellt sura toner. Kan du inte ta lite olika cleana ackord rätt långsamt så man får höra ordentligt? =)

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en nylonsträngad på Lidl för en månad sedan. 445:- med soft case och stämapparat. Helt ok.

Min stämapparat kostade 400:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

...den lät ju riiktigt surt i början där, och efter det har du ju fet chorus/dist som  döljer eventuellt sura toner...

Jepp, strängarna "sucks"...dessutom så var temperaturvariationen ganska stor mellan förrådet och "studion"...å andra sidan så hade jag inte tid att pilla med det. Synd ifall kidzen hade hunnit hem från skolan och fått se farsan skylta med deras julklapp... 😎

btw...när jag köpte min första elgura -77, en Zigma SG-kopia, kostade den 295:-. Det tog mig 2 år av kvällsposten- och jultidningsförsäljning att skrapa ihop de slantarna...

Den hade en (1) sunkig singelcoil (som man dessutom kunde sjunga i), stämskruvar i plast (som trillade isär bara man tittade på dem) och ett stall utan en enda inställningsmöjlighet. Den guran lät verkligen surt...

Det har hänt en hel del sen dess... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var på rusta idag och hittade en till elgitarr med förstärkare och en akustisk gitarr också, men jag återkommer tilld en snart.

Elgitarren var bedrövlig, en stämskruv hade åkt hela vägen när för att gängorna var sönder, stallet i sig satt lite snett och stränghöjden skall vi inte ens gå in på. till och med behringer, stagg och j&d gör bättre gitarrer.

Men,

Den akustiska var inte helt tokig. Den var lite svårstämd och jag antar att det hade med strängarna att göra mer än gitarren, det var då inget som knäppte eller rörde på sig när jag stämde den. ljudet var bra, lite tunt men för 600 kronor förväntar jag mig inte ett jättefylligt ljud. Den akustiska var också svart och ungdomlig så det är ju ett plus i kanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som folk köper saker bara för att det är billigt. Visst som nybörjargitarr är den säkert duglig (hoppas vi).

Jag skulle i alla fall inte slösa 600:- på ren skiiit! 😉

När man kan köpa bilar på ICA är dags att fly landet är jag rädd.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som folk köper saker bara för att det är billigt. Visst som nybörjargitarr är den säkert duglig (hoppas vi).

Jag skulle i alla fall inte slösa 600:- på ren skiiit! 😏

När man kan köpa bilar på ICA är dags att fly landet är jag rädd.

Grejen är att den var inte skit, (0m du nu menar mitt inlägg) den akustiska gitarren på rusta är helt gokänd, du lär ändå inte höra nån större skillnad i mixen ändå, om du inte gör trubadur musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...