Jump to content
Annons

Mickad nylonsträngad cutawaygura för typ 5000 kr?


JahCrab

Recommended Posts

Min nylonsträngade Landola-någonting fick förra julen en fet spricka som varken den eller jag har återhämtat sig från så har jag inte spelat nylongitarr alls nästan, den är död, men inte jag! 😳

Nu börjar jag sakna det rejält, det där cozy plickplocket och de mjuka tonerna.

Nästa vecka drar jag iväg på en tur till Malmö och jag tänkte ta en runda till Jam, Musikbörsen och vad som mer finns i musikaffärsväg och sätta mig och prova nylongitarrer i mellanprisklasserna.

Jag är inte klassiskt skolad alls.

Det är snarare indienågonting med och ibland sporadisk låtsasflamenco som gäller. Mycket tjusigt snabbt fingerspel och smattrande konstigheter och sådär.

Jag vill inte köpa någon av de billigaste modellerna, men heller inte betala en förmögenhet för att få den byggd i en schyst träsort som jag inte ens kan namnet och kvaliteten på. 🤪

Mellanprisklass, sisådär 5000, någon tusing högre om det krävs.

Jag måste ju ha råd till Blossas starkvinsglögg och pepparkakor också!

Kraven är cutaway och inbyggd mic, i övrigt är jag öppen för alla förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med föregående talare men om man nu vill ha mickar är Variax Acoustic 700 ett väldigt bra val. Är antagligen något dyrare som ny men det går kanske hitta en begagnad på tex. vendolin för nämda summa.

Edit. Missade det där med nylonsträngar finns ju en Variax acoustic nylon oxå vet inte om den är lika bra dock.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare men om man nu vill ha mickar är Variax Acoustic 700 ett väldigt bra val. Är antagligen något dyrare som ny men det går kanske hitta en begagnad på tex. vendolin för nämda summa.

Edit. Missade det där med nylonsträngar finns ju en Variax acoustic nylon oxå vet inte om den är lika bra dock.

Näe Usch! Köp inte den om du vill spela unplugged!

Testade själv acoustic 700 för ett par månader sen och huvva va tråkig den va att spela på och lät unplugged 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg någon liveinspelning på TV av Jozé Gonzaléz live i Göteborg. Han körde två SM57:or såg det ut som. Lät riktigt fint, men sedan var det ju sänt i SVT och finfint fixat förstås.

Att jag vill ha den mickad är för att kunna variera mig enkelt live och bara dra fram nylonguran och köra en låt med den och sedan växla till en annan gitarr utan något krångel.

Sådär i förbifarten liksom... Flexibilitet är ordet!

Visst, att skippa mickningen funkar, det går att lösa senare faktiskt. Jag är inte i livesvängen nu ändå.

Några märken utom standardmärkena jag bör kolla in?

Finns det något märke jag faktiskt vilka bör undvika(t.ex. kvalitet i det halvlånga loppet och dylikt)?

Variax är jag lite rädd för... emulerade inställningar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...