Jump to content
Annons

sampla ett helt trumset. Hjälp snarast!


Daniel

Recommended Posts

Vid förra inspelningen passade jag på att be trummisen slå på setet (bk, vk, puk1, puk2, hihat, ride, crash 1, crash2). från svagt till mjukt ca 8 slag på trummorna, ca 4-5 slag på cymbalerna.

Tänkte nu klippa upp detta och sedan använda mig av detta om man behöver lite snabba trum ideér och liknande. Enklast hade ju varit om man kunde få in det i BFD, men som jag förstått det går detta inte.

I vilket program är detta enklast (och helst bäst) att lösa? Slagen ska ju ha olika velocities..

Har battery och kontakt. Kan testa med halion hos en kompis..

jag har även spelat in alla trummor med overhead samt rumsmikrofoner. hade varit kul om man kunde välja t.ex. hur mycket virvel man vill ha i overhead samt rum, men jag antar att det blir ganska svårt.. Eller?

Om någon skulle kunna hjälpa mig med en guide till detta som man kunde skriva ut hade jag varit ytterst tacksam!!

Tack för hjälp snarast!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte så svårt, men det kan ta tid. Speciellt ifall du inte är van vid att programmera en sampler.

Ifall du redan hade Kontakt tycker jag att du väljer den. Du kan sätta velocity och välja olika utgångar för samplingarnas när-, overhead- och rumsmikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd battery då den är ju gjord för trummor. Jag lekte lite med battery 1 för något år sedan. Kan inte ge dig någon guide men inte var det svårt att ställ velocitys inte.

Man valde bara flera samples för en cell och sen ställde man in mellan vilka velocitys dom skulle spelas.

Skall du göra det här kul eller, för det kan jag förstå. Annars verkar det lite konstigt om du har BFD och hellre vill göra ett 8 lagers trumset.

Hoppas det går bra för dig, vore kul att höra sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att exempelvis det suveräna Scarbee SID XL har ca 3000 samplingar av enbart hi-haten, så lär det nog vara extremt tidsödande att sampla ett trumset riktigt bra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...