Jump to content
Annons

texter


ynot

Recommended Posts

Tänkte lite på det här med att texter blir lite undan skuffade.

Lite som sexet med frugan efter 3år, bara det funker är det ingen att prata eller bry sig om så mycket.

Vad har ni för åsikter.

Är texten viktig eller är det som akord i en låt? (alla vet att det finns men tar det för givet)..

Svenska

Engelska

rim

reson

Lägg gärna upp något. Ex på bra o dåliga..

kommer snart att lägga upp några egana här om det finns intresse..

Med udda hälsningar..

Ynot

Ps kan vara fel ställe för detta men var skulle det rätta vara........Såg inte tråd fan längre ner ... 😄

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är så himla varierande om texter spelar roll eller inte.

Vissa låtar som jag hört massor med gånger kan jag knappt texten till, andra kan jag nästan utantill utan att egentligen förstå varför.

Vissa strofer minns man: " can't take my eyes off you..." från Damien Rice Blowers Daughter är ingen fantastiskt välformulerad textrad egentligen, men i sammanhanget med en ypperlig melodi och en sällsamt bra sångröst är det sådant man minns.

Sammanhang är nyckelordet.

Det finns en massa bra texter, Thåström är av mina favoriter, speciellt hans mumsiga vemodstexter på senare dagar om kvinnor. Hela texten till Karenina är hur bra som helst. Likaså "Saker Hon Gör" o.s.v.

Billy Corgan(Smashing Pumpkins) är en mästare på att göra snygga texter, de kan vara hur uppstyckade hur som helst och ändå få ett snyggt sammanhang.

Eller så är han bara ärlig. Smashing Pumpkins - Disarm är ett lysande exempel, emotionell text om hur han var mobbad som unge.

Men allting går ju ihop, musik, text och hela alltet.

En annan låt som jag gillar där allting lyckas gå hand i hand är Marit Bergmans "Let's Just Fall In Love"

Let's get naked under blankets

Let's get wasted, let's get stoned

Let me tell you I adore you

Oh let me take you home

o.s.v.

Den klockrent nerknarkat-överkära-allt-för-kärleken-sexuellt-anspelande-texten i kombination med låtens driv blir en riktigt lyckad kombination, man vill liksom bara hångla, halsa vodka, dansa och bli skitglad när man hör den!

I en instrumentalt tillbakadragen låt(singer/songwriter, många ballader och liknande) får sången en större roll och texten får större betydelse.

Många låtar med potential som har sången framträdande faller ofta på texten tycker jag... om texten är kass, kliché och dålig typ: "The sky was blue, now I'm in love with you, do you want to taste my digeridoo?". Eh, ja... 😄🙂 ... så faller hela konceptet.

Å andra sådan så finns det låtar där hela alltet byggt upp på en snygg röst och låtmässigt är allting, sången och varje instrument, helheten... själv låten och melodin utgörs lika mycket av allting runtomkring sången som själva sången.

Där kan det vara ganska menlös text, sålänge den inte är helt värdelös och sålänge den har någon variation någonstans med en snygg mening som man kan minnas så kan den bli hur bra som helst.

Det finns många bra texter till låtar som helt enkelt bara är dåliga, så man minns inget av det.

Det beror ju helt på genre också. Om jag orkat hade jag kunnat berätta om mina tankar om konstruerade hits och vad som sjungs på/i MTV/schlager/pophits/dance/trance, men det orkar jag inte ens bemöda mig om att göra, det är för konstlat och konstruerat. Imorgon kanske.

Dessutom är jag just nu himla sugen på choklad/vanilj/jordgubbsglass med chokladsås. Så, detta får bli mina fem skedar glass för inatt om detta!

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

Min bandkamrat och jag diskuterade det där igår och kom fram till:

Ska man skriva en text på engelska utan rim måste den innehålla substans, handling, själ och hjärta samt vara skitbra.

Alltså en story, inget "can you be free, because you can be with me" crap. utan en riktig story.

Läs en bra bok, är den på rim?

som musiktextförfattare måste man väl få ha samma friheter ?!

Phil Lynott och Sting är några som går ifrån det där och det är väldigt! befriande att lyssna på!

har du svårt att sjunga högt/ljust på vokalen "I" eller "Ä" osv kan det vara på sin plats att ändra texten OM nu låten ifråga går så högt att du får slita..

nu svamlar jag. det är ju ändå torsdag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är det så att vi kanske är mindre noga med texter för att vi har blivigt av trubbade o lärda att man inte skall tänka för mycket bara ta in..O tacka för det dricka cola äta hamburgare titta på gladiatorerna.. Få det leveret tuggat o klart.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del kan en låt förstöras helt av en dålig text. Precis som en flicka kan vara väldigt attraktiv tills hon öppnar munnen och blottar sitt intellekt, eller brist därav. Ibland blir man visserligen så bländad av hennes skönhet att man inte inser det förrän det är för sent. Då skäms man och undrar hur man ska ta sig ur dethär.

Hm, jo. Texter är väldigt viktiga 🙂 Därmed inte sagt att de behöver vara djupa och poetiska för att vara bra. Men någon slags substans är livsviktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sufjan Stevens exemplifierar vad det innebär att vara en fantastisk textförfattare.

Själv överdriver jag ofta metaforanvändandet som många andra, men den här karln kan ta det mest självklara och göra det dolt och svävande, eller ta det mest märkliga och göra det uppenbart.

En uppenbar favorit för alla borde vara "The dress looks nice on you". Fast man bör lyssna på låten och inte bara läsa texten.

Om nån gör det och sen säger att det inte är viktigt med texter....ja...då finns det inget hopp längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope! Text är utfyllnad. Musiken - dvs melodi+ackord+rytm är vad som räknas, sen kan man lika gärna sjunga om navelludd....

Navelludd kan funka, om det låter coolt i sitt sammanhang. Men till vanlig pop och rock håller jag egentligen med dej. En text som låter bra är den bästa. Sen gillar jag musik med bra texter också, men ofta (nu generaliserar jag lite) så lägger poeterna inte så stor vikt vid musiken. Typ Lundell, Sundström, Winnerbäck etc.

Lundell är för övrigt en totalt onödig artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen gillar jag musik med bra texter också, men ofta (nu generaliserar jag lite) så lägger poeterna inte så stor vikt vid musiken. Typ Lundell, Sundström, Winnerbäck etc.

Det här är ju inte direkt jättebra texter. Det är ju ungefär vad Henning Mankell är i författarvärlden.

Som Magnus Uggla sa en gång, hötorgspoeter. Definitivt inte poeter i alla fall. Hötorg. Ja, det ligger nåt i det. Fucking progg och vardagsrealism. Uschanamej.

Som Micke Misär sa i Arne Anka om Ivar-Lo: "En massa jävla statare som knullar en massa jävla kossor. Roligare kunde man ju ha." Det summerar det hela rätt bra.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen gillar jag musik med bra texter också, men ofta (nu generaliserar jag lite) så lägger poeterna inte så stor vikt vid musiken. Typ Lundell, Sundström, Winnerbäck etc.

Det här är ju inte direkt jättebra texter. Det är ju ungefär vad Henning Mankell är i författarvärlden.

Som Magnus Uggla sa en gång, hötorgspoeter. Definitivt inte poeter i alla fall. Hötorg. Ja, det ligger nåt i det. Fucking progg och vardagsrealism. Uschanamej.

Som Micke Misär sa i Arne Anka om Ivar-Lo: "En massa jävla statare som knullar en massa jävla kossor. Roligare kunde man ju ha." Det summerar det hela rätt bra.

Sundström är rolig, men dom andra två är väl sådär kan jag skriva under på. Däremot tävlar ju alla kritiker om att höja dom till skyarna. Lundell är i alla fall onödig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, kritiker höjer väl inte Lundell till skyarna? Han känns väl rätt ljummen? Och inte hyllar de Winnerbäck?

Jag tycker att texter är rätt viktigt. En dålig text kan sänka en bra låt och en bra text kan rädda en dålig låt. Men jag tycker att det är sällan bra musik räddar en rutten text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, kritiker höjer väl inte Lundell till skyarna? Han känns väl rätt ljummen? Och inte hyllar de Winnerbäck?

Jag tycker att texter är rätt viktigt. En dålig text kan sänka en bra låt och en bra text kan rädda en dålig låt. Men jag tycker att det är sällan bra musik räddar en rutten text.

Skit samma vem som är bra eller inte. Min poäng är att en låt KAN funka utmärkt med en (litterärt) pissig text bara det låter snyggt och funkar till musiken. Piece!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del kan en låt förstöras helt av en dålig text. Precis som en flicka kan vara väldigt attraktiv tills hon öppnar munnen och blottar sitt intellekt, eller brist därav. Ibland blir man visserligen så bländad av hennes skönhet att man inte inser det förrän det är för sent. Då skäms man och undrar hur man ska ta sig ur dethär.

Jag försöker alltid läsa texten till musiken jag lyssnar på, och det är ofta som en låt kan lyfta ordentligt med en bra text. Men det är ju helt en smaksak, så svaret blir väl ja, för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är till 95% texten det handlar om resten är utfyllnad och komp, det är svårt att komunicera utan ord. I en bra låt förstärker musiken texten och det den vill säga men spelar ändå andra fiolen dessvärre. Sen handlar det ju om att kunna leverera texten och det kan ju va olika lyckat. Det går aldrig att göra en kass låt bra med hjälp av musik men det är jäkligt lätt att förstöra en bra låt med kass musik. Så tycker jag på ett ungefär.

När den vackraste visan den smeker ditt öra

Som en strålande vårdag allt ut i sin i prakt

De ömmaste orden du nånsin fått höra

Och du fylls av begär vill du ha i ditt makt

I en flod ut av färger som rinner tjockt som blod

Att du kunde där på ängen hitta styrka och mod

Ja minns du den gången ja minns du den sången

Kanske något förlägen du var på din vakt

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att texter är rätt viktigt. En dålig text kan sänka en bra låt och en bra text kan rädda en dålig låt. Men jag tycker att det är sällan bra musik räddar en rutten text.

Huvudet på spiken! Precis så tycker jag med. En låt vars text är fullkomligt malplacerad i sammanhanget har jag väldigt svårt att ta på allvar, även om musiken i övrigt är bra.

Jag tror att det handlar om vad folk vill ha ut av musik. Själv försöker jag finna en inre mening, en kärna i musiken, en tanke bakom. Därför är texten en av de viktigaste (om inte den viktigaste) komponenten i en låt. Folk som däremot intar musik på ett mer extrovert sätt, alltså drar på en låt och bara hör en skön låt och inte grubblar så mycket över dess innebörd, tror jag inte fäster samma vikt vid texter.

EDIT: Ja, nu snackar jag ju väldigt generellt och svepande dårå...

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

En vis man sa en gång till mig att musik handlar inte om att låta utan att vara tyst.

Ligger nog en hel del i att för att få ett stycke att leva å andas på rätt sätt så ska man tänka mer på var man håller käft än att klämma in det där quadra fillet, super bas övergången eller glättiga gitarräkan. ... eller då som här den mest välornamenterade verbalonanin 😉

jobba me tystnad och paus!

Ett klassiskt exempel är 4´33 av John Cage ett stycke utan en enda ton bara tystnad i 4 minuter å 33 sekunder.

Det jag vill säga är att det är nog mer hur allt hänger samman än att allt ska va peakat prestationsmässigt.

peace!

/silent ninja 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

En vis man sa en gång till mig att musik handlar inte om att låta utan att vara tyst.

Ligger nog en hel del i att för att få ett stycke att leva å andas på rätt sätt så ska man tänka mer på var man håller käft än att klämma in det där quadra fillet, super bas övergången eller glättiga gitarräkan. ... eller då som här den mest välornamenterade verbalonanin 😄

jobba me tystnad och paus!

Ett klassiskt exempel är 4´33 av John Cage ett stycke utan en enda ton bara tystnad i 4 minuter å 33 sekunder.

Det jag vill säga är att det är nog mer hur allt hänger samman än att allt ska va peakat prestationsmässigt.

peace!

/silent ninja 😆

Gjode en cover på4.33----3.34

funkade inte så bra tyvärr..

Försöker finna samband logisk överensstämmels..Vilket inte ligger i min natur..

Försöker skillja rätt från fel........Eller är det bara frågan om en djävl tur..

Är sammanhanget viktigare ....Än att leva fullt ut...

Gillar bob huns texter

Men som Sagt skulle de inte passa till all musik...Elller´´´

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt utan bra text är som en jävla dokusåpa.

Bland de bästa jag har läst på forumet hittills! 🙂 WORD i kvadrat!

Hahaha! Verkligen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Håller med tystnad är oxå en av dom viktigaste beståndsdelarna, är det inte tyst på ett finurligt sätt ibland så kan det bli svårt att höra själva strukturen och vad som skiljer sig åt i låten 🙂 . Tystnad är ju oxå jävligt vikitigt när det gäller notvärden utan den går det ju inte att urskilja en triol från en helnot tex. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För mig som håller på med hiphop så är texter det viktigaste i denna genre. Det är ju texten och flowet på texten som gör låten. Jag brukar inte bry mig så mycket om själva beatet utan texten är det som räknas för mig. Sedan har ju beatet en stor betydelse oxå men inte just när jag verkligen lyssnar på hiphop. Därför jag oftast hatar väldigt många inom genre 😆. Sedan när det kommer till andra genre så tänker jag inte på texten alls utan lyssnar bara till själva melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Håller med tystnad är oxå en av dom viktigaste beståndsdelarna, är det inte tyst på ett finurligt sätt ibland så kan det bli svårt att höra själva strukturen och vad som skiljer sig åt i låten 😄 . Tystnad är ju oxå jävligt vikitigt när det gäller notvärden utan den går det ju inte att urskilja en triol från en helnot tex. 😄

Javisst!

Som James Brown uttryckte det; even silence is a rhythm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vad texten handlar om så länge sångaren kan förmedla vad han sjunger även om han sjunger om nåt som inte har nån substans överhuvudtaget.

Själv tycker jag som sångare att det inte ska va så mycke sång, ja gillar mera stycken och sköna bitar ur låtar som man kan sätta på loop :rolleyes: En enkel gitarrslinga eller en juste tvåstämma kan göra en hel låt för mig 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vad texten handlar om så länge sångaren kan förmedla vad han sjunger även om han sjunger om nåt som inte har nån substans överhuvudtaget.

Fast nu tycker jag nog att du är ute och cycklar. Det är väl klart att det inte duger om sångare t e x bara sjunger "Baaaaajjss bajs bajs bajs baaajs". Texter är viktiga tycker jag. Det är ju en del av helheten som musiken kan förmedla. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del kan en låt förstöras helt av en dålig text. Precis som en flicka kan vara väldigt attraktiv tills hon öppnar munnen och blottar sitt intellekt, eller brist därav.

Så jäkla rätt på, Rainy. Jag håller med fullständigt, en värdelös text kan förstöra en låt som man trodde var bra. Men vad är bra då? Varierar starkt anser jag. T ex tycker jag att hela Thåströms "Explodera mig 2000" är något av det bästa som skrivits på svenska inom modern populärmusik. Å andra sidan kan rena nonsentexter funka ibland. Exempelvis Kiss gamla plattor handlar väldigt ofta om man-kvinna, pang på, inget mer med det. Men där funkar det, tycker jag. Moderna Kiss däremot klarar varken av att leverera musik eller texter som håller måttet. Bara ett par exempel - det här kan man ju diskutera ut i det oändliga... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kan det inte bero ganska mycket på vad man har för förhållande till musiken. Har fått för mig att drivna musiker ofta betraktar den mänskliga rösten som "bara" ytterligare ett instrument. Musikintresserade som betraktar det hela ur ett perspektiv som handlar mer om berättande och konstnärsskap kanske ger text och röst en helt annan plats på skalan.

Jag menar se bara på hur olika vi uppfattar vad som är bra sång och vem som sjunger bra eller ej. Massor med folk världen över håller Bob Dyland för att vara en bra sångare andrar skrattar åt honom. Ja det finns massor med den här typen av exempel. Själv så gillar jag inte opera direkt tycker det mesta är avskyvärt men jag vet att dessa sångare är bland dom bästa som finns men tycker ändå att det låter piss helt enkelt.

Ansofi Fon Otter eller vad hon heter gjorde nån Pop grej med Elvis Costello. Jag kan tänka mig att opera älskare kanske tyckte att det lät riktigt fint men sanningen den var att hon fixa inte det speciellt bra. För lite själ och hjärta och för rent och polerat helt enkelt. Det hela föregicks av ett reportage om bakgrunden, förberedelser och intervjuer innan konserten. Hon verkade vara en riktigt skön dam jättetrevlig. Kort sagt jag blev jävligt besviken hade förväntat mig nåt riktigt häftigt,

Ja så kan det gå, röva är tvådelad kort sagt.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...