Jump to content
Annons

texter


ynot

Recommended Posts

Kan det inte bero ganska mycket på vad man har för förhållande till musiken. Har fått för mig att drivna musiker ofta betraktar den mänskliga rösten som "bara" ytterligare ett instrument.

Om jag är en driven musiker eller inte kan få vara osagt, men det är så jag ser på det. Rösten är ett instrument bland alla andra, dock med en extra, och ganska unik, dimension; texten. Och då menar jag inte språkligt sett, utan det sätt rösten kan "förvrängas" med formanter, olika vokaler och allt vad det kan vara. Lite på samma sätt som t.ex en TB303, men bara mycket mer. Det är inte bara melodi, utan även klangen som kan varieras i det oändliga, till skillnad från "vanliga" instrument. Dessutom kan rösten ge perkussiva effekter och en massa annat kul.

Sen kan man ju se textens poetiska värde som ytterligare en dimension, men det är vanligen ingen jag lägger någon större vikt vid, och oftast stjälper det bara alltihop om texten är dålig. Jag föredrar faktiskt texter på franska, japanska eller något annat språk som jag absolut fattar noll av. Då behöver man inte bry sig över huvud taget om vad låten handlar om, och kan njuta av musiken i stället.

Redigerat av Brynolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Visst fan glömde att säga att jag personligen tycker att dom andra instrumenten vid sidan av rösten är det där bara typ i bästa fall nåt som lägger en bakgrund/ smyckar ut runt sången som då frontar och är i särklass det viktigaste i musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter som jag skriver texter... 🙂

så blir texten det som oftast bär musiken iden..och uttrycket i #instumentet rösten#

kanske man skall särskilja text o röst ibland även om det blir lite paradoxalt...

Detta är svårt tycker jag känner att orden snurrar i skallen men ut kommer det platityder..

O så vill man inte säga något mera...men sedan jo det är viktigt jag tror att ..uppsåtet är det viktiga..... behöver inte vara ett ädelt eller pretantiöst uppsåt..bara det känns att det finns.

Tycker även om att i en text bli förvånad ... att se bilder.. föreställa mig skenden o händelser..som musik i övrigt..

det är lustigt hur lite som skilljer mellan en ryckning på axlarna o en lyssning till...

Tony

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Johan^ (oregistrerad)
Beror ju VÄLDIGT mycket på vad det är för en genre.

Frågor på det? 🙂

Inga frågor håller med .. Jag känner en bot, hade låtit ännu fjolligare som ballad med akustiskt piano. (dåligt exempel)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oasbeat (oregistrerad)

Jag tycker att en del låtar inte behöver ha någon speciell text, just därför att det inte är texten som är viktigt i den låten det är själva musiken. Som i till exempel Kasabians - Shoot The Runner, där man varken hör vad de sjunger eller bryr sig.

I andra låtar är det texten som gör hela låten, till exempel i många av Lars Winnerbäcks låtar. Där är texten mer relevant än vad hans tonsäkerhet är.

Men det beror på vad man har för syfte med själva låten, vill man ha fram ett viktigt budskap (t.ex. John Lennon - Imagine) så är det självklart att texten har en oerhört stor roll i det hela.

Men för mig beror det helt på vad det är för sorts artist/band och vad de har för inställning till själva musiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Varför öppna munnen om man inte har något att säga?

Man skulle väl kanske iofs kunna yla en melodi och låta lyssnaren läsa en text på en diabildsduk 😕

Rap pratade någon om, ja visst är text viktigt där, men än mer rytmen i det som sägs kanske ? Eller kombinationen.

Jag har alltid undrat vad f-n musik egentligen är för något. Vad är det som gör att musik 'fungerar' (oftast)?

Lyssnar insekter på musik med? Sjunger valar?

* Åter till ämnet *

Det får väl vara fritt att välja hur man vill ha det egentligen sedan får var och en tycka som de vill - alla kommer ändå alltid att tycka olika.

Fast det är intressant att läsa vad alla tycker - lite som en möjlighet att bredda sig själv och ens egna ibland o-omprövade ståndpunkter.

- J

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Är texten viktig eller är det som akord i en låt?

(alla vet att det finns men tar det för givet)..

Svenska

Engelska

rim

reson

Det är klart att texterna är viktiga, iallafall för mig. Det kan ju var tvärtom för nån annan. Varför jag tycker att texterna är viktiga - tja, det är annars som att läsa en bok utan bokstäver. Man har liksom allt, papper, omslag, kanske bilder men...just det.....ingen text.

Svenska eller Engelska?

Tja, jag brukar säga att det är svårare att skriva på svenska, så jag föredrar det. Svenskan är så fattig och det blir lätt platt och patetiskt, medan man kan brodera mer med engelskan. Vem minns inte Alice Cooper's POISON "I wanna kiss you but your lips are venomous poison" Prova den på svenska... *s*

Rim

Är kanske mindre viktigt. Jag vet att Mick Jagger sa att han rimmar aldrig då han skriver texter för det får inte finnas nån stund i flow:et (heter det så?) som bromsar. Som att inte hitta ett ord som rimmar på det föregående tex.

Exempel

En rolig prolog till mina exempel. Då jag på KOMVUX gjorde ett arbete på engelskan om just texter. Alla, nåja...många, i klassen var så kritiska till svenska texter så jag gjorde ett arbete som handlade om engelska texter. Jag översatte 9 engelska låtar och blandade in en svensk och det hela gick ut på att de som tyckte att svenska texter var så dåliga snabbt skulle plocka ut den svenska.

INGEN, ingen hittade den svenska.....det var intressant.

Så - exempel på en bra textrad, eng:

"Don´t lie with your eyes, cos in your eyes the truth lies"

Denna skrev jag (fanfar!!) för några år sedan och jag gillar dess dubbelbottnade budskap. Man kan ju se det som om sanningen "ljuger" lika mycket som att sanningen "finns".

Dålig textrad, eng:

"No no no no no no no no no no no no theres no limit" - 2unlimited, hette dom va?

No no no no no comments.....

Bra textrad, sve:

"Trots alla år alla vänner skall spå hur det skall gå emellan oss två"

En rolig text som jag (fanfar, igen!!) skrev till en tjejkompis på hennes 25 års dag. Vi umgicks en hel del och alla trodde vi hade nåt mer för oss än vänskap. Tji fick dom!!

Dåligt exempel, sve:

"Du kan va min picknick-korg" Arvingarna

Det är riktigt bra exempel på att det lätt blir patetiskt...

Tack för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...