Jump to content
Annons

Snälla hjälp!


Halliz

Recommended Posts

Jag har tänkt o spela in klassisk gitarrmusik men får det inte o funka. Jag har ett ljudkort som heter DSP24 MK II med 2 st balanserade in och utgångar till det har jag kopplat en Behringer eurorack UB1204-pro. Micken heter TSM MT875.

Nu till problemet, jag vet inte riktigt hur jag ska koppla grejerna,,,jag kör ljudkortets utgångar rakt in i line in 1 och 2. Det enda sättet hittills som funkat t.e.x till o lyssna på musik. Någon som vet varifrån mixer bordet jag ska koppla till ingångarna på ljudkortet så att jag får en signal till datan och att kunna spela in med micken???

Tacksam för lite hjälp=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta din mik och koppla din mikrofonkabel i den.

Ta andra änden av din mikrofonkabel, som ska ha en så kallad XLR-kontakt (dvs en liten silvrig hylsa av metall med 3 st pinnar inuti). Ska se ut så här.

Sätt den kontakten i din första (längst till vänster) kanal, markerad med 1, i Eurorack:en, i den runda kontakten med 3 hål längst upp i ovankant.

I bakkant av din Eurorack hittar du en knapp som heter "Phantom". Sätt den i läge ON om din mic ska ha det. Dvs den förser mikrofonen med 48 volts matning, vilket den kräver för att fungera. Om det är en TSM MT87S-mik så ska den ha det. Och här är en bild på TSM MT87S.

Här är en bild på en XLR-hane.

Och här är en bild på en XLR-hona.

Ta nu två st balanserade kablar; dvs sterokablar med XLR-honor i ena änden och hane (tror jag) i andra. Sätt respektive kabel i kontakterna "Main outputs" bakpå Euroracken. Andra änden sätter du i respektive passande XLR-kontakt markerad som input som finns i kabelhärvan som kommer ut ur ditt DSP24 MK II. Länk till bild.

Nu är INSIGNALKEDJAN komplett. Notera då att du kopplat MAIN OUT på mixern till ingångarna på ditt ljudkort. Det är kanske inte optimalt. Alternativet är att ta ut signalen på AUX ur mixern eller möjligen "ALT3-4OUTPUTS". Hur som helst kräver det då andra kablar där du går från TELE-hane till XLR.

Nu har du UTSIGNALKEDJAN kvar att reda ut. Det framgår inte av ditt mail vad du har för ljudanläggning men jag antar att du kan lista ut det själv. Ta 2 st kablar med passande XLR i ena änden, och sätt dem i återstående två XLR-kontakter i kabelhärvan från ditt ljudkort. De andra ändarna pluggar du in i ditt ljudsystem; förstärkaren, PA-systemet, aktiva monitorer, osv - vad du nu har.

Har du inget högtalarsystem att spela upp på, så räcker det med att du pluggar in hörlurar i hörlursutgången på ljudkortet, om det finns en sån.

Och här är en bild på Gunder Hägg.

Lycka till!

EDIT1: Lite justeringar :-)

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm. Har bara fått phantom att funka 1 gång och det va rena slumpen,,helt plötsligt lyste lampan bara och micken funka, kan det vara mixerbordet som e kasst???,,,har försökt och bengla men extra watten vill inte funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm. Har bara fått phantom att funka 1 gång och det va rena slumpen,,helt plötsligt lyste lampan bara och micken funka, kan det vara mixerbordet som e kasst???,,,har försökt och bengla men extra watten vill inte funka.

Kan ju förstås vara bordet som är galet. Men kan vara kabeln också. och micen förstås.

Kolla så att du verkligen tryckt in kontakten hela vägen (det ska klicka till rätt tydligt).

Hm "Bengla" ? "Extra watten" ? Är det sånt där modernt kickersslang som jag inte hänger med i? 😉

Edit: Ja..

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm. Har bara fått phantom att funka 1 gång och det va rena slumpen,,helt plötsligt lyste lampan bara och micken funka, kan det vara mixerbordet som e kasst???,,,har försökt och bengla men extra watten vill inte funka.

Kan ju förstås vara bordet som är galet. Men kan vara kabeln också. och micen förstås.

Kolla så att du verkligen tryckt in kontakten hela vägen (det ska klicka till rätt tydligt).

Hm "Bengla" ? "Extra watten" ? Är det sånt där modernt kickersslang som jag inte hänger med i? 😄

Edit: Ja..

njae tror inte jag e nån kickers bengla=krångla och watten= 48v

Hur som helst nu så har jag kopplat grejerna enligt din beskrivning men saknar fortfarande en signal till datan.

I ljudegenskaper har jag valt Ext 1/2 audiodevice både för uppspelning och inspelning. Gud så krångligt med moderna grejer.

Måste ju vara nå instälningar i datorn som är fel antar jag.

Redigerat av Halliz
Link to comment
Dela på andra sajter

fasen va skönt! det var ett tag sen man hörde bengla, trots att det är ett alldeles perfekt uttryck!

Ska ta och damma av det igen, tack Halliz ( fan, man börjar bli stockholmifierad... int bra..)

EDIT;

Ohm.s lag, (för dom som inte är insatta..)

U=R x I

U= Volt (V)

R= Motstånd (Ohm)

I= Ström (A eller ampere)

Så, om du då vill veta motståndet (R ) så blir det U/I= R osv...

Sen för att räkna ut effekten (P) så kan man tänka

P= U x I

P= Watt-talet (W)

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

fasen va skönt! det var ett tag sen man hörde bengla, trots att det är ett alldeles perfekt uttryck!

Ska ta och damma av det igen, tack Halliz ( fan, man börjar bli stockholmifierad... int bra..)

Bångla och Bånglit' sa vi nog där jag kommer ifrån i södraste norrland. Med samma betydelse.

Ska nog också ta och damma av det.

Edit: Det och bô:schinn' 😄

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

fasen va skönt! det var ett tag sen man hörde bengla, trots att det är ett alldeles perfekt uttryck!

Ska ta och damma av det igen, tack Halliz ( fan, man börjar bli stockholmifierad... int bra..)

Bångla och Bånglit' sa vi nog där jag kommer ifrån i södraste norrland. Med samma betydelse.

Ska nog också ta och damma av det.

Edit: Det och bô:schinn' 😄

samma som plåmm:boka?

EDIT;

Förlåt om vi gick en aningens OT, men det väckte dialekt-tarmen i mig... 🙂

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...