Jump to content
Annons

Att undervisa i gitarr


Jon Rinneby

Recommended Posts

Ska fatta mig kort

Har undervisat en del i gitarr, både vuxna och barn. Tänkte dra igång privatlektioner till våren och är nu ute efter lite förslag på låtar som kan vara bra att lära sig när man är nybörjare/fortsättning.

Framförallt kommer jag undervisa på nylon men även en del elgitarr.

Dela med er av era erfarenheter, vad tyckte ni var kul när ni lärde er spela? :]

Tack på förhand.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker nog att du skall ta en mix av kända låtar som är bra för eleven, samt lite okända dito som också är bra, och övningar som är utvecklande. =) Jag tycker det är så individuellt att undervisa, det som fungerar för mig att förmedla till elever kanske för en annan inte alls går fram, och vice versa. Köp 2-3 gitarrrskolor, samt några böcker skrivna av ngn gitarrist som har en "idé"... kolla "18 pieces for guitar" på Mollberg.se samt köp Stefan Lövenius Gitarrskolor eventuellt.

Det var förslag på många böcker, men om du då har en elev som du märker är lite slarvig på hålla koll på papper, så kan det ju vara bra om du kollat lite olika så kanske du kan be honom köpa en av dem, och då måste du ju ändå ha den själv också.

/Stefan Lundgren

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med steflund om Stefan Löfvenius (stavning?) böcker. "Gitarrmusik 1" var den första bok jag spelade ur när jag tog lektioner i klassisk gitarr. Finns mycket bra att hämta i den, men tyvärr också ett fåtal ganska tråkiga och oinspirerande låtar. Bra överlag är den hursomhelst.

Jag skulle rekommendera att också lära ut några klassiska kända låtar, typ Stairway To Heaven, Yesterday, Nothing Else Matters och liknande.

Visst - det är riktigt sönderspelade låtar som egentligen är de sista man vill höra en gitarrnybörjare sitta och klinka på, men likförbannat är det dessa låtar man som nybörjare vill lära sig. Så var det för mig i alla fall. Jag ville inte bara spela klassiska gitarrlåtar, utan även lite sånt man kände igen. Det var en häftig känsla att kunna spela låtar man tyckte om och brukade lyssna på.

Fråga eleven om han/hon har några önskemål på låtar. Alltid finns det några.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste för att eleven ska tycka att det är kul och träna hårt är att den får spela musik som den gillar. Fråga därför eleven vad han/hon vill spela och komplettera med bra övningar som du kommer på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga konkreta svar, men för många i början/mitten av tonåren som börjar spela tror jag att det kan vara bra att köra NY musik, alltså hittar från senaste fem åren typ (som passar för gitarr och är hyfsat enkla, förstås). Jag minns iaf att jag tyckte det var så jävla träigt att bara köra gamla låtar som jag typ aldrig hade hört i orginalutförande när jag började med musik. Det är roligare att kunna impa på kompisarna med samma låtar som hörs på radion än med gamla låtar av nåt mossigt 60talsband som ingen nånsin hört talas om. :rolleyes:

Och såklart fråga vad dom vill spela. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Min son har en gitarrlärare som han uppskattar. Min son tar med sig låtar på mp3 eller cd som han gillar och vill lära sig, ibland "tydliga" gitarrlåtar, ibland andra hit/pop/rock-låtar. Läraren (som har en mkt bra bredd) tar ut låtarna om han inte redan har dem.

Det tycks mig som han lägger nivån på gitarrspelet/arret på en nivå som är lagom för eleven. Så skulle jag vilja ha haft det när jag var nybörjare.

Sen är det klart att det viktigaste är att anpassa efter den enskilda elevens talang, kunnande och ambitionsnivå.

En del kanske vill spela efter noter andra efter gehör etc.

Ju fler strängar du har på din lyra ju bättre. Och sen håller jag verkligen med Snow brigade; Rytmen kan inte nog betonas, stampa takten, gunga med huvudet, sjung takten/beatet! Kanske man skulle börja där?

Lycka till :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Keep going... :]

När jag gick på musikskolan fick jag spela typ lilla snigel och sånt där. Fruktansvärt tråkigt 😉 Satsa på, precis som det redan sagts, sånt som eleven själv tycker är roligt. Det som jag ha de tyckt varit roligt är typ Stairway to Heaven, Iron Man, Californication, Boulevard of Broken Dreams (dålig låt men kan vara kul att spela för en nybörjare), Wonderwall o.dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...