Jump to content
Annons

Pitcha rösten mäktigt?


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens!

Har fått ett simpelt jobb men för en stor kund. Kunden ifråga har ett musikstycke som de vill lägga ett tal på. Talet skall ner i pitch så det låter mörkt och mäktigt. Jag kom på mig själv med att jag aldrig har gjort detta, och efter att provat med pitch shift i Cubase SX2 lyckades jag inte få till något riktigt mäktigt, finns det något bättre verktyg eller kan någon tipsa mig om ett bra tillvägagångssätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Du är ute efter typ "Bladerunner 7 - Now in Cinemas" - rösten 🙂 Jag tror att det redan i inbandningsskedet anställs stora gubbar med 14-liters lungor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte pitcha utan jobba med formanter och pitch separat... Och EQa förstås. Testa eventuellt med en såndär plugg som lägger till en sinuston en oktav ner också.

Är det viktigt att det inte låter konstgjort eller? För annars kan du testa med t ex en jäkligt lågt stämd ringmodulator, men det kan ju ge en lätt robottouch till ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att de mörka biorösterna har helt normala röster i vanliga fall, en blev ju intervjuvad och han hade i alla fall normal röst, inte Barry!

Har aldrig gjort detta heller, men kan försöka gissa hur man gör!

Först utnyttja kondensatormikrofoner egna basförstärkare - proximityeffekten, så väldigt nära mikrofonen.

Därefter, eq:a, komprimera, eq:a igen, osv! Sen det effektivaste och hemligaste vapnet i arsenalen är antagligen Maxxbass eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bra grundröst är viktigt. Men det pitchas ofta också lite. Inte så mycket, men en halvton eller två. Sedan får man putsa med att ställa in formanterna så pitchningen inte blir tydlig. Fast utan en bra röst är det meningslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla har sagt, försök prata så likt ditt resultat som möjligt. Är det Neråt du vill komma så kan jag tipsa om att andas inåt istället för utåt när du pratar, det hjälper som fan.

Sen skulle jag säga, kopiera spåret och pitcha typ en helton eller nåt liknande, sen försöker du mixa in det med orginalrösten.. skicka allt till en bus och testa dig fram med ytterligare effekter om så önskas. Phaser kan låta coolt, eller autotuner inställd på bara en ton om du vill låta mer robot...

Skål!

EDIT

Aha, jag läste nog itne ordentligt, jag fick för mej att det skulle va mer av en effekt-röst som typ ett jävligt bögigt monster eller nåt sånt...

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om detta, har något sett insider? Där har dem ju sådant, jag funderar på om det är Hasse Aros röst de pitchat där? Tror det är kompressor, reverb och pitch man brukar använda, vet inte men..

Insider-rösten låter ju extremt fånig. Förstår vad dom är ute efter men det blir bara parodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Speeda upp hastigheten prata in och dra ned hastigheten till normalt igen. Så här lät den när metalmilitia gjorde det när dom va 13år. Something Dead

Nu har du ju inte någon möjlighet att få det inpratat igen, men du skulle ju kunna prata in själv och lägga i botten.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

laregina (oregistrerad)

Du kan få låna Darth Vader effekten på min digitalporta. (Boss BR900CD)

Den är både mörk och mystisk och knarrig. 🙁

Den är faktiskt rätt grym, men man måste illskrika för att orden ska komma fram någorlunda på inspelningen... Snacka om basröst! 😕

I annat fall, lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla antares avox, finns som demo att ladda hem,består av ca 5 olika pluggar bla. throat, kan nog vara det du söker, du ändrar halsen och får en anorlunda röst.

antares avox vocal tool kit

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart får du aldrig ett seriöst fullgott resultat med Kalle Anka kvalitet på grundrösten.

Grundrösten är A & O

Att personen kan "Speaka" (vet hur han/hon ska jobba med rösten, inte "dippar" på varje slutfras, talar hyffsat jämnt både volym och uttrycksmässigt, m fl faktorer) är p & Ö.

Har jobbat en hel del med röstinspelningar och att jobba med en bra röst är stor skillnad och du (och din kund) kommer höra skillnad. Men en Proffsspeaker kostar fr. 5000:-, så det är ju ingen lek. Å andra sidan så sätter dom det på några få tagningar.

Ställ krav på din kund om du ska kunna jobba förutsättningslöst. Du gör dig bara själv en björntjänst om du tar på dig att skapa något som kanske inte går ur ett icke dugligt grundmaterial.

I övrigt intressanta ideer och tips i tråden.

Enl egna erfarenheter:

Komprimera hårt, gärna i flera steg,

multibandskompressor / Eq

Pitch shifta smakfullt och mixa ihop med origianalrösten.

Om det ska sändas i kommersiell media, se till att utnivån är så hög som möjligt då kommer deras (sändande stations) Orban att trycka ihop det ordentligt i deras slutkompression.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...

- Ta det befintliga talspåret och duplicera till en ny kanal.

- Båda spåren komprimerar du hårt, nästan till pumptröskeln (var försiktig). Kör en halvkort attacktid runt 50-60 ms, med sedan en väldigt kort releasetid. Nu bör du ha tydliga konsonanter.

- Det ena spåret pitchar du ner till behagligt djup, men överdriv inte.

- På det opitchade spåret lägger du nu ett högpassfilter upp till 8khz (svep kring området för att hitta brilliansen som annars försvinner vid down-pitch). Om konsonanterna ligger för tydligt, sänk då attacktid på högpass-spårets kompressor tills dynamiken minska lagomt.

- Skicka en väldigt mjuk Chorus, med lagom feedback via send till det nedpitchade spåret. Se till att Chorusen enbart breddar spåret och öppnar upp. Om nödvändigt, sänd även en svagare Chorus till högpass-spåret.

- Lägg nu varsin väldigt försiktig limiter över vardera sångspår för att trycka ihop eventuella dominanta chorusrörelser i talet.

- Inserta sedan en EQ på det pitchade spåret, och infoga ett högpassfilter vid 50hz för att plocka bort onödigt murr. Skär bort en aning vid 300hz för att skapa djup i rösten, och plocka fram krispet som finns runt 2,5-3khz.

- Skicka det en FX vars du insertat ett stereodelay (100% wet), och därefter en EQ i signalkedjan till det nedpitchade spåret. Ställ ett bandpassfilter runt 1,3khz.

- Skicka nu en annan FX där du insertat ett större reverb med lätt EQ boost vid 6 khz och 400-700hz till vardera spåren.

Nu bör du vara på god väg till ett hyggligt sound.

Mvh Ken

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...