Jump to content
Annons

Bas genom gitarrförstärkare i brist på annat?


jonis

Recommended Posts

Hej

Jag vet att detta inte kommer ge något speciellt tillfredsställande resultat, men jag har lite tidsbrist med ett inte så hemskt seriöst projekt.

Tänkte att jag skulle använda gitarrförstärkaren som basförstärkare då jag inte har någon basförstärkare. Jag har inte tänkt spela basen ut genom elementet utan bara line:a den vidare. Kan detta vara farligt för förstärkaren på något sätt?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan säkert bli bra med en gitarrstärkare också. Testa.

Den bör nog inte ta skada om du spelar på låg volym iallafall. Det är nog en bra ide att ta en line signal, men varför inte micka den också?

Har du möjlighet att splitta signalen och ta en line direkt från basgitarren till datorn och sen en signal in i förstärkaren?

På så sätt kan du få en signal där djupbasen (som antagligen kommer försvinna genom förstärkaren) finns kvar. Via den mickade kanalen får du själva tonen i ljudet. Jag brukar ofta skära lågbasen på mickspåret och tvärtom på linespåret skära högre frekvenser.

Oj, lite rörigt kanske. Lycka till! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

knappast.. jag har kört masvvis med basar genom gitarrstärkare..

funkar skitbra.. blir lite klent ljud, men annars helt ok!!

pröva o lajna genom ngt annat innan du tar in signalen i stärkaren så kanske du får ett litet lyft!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade sönder en stärkare genom att köra bas på den en gång, då hade redan stereon pajjat av samma bas. Speciellt högt spelade jag inte heller.

jisses.. du har inte funderat på om det e ngt fel på basen!? 😉

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade sönder en stärkare genom att köra bas på den en gång, då hade redan stereon pajjat av samma bas. Speciellt högt spelade jag inte heller.

jisses.. du har inte funderat på om det e ngt fel på basen!? 😎

😆

Den är det absolut inget fel på

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför går det sönder då?

Har basen annan impedans på mickarna jämfört med elgura?

Nope, samma. Det går sönder när man spelar på för hög volym.

Det beror på vad du har för förstärkare och vad den har för högtalare. Basigt ljud innehåller mycket mer energi, låga frekvenser = stora rörelser = flytta mycket luft.

En gitarrhögtalare kan inte hantera låga register (och behöver normalt inte heller). Därför kan den gå sönder vid för hög nivå och därför kommer du att få ett tunnare ljud än via en basförstärkare.

Testa på låg volym. Det är nog ingen fara. Och spela in en direktlajnad signal så du får med basen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte helelr varför det skulle gå sönder? 😉 Annat än att man spelar så högt så den sprängs.

De som tillverkar gitarrstärkare kanske räknar med att man inte skall köra bas, och göra inte högtalarna så att de kan återge de ferkvenser som bas har.. .det krävs ju mer energi ju längre ned i frekvensområdet man kommer. Och då behövs det väl mindre volym med en bas än en gitarr för att det skall ske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste fortfarande ha en högtalare kopplad till förstärkaren (om den har ett slutsteg) högtalaren ger ju motstånd, om du kör utan högtalare så pajar du slutstegsrören. Det kan inte vara bra för en transistorstärkare heller.  😉

En rörstärkare ska man absolut inte spela utan last (=högtalare) inkopplad som du säger, men en transistorstärkare har inga som helst problem att köra utan högtalare.

edit: jag har förresten bränt två 15" genom att spela gitarr genom min basrigg så försiktighet med volym rekommenderas även om det behovet skulle uppstå.

Redigerat av Ahab
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lyckas alla förstöra sina stärkare? Ni måste ju göra något fel!

En gitarrförstärkare ska ju inte ta stryk av att man spelar bas i den, åtminstone inte i teorin! Man hör ju när det låter för ansträngt! Tag det bara varligt (och gärna med kompressor innan stärkaren så att den inte behöver lite för att man råkar spela lite hårt).

Jag har spelat bas genom min Marshall massor av gånger, och det låter dessutom rätt bra. En del utan de bästa basinspelningarna jag har hört har man kör lajn blandat med bas från en gitarrstärkare.

Jag skulle dock aldrig spela genom en stereo, åtminstone inte utan högtalarsimulering.

Nej, jag säger kör hårt och ta det lite varligt bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste fortfarande ha en högtalare kopplad till förstärkaren (om den har ett slutsteg) högtalaren ger ju motstånd, om du kör utan högtalare så pajar du slutstegsrören. Det kan inte vara bra för en transistorstärkare heller.  🙁

En rörstärkare ska man absolut inte spela utan last (=högtalare) inkopplad som du säger, men en transistorstärkare har inga som helst problem att köra utan högtalare.

Det är inte rekommenderat att köra transistorslutsteg utan last heller, men inte lika illa som rörsteg. Om man vill stänga av högtalaren brukar det ofta gå att lösa på annat sätt. Om det finns hörlursutgång ex. i mindre combos, så försvinner ljudet om man trycket i ett par lurar. Annars funkar ofta att sänka post gain utan att line signalen försvinner.

edit: jag har förresten bränt två 15" genom att spela gitarr genom min basrigg så försiktighet med volym rekommenderas även om det behovet skulle uppstå.

😄 Hur högt spelade du då??

En annan felkälla kan vara att slutsteget är pajj och lämnar konstant DC spänning, det gillar inga högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla!

Det var en jäkla respons man fick för ett sådant inlägg, mycket glädjande! :rolleyes:

Körde basen genom min music man rd-50 till en mixer och sedan in i ljudkortet, med ett helt ok resultat. Kopplade dock ut elementet då en kompis till mig lyckats göra sönder elementet till sin fenderstärkare genom att spela bas på den.

Nu blir det spännande att testa om slutsteget fortfarande lever. Det slutade ju aldrig fungera med basen så det borde väl vara lungt.

Tack för alla svar!

Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det spännande att testa om slutsteget fortfarande lever. Det slutade ju aldrig fungera med basen så det borde väl vara lungt.

Slutsteget är endast till för att driva högtalaren. Du "hör" inte slutsteget om du kopplar ur högtalaren.

Som sagt, det bästa är att inte koppla lös högtalaren och köra slutsteget utan last. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det spännande att testa om slutsteget fortfarande lever. Det slutade ju aldrig fungera med basen så det borde väl vara lungt.

Slutsteget är endast till för att driva högtalaren. Du "hör" inte slutsteget om du kopplar ur högtalaren.

Som sagt, det bästa är att inte koppla lös högtalaren och köra slutsteget utan last. 😠

Ok, det förklarar lite. Ingen fara dock, förstärkaren funkar finfint.

Så om jag har förstått saken rätt så har man antingen att välja på att riskera att spräcka elementet (med last) eller att bränna slutsteget (utan last)? Vilket är värst, låter som pest eller kolera i mina öron?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag har förstått saken rätt så har man antingen att välja på att riskera att spräcka elementet (med last) eller att bränna slutsteget (utan last)? Vilket är värst, låter som pest eller kolera i mina öron?

Har du ingen annan möjlighet att stänga av högtalaren då? Som jag nämnde ovan, finns hörlursutgång? Finns det pre- och postgain? Finns någon annan strömbrytare för slutsteget?

Risken att spräcka elementen är inte så stor på låg volym. Och slutsteget går nog inte sönder om man kör utan last en gång, om det däremot är konsekvent kan det bli värre.

En annan risk kan vara om "tamparna" till elementet hänger fritt och råkar kortslutas.. *FRÄS-RÖK-I-LÅDAN*

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag har förstått saken rätt så har man antingen att välja på att riskera att spräcka elementet (med last) eller att bränna slutsteget (utan last)? Vilket är värst, låter som pest eller kolera i mina öron?

Har du ingen annan möjlighet att stänga av högtalaren då? Som jag nämnde ovan, finns hörlursutgång? Finns det pre- och postgain? Finns någon annan strömbrytare för slutsteget?

Risken att spräcka elementen är inte så stor på låg volym. Och slutsteget går nog inte sönder om man kör utan last en gång, om det däremot är konsekvent kan det bli värre.

En annan risk kan vara om "tamparna" till elementet hänger fritt och råkar kortslutas.. *FRÄS-RÖK-I-LÅDAN*

Nej det finns ingen annan möjlighet, pre och post gain finns inte och vad jag sett ingen strömbryter för slutsteget. Det som finns är en tele hane från elementet som jag drar ut från förstärkarens anslutningar på baksidan (där även anslutning för line out och ext. speaker finns). Det hänger inga lösa "tampar" så kortslutning blir det inte tal om.

Mvh Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har förresten bränt två 15" genom att spela gitarr genom min basrigg så försiktighet med volym rekommenderas även om det behovet skulle uppstå.

😳 Hur högt spelade du då??

En annan felkälla kan vara att slutsteget är pajj och lämnar konstant DC spänning, det gillar inga högtalare.

Jag spelade jättehögt.

Spräckte inte elementen utan brände spolarna på hägtalarna... tror att höga frekvenser genom ett bassteg kan ge upphov till DC vid höga nivåer och det är ju aldrig bra över en spole.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...