Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan.

Nu har jag gjort en liten köplista pÄ flÀktar och annat till min dator, för den lÄter helt enkelt alldeles för mycket för min öron. Speciellt nÀr jag nyligen bytt mitt grafikkort p.g.a att det gamla gick sönder av nÄgon vÀldigt konstigt anledning.

Hursomhelst, sÄ hÀr ser det ut!

KylflÀnsar till mitt ATI Radeon 9800 pro

5 volts flÀkt till grafikkortet, rekommenderades av tillverkaren till mitt grafikkort.

Processor flÀkt

2 st. 80 mm flĂ€ktar, för det Ă€r det enda som passar i min lĂ„da. 🙁

Strömattregatet

Allt frÄn Zalman.

Min dator Àr bara en 2800+ med en hd och cd lÀsare sÄ det borde inte blir allt för hög belastning pÄ strömgattregatet. Nu har jag ett 390 watts. Moderkortet har passiv kylning.

FrÄgorna Àr, Àr det nÄgot som inte Àr speciellt bra i min köplista? NÄnting annat jag borde köpa istÀllet? Bra/dÄliga upplevelser? Har just nu en gammal lÄda som det en gÄng för lÀnge sen har suttit en pentium 2 i, kanske ny lÄda? Tips?!

//Basse

Redigerat av Bassebas
Annons
Postat

Ja just ja!

Men var hittar man det och vad Àr bra?

Att man inte blir lurad alltsĂ„! 🙁

Postat

Tips:

Köp flÀktkontrollers för att manuellt kunna styra varvtal pÄ flÀktar och aktivera eventuella funktioner pÄ moderkortet för att styra processorflÀkten efter belastning. Kolla ocksÄ om du kan sÀtta gummibussningar eller gummiupphÀgningar för flÀktarna. Köp passiva hd-kylare frÄn Zalman om du har nÄgra 5.25" platser över i chassit. Dessa gör en rejÀl skillnad pÄ hur mycket ovÀsen hÄrddiskarna ger ifrÄn sig.

Slutligen bör du köpa skumgummi-mattor och sÀtta inne i chassit, speciellt pÄ dörrarna för att tynga ner dem och minska vibrationer.

/Majken

Postat

Jag fick ocksÄ spel en dag o köpte pÄ mig en massa grejjer för att tysta ner datorn. Tror jag gav 3000 kronor ungefÀr allt som allt.

Min rekommendation;

- Tyst lÄda först o frÀmst, med tyst nÀtaggflÀkt. Jag kör Antec Sonata II. Den funkar skitbra. Jag köpte dessutom till "Akustik-paketet" som finns till den lÄdan med en massa fÀrdigskurna ljuddÀmpande mattor som man tejpar inuti.

- Stora lÄngsamma flÀktar och sÄ fÄ som möjligt. Sonata II har en stor tyst chassiflÀkt (12cm) som alltsÄ snurrar lÄngsammare men Àr större och suger dÀrigenom ut samma volym per tidsenhet som en liten snabb rackare.

- För att vara sÀker pÄ att fÄ genomströmning sÄ köpte jag till o monterade ytterligare en tyst 12cm flÀkt inuti chassit. Jag satte den vid hÄrddiskarna sÄ den ser till att ge bra genomströmning bak mot chassiflÀkten.

- CPU-flÀkt i mitt fall blev en artic cooler av ngt slag med stor stÄende lÄngsam flÀkt (istÀllet för liten snabb liggande), dvs kylflÀnspaketet Àr jÀttestort med en stor j-la flÀkt som suger luft igenom. Funkar bra.

Har Àven en Silverstone passiv CPUkylare som jag inte fÄtt att passa pÄ mitt moderkort.

- LjuddÀmpande (typ gummi-) upphÀngning till hÄrddiskarna. Det fick jag med i mitt chassi. Dom gör mkt för att tysta ner.

- Grafikkort med passiv kylning.

TÀnk Àven pÄ att inte stÀlla lÄdan sÄ att flÀktarna bakpÄ blÄser rakt in i en vÀgg. DÄ kan du lÀtt uppleva lite "blÄsljud". StÀll istÀllet lÄdan sÄ att den fritt kan blÄsa ut varmluften baktill.

Kör du dessutom 10.000 RPM-diskar kan det helt klart vara en idé att byta ut dem mot 7k2 RPM (mkt tystare). Dom Àr ju lite lÄngsammare iofs, fast SATA/300-diskar och med RAID etc sÄ spelar det nog mindre roll nu för tiden (eller?).

Lycka till.

Postat

jag har köpt

Antec Performance One P180 Miditower

NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm, 12-17dB

som kommer pÄ tisdag. Ska bli spÀnnande att se hur det stÄr sig mot min nuvarande setup som Àr en Antec Sonata.

Datorn har jag haft i garderoben (nÄgra dB mindre) och en lÄng sladd till skÀrmen. TÀnkte köra med det i fortsÀttningen ocksÄ om det inte Àr sÄ att datorn blir knÀpptyst sÄ jag kan ha den vid skrivbordet. Det Àr sÄ skönt nÀr man slipper höra datorsurret!

Grafikkort köpte jag flÀktlöst, och pÄ processorn snurrar nÄn Arctic-flÀkt som Àr rÀtt tyst i jÀmförelse med orginalflÀkten.

NÄgot jag mÀrkt Àr att nÀtagget gÀrna lÄter en massa. Att byta det gör stor skillnad (bÄde mindre vÀrme och tystare)

Postat

Crownfield: Jösses, vi har i stort sett identiska kylsystem i exakt samma chassi 😉

Skillnaden Àr att jag slitit ut mina hÄrddiskvaggor och satt diskarna i passiva kylare under dvd-brÀnnaren istÀllet.

Men Sonata men akustikplattor, Arctic Cooling kylare och en extra 120mm flĂ€kt med gummiupphĂ€ngning Ă€r helt klart en tyst och snĂ€ll maskin. 🙂

/Majken

Postat

Är ni beredda att betala nĂ„gra tusen extra för 0 dB-system?

Kolla in http://www.pyrotech.se/

De kör med heatpipes pÄ sina dyrare system istÀllet för flÀktar.

RÀtt dyrt Àr det dock, en granne till mig köpte det för nÄgra veckor sedan, i lösa delar, han har inte fÄtt ihop det Àn... dock sÄ kan man köpa det fÀrdigmonterat och fixat sÄ slipper man en installation.

Vad sĂ€gs om en datorlĂ„da med 25 kg aluminium? 😉

Postat (redigerat)
Är ni beredda att betala nĂ„gra tusen extra för 0 dB-system?

Kolla in http://www.pyrotech.se/

Pyrotech anvĂ€nder Zalmans TNN-chassin (Totally No Noise), sĂ„ de finns ju att köpa lösa ocksĂ„, om man hellre bestyckar lĂ„dan med egna grejor. 😉

EDIT: lÀnkar...

http://www.zalman.co.kr/eng/product/code_list.asp?cate=0102

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35127835

http://www.jmedata.se/?itemno=22105

Redigerat av Linkowich
Postat

P180-chassit Àr skitbra!

Jag har nyligen byggt en maskin till en god vÀn med ett sÄdan chassi. Idén att separera hÄrddiskarna och nÀtdelen frÄn moderkortet och ge dem en egen lÄda i lÄdan, Àr genialisk, eftersom alla delarna pÄ moderkortet slipper fÄ del av all den vÀrme som alstras av hÄrddiskarna.

Att sĂ€tta in Zalmans grafikkorts-kylare Ă€r perfekt. Det tar en bra stund att montera, men det Ă€r vĂ€rt den tiden, eftersom det blir tyst. Ofta Ă€r det grafikkortsflĂ€kten som lĂ„ter mest, sĂ„ man har vunnit mycket pĂ„ en sĂ„dan passiv kylare - eller om man köper ett grafikkort som bara har en stor kylflĂ€ns frĂ„n början... 😉

Postat
StÀll datorn i ett annat rum .......

Det funkar inte om man inte har möbleringsmöjligheter till det.

SuperlÄng sladd till mus, tangentbord, skÀrm och allting.

Just det ja, har man bara ett rum sĂ„ Ă€r det lite svĂ„rt att göra det ocksĂ„! 😉

Postat
Om du har ett moderkort med en högljudd northbridge-flÀkt, byt den mot en passiv kylare. Det gör en jÀvla skillnad

ASUS nya kort (Ă„tminstone vissa av dem) har heatpipe-kylare till chipsetet, i stĂ€llet för flĂ€kt. Ett mycket smart drag. 😆

Postat
StÀll datorn i ett annat rum .......

Det funkar inte om man inte har möbleringsmöjligheter till det.

SuperlÄng sladd till mus, tangentbord, skÀrm och allting.

Just det ja, har man bara ett rum sĂ„ Ă€r det lite svĂ„rt att göra det ocksĂ„! 😆

annars kan man köpa en piska med tjock kabel, o dÀr i gÄr vga/CVI-kabel o usb-kabel.. sÄn ska jag möjligtvis köpa med bÄde FW o USB2.0 o vga.. vore gött o tysta ner edt hÀr rummet betydligt!!

Postat

SÄhÀr pÄ den kalla Ärstiden, eller i alla fall nÀr det nÀstan blir minusgrader, borde man kunna ta bort de flesta flÀktarna, montera ner alla delarna frÄn lÄdan, stoppa ner hela datorn i en jÀttevattentÀt plastpÄse, vakumförpacka hela hÀrligheten och ha den hÀngandes ut genom fönstret.

Kylningen borde bli rÀtt bra Ätminstone!

Problemet blir vÀl nÀr bofinkar och andra börjar bygga bo pÄ den, men det Àr ju först framÄt vÄren man fÄr det problemet.

Uhm, ja. Nu Àr det lÀggdags, tvÀttid klockan sju imorgon!

Postat

😆😛

vilken underbar idĂ©.. sĂ„ gömde jag snusdosor nĂ€r jag var ung o bodde hos morsan o farsan.. 😛

fy bubblan.. fem timmar kvar. .isch..stackare!

Postat

Haha!

Jag har faktiskt kört det, men med Konsumkassar systemkassar och dylikt, för ölkylning nÀr kylkÄpet varit för fullt för att proppa in mer öl i!

Problemet Àr att man ofta glömmer det hÀngandes dÀr och sedan fÄr man nÄgon kommentar dagen efter av nÄgon granne: "AlltsÄ, vad Àr det du har hÀngandes ut genom fönstret...?"

Just det, jag skulle ju lĂ€gga mig, och den hĂ€r trĂ„den handlar egentligen om tysta datorer. 😆

Äh, natti!

Postat
SÄhÀr pÄ den kalla Ärstiden, eller i alla fall nÀr det nÀstan blir minusgrader, borde man kunna ta bort de flesta flÀktarna, montera ner alla delarna frÄn lÄdan, stoppa ner hela datorn i en jÀttevattentÀt plastpÄse, vakumförpacka hela hÀrligheten och ha den hÀngandes ut genom fönstret.

Problemet blir vÀl nÀr bofinkar och andra börjar bygga bo pÄ den, men det Àr ju först framÄt vÄren man fÄr det problemet.

Bra kylning, men en elrĂ€kning som skjuter i höjden utan att du fĂ„r ut vĂ€rmen som annars ger ett bra tillskott i rummet... 😆

Postat

Bra kylning, men en elrĂ€kning som skjuter i höjden utan att du fĂ„r ut vĂ€rmen som annars ger ett bra tillskott i rummet... 😆

jag ska sĂ€nka all vĂ€rme i hela lĂ€genheten o bygga ett eget flĂ€ktsystem som sprider ut vĂ€rmen frĂ„n datorerna istĂ€llet.. 😛

borbas (oregistrerad)
Postat

passiva kylare, vattenkylning?

Postat

Passiv kylning verkar Àn sÄ lÀnge funka till relativt... strömsnÄla system, med ganska fÄ Watt.

D.v.s... om man kör med en överklockad Core 2 Duo... till, lÄt sÀga, 3+ghz eller sÄ(den gÄr upp till 3,4 eller nÄgot med bra minnen och om man pressar den lite) sÄ tror jag inte ett passivt kylt system rÀcker. Quadro-system lÀr vara snudd pÄ omöjliga att kyla passivt.

Speciellt om man har mÄnga hÄrddiskar.

Eller tja, det finns passiva processorkylare för 5000+ kr som drar ner temperaturen till minusgrader. Men det kostar en hel del.

Antecs passiva chassin Àr inte rekommenderade att anvÀndas för mer Àn en hÄrddisk ens.

Postat
passiva kylare, vattenkylning?

Passiv vattenkylning (Zalman Reserator) kör jag med till CPU och grafikkort. Det fungerar mycket bra - men jag behöver byta ut pumpen eftersom den har börjat vĂ€snas lite. Köpte en ny pump för ett par mĂ„nader sedan, men har inte blivit fĂ€rdig till att byta... 😉

Allt fungerar utmĂ€rkt, men eftersom min 3.6GHz Prescott Ă€r en het jĂ€--l, sĂ„ ligger den pĂ„ ca 70 grader vid full belastning, sĂ„ jag ska testa att lĂ€gga till en extra radiator för att kyla bĂ€ttre. Köptes ocksĂ„ för ett par mĂ„nader sedan, men... đŸ˜±

Testade tidigare ocksĂ„ med flĂ€ktfritt nĂ€taggregat en tid, men nackdelen med det, Ă€r att det inte suger ut den varma luften frĂ„n datorlĂ„dan - utan man mĂ„ste sĂ€tta in fler chassiflĂ€ktar för Ă€ndamĂ„let i stĂ€llet. I mĂ„nga lĂ„dor sitter nĂ€tdelen lĂ€ngst upp - och i sĂ„dana Ă€r en flĂ€ktfri nĂ€tdel mindre lĂ€mplig, eftersom vĂ€rme stiger och kommer att samlas lĂ€ngst upp, dĂ€r det inte gĂ„r att sĂ€tta in nĂ„gon flĂ€kt - och dĂ€r vĂ€rmen dessutom hjĂ€lper nĂ€tdelen att bli varmare Ă€n den annars hade blivit... 🙂

Postat
Jag kommer innom kort visa hur man enkelt kan tysta ner datorn radikalt med hjÀlp av IKEA =)

Musikermagasinets guide ?

?? den har jag inte sett!!

har gjort denna lilla mod til en polares studio..

skall göra det hemma med!

Postat
Jag kommer innom kort visa hur man enkelt kan tysta ner datorn radikalt med hjÀlp av IKEA =)

Musikermagasinets guide ?

?? den har jag inte sett!!

har gjort denna lilla mod til en polares studio..

skall göra det hemma med!

Dom hade en guide för fyra-fem Ă„r sen. FĂ„r jĂ€mföra med din guide sen 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.