Jump to content
Annons

Behringer


davand

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenhet av Behringer ,Alto,Phonic, samson mm.

Alla dessa billiga märken. Kan det finnas sådant som lämpar sig för studio. Tyvär har jag inte prövat så mycket själv utan lyssnat på vad andra, mest musik affärer har sagt om produkten men det är svårt att göra en bedömning efter det. Skulle vilja höra från er som har dessa grejer hemma & har testat.

Hur upplever du din produkt?

Hur är det med brusnivån?

Finns det billiga märken med låg brusnivå?

hur fungerar deras preamp?

Detta är några exempel på frågor.

Obs! jag vill varna alla som läser produkt kataloger att inte bli "produkt katalog skadade". Man läser & läser om hur bra & prisvärda alla produkter är. TESTA PRODUKTERNA & FRÅGA ANDRA SOM HAR ERFARENHET (ej musikaffärer)

Redigerat av davand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har jobbat i "musikaffär" (tänker inte nämna vilken, för risk att bli bli utskrattad 🙂 ) coh min erfarenhet ang dessa märken är att de suger.

Finns dock en produkt jag kan rekommendera; Behringer TRUTH B2031 aktiva monitorer. Bästa nybörjar monitorerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just Behringer har fått ett dåligt rykte av någon anledning. Jag skulle vilja säga att det är väldigt prisvärda saker, och för hemmapulare (till vilka jag räknar mig själv) är det oftast ett bra köp. Jag kollade för skojs skulle igenom det senaste halvårets Sound On Sound efter Behringer-recensioner och hittade fyra stycken. En mixer, en mikrofon, och två olika preamps. I ingen av dom klagas det på brus eller allmänt dålig ljudkvalitet. Snarare är det genomgående temat att det låter förvånansvärt bra för prisnivån. Finns det klagomål är det i regel för att det saknas något som kanske skulle ingå i en något dyrare produkt av samma typ. Här är ett exempel:

http://www.soundonsound.com/sos/jun04/arti...ehringerada.htm

Jag har själv en V-amp Pro som jag inte kan klaga på. Har även suttit en del med en UB802-mixer som har funkat, och låtit efter förväntan utan störningar. Det kanske är så att Behringer höll en tveksam nivå förut och att ryktet lever kvar. Sådant kan ju vara svårt att tvätta bort om det en gång har satt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Behringer X V-AMP som jag kör in guran

i för att få multieffekter genom lurar eller stärkare.

Den var billig, och låter faktiskt helt ok om man bara

vill lira rakt av. Använder den inte när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Har en EURORACK MX1604A som mixer och tycker den funkar super

till mina behov, störs inte av brus eller annat. Gillar verkligen Behringer,

framför allt för prisets skull. Eftersom man köper grejer billigt så är man

ju redan införstådd att de kanske inte håller samma klass som mycket

dyrare grejer. Har även en gammal Virtualizer men den är skräp sen jag

börjat med datoreffekter. Har en liten djmixer också men den har jag slitit ut,

men det hade jag räknat med för 600:-. Den höll några år iaf. Kontaktspray

så funkar den ett tag till. För hemmabruk tycker jag det är bra grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
skit in i micken = skit ut ur högtalaren. det som finns där emellan spelar nog inte så stor roll på hobbynivå. hos mig låter allt bra även fast jag använder billiga saker.

Bara det att av min erfarenhet så är "hobbynivå" typ 3 dagar. sen börjar man skita ner sig i takt med Behringer-brummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror på vilka krav man ställer. När jag fortfarande sålde Behringer genom min firma, så hade jag ett 24HE-rack fullsmockat med Behringerburkar i min lilla studio - och jag tyckte att det lät kalasbra. När jag efter hand har testat annat och så småningom skaffat bättre prylar, så har jag märkt att de inte alls var så bra som jag tyckte tidigare. Jag spelade in mycket med Behringerprylarna och det lät tillräckligt bra enligt de krav jag ställde då, helt enkelt. Kanske för att min erfarenhet gjorde det lättare att få det bra, men ändå... Min lyssning bestod av ett par Alesis Monitor One, så det var en viss skillnad i vilka brister jag kunde höra jämfört med vad jag kan urskilja i dag, i mina ADAM...

I dag skulle jag inte köpa särskilt mycket Behringerprylar eftersom mina krav på ljudet är högre numera - men de är billiga och därför mycket bra för nybörjare, eftersom man kan börja skapa musik och spela in den utan att först vinna på Lotto eller något. De har väldigt dåligt andrahandsvärde, precis som alla budgetprylar - men de är helt ok för någon som vill komma igång och känna sig för om det är tillräckligt kul att pilla med musik, innan man lägger ner en halv förmögenhet på sin ruggigt dyra hobby... Visst blir det dyrare än att köpa bättre prylar från början, men om alternativen är att snåla in på allt i ett par år för att kunna köpa "rätt" prylar, eller om man vill börja spela NU, så är ju valet ganska lätt, eller hur...?

DDX3216 har jag själv - och det är faktiskt en riktig höjdare från Behringer - och deras UltraGain Pro är faktiskt tillräckligt bra för att jag inte ska skänka bort den för löjligt lite pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Boberg (oregistrerad)

Så länge man inte gain:ar signalen i någon av Behringers produkter så brukar det funka fint. Rackenheterna har jag aldrig testat, men mixerborden håller helt klart för hemmabruk. Jag tycker inte man kan avfärda ett så fantastiskt budgetmärke med lite brus.

Låter det bra - så är det bra!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Behringer har lite oförtjänt rykte. T o m i tidningen (dvs STUDIO) står det att initialt hade B problem men att de har bättrat sig. Deras linemixer köpte jag för 1.400 spänn och är klanderfri. Bra signal-brusförhållande och låter bra, men man skall akta sig för att få den att klippa, då låter den fult. VISSA grejer av B är skitbra, andra inte.

Till skillnad från andra här, tycker jag inte om V-amp pro, jag hade också en V-amp pro, vilket mer verkade var ngt de prånglade ut för att konkurrera på den s.k. modelling marknaden där Line 6 Pod Pro "rulade". Bra tänkt, men det var allt. Jag fick den att "quack out" på hårda plektrumanslag och den brusade och visslade, och LÄT generellt sett som den kostade. Billig. Jag bytte sladdar, gitarrer, men det var lögn i h-e att få den "bra". Alltså: jag tyckte inte om den. Vox TL, och Line 6 var bättre - men dyrare!

Det verkar bara stå mellan Mackie och Behringer idag. Mackie gör lysande mick-preamps i sina mixrar, med Behringer har inte kommit så långt.

Det verkar som om med de enklare produkterna, line mixers, headphone preamps, preamps att Behringer lyckas bättre med, än med deras effekter.

De är dock j-ligt billiga, vilket alltid måste poängteras.

Jag själv är mest ute efter prylar som "håller i längden" och som man inte blir "lyssningstrött" på, t ex viktigt när det gäller högtalare och monitorer. Effekter kan man tröttna på efter några minuter hur bra de än är. Mixrar och preamps är sånt som bara skall funka och man skall, liksom, inte behöva bry sig. Man skall inte "höra" dom eller behöva tänka på att de finns där.

Jag tycker dock att har man kostat på sig dyra ljudkort - typ RME och med 24/96 upplösning och sånt, så borde man gå upp ett snäpp också i "lyssningen" dvs monitorer och mixrar och preamps. Alltså, lite över Behringer. Har man Soundblaster Live är Behringer nästan lite overkill. Men, men kolla i plånboken och använd öronen, låter det bra så låter det bra. Inte mer med det.

Men det är ju bara vad jag tycker ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

har en del grejjer från behringer.. bland annat preamp. Funkar bra med tanke på prisnivåerna. Men Alto tycker jag är snäppet vassare... jättebilligt, och grymt sound.

Behringer kan ibland tendera till att färga ljudet med ett "behringer"-sound... :-)

Har en kompressor från alto och är helnöjd.

Har oxå ett par phonic P8 monitorer, och är verkligen nöjd med dem!

Har bara haft en mic från samson, men den lät inge vidare... så dem vet jag inte mkt om..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att skaffa ett Alto mixerbord L-16 men hittar inga recensioner. Någon här som har erfarenhet av Altos mixerbord?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Expanderade min studio med Phonic's P8A för extra referenslyssning...

Inte riktigt samma klass som genelec och grabbarna, men jag tycker de låter riktigt bra med tanke på priset..

Man får betala betydligt mer för monitorer som låter sämre i mina öron (Tannoy reveal active bla.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Man får betala betydligt mer för monitorer som låter sämre i mina öron (Tannoy reveal active bla.)

Jag bytte ner mig ifrån Genelec till Tannoy Reveal Active, med subwoofern.

Kan lyssna utan att bli lyssningstrött mycket längre tid. Genelec var vassare i allt, men då menar jag också vassare i diskanten och överdrivet vasst. Genelec kunde jag lyssna på i ett streck en halvtimme, innan jag blev vansinnig. Tannoy en hel dag, utan att bli varken trött eller vansinnig.

Mixningar, mastringar med Tannoy Reveal Active, gav bättre resultat - än med Genelec - senare när resultatet spelades upp i vitt skilda stereoanläggningar alltifrån boomboxes, bilstereo och vanlig hifi. Men men, nu var det ju Behringer och de andra det handlade om.

Smaken är som baken ... skit in - skit ut 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vonFulvuck (oregistrerad)

Har en liten mixer (S8) och en micpreamp (Alfa Mic Tube) från Alto och tycker inte det är något fel på dem. Om man tänker på hur snuskigt lite man betalar för grejerna så tycker jag att kvaliten är fullt tillräcklig. Har inte haft några problem med onödigt brus. Mic Tub:en ger (enligt min mening) ett bra varmt ljud. Självklart är det inte lika bra som dyra grejer, det säger ju sig självt, men har man snålt med pengar så är det definitivt bra köp..!

Redigerat av vonFulvuck
Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Varför inte en Mic Pre Amp ifrån ALTO, Headphone distributor ifrån SAMSON och en line mixer ifrån BEHRINGER? Så skall väl "Robert vara din farbror"* som det kallas på engelska? De bästa ifrån vad de olika märkena är riktigt bra på?

eller? 🙂

[SIZE=1]* "Bob's your uncle" = engelskt uttryck för att "allting fixar sig". Urspungligen ifrån nepotism inom politik, rättsväsende, att man inte kan åka dit, hur man än bär sig åt, därför att man är släkt med någon inom polis, rättsväsende etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker nästan att phonic har lyssnat och jobbat hårdast på den här fronten....först levererade man super högtalare i P8A nu uppgraderar man alla deras analoga småmixerbord till högre kvalitet, mindre brus....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man lita på vad behringer säger om Invisible Mic Preamp (IMP) mm.

Så här skriver dom...

" Five years in the making, the Invisible Mic Preamp (IMP) is a superior mic preamp that delivers crystal-clear audio with incredible reproduction of the slightest nuances. It matches or exceeds the performance of outboard mic preamps. You get extreme bandwidth of 5 Hz to 100 kHz coupled to unusually neutral, noise- and distortion-free circuitry "

- crystal-clear audio skriver dom, kan man tro på det?

- Vad menas med "bandwidth" vad har det för betydelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Samson C-01.

Det är en kondensator för ca 995kr. Visst tar den kanske upp ljud bättre än tex en SM58. Sången blir tydligare, men den saknar flera register. Jag testade en annan lite dyrare mick och plötsligt visste jag va man ska ha popskydd till och att man ibland behöver de-esser. Troligtvis hade jag vetat det om jag inte snålat från början.

Skit in, skit ut. Man får vad man betalar för.

Vissa märken är klassade som bra och det finns ju en anledning till det, medan andra är klassade som sämre.

Är en BMW bättre än en Fiat?!

Blir en ADK SolidTube nästa gång 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En tanke med den här tråden var att se om det fanns några större brister hos de billigare märkena, tex. hög brusnivå mm. som kunde vara avgörande vid en inspelning. och inte personligt tycke och smak i så stor utsträckning.

Jag kan hålla med om att det kan bli tjatigt med sådana här diskutioner, men man vill ju inte "köpa grisen i säcken".

Redigerat av davand
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
[SIZE=1]* "Bob's your uncle" = engelskt uttryck för att "allting fixar sig". Urspungligen ifrån nepotism inom politik, rättsväsende, att man inte kan åka dit, hur man än bär sig åt, därför att man är släkt med någon inom polis, rättsväsende etc.

Jättetack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
You get extreme bandwidth of 5 Hz to 100 kHz coupled to unusually neutral, noise- and distortion-free circuitry "

- crystal-clear audio skriver dom, kan man tro på det?

- Vad menas med "bandwidth" vad har det för betydelse?

Ja, just det. Frekvensomfång. Så stort som de har, hör nog bara fladdermöss, MEN då kommer vi osökt in på andra möss... 😳

Är inte lådan/boxen tillräckligt avskärmad tar den - om den har så stor bandwidth - lätt upp radiosignal och högfrekvent brus ifrån din trådlösa mus, tangentbord, grafikkort i datorn, din monitor, vadhelst som genererar hög frekvens, och du kan kanske t o m få in radio på den.

Så hög bandbredd är inte allt om inte lådan är avskärmad, och vad just kablar kan plocka upp på vägen in....

Jag säger, det brukar inte vara problem, men det kan vara så. Kolla först och låna hem, eller öppet köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...