Jump to content
Annons

Cajon bygget klart!


Harmonica mike

Recommended Posts

Annons
Tjena.

Test av ljudet på min låda.Hålet bak är inte klart.Består så här långt av en massa småhål - ska åtgärdas ikväll med en lånad sticksåg.

TSM:a fram AKG3700s bak,inga effekter/eq eller nåt.Bara rakt av.

https://www.studio.se/index.php?act=Attac...=post&id=520263

Nu får vi se om länken funkar?

Tack drhans för tipset!

Håll för öronen 😉

Micael

Men Mike!

Det det var ju ingen ljudfil.

.cpr är ju en Cubase Project file.

Du måste exportera ljudet först

Link to comment
Dela på andra sajter

skönt yea på slutet.

Jag tyckte det skramlade lite väl mycket faktiskt. Men vad vet jag, hursom helst verkar det ju funka fint med strängar så jag skall testa att göra om min på nytt, fast med lite längre strängar.

Jag skulle pröva att höja upp dina strängar som du sa att du sänkte ner i eken så att strängarna ligger dikt mot locket.

Link to comment
Dela på andra sajter

skönt yea på slutet.

Jag tyckte det skramlade lite väl mycket faktiskt. Men vad vet jag, hursom helst verkar det ju funka fint med strängar så jag skall testa att göra om min på nytt, fast med lite längre strängar.

Jag skulle pröva att höja upp dina strängar som du sa att du sänkte ner i eken så att strängarna ligger dikt mot locket.

Jo det är nog så mycket skrammel,men det går nog att justera.Tack för yeaaat..Det värmde gott 😳 Tyckte min basade rätt bra nedtill,men hålet är ju inte klart så det blir nog en höjning där..

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni är klara. 😳

Men det låter som det behövs en del justeringar för att få det bra.

Du har väl inte gjort hålet än? Då kommer den säkert att bli basigare.

Det låter som att strängarna liksom rasslar lite hela tiden. Jag skulle vilja att det var mer rassel på "virvelslagen" och inget rassel på de basiga ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni är klara. 😳

Men det låter som det behövs en del justeringar för att få det bra.

Du har väl inte gjort hålet än? Då kommer den säkert att bli basigare.

Det låter som att strängarna liksom rasslar lite hela tiden. Jag skulle vilja att det var mer rassel på "virvelslagen" och inget rassel på de basiga ljuden.

Klart en poäng där flintan.Det får ju inte rassla på kagge,"puka" ljuden..

Men det går nog att finjustera.

Till er alla: Nu avslöjar jag vad jag har tagit för låda..bli inte förbannade nu..

Hittade en gammal högtalare av märket SONY,som hade de rätta måtten.Riktigt gammal sak,på våran återvinning..Den är ju redan byggd för ljud så att säga,med lite modifieringar så blev det en "harmonicus.."

På det sättet så gick hela härligheten på 200:- spänn!! Plus en massa arbets besparing..Billigt och bra,nu ska jag bara mecka till den sträng mässigt..

Mvh Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni är klara.  😄

Men det låter som det behövs en del justeringar för att få det bra.

Du har väl inte gjort hålet än? Då kommer den säkert att bli basigare.

Det låter som att strängarna liksom rasslar lite hela tiden. Jag skulle vilja att det var mer rassel på "virvelslagen" och inget rassel på de basiga ljuden.

Klart en poäng där flintan.Det får ju inte rassla på kagge,"puka" ljuden..

Men det går nog att finjustera.

Till er alla: Nu avslöjar jag vad jag har tagit för låda..bli inte förbannade nu..

Hittade en gammal högtalare av märket SONY,som hade de rätta måtten.Riktigt gammal sak,på våran återvinning..Den är ju redan byggd för ljud så att säga,med lite modifieringar så blev det en "harmonicus.."

På det sättet så gick hela härligheten på 200:- spänn!! Plus en massa arbets besparing..Billigt och bra,nu ska jag bara mecka till den sträng mässigt..

Mvh Micael

Ja billigt vart det ju FUBBO 😳

Gissa vad min gick på då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja med sågen så landade väl hela härligheten på runt 700;. ?

Micael

Utan verktyg, runt 800:-

Ja det blev ju inte så billigt..Men du kan känna dig stolt! Du har byggt den själv!

Jag fuskade ju lite..lite dåligt samvete..närå skojar bara!

Nu fixar vi till strängljudet och skriver en låt med cajon! Måste bara utbilda min trummis på den - man har ju ruskigt mycket att lära ut!! MMMUUUAAAHAHAHA..

Mvh Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes yes yes..

Nu har jag hålet klart i min..det blev en förbättring basmässigt! Men rasslet ökade i styrka 😳 ,nu låter det riktigt illa!

Kapar nog nån sträng för att få bukt med problemet! Ena sidan är värre än den andra!

Donar lite med den ikväll,och så lägger jag upp en ny fil - för lyssning.

Kepp on building boys,and girls..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena boys.

Nu är min cajon klar! Fick upp basen,när jag tog upp hålet på baksidan.

Jag har förstått att det har lite att göra med hur man mickar upp den..Det går att få rätt stora nyans skillnader - beroende på var man placerar mickarna,och givetvis vilka man använder!

Nu ska man bara lära sig att hamra på den 😏

Sedan så blir det väl en låt med cajon på!

Hang in there boys..

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...