Jump to content
Annons

Ordlekar


Tilly

Recommended Posts

Tänkte vi kunde köra en lek (om det är tillåtet? 🙂 )

Ordlek! Jag säger ett ord och den som svarar ska förklara vad ordet betyder i detalj. Gärna lite svårare ord som inte är så vanliga.

Exempel:

A frågar - Vad betyer Ackomodation?

B svarar - Att man anpassar sig till omgivningen

Kan vara kul, och man kan lära sig otroligt mkt!

Då börjar jag med första frågan!

Vad menas menas/betyder : Libido?

Edit: vid närmare eftertanke så kanske det vore lämpligare om vi använder musikaliska ord som inte är så vanliga? Vi kan ju köra på det som är skrivet ovan så länge, men om ni kan/vill hellre andra ord som är lämpade inom musik så gör gärna det! Men alla ord är välkomna 😉

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fåvitsk?

Ah.

UTTAL: få4~vit1sk, äv. 3~2 l. 40 resp. 32, äv. (mindre vårdat) få4~vis1k osv. (få'visk WESTE; få'vittsk eller få'vissk DALIN),

ORDKLASS: adj.

;

AVLEDNING: adv. -T.

FORMVARIANTER: ( fa- 1552. få- 1526 osv. – -vitsk

FORMVARIANTER: (-tzk) 1526 osv. -vidzk 1613. -vetsk 1541–1847. -visk (-vijsk) 1538–1888. -visch 1665–1670)

ETYMOLOGI: [fsv. favitsker (-isker), motsv. isl. fávizkr; av fsv. far, adj. (se FÅ, adj.), o. -vitsker, avledn. av vit (se VETT); jfr FÅ-VETTIG]

1) som har (l. röjer) föga vett, oförståndig, oförnuftig, dåraktig;

jfr FÅ-KUNNIG 2, FÅ-VETTIG; numera utom i högre stil bl. i uttr. de fåvitska jungfrurna, en fåvitsk jungfru o. d.

ETYMOLOGI: [i anslutning till Mat. 25: 2 (se nedan)]

.

Fäm aff .. (jaungfrurna) woro fåwitzska, och fäm wisa. Mat. 25: 2 (NT 1526; Bib. 1917: oförståndiga).

Wore wi nu så fåuiske att wij folgde edher wilia effter, förde wi oss och wår barn vthi en longlig oroligheet. SVARTG1 147 (1561).

Hvad fåviskt tal!} ATTERBOM LÖ 2: 337 (1827).

Hvad vår verld är kallt förståndig, hvad vår verld är fåvitskt klok!} RYDBERG Dikt. 1: 39 (1876, 1882)

FAHLCRANTZ Kyrkoh. 293 (1907).

2)

BRUK: (†)

BETYDELSE: mindre vetande, svagsint; jfr FÅ-KUNNIG 3.

GR 23: 75 (1552); möjl. till 1. Såsom min Dotter Elin Andersdotter utj ett barnfänge olijckeligen bortmist sitt förståndh och blefwin fåwitsk. VDAkt. 1693, nr 863. (Sv.) fåwitsk, (lat.) delirans, delirus. Hamb. (1700).

ANMÄRKNING: På grund av sammanblandning med FÅFÄNG förekommer ordet ngn gg i bet.: lönlös, fruktlös (jfr FÅFÄNG 2). Att afgöra Nordiska mythernas ålder och ursprung, är och förblifver måhända ett fåviskt företag. LING Edd. 4 (1820).

BKonvLex. (1924).

--------------------------------------------------------------------------------

AVLEDNINGAR: Avledn.

FÅVITSKA,

GENUS: r. l. f.

FORMVARIANTER: (-vitsk:-

FORMVARIANTER: (-vitzk-) 1526 osv. -wetzk- 1555. -visk- 1542–1871. -a 1542–1904. -o i oblik kasus 1526 osv., i nom. 1652–1801. -e Lagförsl. 245 (c. 1609))

ETYMOLOGI: [fsv. favitska, fåwiska, motsv. isl. fávizka]

1)

BETYDELSE: till 1: oförstånd, oförnuft; dåraktighet;

jfr FÅ-KUNNIGHET 2, FÅVITSKHET; numera bl. (ålderdomllgt l. skämts.) i uttr. i fåvitska o. d., i l. av oförstånd, oförnuftigt, dåraktigt.

Iach talar j fåwitzsko. 2Kor. 11: 21 (NT 1526; Bib. 1917: efter dårars sätt).

Slijkt . . skedde aff fåwitzsko meer än aff retta ondsko. LPETRI Kyrkiost. 2 b (1566).

Denna offentlighet, som de maktägande i sin fåvitsko .. frukta. CRUSENSTOLPE 1720 35 (1837).

(Våra böner) skola hörda varda, sr vidt ej vår egen fåvitska och orättfärdighet förhindrande tränger in mellan oss och den Helige. FAKLCRANTZ 5: 224 (1851, 1865)

RYDBERG Vap. 49 (1891).

2)

BRUK: (†)

BETYDELSE: till 2: svagsinthet.

När man sätter .. (krysolit) i Guld och bär hoos sigh, fördrijfwer han allahanda Melancholij .. och förtagher fåwitzsko och gifwer igen wijszheet. FORSIUS Min. 106 (c. 1613).

FÅVITSKHET,

GENUS: r. l. f.

FORMVARIANTER: ( -vitsk- 1526 osv. -vits- 1526. -wisk- (-wijsk-) 1587–1888. -uesk- 1554) (numera bl. i högre stil) till 1: oförstånd, oförnuft; dåraktighet;

jfr FÅVITSKA 1.

HELSINGIUS K 3 a (1587).

Om de i sin fåvitskhet gingo ut att strida mot oss. CARLSTEDT Her. 3: 21 (1833).

Endast fåvitskheten invaggar sig i sömn, när osäkerheten lurar. Förbundet 1911, nr 1, s. 1. särsk. i numera obr. uttr. Thz iach nw segher thet sägher iach icke effter herrans sinne, vtan så som vthi en fåwitskheet. 2Kor. 11: 17 (NT 1526; Bib. 1917: efter dårars sätt).

(En person dömdes för stöld) huilkit han bekende sig haffua giörth wtoff sijn foueskhett. BtFinlH 2: 124 (1554).

FÅVITSKELIG l.

FÅVITSKLIGA

l.

FÅVITSKLIGEN

,

ORDKLASS: adv.

FORMVARIANTER: ( -vitsk- (-vitzk-) 1541–1755. -"vits- 1526. -wisk- (-wijsk-) 1587–1596. -wesk- 1555. -eligh 1587. -liga 1526–1700; -eliga 1739. -ligen 1635–1745; -eligen 1596–1755)

BRUK: (†)

till 1: fåvitskt, oförnuftigt, dåraktigt.

Om iach wille beröma mich så giordhe iach intit fåwitsligha, ty iach wille säya sanningen. 2Kor. 12: 6 (NT 1526; Bib. 1917: skulle jag icke vara en dåre).

(Han) hafwer orätt och fåwiskeligen handlatt. ÄARäfst 41 (1596).

MÖLLER (1745, 1755)

Sedärja.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu blev tråden tråkig juuu vem som helst kan ha ordbok installerad på datorn och bara kopiera... det var ingen match...

Ingen behöver ha ordbok installerad eftersom det finns så mycket källor på nätet.

Jag insåg vid mitt postande, det meningslösa med att ställa en fråga som jag själv kan söka upp svaret på rätt snabbt. Jag valde då att själv posta svaret för att bespara andras tid. Och som allmän info, ifall någon annan undrade vad "fåvitsk" betyder.

😛

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

nu blev tråden tråkig juuu vem som helst kan ha ordbok installerad på datorn och bara kopiera... det var ingen match...

Ingen behöver ha ordbok installerad eftersom det finns så mycket källor på nätet.

Jag insåg vid mitt postande, det meningslösa med att ställa en fråga som jag själv kan söka upp svaret på rätt snabbt. Jag valde då att själv posta svaret för att bespara andras tid. Och som allmän info, ifall någon annan undrade vad "fåvitsk" betyder.

😕

aha... det är lugnt alltså tänkte bara för fortsättningens skull! Det blev ju rätt roligt nämligen!! Vad är nuvarande ordet???

Link to comment
Dela på andra sajter

Gargantuansk (och inget fuskade i Google nu)

😆

Gargantua är ju en gammal egyptisk saga av något slag va... med självaste Gargantua i huvudrollen.. kommer ihåg det från litt.historian. Men vad sensmoralen i berättelsen var kommer jag inte ihåg, och det är väl den som utgör kärnan i ordets betydelse idag.... vad det nu är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gargantuansk (och inget fuskade i Google nu)

😆

Gargantua är ju en gammal egyptisk saga av något slag va... med självaste Gargantua i huvudrollen.. kommer ihåg det från litt.historian. Men vad sensmoralen i berättelsen var kommer jag inte ihåg, och det är väl den som utgör kärnan i ordets betydelse idag.... vad det nu är.

Försök med fransk renässans... Rabelais ringer det någon klocka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gargantuansk (och inget fuskade i Google nu)

😆

Gargantua är ju en gammal egyptisk saga av något slag va... med självaste Gargantua i huvudrollen.. kommer ihåg det från litt.historian. Men vad sensmoralen i berättelsen var kommer jag inte ihåg, och det är väl den som utgör kärnan i ordets betydelse idag.... vad det nu är.

Försök med fransk renässans... Rabelais ringer det någon klocka?

Tusan också. Mjo en liten klocka klämtar nog någonstans långt bort.. Vad hette den där egyptiske liraren då? Ett skumt namn hade han i alla fall.

*söker och söker*

*pausmusik*

Aha! Gilgamesh! Så hette han. Berättelsen om Gilgamesh anses av många vara världens äldsta litterära verk, FYI.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Nu börjar det likna nånting juh!

vad betyder Assimilation?

Motsatsen till ackomodation

Nja, kan man verkligen kalla det så?

Det är väl när ett barn anpassar sina sinnen eller är det jag som har fel? 😆

Jag tror ingen tog gargantuansk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gargantuansk (och inget fuskade i Google nu)

😎

Gargantua är ju en gammal egyptisk saga av något slag va... med självaste Gargantua i huvudrollen.. kommer ihåg det från litt.historian. Men vad sensmoralen i berättelsen var kommer jag inte ihåg, och det är väl den som utgör kärnan i ordets betydelse idag.... vad det nu är.

Försök med fransk renässans... Rabelais ringer det någon klocka?

Tusan också. Mjo en liten klocka klämtar nog någonstans långt bort.. Vad hette den där egyptiske liraren då? Ett skumt namn hade han i alla fall.

*söker och söker*

*pausmusik*

Aha! Gilgamesh! Så hette han. Berättelsen om Gilgamesh anses av många vara världens äldsta litterära verk, FYI.

Gilgamesh! Alla som spelat Final Fantasy vet vem det är. :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gargantuansk (och inget fuskade i Google nu)

🙂

Gargantua är ju en gammal egyptisk saga av något slag va... med självaste Gargantua i huvudrollen.. kommer ihåg det från litt.historian. Men vad sensmoralen i berättelsen var kommer jag inte ihåg, och det är väl den som utgör kärnan i ordets betydelse idag.... vad det nu är.

Försök med fransk renässans... Rabelais ringer det någon klocka?

Tusan också. Mjo en liten klocka klämtar nog någonstans långt bort.. Vad hette den där egyptiske liraren då? Ett skumt namn hade han i alla fall.

*söker och söker*

*pausmusik*

Aha! Gilgamesh! Så hette han. Berättelsen om Gilgamesh anses av många vara världens äldsta litterära verk, FYI.

Gilgamesh! Alla som spelat Final Fantasy vet vem det är. 😄:rolleyes:

Tss... kids. :rolleyes:

Du tror säkert att Jago bara är en figur i Killer Instinct också va? 😎

[OBS! DET HÄR INLÄGGET ÄR AV SKÄMTSAM KARAKTÄR OSV ETC. BLAHA BLAHA]

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gargantuansk (och inget fuskade i Google nu)

🙂

Gargantua är ju en gammal egyptisk saga av något slag va... med självaste Gargantua i huvudrollen.. kommer ihåg det från litt.historian. Men vad sensmoralen i berättelsen var kommer jag inte ihåg, och det är väl den som utgör kärnan i ordets betydelse idag.... vad det nu är.

Försök med fransk renässans... Rabelais ringer det någon klocka?

Tusan också. Mjo en liten klocka klämtar nog någonstans långt bort.. Vad hette den där egyptiske liraren då? Ett skumt namn hade han i alla fall.

*söker och söker*

*pausmusik*

Aha! Gilgamesh! Så hette han. Berättelsen om Gilgamesh anses av många vara världens äldsta litterära verk, FYI.

Gilgamesh! Alla som spelat Final Fantasy vet vem det är. 😄😉

Tss... kids. :rolleyes:

Du tror säkert att Jago bara är en figur i Killer Instinct också va? 😉

[OBS! DET HÄR INLÄGGET ÄR AV SKÄMTSAM KARAKTÄR OSV ETC. BLAHA BLAHA]

😄

Äsch då. All min (brist på?) kunskap kommer från dator och TV-spel. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...