Jump to content
Annons

Wernborg sjunger: Härskaren


Wernborg

Recommended Posts

Görbra! Får mig att drömma tillbaka till gammal härlig progg! Texten är kanon, och det låter skitbra! Visst är det lite stor skillnad mellan introt och själva låten. Inget av dem är dåligt! Men kan du inte göra en låt av introt i stället?

Bra jobbat, bra tempo, bra känsla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Skitkul, inte min genre men nog kan man ana en tendens till att det rycker i foten, vänster då alltså!

Lite för hård virvel om du försöker få det att låta gammalt. En trött kagge med oljeskinn kanske kan vara nåt :-)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack drloop, nu när du säger så är jag beredd att hålla med om virveln. Får se över det om det blir en ny mix av detta.

Kul att Light Head gillar texten. Skulle kanske göra alla mina texter på 10 minuter istället för att i evighet älta dom och aldrig bli färdig 😉

PS Sitter här och lyssnar till låten med Koss the plug. Fan va annorlunda det lät. Som en helt annan mix. DS

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart intro! Verkligen suveränt. Misstänker att det är dylik jazz du sysslat med tidigare? Men vad händer sen egentligen? Folkrock? 😄

Inget ont i sig om övergången till rock - jag får i själva verket tydliga Jethro Tull - Locomotive Breath-vibbar av upplägget - men rockpartiet så som det är nu känns verkligen malplacerat.

Kan du inte göra en instrumentell fortsättning av introt? 😄 Det vore verkligen något jag skulle kunna lägga pengarna på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart intro! Verkligen suveränt. Misstänker att det är dylik jazz du sysslat med tidigare? Men vad händer sen egentligen? Folkrock? 😏

Inget ont i sig om övergången till rock - jag får i själva verket tydliga Jethro Tull - Locomotive Breath-vibbar av upplägget - men rockpartiet så som det är nu känns verkligen malplacerat.

Kan du inte göra en instrumentell fortsättning av introt? 😏 Det vore verkligen något jag skulle kunna lägga pengarna på! 🙁

Jo, det har väl blivit en del åt jazzhållet (finns ett par i min signatur)

Rockpartiet ?? Det är liksom det som är hela låten, introt är bara ett jam som jag ser det. Men du har en poäng, jag kanske klipper bort introt om jag skickar detta nånstans.

Tack för din tid. / Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

introt rör du inte ...då dj-vlar... 🙂

men ett mellan spel i samma anda vore trevligt

Medhåll... För det första gör det låten intressantare. Ett inter-luder-ium med jazz piano, eller jazz med gitarr!! Fan vad bra det skulle kunna bli, ett solo byggt på pianot i början.. Bara ett råd 😄

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att tänka på Kebnekajse när låten går igång med ljudbilden.

Och eftersom jag är en gammal Kenny Håkansson fan får den ett

skönt progg spinn. Skulle du/ni få till en riktigt bra arr och prod

på det här skulle det sälja bra. Lite av det var bättre förr sound,

och det tror jag många skulle uppskatta i tider av all Britney Spears klegg.

Vet inte hur du/ni har spelat in det hela. Men med en bra producent

skulle den kunna hammna tom på svensktoppen...Varför inte t ex en nyckelharpa

någonstans i låten. Gör den ännu mer "folklig".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att tänka på Kebnekajse när låten går igång med ljudbilden.

Och eftersom jag är en gammal Kenny Håkansson fan får den ett

skönt progg spinn. Skulle du/ni få till en riktigt bra arr och prod

på det här skulle det sälja bra. Lite av det var bättre förr sound,

och det tror jag många skulle uppskatta i tider av all Britney Spears klegg.

Vet inte hur du/ni har spelat in det hela. Men med en bra producent

skulle den kunna hammna tom på svensktoppen...Varför inte t ex en nyckelharpa

någonstans i låten. Gör den ännu mer "folklig".

Oj. Bra kommentarer. Svensktoppen, har inte tänkt på låten på det sättet, men det är ju självklart nu när du säger det.

Ang. inspelning så är det inspelat hemma i min skrubb med mig på sång, gitarrer och dator. Nyckelharpa, gärna. Det hade ju varit hur ball som helst.

Tack för din tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips Wernborg,

Lyssna på svensktoppen vilken lördag som helst på radio. Du kommer att bli

förvånad över vilket spectra där är över olika stilar och placeringar och undra

hur fasen dom hamnade där och hur f-n gick det till. Sedan är det bara att ta efter konceptet med sin egen stil...

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt. Eller inte;

Jag finner mig oerhört kluven till det här. Halva jag vill bara gå och kräkas. Den andra halvan tycker att ... fan det här är ju rätt juste. Den här typen av låtar/harmisar har jag en hel del av i lyssningsryggsäcken, på både gott och ont. Mycket associationer åt flera håll. Dessutom har jag genom åren hävt ur mig liknande grejjer själv.

..Så, fan: Jag vet inte.

(gäller bara "låten", jazzintrot är på alla sätt klockrent)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt. Eller inte;

Jag finner mig oerhört kluven till det här. Halva jag vill bara gå och kräkas. Den andra halvan tycker att ... fan det här är ju rätt juste. Den här typen av låtar/harmisar har jag en hel del av i lyssningsryggsäcken, på både gott och ont. Mycket associationer åt flera håll. Dessutom har jag genom åren hävt ur mig liknande grejjer själv.

..Så, fan: Jag vet inte.

(gäller bara "låten", jazzintrot är på alla sätt klockrent)

tjing

Bengan

Tack, kanske 😳

Grejen är jag även jag har "hävt" ur mig detta. Skriven på 10 minuter och inspelad en kväll. Men jag tror inte det skulle blivit mycket annorlunda om jag jobbat ihjäl mig med den. Jag tror att melodier ofta har nån slags inneboende stil och känsla, och i så fall kanske det är melodin som är boven?

Förresten, den halvan du gillar, är det den biten med sticket och sedan solot där jag nynnar med a la fotbollssupporter?

Tack för din tid. // Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, den halvan du gillar, är det den biten med sticket och sedan solot där jag nynnar med a la fotbollssupporter?

Nja, det handlar inte om halva låten, utan om halva mig.

Jag kan helt enkelt inte bestämma mig för om det är en simpelt sunkig b-ide (bidé?) eller en genialt simpel hit. Om du förstår vad jag menar.

Många bra låtar är skapade på 2 minuter, så misstolka mig inte så att jag dissar det bara för att det är snabbt skapat. Det kan lika gärna vara en fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, den halvan du gillar, är det den biten med sticket och sedan solot där jag nynnar med a la fotbollssupporter?

Nja, det handlar inte om halva låten, utan om halva mig.

Jag kan helt enkelt inte bestämma mig för om det är en simpelt sunkig b-ide (bidé?) eller en genialt simpel hit. Om du förstår vad jag menar.

Många bra låtar är skapade på 2 minuter, så misstolka mig inte så att jag dissar det bara för att det är snabbt skapat. Det kan lika gärna vara en fördel.

Ok. got it. 🙂

Sov gott // Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...