Jump to content
Annons

Hur man köper en studio?!


OskarOne

Recommended Posts

Hallå!

Jag vet inte riktigt om jag valt rätt "thread" forum nu, men jag undrar hur man startar en studio osv.

Finns det något slags bidrag man kan söka eller liknande?

Bör man ta ett banklån till lokal samt utrustning?

Det är bara droppa allt ni tycker är nödvändigt för att starta en studio!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

* En dator med rätt prestanda

* Ett ljudkort anpassat för musikproduktion

* Ett sequencerprogram

* Monitorer (högtalare)

Det tycker jag är vad som behövs för att starta en studio idag, resten beror helt på vilken typ av musik man vill spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha bra och välbyggda lokaler, så kommer man inte att få en enda kund - eftersom alla har de mest basic prylarna hemma själva...

Leta alltså efter lämplig lokal som du kan bygga om på rätt sätt, med kontrollrum, liverum och sångbås. Anlita en akustikexpert för att få allt rätt från början. Risken finns att du annars gör något fel som blir enormt tidsödande att rätta till i efterhand - och ska det vara en kommersiell studio, så är alla detaljer viktiga.

Tänk också på att det redan i dag är överetablering på många håll - så se till att du har något som övriga studios i närheten inte har - kanske viss eftertraktad utrustning, extra fina omgivningar - eller annat som kan ha betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Det viktigaste är nog att veta vad man ger sig in på. Att inte ta sig vatten över huvudet.

Börja långsamt, kanse fixa en enkel inspelnings plattform som kan greja grunderna. Typ: Bra dator, En schysst sequencer (typ Cubase), och sen hyffsad lyssning. Du måste givetvis ha de instrument som du planerar att lira in och ett skapligt ljud-bibliotek.

Ju mer haj du blir ju mer köper du till och samtidigt börjar du leta kunder.

Nu kankse du inte är en nybörjare inom musik och ljud, och är det så, så föreslår jag att du gör en marknadsundersökning, kollar upp konkurrensen och att du absolut börjar kika på hur ett bolag startas upp och hur det drivs på bästa sätt för de du gör.

Om du har alla dessa byggstenar så finns det möjligheter, men utan blod, svett och tårar kommer man ingenstans. Det är långt ifrån den där dansen på rosor. Med det sagt så kan det bli rikligt givande när man väl lyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat:

"Det bästa sättet att få ihop en liten förmögenhet är att starta med en stor"

Oscar Wilde

Om du utgår från att i stort sett alla idag kan köpa lite pryttlar och pyssla hemma så är det kanske inte så konstigt att 99% av alla studios bara kostar pengar.

Så första frågan du behöver besvara är: skall studion kosta pengar eller skall du tjäna pengar på den?

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl att föredra att som inom all annan företagsamhet kunna erbjuda något folk är beredda att hosta upp pengar för. Jag håller med Claes om att det finns en viss överetablering på flera ställen, vilket gör det blir tungt ekonomiskt att dra igång något tusen andra redan håller på med. Mina tips är (som jag tror funkar):

1. Profilera dig kring något väldigt få andra gör. Formulera kärnan i din verksamhet.

2. Häng inte upp dig på det där med egen lokal i första hand, försök att smussla in dig i redan befintliga sådana, bygg kontaktnät! Fan, det första folk alltför ofta tänker på när de ska starta eget är "hur ska kontoret se ut?" el. "vad ska jag ha för färg i sångbåset?". Försök att minimera de fasta utgifterna i den mån det går.

3. Ska du dra igång studioverksamhet? Bli (anställ) sjukt duktig och effektiv/kreativ studiotekniker först! Jag själv är inte är där än på ljusår = jag startar därför inte heller en egen studio inom överskådlig framtid.

4. Var grymt ödmjuk, håll huvudet kallt, rannsaka dig själv och inse dina brister/styrkor.

5. Var ingen bullshitter.

6. Strunta i vad jag har sagt, å gör på ditt eget sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
2. Häng inte upp dig på det där med egen lokal i första hand, försök att smussla in dig i redan befintliga sådana, bygg kontaktnät!

Just när det gäller studior... hur tänker du i denna frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Lönsamhet är ju ett måste om det ska vara en Proffs studio och då får man nog titta på om det går att få fart på den delen först. Kort sagt man bör ha nåt som dom andra inte har eller etablera sig i ett område där det är tomt på studios men fullt med kunder. Kontaktnätet är det avgörande skulle jag tro annars får man nog räkna med en ganska lång inkörningsperiod där man blir beroende av en ekonomisk flytväst i form av andra inkomster. Lycka till det går nog men du får nog räkna med att slita hund.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Burnin Sven skrev: ett kontaktnät är viktigt. Det kan hjälpa dig mycket. Kompanjoner, finanisiärer, tekniker, reparatörer, kontakter inom musikbranchen, återkommande kunder etc. Har du dessa kan de hjälpa dig på vägen på alla möjliga sätt.

Ska du tjäna pengar så måste du helst till en början veta hur du ska tjäna pengarna. Kolla på möjligheterna att tjäna några pengar på de tjänster du tillhandahåller. Sedan kan det vara viktigt att skaffa sig lite edge, något som skiljer dig från konkurrenterna.

Studion som fysisk plats har du redan fått bra tips om. Räkna som sagt inte med att få lönsamhet i verksamheten under lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Jag vet inte riktigt om jag valt rätt "thread" forum nu, men jag undrar hur man startar en studio osv.

Finns det något slags bidrag man kan söka eller liknande?

Bör man ta ett banklån till lokal samt utrustning?

Det är bara droppa allt ni tycker är nödvändigt för att starta en studio!

Hej! Din fråga är lite luddigt formulerad men om jag tolkar den rätt verkar det som att du är lite ny på hela grejen - jag skulle isåfall föreslå att du läser och lär så mycket du kan, allt du kan hitta, och gärna ser till att få vara med på många inspelningar i redan etablerade studios. Du måste vara helt på det klara med vad det inbegriper att bygga/driva en studio, först sen ska du fundera över om det är något för dej eller inte! Med andra ord, om jag tolkar din fråga rätt - glöm banklånet nu, och koncentrera dej på kunskaperna.

Fast som sagt så vet jag inte om jag förstod din fråga rätt, du kanske redan har mycket god koll på vad som behövs för en studio, och bara undrar över det rent ekonomiska/juridiska, typ hur man finansierar själva projektet? Isåfall är jag fel person att svara på det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Häng inte upp dig på det där med egen lokal i första hand, försök att smussla in dig i redan befintliga sådana, bygg kontaktnät!

Just när det gäller studior... hur tänker du i denna frågan?

Hm, jag tänkte nog att man istället för att slänga upp en helt ny studio från grunden exempelvis kan gå in som delägare, eller bara hyra in sig ett tag i redan befintlig miljö. Jag tänkte att det kunde vara mindre riskabelt alternativ än att bära hela verksamheten på sina egna axlar - i alla fall i början. Kanske är det också en idé att hyra in sig "rum" som låter bra när man behöver ett och satsa på sjyst mobil studio. Möjligheterna är många. Ja, så tänker jag. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla upp vad det finns för studiod i närheten och ring och säg att du ska spela in med ditt band men vill komma och kolla först för att bestämma var ni ska spela in.

så får du se hur andra studios ser ut. så vet du lättare vad du själv ska skaffa..

Link to comment
Dela på andra sajter

raaBii_la (oregistrerad)

lyssna asså jah ska snart dra igång egen fritidsverksamhet eller nt så snart men i framtiden kanske efter skolan eller nått iallfall. Man kan söka pengar hos staten om man ska starta nått sånt. Man ska redovisa allt för dom huur man ska ha d hit o dit o massa sån shit sen om d blir godkänt så måste d finnas en myndig oxå som kan hålla i budgeten. Men det bästa att tänka på först är att ha en stabil grund innan duu gör allt det där såå duu nt står med en fet sedelbunt i händerna o nt vet vad duu ska börja med:S d e så man ska tänka;) Sen om duu ska ha en bra studio asså d e bror på vaa duu ska spela in o sånt manen men annars finns d olika affärrer kolla där!😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ett jobb vid sidan av som du kan försörja dig på!

Satsa men inte räkna med att studion kommer att gå med vinst... någonsin!

Det var svårt redan för 10 år sedan, idag är det mycket, mycket svårare! Mindre antal aktörer som är villiga att betala samt dessutom mindre betalt.

Men ingenting är faktiskt omöjligt och är detta din dröm så finns det ingenting som bör stoppa dig.

Det här som jkn skriver om att bara hyra in sig ett tag i redan befintlig miljö. kan bli väldigt bra och ifall studion ifråga har lite kunder för tillfället

så kan dessutom priset på detta ligga under "självkostnadspriset".

Men framförallt:

1 Arbeta på att bygga upp ett kontaktnät!

2 Arbeta på att bygga upp ett kontaktnät!

3 Arbeta på att bygga upp ett kontaktnät!

4 Arbeta på att bygga upp ett kontaktnät!

Några mycket goda råd mer än väl värda att upprepas:

Utan att ha bra och välbyggda lokaler, så kommer man inte att få en enda kund - eftersom alla har de mest basic prylarna hemma själva...

Leta alltså efter lämplig lokal som du kan bygga om på rätt sätt, med kontrollrum, liverum och sångbås. Anlita en akustikexpert för att få allt rätt från början.

Tänk också på att det redan i dag är överetablering på många håll - så se till att du har något som övriga studios i närheten inte har - kanske viss eftertraktad utrustning, extra fina omgivningar - eller annat som kan ha betydelse.

1. Profilera dig kring något väldigt få andra gör. Formulera kärnan i din verksamhet.

2. Häng inte upp dig på det där med egen lokal i första hand, försök att smussla in dig i redan befintliga sådana, bygg kontaktnät!

3. Ska du dra igång studioverksamhet? Bli (anställ) sjukt duktig och effektiv/kreativ studiotekniker först!

4. Var grymt ödmjuk, håll huvudet kallt, rannsaka dig själv och inse dina brister/styrkor.

6. Strunta i vad jag har sagt, å gör på ditt eget sätt!

(Liten kommentar om det tillsynes motsägelsefulla mellan Claus och jkn angående egen lokal.

OM man vill/ska ha helt egen påkostad lokal så bör/måste denna vara byggd "på rätt sätt, // Anlita en akustikexpert för att få allt rätt från början."

och lokal med "kanske viss eftertraktad utrustning, extra fina omgivningar - eller annat som kan ha betydelse."

MEN samtidigt så bör man kanske "inte hänga upp sig upp på det här med egen lokal i första hand, försök att smussla in dig i redan befintliga sådana,

// Försök att minimera de fasta utgifterna i den mån det går."

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda sättet att sälja något: Erbjud något som folk är villiga att betala för. Det är så basalt att många glömmer bort det. Men om du aldrig glömmer detta kommer det att gå vägen för dig, för då förstår du vad du behöver göra: Ta reda på vad folk vill ha, ta reda på vad de är villiga att betala för detta, ta reda på vad det kommer att kosta dig att erbjuda dem detta, och se om det går att få ihop. Lyckas du med det är nästa led att få ut vetskapen till dina presumtiva kunder att du kan erbjuda något de är villiga att betala för.

Nu får jag det att låta enkelt. Det är det i princip, men inte i praktiken. Hur tar man t.ex. reda på vad folk vill ha? Det kan ju vara så att de inte vet att de vill ha det förrän de ser det! Och det är stor skillnad på att fråga någon "är det värt x tusen kronor att få en bra inspelning?" och att säga "nu kan jag erbjuda en bra inspelning för x tusen kronor, fram med pengarna så kör vi".

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hm, jag tänkte nog att man istället för att slänga upp en helt ny studio från grunden exempelvis kan gå in som delägare, eller bara hyra in sig ett tag i redan befintlig miljö. Jag tänkte att det kunde vara mindre riskabelt alternativ än att bära hela verksamheten på sina egna axlar - i alla fall i början. Kanske är det också en idé att hyra in sig "rum" som låter bra när man behöver ett och satsa på sjyst mobil studio. Möjligheterna är många. Ja, så tänker jag.  🙂

OK, då är jag med 😆

Fast då kanske man mer är en frilansande tekniker/producent än en studio?

Vilket egentligen leder oss fram till det viktigaste av allt: den personliga kompetensen.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

hej

här har det verkligen kommit in många bra svar som inte bara du har nytta av utan säkert många många fler.

din fråga tycker jag också är lite ospecifierad och luddig men det känns som om du vill starta ett företag där kärnan ligger i att du ska driva en studio. Då kanske det är möjligt att få startbidrag för det men är osäker på den punkten.

sen så är det mesta redan sagt och om man utgår från att önskan är att driva studion som ett slags företag så är ju marknadsföringen viktig i dag. Då måste man redan innan man börjar med projektet veta vad som lockar kunderna och försöka bygga därefter. I det ingår läge, akustik, bra utrustning... dvs. sånt som de vanliga hemma studioanvändarna inte vanligtvis har.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket kostar en riktigt jävla bra studio!? med basic shit inräknat dator backup saker och sånt!

hur menar du?

en riktigt jävla bra basic studio?? 😱

det första du måste skaffa är ju själva kärnan.. en dator!!!

sen ljudkort, preampar mickar, lyssning, effekter etcetcetc. man kan aldrig få för mkt.. o dessutom, om man börjar lite lätt o sen köper på sig med tiden får man nog bäst resultat...

ett tips e att besöka närmsta 4sound-affär.. dom har allt du behöver och lite till!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är egentligen ungefär lika lätt att besvara som om du frågar vad en bil kostar - något som kan resultera i vad som helst mellan 3000:- för en begagnad skrotfärdig rosthög och 3000000 för en Lamborghini... 😱

Det är alltså väldigt svårt att svara på egentligen, eftersom det helt beror på vad DU vill ha för utrustning i studion, hur händig du är själv (alltså om du kan bygga om lokalen efter behov eller om du måste anlita någon för jobbet).

Det är lätt att rada upp ett gäng Neumann, ett gäng Eartworks, ett gäng Gefell-micar och fortsätta med diverse välkända preamps/channelstrips och stora mixrar etc. Namedropping är enkelt - men första frågan måste vara vad DU är ute efter. Vad ska spelas in? Vilka prylar har du erfarenhet av? Det kan ju vara smartare att börja med sådant du verkligen behärskar, än att skaffa massor av för dig helt okänd utrustning, som du behöver lära dig ratta innan du kan ta in kunder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle man börja i en väldigt viktig ände; lyssningen...

Hur mycket har du planerat att lägga på monitorer? Det kan kanske ge en viss indikation på vilken nivå övriga prylar borde ligga på...

Finns det någon favoritutrustning redan, som ska plockas med till studion för att användas där? Det kan också ge en fingervisning om lämplig nivå på övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontaktnät finns redan samt lokal... det är väll i slutändan en pengafråga.. och frågan lyder alltså: Hur mycket kostar en riktigt jävla bra studio!? med basic shit inräknat dator backup saker och sånt!

Va bra.

Jag kan plocka ihop en riktigt jäkla bra studio åt dig för 600.00:-. Inklusive mina 20% i provision. Då ingår kaffemaskinen också.

Fast det är klart, vill du ha ett nytt SSL-bord och några bra 24-kanals analoga bandare så går det på 2 miljoner till.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hallå

känns lite grand OskarOne som om du tror att bara du inhandlar typ utrustning för 300 000 kronor så är saken biff. fast troligt så kommer det inte vara så enkelt för att få det att gå runt.

att bara rakt ut säga att du vill veta vad för utrustning du måste ha för att få till en basic studio så behöver du inte alls köpa mycket. En dator, ljudkort, lite mikrofoner och kablage ohc program till datorn. MEn om vi pratar om en riktig studio där du även tänker på akustik och sådant då pratar vi inte längre om en basic studio --- då talar vi om en riktig studio, halvproffsig studio.

sen som claes är inne på, vad exakt vill du göra med studion, tänk på det och designa sakerna efter det istället för att det är endast dyra prylar som ska göra jobbet.

sen om du själv ska sitta och spela in och mixa så är det inte hur dyra sakerna är som gör att man blir en duktig ljudtekniker utan det är erfarenheten och lärdomar av tidigare misstag.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten inflik till trombonistens inlägg:

OskarOne, absolut kan man idag punga ut typ en miljon eller mer för ett riktigt bra SSL bord. MEn faktum är att idag kan man även köpa en betydligt billigare behringer bord som gör jobbet, men troligen inte med så fina micpreamps som just SSL har. Poängen med att köpa en behringer är att då kan man istället köpa en riktig fin micpreamp samt mikronfoer. Vad prioteras?

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...